معرفی شیاف لاکساتور و موارد کاربرد و دانستنی های مهم آن

معرفی شیاف لاکساتور و موارد کاربرد و دانستنی های مهم آن


منبع: آرگا

2

1402/7/23

09:05


شیاف لاکساتور نوعی داروی ملین برای یبوست های مکرر می باشد، همچنین این دارو می تواند یکی از اصلی ترین درمان های بیماری بواسیر نیز به شمار آید، اگر با کمترین هدر رفت وقت در زمان شروع بیماری از این دارو استفاده شود، تاثیر مثبتی در روند بهبود خواهد داشت. فراموش نکنید از هیچ دارویی بدون تجویز پزشک و خودسرانه استفاده نکنید، تا شاهد بروز عوارض احتمالی و تشدید عوارض دارو نباشید.

یکی از پرکاربردترین دارو ها در درمان بواسیر شیاف گلیسیرین یا همان شیاف لاکساتور می باشد، بیماری بواسیر یکی از شایع ترین عارضه های مقعدی می باشد. این بیماری بر اثر گشاد شدن و یا کشیدگی عروق در ناحیه مقعد به وقوع می پیوندد. در صورت ایجاد این بیماری تورم و لمس زائده گوشتی بیرون زده از مقعد احساس می شود. ابتلا به هموروئید می تواند با مشکلاتی چون خارش، سوزش، درد و خونریزی نیز همراه باشد. از دیگر کاربرد های این دارو مسهل بودن آن است، که سبب اتساع مقعد و تحریک احساس دفع می شود، همچنین گلیسیرین با مکانیسم هیپراسمولار سبب جذب آب به درون کولون می شود.

  از لاکساتور با نام شیاف گلیسیرین نیز یاد می شود، این داروی مسهل با اتساع مقعد سبب القا و تحریک حس دفع می گردد. از جمله تاثیرات دیگر این دارو جذب آب درون کولون می باشد. البته بیشترین کاربرد این دارو برای درمان یبوست می باشد و به عنوان ملین هیپراسموتیک و نرم کننده برای درمان یبوست به کار می رود.

همه چیز درباره شیاف لاکساتور

مصرف برخی دارو ها با هم به طور همزمان ممکن نمی باشد و می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد، استفاده از برخی دارو ها نیز در صورتی که به درمان تکمیلی نیاز باشد تجویز می شوند. شما باید قبل از مصرف دارو اطلاعات کافی درباره انواع دارو هایی که مصرف می کنید و سوابق بیماری خود به پزشک بدهید. مصرف هر داروی شیمیایی می تواند دارای فواید و عوارضی باشد، پیش از مصرف دارو از پزشک بخواهید اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهد. مصرف بیشتر دارو ها در دوران های حساس بارداری و شیردهی ممنوع می باشد، استفاده از این دارو نیز قبل از تصمیم به بارداری و در شرایط شیردهی ممنوع می باشد و در دوران بارداری باید با تشخیص پزشک و با احتیاط مصرف شود.

معرفی شیاف لاکساتور

نحوه مصرف

قبل از استفاده از شیاف باید به دقت به بررسی بروشور داخل جعبه بپردازید. این بروشور به کسب اطلاعات کافی درباره دارو به شما کمک می کند و با سایر عوارض احتمالی استفاده از شیاف گلیسیرین آشنا خواهید شد. پزشک قبل از استفاده، میزان استفاده روزانه از این دارو را به شما گوشزد خواهد کرد و شما باید طبق گفته های پزشک عمل کنید.

طبق توصیه پزشک مصرف این شیاف باید هر ۲۴ ساعت یک بار باشد. برای استفاده از این شیاف باید ابتدا به خوبی دست های خود را بشویید، به یک سمت بدن خود دراز بکشید و شیاف را وارد مقعد نمایید. لازم است ۱۵ دقیقه دراز بکشید تا دارو به خوبی جذب شود و دچار سردرد احتمالی نشوید. روند جذب این دارو بسیار آهسته می باشد و به طبع تاثیر آن به زمان زیادی نیاز دارد، پس از ۱۵ ساعت این شیاف تاثیر خود را نشان خواهد داد.

فواید و تاثیر شیاف لاکساتور

جذب این دارو موضعی می باشد و از طریق مقعد دفع می شود. بیماران هموروئیدی با استفاده از شیاف لاکساتور می توانند به کاهش درد و تخفیف علائم کمک کنند، مصرف این دارو در برطرف نمودن یبوست موثر است و از تشدید درد جلوگیری می کند.

تاثیر بر بیماری بواسیر

شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟  در بیماری بواسیر که نوعی بیماری مقعدی می باشد، رگ های ناحیه رکتوم دچار تورم می شوند، علت بروز این بیماری فشار آمدن به ناحیه مقعد می باشد، از اصلی عوامل این فشار وجود یبوست مکرر می باشد. استفاده از شیاف گلیسیرین می تواند به کاهش درد و علائم این بیماری کمک بسیاری کند. در صورتی که دچار یبوست های مکرر می شوید، با استفاده از این شیاف از ابتلا و یا بروز مجدد بواسیر جلوگیری می شود. شاید برای شما جالب باشد که بواسیر عارضه پنهان خوردن فست فود می باشد، بنابراین علاوه بر پیروی از نسخه پزشک برای درمان این بیماری باید یک رژیم غذای مناسب نیز داشته باشد.

تاثیر در کاهش ابتلا به یبوست با استفاده از لاکساتور

شیاف گلیسیرین در بارداری

مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا ممکن است از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود، برای مصرف این دارو در زمان بارداری باید با پزشک مشورت کنید، با این وجود تا کنون گزارشی مبنی بر تاثیر منفی این دارو در زمان بارداری وجود ندارد. احتمال می رود به دلیل جذب آهسته و اندک تاثیر چندانی بر جنین نداشته باشد.

مصرف شیاف گلیسیرین برای کودکان

بهتر از شیاف گلیسیرین به عنوان یک روش جایگزین برای روشی چون چرب کردن شکم و عضو تناسلی استفاده کنید، چرا که چرب کردن شکم سبب درد معده و چرب کردن عضو تناسلی سبب ایجاد عفونت در کودکان می شود. از انواع مناسب این شیاف برای کودکان تهیه کنید و به خاطر داشته باشید استفاده از این شیاف برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع می باشد.

عوارض جانبی

استفاده از شیاف لاکساتور می تواند عوارضی به همراه داشته باشد، البته اغلب این عوارض موقتی می باشند و پس از سپری شدن زمان مشخصی از بین خواهند رفت، از عوارض این شیاف می توان به سردرد و سرگیجه، درد و تحریک پذیری، احساس تشنگی مداوم، تهوع، استفراغ و اسهال، گرفتگی عضلات، افزایش قند خون، گلیکوزوری خفیف یا پیدایش گلوکز در ادرار اشاره کرد. به یاد داشته باشید مصرف این دارو و سایر سایر دارو ها بدون تجویز پزشک می تواند، عوارض ناگواری به همراه داشته باشد، پیش از مصرف دارو حتما به پزشک مراجعه کنید و مشورت های لازم را از یک متخصص دریافت کنید.

تاثیر لاکساتور در رفع یبوست

موارد منع مصرف

افرادی که دارای برخی شرایط از جمله حساسیت به داروی گلیسیرین، درگیر بودن با اختلالات کبد و کلیه، انجام جراحی شکم، سالمندان، بیمارانی که در دوره نقاهت جراحی رکتوم به سر می برند، ابتلا به بیماری دیابت، انسداد روده و درد شکم می باشند، باید از مصرف شیاف گلیسیرین اجتناب کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو