معرفی ۶ تا از بهترین پیشران های دنیا با ویژگی های جذاب

معرفی ۶ تا از بهترین پیشران های دنیا با ویژگی های جذاب


منبع: آرگا

3

1402/2/7

16:38


در سال های اخیر در کنار پیشران های برقی و سیستم های هیبرید، پیشران های احتراقی هم پیشرفت قابل توجهی داشته اند. در این مطلب با بهترین پیشران های دنیا که تمام بنزینی بوده و در دهه ۲۰۱۰ تولید شده اند، آشنا می شوید.

بیشتر خودروسازی های بزرگ دنیا کنار گذاشتن پیشران های احتراقی را غیر ممکن می دانند. برندهای مختلفی در سراسر دنیا همچنان بر روی توسعه پیشران های بنزینی سرمایه گذاری هنگفتی انجام می دهند. اگر مایلید تا با بهترین پیشران های دنیا که تمام بنزینی هستند آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با بهترین پیشران های دنیا

در چند سال اخیر در کنار پیشران های برقی و سیستم های هیبریدی، پیشران های احتراقی هم با پیشرفت قابل توجهی همراه شده اند. در این مطلب به برخی از بهترین پیشران های دنیا که تمام بنزینی بوده و در دهه ۲۰۱۰ تولید شده است می پردازیم. گفتنی است بیشتر خودروسازی های بزرگ دنیا نادیده گرفتن پیشران های احتراقی را غیر ممکن می دانند.

 

برندهای مختلفی در سراسر دنیا همچنان بر روی توسعه پیشران های بنزینی سرمایه گذاری هنگفتی انجام می دهند تا کمترین میزان مصرف سوخت و بهترین عملکرد فنی تامین شود. در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ این وضعیت با تفاوت هایی نسبت به دهه های قبل همراه شد تا سازندگان پیشران های دنیا، بهینه سازی های سیستم های مجهز به توربوشارژر و فناوری مدیریت سیلندرها را به توسعه سوپرشارژرها و ارتقای حجم پیشران ها ترجیح بدهند.

در ادامه قصد داریم برخی از بهترین پیشران های تولیدی در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را معرفی نماییم. لازم به ذکر است عواملی مانند مصرف سوخت و عملکرد فنی در انتخاب این پیشران ها دخیل بودند. برخی از این پیشران ها ممکن است از لیست تولید خارج شده باشد ولی همگی در زمان ارائه خود از استانداردهای جاده ای دنیا بهره می برند. همه این پیشران ها ساخت خودروسازی های معتبر دنیا می باشند و نمونه تیونینگ شده با تولید محدود به حساب نمی آیند.

۱. پیشران بی ام و ۴ لیتری v8 تنفس طبیعی

هیچ کدام از محصولات بی ام و در سال ۲۰۲۰ با سیستم تنفس طبیعی تولید نشدند. شرکت خودروسازی باواریا همه مدل های جدید خود را به توربوشارژر مجهز کرده است. البته تکنولوژی هیبرید هم به قوای محرکه خودروها اضافه شده است. با این حال آخرین نسخه از پیشران های تنفس طبیعی بی ام و که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به تولید رسید برای رانندگان حرفه ای دارای اهمیت تاریخی و ارزش فنی بالایی است.

ساخت موتورهای پنج لیتری v10 بی ام و با کد اس ۸۵ در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید. این پیشران با مدل ۴ لیتری ۸ سیلندر اس ۶۵ جایگزین شده تا در سال های ۲۰۰۸-۲۰۱۴ محرک بی ام و سری ۳ کد ای ۹۰، ای ۹۳ و ام ۳ باشد. مدل اصلی قدرت ۴۲۰ اسبخ بخار در ۸۳۰۰ دور در دقیقه ارائه می کرد که برای بی ام و سری ۳ با بدنه اسپرت کامپکت بیش از انتظار برود.

حداکثر گشتاور هم به ۴۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۳۹۰۰ دور بر دقیقه می رسید. پیشرانه اس ۶۵ برای مدل تولید محدود ام ۳ جی تی اس و چند خودرو مسابقه ای با حجم ۴.۴ لیتر هم وجود داشت که دارای قدرت ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۴۴۰ نیوتن متر بود.

۲. پیشران ۸ لیتر w16 کواد توربوشارژ بوگاتی

حضور ابر خودروهای بوگاتی از سال ۲۰۰۵ با معرفی ویرون شروع شد. ترکیب دو پیشران v8 تویین توربوشارژ و ساخت مدل ۱۶ سیلندر کوادتوربو نخستین قدرت هزار اسب بخار را برای محصولی جاده ای ارائه نمود. این نوآوری در سال ۲۰۱۶ توسعه پیدا کرد تا بوگاتی شیرون ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

ساخت بوگاتی شیرون با پیشران w16 ادامه داشت. این مدل در نسخه استاندارد در عرض ۲.۴ ثانیه از شتاب صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. شیرون در تابستان ۲۰۱۹ موفق شد با تقویت پیشرانه و بازطراحی بدنه رکورد سرعت ۴۸۹ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند تا سریع ترین خودروی جاده ای جهان باشد.

۳. پیشران ۵.۲ لیتری v10 تنفس طبیعی آئودی و لامبورگینی

پیشران v10 مدت ها برای محصولات لامبورگینی بیشتر از تولیدات آئودی استفاده شد. این محصول پس از طی ۲۰ سال باز هم به تولید رسد و البته طرفداران زیادی دارد. از این رو می تواند جزو بهترین پیشران های دنیا در دهه ۲۰۱۰-۲۰۲۰ باشد. لامبورگینی گالاردو در سال ۲۰۰۳ و آئودی آر۸ در سال ۲۰۰۶ با موتور ۵ لیتری v10 معرفی شدند.

اما لامبورگینی هوراکان در سال ۲۰۱۴ با نمونه ۵.۲ لیتری به بازار جهانی ارائه شد. نسخه های مختلف از این پیشران قدرت ۵۷۲ و ۶۳۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۵۷۰ و ۶۳۰ تولید کردند. لامبورگینی هوراکان پرفورمانته با موتور ۶۳۰ اسب بخاری v10 فقط در عرض ۲.۹ ثانیه از شتاب صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت می باشد.

۴. پیشران ۱ لیتری ۳ سیلندر اکوبوست فورد

به کارگیری پیشران های کوچک با حجم مفید حدود یک بطری نوشابه در خوردویی ۴ سرنشین دار حتی در سال ۲۰۲۰ نیز عجیب به نظر می رسید. به همراه چند شرکت اروپایی مانند پژو ، فورد هم سرمایه گذاری بر پیشران های کم حجم با توسعه فناوری اکوبوست را ادامه داد.

کوچکترین پیشرانه اکوبوست فرود مدل هایی با قدرت ۹۹- ۱۳۳ و ۱۳۸ اسب بخار را از سال ۲۰۱۲ بر روی نسخه های مختلف سی مکس، فوکوس، اکواسپرت و فیستا ارائه نمود.

۵. پیشران ۶.۲ لیتری v8 سوپر شارژ دوج

توسعه پیشران های سوپر شارژ در امریکا ادامه دار است. حتی فورد هم فناوری اکوبوست مبتنی بر توربوشارژ را به سوپر شارژ ترجیح داد ولی کرایسلر و دوج با پیشران های قدرتمند همی سیستم های مجهز به سوپر شارژر را ارائه نمودند. در قرن ۲۱ دوج چارچر و چلنجر با پیشران های هل کت نماد خودروهای عضلانی امریکا باقی ماندند.

حتی شاسی بلندهای جیچ ترک هاک هم نسخه اس آر تی هل کت ۷۰۷ اسب بخاری ارائه دادند. سوپرشارژهای مختلفی روی پیشران ۶.۲ لیتری دوج سوار گشته تا برای چلنجر ردآی و دوج چلنجر دیمون به ترتیب قدرت ۷۹۷ و ۸۴۰ اسب بخار را فراهم نمایند.

۶. پیشران  ۶ لیتری v12 تویین توربوشارژ مرسدس بنز

پیشران ام ۲۷۹ مرسدس بنز در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. این موتور آلمینیومی ۱۲ سیلندر وی شکل با زاویه ۶۰ درجه روی خودروهای اس کلاس ای ام جی مانند اس ۶۵ و میباخ پولمن اس۶۰۰ نصب شد. قبل از سال ۲۰۱۸ این پیشران روی شاسی بلند جی ۶۵ و خودرو دو نفره مرسدس بنز ای ام جی اس ال ۶۵ هم حضور یافت که با اتمام تولید این خودروها ام ۲۷۹ به چند نمونه اس کلاس محدود شد.

به این دلیل این محصول جزو بهترین پیشران های دنیا در دهه ۲۰۱۰-۲۰۲۰ ذکر می شود زیرا گشتاور تولیدی آن نسبت به رقبای زمان خود بسیار زیاد است. سه نسخه از پیشران ام ۲۷۹ ارائه شد که قدرتی معادل ۵۲۳، ۶۰۳ و ۶۳۰ اسب بخار را تولید کردند. نسخه ضعیف تر حداکثر گشتاور ۸۳۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. ولی دو نسخه دیگر گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن را عرضه می دارند.

مرسدس بنز همچنین از پیشران های ۴ لیتری v8 با قدرت ۴۵۰ -۶۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰-۸۲۰ نیوتن متر با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر بیشتر از پیشران های ام ۲۷۹ بهره گرفت. مرسدس بنز ای ام جی اس ال ۶۵ در اواخر سال ۲۰۱۸ از روی خط تولید کنار گذاشته شد.

این خودرو با قدرتمندترین پیشران عرضه شد و در عرض ۴ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسید. حداکثر سرعت آن نیز ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. همچنین برای آشنایی با بهترین خودروهای gt و بهترین خودروهای BMW با کلیک روی لینک از این مقالات بازدید کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو