معرفی 10 زن نخبه ایرانی موفق در عرصه علمی و تجاری

معرفی 10 زن نخبه ایرانی موفق در عرصه علمی و تجاری


منبع: مدیسه

4

1402/2/4

02:45


در این مقاله می‌خواهیم به معرفی زنان موفق و نخبه در عرصه علمی و تجاری در ایران و در سطح

معرفی 10 زن نخبه ایرانی موفق در عرصه علمی و تجاری

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی زنان موفق و نخبه در عرصه علمی و تجاری در ایران و در سطح جهان که در سطح بین الملل معروف شدن بپردازیم و با آن‌ها آشنایی و شناخت پیدا کنیم. به طور کلی اگر بخواهیم به لیست موفق ترین زنان ایرانی نگاهی بیندازیم با نام افرادی همچون مریم میرزاخانی، پردیس ثابتی، پریسا تبریز و غیره برخورد می‌کنیم.

5 کاندیدای برتر زن نخبه ایرانی در ده سال گذشته

5 کاندیدای برتر زن نخبه ایرانی در ده سال گذشته

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی یک زن نخبه ایرانی بود که در سال ۱۳۵۶ شاهد تولد یکی از ستاره‌های فراموش نشدنی سپهر ریاضیات ایران بود. مریم میرزاخانی در دبیرستان فرزانگان تحصیل می‌کرد، اولین دانش آموز دختری بود که با دریافت مدال طلای کشوری به تیم ملی المپیاد ریاضی راه پیدا کرد. میرزاخانی از سال ۱۳۹۲ شمسی به سرطان مبتلا شده بود و پس از چهار سال این بیماری مهلک به مغز استخوان وی راه پیدا کرد.

سرانجام این نابغه ریاضیات در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ جان باخت. اتحادیه بین المللی انجمن‌های ریاضی جهان برای بزرگداشت یاد میرزاخانی روز تولد او ۲۲ اردیبهشت را به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری کرده است.

پردیس ثابتی

پردیس ثابتی

ثابتی در سال ۱۳۵۴ شمسی در تهران به دنیا آمد و سه سال بعد به همراه خانواده به آمریکا رفت. ثابتی در دوران تحصیل و پس از آن تحقیقات بسیاری را انجام داده که شامل الگوریتم تعیین اثرات ژنتیکی بر تکامل بیماری و رویکرد آماری مطالعاتی تعیین بخش‌ در معرض انتخاب طبیعی می‌شود.

پریسا تبریز

پریسا تبریز

پریسا متولد ۱۹۸۳ میلادی بوده و پدر ایرانی تبار و مادر لهستانی دارد. او تاکید کرده که تا پیش از ورود به دانشگاه اصلا با کامپیوتر سر و کار نداشته اما حال شاهزاده امنیت گوگل می‌باشد. تبریز دوازده سال است که به استخدام گوگل درآمد و از ۲۰۱۱ میلادی مدیریت بخشی را برعهده گرفت که سیصد هکر خبره از سراسر دنیا را زیر یک چتر جمع آوری کرده است. وی در حال حاضر سرپرستی بخش امنیت مرورگر کروم را برعهده دارد.

انوشه انصاری

انوشه انصاری

اغلب ایرانی‌ها انوشه را به واسطه سفر ۹ روزه او به فضا می‌شناسند اما موفقیت‌ها و خدماتش به علم به مراتب بیشتر از یک سفر فضایی است. او ۲۱ شهریور ۱۳۴۵ در مشهد به دنیا آمد اما در ۱۸ سالگی همراه خانواده عازم آمریکا شد.

انوشه از دوران خردسالی عاشق نجوم و فضا بود اما در دانشگاه رشته علوم رایانه و مهندسی الکترونیک را انتخاب کرده و در نهایت از دانشگاه جورج واشنگتن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک را گرفته است. وی کارشناسی ارشد دوم خود را هم در رشته ستاره شناسی دریافت کرده است. انصاری جدا از تحصیل در زمینه کسب و کار نیز بسیار موفق بوده و از این راه به درآمد بسیاری دست پیدا کرده است.

ترانه رضوی

ترانه رضوی

این پزشک ایرانی از محدود افرادی است که گوگل سلامت کارکنانش را به دست آن‌ها داده است. وی فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه‌های استانفورد و جرج واشنگتن است و در ابتدای شروع فعالیت در مانتن ویو مطب او تنها یک کمد بوده است. به گفته دکتر رضوی کارکنان کمپانی گوگل آن‌قدر دقیق هستند که به آسانی زیر بار تشخیص یا تجویز پزشک نرفته و باید آن‌ها را با ارائه سند و حتی مقالات معتبر قانع کرد.

روز جهانی زن

روز جهانی زن

روز جهانی زنان روزی برای بزرگداشت جهانی می‌باشد که هر ساله در ۸ مارس برای بزرگداشت دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بانوان جشن می‌گیرند. این روز همچنین یک نقطه اساسی در جنبش حقوق زنان است تا توجه‌ها را به موضوعاتی مانند برابری جنسیتی، حقوق باروری، سو استفاده و خشونت علیه زنان جلب کند.

مطالب کاربردی:  10 ایده جذاب برای جدیدترین مدل استایل دانشجویی

 

اهمیت روز جهانی زن اعم است از :

  • روز آگاهی مدنی
  • روز زنان و دختران
  • روز مبارزه با تبعیض جنسیتی
  • روز ضد جنسیت زدگی

پنج زن دانشمند ایرانی

پنج زن دانشمند ایرانی

اکنون به معرفی پنج دانشمند زن ایرانی می‌پردازیم.

فریناز کوشانفر

فریناز کوشانفر

فریناز کوشانفر که یک دانشمند و مخترع زن ایرانی است متولد شهر تهران بوده که هم اکنون استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا در سندیگو است. زمینه پژوهشی و مطالعاتی او مهندسی کامپیوتر و الکترونیک است.  او در سال ۱۹۹۸ از دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی برق موفق به دریافت درجه کارشناسی شد و پس از آن برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت.

مطالب پربازدید:  خوش استایل ترین بازیگر زن ایرانی در جشنواره های جهانی

 

وی تحصیل کرده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه لس آنجلس در رشته کامپیوتر و برق است.  وی پس از کسب رتبه استادی در دانشگاه رایس اکنون در دانشگاه کالیفرنیا، سندیگو مشغول به تدریس است.

مونا جراحی

مونا جراحی

مونا جراحی در ۲۱ سالگی از دانشگاه صنعتی شریف تهران در رشته مهندسی الکترونیک فارغ التحصیل شده و فوق لیسانس خود را از دانشگاه استانفورد در سال ۲۰۰۳ و مدرک دکتری خود را نیز در سال ۲۰۰۷ از همین دانشگاه دریافت کرد. پروفسور مونا در سال ۲۰۱۳ ،در مراسمی در کاخ سفید برگزار شد، نشان استعداد برتر حرفه‌ای جوان سال را از باراک اوباما گرفت.

منیژه رازقی

منیژه رازقی

پروفسور منیژه رازقی متولد اصفهان بوده و هم اکنون در دانشگاه نورتوسترن آمریکا در زمینه فیزیک و فناوری نیمه رساناها تدریس می‌کند. منیژه رازقی از دانشمندان زن ایرانی خارج از کشور است. همچنین وی تحصیالتش را در رشته فیزیک تا دریافت مدرک دکتری در دانشگاه پاریس گذراند و بین سالهای 1981 تا 1985 دانشمند محقق ارشد در پروژه تامسون در ارسی فرانسه فعالیت داشته و در سال ۱۹۹۱ ریاست آزمایشگاه مواد اکتشافی را برعهده گرفت.

وی موفق به ساختن قویترین لیزر نیمه‌رسانا در جهان شده است که به لحاظ قدرت و کارایی لیزرهای قبلی را شکست داده است.

آزاده تبازاده

آزاده تبازاده

آزاده تبازاده از دانشمندان ناسا بوده و نامش در لیست ۱۰ دانشمند با استعداد آمریکا است. تبازاده شیمیدان مرکز مطالعاتی ایمز ناسا است که برای نخستین بار کشف کرد میان افزایش گاز دی اکسید کربن ناشی از محصولات مصرفی صنعتی در کره زمین و فرسایش لایه اوزون در مدار زمین رابطه مستقیم وجود دارد و به همین دلیل ستاره ناسا لقب دارد. او در هفت سالگی به آمریکا مهاجرت نمود و مدرک دکتری تخصصی در رشته شیمی فیزیک از دانشگاه کالیفرنیا گرفت.

وی تا به حال بیش از ۶۰ مقاله علمی منتشر کرده و در سال ۲۰۰۴ تحقیقات مهمی را در ارتباط با ابرها و آلاینده‌ها جو زمین انجام داد و به همین دلیل در زمینه علم و تکنولوژی مجله تایم از او تقدیر شد و عکسش روی جلد مجله قرار گرفت. او در حال حاضر استاد دانشگاه استانفورد کالیفرنیا است و به همراه همسر خود روی پروژه‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کند.

سارا زاهدی

سارا زاهدی

سارا ریاضیدان کم سن ایرانی است که در سالی که گذشت موفق به دریافت جایزه انجمن ریاضی اروپا شد. این جایزه هر چهار سال به ریاضیدانان جوان اروپایی می‌رسد. زاهدی بیشتر به دلیل تحقیقات خود روی توسعه سیستم شبیه ساز رایانه‌ای برای رفتار مایعاتی که با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند، شناخته شده است.

مطالب دیدنی:  پرحاشیه‌ترین بازیگران زن ترکی چه کسانی‌اند؟

 

اولین پروفسور و فیزیکدان زن ایرانی

اولین پروفسور و فیزیکدان زن ایرانی

مریم میرزاخانی در ماه مه سال ۲۰۱۶ به عضویت آکادمی ملی علوم درآمد. او اولین پروفسور زن ایرانی است که به عضویت آکادمی برگزیده می‌شود. او در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی به عضویت آکادمی علوم و هنر ایالات متحده درآمد. مریم میرزاخانی از فیزیکدان زن ایرانی معاصر بود که طرفداران بسیار و به خصوص خود را داشت.

 

منبع : theguardian

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو