تنبل شدن کودکان چه نشانه هایی دارد و چطور با آن برخورد کنیم؟

تنبل شدن کودکان چه نشانه هایی دارد و چطور با آن برخورد کنیم؟


منبع: آرگا

6

1402/2/7

01:25


تنبل شدن کودکان علل زیادی می توان داشته باشد که شهرنشینی ، نداشتن نظم در کار ها، بی علاقگی به انجام کار ها، کمبود اعتماد به نفس و … را شامل می شود. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

تنبلی خصلت نامطلوبی می‌باشد که می‌تواند از همان دوران کودکی در شخصیت افراد شکل می گیرد و به یک عادت همیشگی تبدیل شود. تنبل شدن کودکان آنها را از تلاش و تکاپو باز می‌دارد. تنبلی می تواند از دوران کودکی در فرزندان ایجاد شود و اگر در همان دوران کودکی این مشکل رفع شود دیگر تنبلی برای او عادت ترک نشدنی تبدیل نمی شود برای این امر توصیه می شود ریشه های تنبلی را در کودک شناسایی کرده و برای مقابله با آن راهکاری بیندیشید.

معرفی تنبل شدن کودکان

علائم تنبل شدن کودکان

تنبلی یک خصوصیت ناپسند است که از همان دوران کودکی در شخصیت افراد ایجاد می‌شود و به‌ یک عادت دائمی تبدیل می شود. تنبلی کودکان اگر به موقع مورد توجه و درمان قرار نگیرد در رفتارهای بزرگسالی افراد تاثیر می‌گذارد.

  • بی تفاوتی و نداشتن تلاش برای انجام کار و حل مشکلات فردی یکی دیگر از نشانه های تنبلی اطفال می باشد این کودکان تلاش برای انجام دادن برنامه های خود ندارند و از پتانسیل پایینی برخوردار هستند.
  • برای انجام ندادن کارهای روزانه و فعالیت های ورزشی بهانه تراشی میکنند اصولاً به انجام فعالیت های ورزشی و یا هر فعالیتی که آنها در آن تلاش زیادی بکنند علاقه ای ندارند.
  • یکی دیگر از علائم تنبلی در بچه ها به پایان نرساندن کارها است. آنها به علت داشتن اعتماد به نفس پایین، توانایی و انگیزه‌ای برای تمام کردن کارهای که آغاز کرده‌اند، ندارند.
  • اطفال تنبل از دقت و تمرکز پایین برخوردار هستند و خیال پردازی های قوی می کنند. این بچه ها همیشه در کارهای خود از دیگران کمک می گیرند و به خود متکی نیستند.

علل تنبلی اطفال

تنبل شدن بچه ها از علل و دلایل زیادی برخوردار است موارد زیر را شامل می شود:

دلایل تنبلی کودکان

  • نداشتن نظم در کارها:  در صورتی که کودک در زندگی نظم دقیقی نداشته باشد برخی مواقع کارهایی که بر دوش او گذاشته شده است را انجام نمی‌دهد. عنوان مثال شما اگر از او درخواست کنید که هر روز به باغچه آب بدهد دو روز این کار را انجام می دهد و به روز سوم آن را رها می کند.
  • عدم علاقه به کارها : امکان دارد کودک به کار خاص علاقه نداشته باشد و این مسئله موجب انجام ندادن کرم آن وظیفه از ناحیه بچه گردد.
  • زندگی شهرنشینی موجب شده است که بی تحرکی و کم تحرکی در جامعه بیشتر شود اما متاسفانه در سنین کودکی و نوجوانی به علت بیشتر شدن بازی های مجازی و رایانه‌ای فعالیت فیزیکی اطفال نیز محدود شده است.
  • برخی مواقع توقعات و انتظارات بیش از اندازه والدین موجب تنبلی کودکان می‌شود.
  • کمبود اعتماد به نفس
  • عدم توجه کافی به کودک در زمانی که کاری را به موقع تمام می‌کند.
  • برطرف کردن احتیاجات فرزندان توسط والدین
  • نقایص فیزیولوژیکی و بدنی
  • بیماری شدید
  • نداشتن برنامه ای معین برای تماشای تلویزیون و یا بازی رایانه ای
  • برخی مواقع مشکلات و اختلافات خانوادگی باعث تنبل شدن اطفال می‌شود.

نحوه رفتار با اطفال تنبل

پیش و هر چیزی با دقت شخصیت کودک و نقاط ضعف و قوت او را بشناسید. که ما در ادامه نحوه برخورد با کودک تنبل را برای شما بیان می کنیم.

دلایل تنبل شدن کودکان

انتظارات خود را از کودک به طور دقیق مشخص نمایید انتظار شما از کودکان بایستی بر اساس توانمندی و سن کودک باشد نه بیشتر. اگر تکلیف بیشتر از توان کودک از او توقع داشته باشید، به احتمال زیاد نمی تواند آن را انجام دهد؛ در نتیجه به دنبال راهی برای فرار می گردد آسان ترین راه ها دروغ گفتن است

بر کارهای کودکان نظارت کنید. کاری را که از کودکتان خواستید به اندازه‌ای پیگیری کنید تا توانایی انجام آن را داشته باشد. عدم نظارت والدین موجب تنبلی و کوتاهی کودک در انجام وظایفش می گردد. در حقیقت اگر وسط کار او را به حال خود رها کرده و به دستور شما عمل نکند سهل انگاری را یاد می‌گیرد.

با احترام انجام کاری را از کودک خود درخواست کنید درخواست مودبانه را همه قبول میکنند و در مقابل، برخورد تند موجب لجبازی کودکان می‌شود.

به گونه‌ای شرایط را تنظیم کنید تا کودک از کار خود لذت ببرد و موجب آزار و عذاب او نشود.

دقت کنید که به کودک زیاد دستور ندهید و اورا پادو تلقی نکنید. کودک باید شما را یک شخص منطقی و منصف بداند که حرمت او را نگه می دارید.

برای دستور دادن از جملات ساده و قابل فهم اطفال استفاده نمایید همچنین با به خاطر آوردن، از فراموش نکردن آن کار از سوی کودک مطمئن شوید.

هم نوع دوستی و کمک به دیگران را از همان کودکی به او بیاموزید. خردسالان علاقه دارند که به والدین خود کمک کنند. والدین قادر هستند از این علاقه و استعداد به نحو مطلوب بهره برداری کنند. از ابتدای خردسالی به کودک وظایفی در حد توان او محول نماید. به عنوان مثال یک فوتسال قادر است لباس، اسباب بازی و چیزهای دیگر را از زمین جمع آوری کند.

درمان تنبلی کودکان

زمانی که کودک شما در برخی از امور به درستی عمل می‌کند، از کار او تعریف کنید و او را تحسین کرده تا در بقیه زمینه ها نیز پیشرفت کند.

هیچ موقع در برخورد با اهمال‌کاری کودک عصبانی نشوید. عصبانی شدن نشان دهنده شکست شما می باشد. کافی است با حالتی جدی و مصمم وظایف او را یادآوری نمایید. خیلی آهسته بگویید بعد از اینکه کار خود را انجام داد با هم یک قطعه شیرینی خواهید خورد و یا هر چیز دیگری که او علاقه دارد.

اگر که راهکارهای دیگر تاثیر نداشت، محرومیت کودک از بعضی از امتیازات مانند بازی کردن، پول تو جیبی و اسباب بازی، می‌تواند به اصلاح رفتار تنبلی کودک کمک کند البته تنبیه آخرین راه حل است و نباید زود به زود تکرار شود.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های تنبلی یادگیری در کودکان و مسئولیت پذیری در کودکان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو