درمان آبسه مقعد و نحوه پیشگیری از بروز آن

درمان آبسه مقعد و نحوه پیشگیری از بروز آن


منبع: آرگا

60

1401/7/14

09:13


آبسه مقعد با درد شدید و در مواردی غیر قابل تحمل همراه می شود که آن را به یک بیماری خطرناک برای نشیمن گاه تبدیل می کند. برای اطلاع از درمان آبسه مقعد پیشنهاد می شود این مطلب را مطالعه نمایید.

هنگامی که چرک و دمل ناشی از عفونت در اطراف مقعد یا روده راست جمع شود، آبسه مقعد ایجاد می شود. در این مطلب قصد داریم به علت، علائم و درمان آبسه مقعد بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع درمان آبسه مقعد

شناخت بیماری در درجه اول شاید مهمترین مرحله در معالجه آن هم باشد. از این رو تصمیم داریم در این مطلب درباره آبسه مقعد توضیحاتی ارائه دهیم با اکثر افرادی که دچار این عارضه می شوند بتوانند در قدم اول به درستی آن را نسبت به دیگر بیماری ها تشخیص داده و برای مداوای به موقع آن اقدام کنند.

هنگامی که چرک و دمل ناشی از عفونت در اطراف مقعد یا روده راست جمع شود، آبسه مقعد ایجاد می شود. آبسه مقعد با درد شدید و در مواردی غیر قابل تحمل همراه می شود که آن را به یک بیماری خطرناک برای نشیمنگاه تبدیل می کند. در حقیقت می توان به حفره خونی پر از چرکی که در اطراف مقعد به علت های مختلف ایجاد می شود را آبسه مقعد اطلاق کرد.

از دیگر تعریف های آبسه مقعد بسته شدن دهانه غده های اطراف مقعد می باشد که در طی زمان سبب ایجاد آبسه در مقعد می گردد. در ادامه مطلب با انواع، علت، علائم و درمان آبسه مقعد اشاره می شود.

انواع آبسه مقعد

آبسه مقعد با توجه به علائم و مشخصاتی که به همراه دارد به دو نوع سطحی و عمقی تقسیم می شود. در آبسه مقعد سطحی که با درد شدید در لبه مقعد همراه می شود، محل بروز آبسه گرم از دیگر نقاط است. و معمولا با قرمزی و التهاب همراه است. اما آبسه مقعدی عمیق هنگامی تشکیل می شود که عفونت و چرک به عمق قسمت های اطراف مقعد نفوذ کند.

درد و تورم بیشتر در اطراف مقعد از نشانه های این نوع آبسه بوده که در اکثر موارد فردی که دچار آبسه مقعدی عمیق می شود، به علت احساس درد شدید در این ناحیه، حتی از نشستن روی نشیمنگاه  خود هم هراس دارد. در صورتی که فرد خیلی خوش شانس باشد به طور طبیعی دهانه آبسه باز شده و خون و چرک تخلیه می شود که در کاهش درد موثر است.

علت آبسه مقعد

مهمترین علت بروز آبسه مقعد را می توان به باکتری هایی مانند استافیلوکوک در ناحیه مقعد مرتبط دانست. همچنین یکی از مهمترین عوامل در ایجاد این عارضه وجود قارچ ها می باشد. افرادی که در مقاربت جنسی از ناحیه مقعد استفاده نمایند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری خواهند بود. اگرچه استفاده از کاندوم تا حدود زیادی ابتلا به آبسه مقعدی را کاهش می دهد.

از سایر افرادی که به علت های مختلف ممکن است در خطر ابتلا به آبسه مقعدی باشند، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های سل، ایدز و دیابت هستند. همچنین افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند یبوست و … نیز در معرض خطر می باشند. البته به جز این موارد می توان علت های دیگری برای بروز آبسه مقعدی مانند دفع استخوان ماهی، پوسته تخم مرغ و … از این ناحیه، عفونت توسط جسم خارجی، بواسیر بیرون زده و … را برشمرد.

علائم این بیماری

از اصلی ترین علائم آبسه مقعد می توان به این مورد اشاره کرد که درد ناحیه مقعد هنگام نشستن تشدید می شود. سایر علائم عبارتند از :

  • تورم، قرمزی و حس درد یا سوزش در این ناحیه
  • درد و سوزش مقعد هنگام اجابت مزاج
  • خروج عفونت یا خونابه از این ناحیه

آبسه های حادتر ممکن است دارای علائم زیر باشند:

  • تب و لز
  • حالت تهوع
  • دردهای شکمی
  • احساس خستگی متداوم
  • احساس ضعف

و در موارد حادتر بی اختیاری مدفوع نیز دیده می شود.

معالجه این بیماری

هنگامی که آبسه مقعد در اوایل راه خود باشد، می توان با روش های دارویی و در صورت تشدید با جراحی آن را معالجه کرد. برای معالجه آبسه مقعد با دارو به طور معمول آنتی بیوتیک های مختلفی توسط پزشک تجویز خواهد شد. آنتی بیوتیک ها هنگامی که بیمار علائم شدیدتری دارد و یا مشکلات عفونی و بیماری های مقاربتی از علت بروز آبسه مقعد باشد و یا بعد از عمل جراحی تجویز می گردند.

درمانهای دارویی توسط آنتی بیوتیک ها معمولا پیشگیری کننده هستند و داروهای تجویز شده بسته به دوز بیماری بین یک هفته تا ده روز مصرف می شود. مرسوم ترین آنتی بیوتیک های تجویزی برای معالجه آبسه مقعد شامل مترونیدازول، آمپی سیلین و سیپروفلوکساسین می باشند.

در صورت تشدید بیماری؛ جراحی یکی از اصلی ترین روش های مداوای این عارضه خواهد بود. در جراحی به طور معمول برشی در نزدیکی پوست مقعد ایجاد شده تا عفونت آبسه خارج شود. این کار در مطب پزشک با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی یا در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی قابل انجام است.

لازم به ذکر است با لیزر درمانی نیز انتهای عصب ناحیه مدنظر توسط لیزر بریده شده و عروق کوچک برش خورده ترمیم می شود. لیزر درمانی درد و خونریزی خیلی کمی به دنبال دارد و میزان موفقیت آن هم به مراتب از جراحی و برش آبسه برای تخلیه عفونت بیشتر می باشد. به این ترتیب سه روش درمانی آبسه مقعدی شامل موارد ذیل می باشد:

۱. روش دارویی به کمک مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی توسط پزشک

۲. در صورت شدت یافتن بیماری جراحی روش دوم است.

۳. روش سوم جراحی لیزری است که بهترین روش جهت رهایی از مشکلات این بیماری تلقی می شود.

در ضمن توجه به توصیه های پزشک متخصص نیز می تواند در مداوای این عارضه موثر باشد و دردهای ناشی از جراحی و این بیماری را تقلیل دهد.

نکات پیشگیری از آبسه مقعد

روش های چگونگی پیشگیری از آبسه مقعدی چندان شناخته شده نیستند ولی برخی نکات و موارد وجود دارد که جهت جلوگیری از ابتلا به این عارضه توصیه می شوند تا مورد رعایت قرار گیرند از جمله :

  • انواع غذاها و سبزیجات پر از فیبر مصرف کنید تا از بروز یبوست جلوگیری شود که دلیلی بر آبسه مقعدی است.
  • سعی کنید در طی روز مایعات و آب حداقل بین ۶-۸ لیوان را مصرف کنید تا به نرم شدن مدفوع و پیشگیری از یبوست کمک کند.

  • هر نوع عفونت مقاربتی را مداوا کنید.
  • از روش های درمان یبوست کمک بگیرید.
  • به بهداشت و پاکیزه نگه داشتن ناحیه مقعد اهمیت زیادی بدهید.
  • پوست ناحیه مقعد را همواره به طور منظم شسته و آن را با دستمال مرطوب خشک کنید.

از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای اطلاع از انواع سرطان مقعد و خطرات زگیل تناسلی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو