بهترین مغزها در دوران بارداری و فواید مهم هر کدام

بهترین مغزها در دوران بارداری و فواید مهم هر کدام


منبع: آرگا

5

1402/4/14

17:41


بارداری یکی از مقاطع بسیار مهم و حساس در زندگی خانم ها است که علاوه بر مراقبت های پزشکی ویژه، نیازمند پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است. هر ماده غذایی که مادر در دوران بارداری خود مصرف می کند، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وضعیت جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. مغزها یکی از مغذی ترین مواد غذایی هستند که امروزه متخصصان بر مصرف آن در دوران بارداری تأکید فراوانی دارند. در ادامه شما را با بهترین مغزها در بارداری آشنا خواهیم کرد.

برنامه غذایی و تغذیه سالم از اهمیت بسیار زیادی در زندگی ما برخوردار است. به ویژه زمانی که خانم ها دوران بارداری را سپری می کنند، باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند. زیرا تغذیه ای که مادر مصرف می کند، علاوه بر خودش به طور مستقیم بر سلامت جنین تأثیر می گذارد و باید به آن توجه کند. بنابراین برای این که بتوانید بارداری سالم و بدون مشکلی را پشت سر بگذارید، باید یک سری نکات را در برنامه خود قرار دهید. در این میان مصرف روزانه آجیل و خشکبار همواره در اولویت قرار داشته است. خشکبار و آجیل هایی که منبع غنی ویتامین ها و املاح معدنی بوده اند و استفاده از آن ها به رشد و تکامل جنین کمک می کند. در ادامه مطلب سعی داریم به معرفی بهترین مغزها در دوران بارداری بپردازیم.

مصرف مغزها در دوران بارداری

به صورت کلی یک خانم باردار برای رشد کودک خود روزانه به طور متوسط به ۳۴۰ کالری در سه ماهه دوم بارداری و ۴۵۰ کالری در سه ماهه سوم بارداری نیاز دارد. مصرف میان وعده های سالم در دوران بارداری، علاوه بر تأمین انرژی، فوایدی مانند هضم آسان تر غذا، رفع گرسنگی، کمک به پرهیز از مصرف غذاهای ناسالم و … را به همراه دارند. آجیل یکی از میان وعده های مفید در دوران بارداری به شمار می رود. آجیل ها منبع غنی فسفر، روی، پتاسیم، مس و انواع ویتامین ها هستند که برای سلامت جنین و مادر اهمیت بسیار زیادی دارند. از سوی دیگر یکی از مواد مورد نیاز در بارداری، مصرف چربی های مفید می باشد.

باید خاطر نشان ساخت که مصرف بیش از حد آجیل می تواند مشکلاتی را بعد از تولد برای جنین به وجود آورد. این احتمال وجود دارد که نوزاد به بیماری ها و حساسیت هایی نظیر آسم مبتلا شود. به همین خاطر بهتر است مصرف آجیل را با توجه به دستور پزشک در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از این طریق از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری نمایید. لازم به ذکر است بدانید که مصرف بیش از حد هر گونه مواد غذایی در دوران بارداری می تواند خطراتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

مصرف کدام آجیل ها برای بارداری مفید است؟

ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز در بارداری

امگا ۳: رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی، جلوگیری از کاهش خطر افسردگی بعد از زایمان.

ویتامین ها: وزن گیری جنین، جلوگیری از کم خونی، جلوگیری از نقص در سیستم عصبی جنین، رشد مغز، تقویت سیستم عصبی و قلب، تکامل استخوان بندی و متابولیسم.

کلسیم: تکامل استخوان های جنین.

منیزیم: کاهش احتمال زایمان زودرس، تنظیم میزان قند خون، بهبود عملکرد پروتئین های بدن، رشد و ترمیم بافت های بدن و کمک به سلامت دندان و استخوان.

فیبر: جلوگیری از هموروئید، جلوگیری از یبوست و آزادسازی گلوکز در خون.

آهن: بهبود عملکرد عروق خونی، تولید هموگلبین و جلوگیری از کم خونی.

بهترین مغزها در دوران بارداری کدامند؟

بهترین مغزها در دوران بارداری کدامند؟

بهترین مغزها در بارداری به شرح زیر می باشند:

پسته خام

پسته یکی از خوشمزه ترین و بهترین مغزها برای دوران بارداری است که به صورت ماده ای نیروبخش قابل استفاده است. کلسیم، پتاسیم، آهن، فیبر و پروتئین موجود در پسته، می تواند احتیاجات مادر و جنین را تأمین نماید. مصرف پسته خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که از مهم ترین آن ها می توان به درمان یبوست و جلوگیری از آن، درمان کم خونی ناشی از بارداری، کاهش کلسترول بد، افزایش سطح کلسترول خوب در خون، کمک به رشد مغز جنین، تقویت سیستم ایمنی بدن، از بین بردن التهاب، سلامت چشم ها، جلوگیری از عفونت در دوران بارداری، بهبود درد مفاصل یا تورم اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید اگرچه استفاده از پسته خواص بسیار زیادی دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. چرا که با خطراتی برای مادر و جنین او همراه است. توصیه می شود روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ عدد پسته مصرف کنید.

بهترین آجیل برای دوران بارداری چیست؟

فندق

مصرف دو بار در هفته فندق یکی از الزامات در برنامه غذایی برای دوران بارداری به شمار می رود. به این خاطر که سرشار از ویتامین E و آهن است و باعث رشد و تقویت بیشتر بافت اندام های عضلانی و ادامه حیات جنین می شود. هم چنین برای مادران باردار و درمان کم خونی فقر آهن بسیار مفید است. توجه داشته باشید که فندق کالری بسیار زیادی دارد که این کالری آسیبی به مادر و جنین وارد نخواهد کرد. به این خاطر که هیچ کربوهیدراتی در فندق وجود ندارد و منبع غذایی مهمی برای تولید شیر مادران باردار به شمار می رود.

گردو

گردو یکی از مغزهای بسیار مقوی و پر خاصیت است که منبع غنی پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین و فسفر بوده و با اثرات مثبتی بر روی سلامت مادر و جنین همراه است. استفاده از گردو در دوران بارداری، باعث زیبایی ظاهری و افزایش ضریب هوشی فرزند خواهد شد. هم چنین مصرف گردو در زنان باردار به کنترل چربی خون در دوران بارداری کمک می کند. گردو حاوی استرول های گیاهی است که علاوه بر کنترل کلسترول خون، باعث بالا رفتن کلسترول HDL یا کلسترول مفید و کلسترول LDL یا پایین آمدن کلسترول مضر در بدن مادر باردار می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در گردو به تقویت سیستم ایمنی مادران باردار کمک می کند. بنابراین بهتر است گردو را همراه با پوست قهوه ای آن مصرف کنید. چرا که ۹۰ درصد آنتی اکسیدان های موجود در گردو در پوست آن وجود دارند. از سوی دیگر مس موجود در گردو به رشد و سلامت جنین کمک بسیاری می کند.

مصرف چه مغزهایی در بارداری مفید است؟

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان خواص بی شماری برای بدن دارد و منبع خوبی برای زنان باردار محسوب می شود. این ماده مغذی سرشار از ویتامین E بوده که برای سلامت دوران بارداری بسیار مفید و ضروری است. در حقیقت ویتامین E به رشد جنین داخل رحم مادر کمک می کند.

مویز

به خاطر داشته باشید که مویز به جزء جدایی ناپذیر محصولات مغذی تبدیل شده است که مصرف آن در دوران بارداری به شدت توصیه می شود. استفاده از مویز با فواید و اثرات متفاوتی همراه است. از مهم ترین خواص مویز می توان به تقویت هوش و حافظه جنین در حال رشد، کمک به حفظ آرامش و شادی مادر، کاهش استرس، تأمین انرژی مادر، کمک به رشد سلول های بدن جنین و بهبود عملکرد سیستم عصبی جنین اشاره کرد.

حفظ آرامش مادر در طول دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که علاوه بر سلامت مادر، بر سلامت جنین نیز تأثیرگذار است. بهتر است بدانید تمام حالت های مادر در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر می گذارد. هم چنین تأثیراتی که مویز بر سیستم عصبی جنین می گذارد، باعث می شود که رشد جنین به طور کامل انجام شود و بعد از تولد اختلالاتی سلامت جنین را تهدید نکند.

بادام هندی

بادام هندی به دلیل داشتن مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر، روی، فیبر و چربی مفید، به حفظ سلامت عمومی بدن و تأمین انرژی مادران بسیار کمک می کند. مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف بادام هندی در دوران بارداری هیچ گونه خطری به همراه ندارد؛ مگر این که مادران باردار نسبت به آن حساسیت یا آلرژی داشته باشند. با این حال این آجیل نیز همانند دیگر مغزها، فواید زیادی برای سلامت مادر و جنین به همراه دارد. مصرف مغزهایی مانند بادام هندی در مراحل اولیه رشد جنین، باعث جلوگیری از کمبود مواد مغذی در آینده و بهبود عملکرد سیستم عصبی جنین می شود.

مصرف مغزها در بارداری

کشمش

منظور از کشمش همان انگوری است که خشک شده است و یکی از بهترین انواع آجیل در دوران بارداری محسوب می شود. از آن جایی که کشمش قند و انرژی زیادی دارد، خانم های باردار می توانند از آن به عنوان میان وعده استفاده کنند. خوردن کشمش به سرعت می تواند انرژی مورد نیاز مادران باردار را تأمین کند. گذشته از این کشمش حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آهن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. کشمش میزان زیادی کلسیم دارد و زنان باردار می توانند کلسیم مورد نیاز خود و جنین را از این طریق تأمین کنند. فراموش نکنید که کشمش به استحکام دندان ها و استخوان های مادر و جنین کمک بسیار زیادی می کند. هم چنین مادران باردار می توانند پروتئین مورد نیاز بدن خود و جنین را با استفاده از کشمش تأمین نمایند.

بادام درختی

بادام درختی منبع غنی مواد مغذی و مفید است و از خواص بی نظیری برای مادر و جنین برخوردار می باشد. این آجیل فیبر زیادی دارد که برای پیشگیری از یبوست و هضم غذا بسیار مفید است. هم چنین وجود ویتامین E موجود در بادام، این آجیل را به بهترین انواع آجیل برای پوست تبدیل کرده است. ریبوفلاوین، ویتامین B9 و منیزم برای بهبود عملکرد مغز و حفظ سیستم عصبی بسیار ضروری هستند. هم چنین منگنز به تنظیم وزن بدن مادر و جنین کمک می کند.

اهمیت استفاده از مغزها در بارداری

انجیر خشک

انجیر یکی از سالم ترین و مغذی ترین میوه هایی است که می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند. این ماده مغذی را می توان به صورت میوه خشک نیز مورد استفاده قرار داد که فواید زیادی برای خانم های باردار به همراه دارد. جالب است بدانید مصرف انجیر خشک از حالت تهوع در دوران بارداری جلوگیری می کند. هم چنین مواد مغذی موجود در انجیر خشک، می تواند به سلامت مادر و جنین و بالا رفتن وزن جنین کمک کند.

سخن پایانی

مصرف بهترین مغزها در دوران بارداری کمک زیادی به سلامت مادر و جنین در حال رشد او می کنند. هم چنین می توانند کیفیت سلامت کودک را در سنین بالاتر تضمین نمایند. در حقیقت استفاده از آجیل در دوران بارداری می تواند مادر را از مصرف قرص های تقویتی و ویتامین ها بی نیاز کند. به همین خاطر توصیه می شود مصرف مغزها را در دوران بارداری از خود دریغ نکنید و آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو