مراحل اخذ ویزای شینگن

منبع: فوت و فن

4

1402/2/11

12:03


اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی را داشته باشید به‌احتمال بسیار زیاد نام ویزا شینگن به گوشتان خورده است. در حال حاضر با اخذ این ویزا می‌توانید به‌راحتی به 27 کشور اروپایی به‌صورت زمینی و هوایی سفر کنید.

مراحل اخذ ویزای شینگن

اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی را داشته باشید به‌احتمال بسیار زیاد نام ویزا شینگن به گوشتان خورده است. در حال حاضر با اخذ این ویزا می‌توانید به‌راحتی به 27 کشور اروپایی به‌صورت زمینی و هوایی سفر کنید. این پیمان در سال 1985 بین 6 کشور اروپایی منعقد و با گذر زمان بر تعداد آن‌ها افزوده شد. ازآنجایی‌که دارندگان این ویزا هیچ محدودیتی برای تردد به کشورهای عضو پیمان ندارند، تعداد متقاضیان ایرانی که برای اخذ آن اقدام می‌کنند به‌سرعت در حال افزایش هستند. در این مقاله سعی کردیم انواع این ویزا و مراحلی که باید برای دریافت آن طی کنید را به طور کامل شرح دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که خرید ملک در قبرس شمالی شما را از دریافت ویزا برای سفر به این کشورها بی نیاز می‌کند یا خیر؟

انواع ویزا شینگن

همان‌طور که گفتیم در حال حاضر 27 کشور عضو این پیمان هستند که 24 مورد از آن‌ها عضو اتحادیه اروپا بوده و سه کشور (سوئیس، ایسلند و نروژ) عضو این اتحادیه نیستند. در ادامه انواع ویزا شینگن و شرایط لازم برای دریافت آن را بررسی می‌کنیم.

ویزای اتحادیه شنگن (USV)

ویزای توریستی یا گردشگری اروپا که با دریافت آن اجازه دارید در هر شش ماه از سال به مدت 90 روز به کشورهای عضو سفر کنید و در آن‌ها اقامت داشته باشید. این نوع از ویزا به سه دسته A, B  و C تقسیم می‌شود.

نوع A

ویزا شینگن نوع A یا همان ترانزیت فرودگاهی که دارندگان آن می‌توانند در فرودگاه کشورهای عضو جهت توقف یا انتظار برای تعویض پرواز پیاده شوند؛ ولی امکان خروج از فرودگاه را ندارند. توجه داشته باشید که اگر بخواهید در بیش از یک کشور عضو این پیمان توقف داشته باشید باید ویزای نوع C را دریافت کنید در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوید؛ زیرا پرواز بیش از یک‌بار در محدوده شینگن جز, پرواز داخلی به‌حساب می‌آید.

نوع B

ویزای ترانزیتی یا نوع B که به افراد اجازه می‌دهد به مدت 5 روز از کشورهایی که در این پیمان عضو هستند با خودرو یا قطار عبور کرده و به خارج از این محدوده برود. این Visa زمانی برای افراد صادر می‌شود که ادامه سفر زمینی یا هوایی آن‌ها به تأخیر بخورد و مجبور شوند از محدوده ترانزیت بین‌المللی خارج شوند.

نوع C

اگر قصد دارید برای مدتی بسیار کوتاه به کشورهای عضو این پیمان سفر کنید باید این نوع از Visa را دریافت کنید. به طور مثال اگر شما ورزشکار هستید یا در حال تحصیل درکانادا هستید و برای یک پژوهش قصد سفر به کشورهای این منطقه را دارید می‌توانید از این روش برای ورود به کشور مدنظر خود استفاده کنید.

ویزای اعتباری منطقه محدود

ویزای LTV یا اعتباری منطقه محدود برای افرادی صادر می‌شود که بدون داشتن مدارک معتبر وارد کشورهای عضو شده‌اند. دارندگان این مجوز تنها قادر به سفر در محدوده مشخص شده هستند. مدت‌زمان اعتبار این نوع از ویزا شینگن به شرایط شخص درخواست‌دهنده بستگی دارد.

ویزای نوع D یا ملی

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل، اهداف کاری یا مهاجرت به آلمان یا سایر کشورهای محدوده شینگن به آن‌ها سفر کنید باید این نوع از Visa را دریافت کنید؛ زیرا با دریافت آن می‌توانید برای مدت طولانی در کشور مدنظر خود اقامت داشته باشید و پس از اتمام کارتان به کشور خود بازگردید. در ادامه انواع این ویزا را به شما معرفی می‌کنیم.

نوع D سینگل

اگر قصد درمان در یکی از کشورهای عضو این پیمان را داشته باشید، این نوع ویزا شینگن برای شما صادر می‌شود. با دریافت این مجوز شما اجازه دارید یک‌بار به کشور موردنظر خود وارد شوید و برای مدتی محدود در آن اقامت و مراحل درمان خود را طی کنید.

نوعی D مولتی

ویزایی که به شما اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه محدودیتی در کشورهای عضو این پیمان رفت‌وآمد کنید. برخی از گروه‌های واجد شرایط برای دریافت این مجوز عبارت‌اند از:

  • ورزشکاران، متخصصان و هنرمندان
  • دانشجویان بین‌المللی
  • افرادی که برای کار در مؤسسات معتبر به کشورهای این منطقه سفر می‌کنند.
  • افراد بیمار که نمی‌توانند محل اقامت خود را ترک کنند.

مراحل دریافت ویزا شینگن

برای اینکه بدون دردسر و در سریع‌ترین زمان ممکن ویزای خود را دریافت کنید باید دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

مرحله یک

ابتدا هدف خود از سفر را مشخص کنید. سپس برای دریافت ویزا اقدام کنید. به‌عنوان‌مثال اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید بهتر است از یک متخصص مشورت بگیرید که کدام نوع از ویزا برای شما مناسب است.

مرحله دو

کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید را مشخص کرده و به کنسولگری وابسته به آن مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد سفر به دو کشور عضو این منطقه را دارید باید از طریق سفارت کشوری که روزهای بیشتری در آن اقامت دارید اقدام به دریافت ویزا کنید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند با خرید ملک در قبرس شمالی دیگر نیازی به دریافت ویزا شینگن برای ورود به کشورهای این منطقه را ندارند. توجه داشته باشید که قبرس در لیست کشورهای عضو این پیمان نیست و ساکنان این کشور بدون ویزا نمی توانند به این منطقه سفر کنند.

مرحله سه

فرقی نمی‌کند قصد تحصیل درکانادا یا دریافت ویزا در منطقه شینگن را دارید. در اولین فرصت باید برای انجام این کار اقدام کنید. به شما توصیه می‌کنیم حداقل سه ماه قبل از سفر، درخواست خود را ارائه دهید؛ زیرا ممکن است انجام مراحل اداری زمان بر شود.

مرحله چهار

دو نسخه از فرم درخواست ویزا که سفارت در اختیار شما قرار می‌دهد را پرینت گرفته و هر دو را بادقت پر کنید. این فرم را همراه با مدارک شناسایی، دو قطعه عکس، بیمه سفر، پاسپورت، بلیت رفت‌وبرگشت و اثبات پشتوانه مالی آماده کرده تا در مراجعه بعدی به متصدی تحویل دهید.

مرحله پنج

اگر تمام مراحل را به‌درستی انجام داده باشید، وقت مصاحبه با افسر کنسولی برای شما تعیین می‌شود تا به سؤالاتی مانند هدف سفر، محل اقامت و… پاسخ دهید. سعی کنید پاسخ‌های ارائه شده با جواب‌هایی که در فرم درخواستی نوشته‌اید یکی باشد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به افزایش در خواست‌ها برای دریافت ویزا شینگن و سفر به کشورهای این منطقه، در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی در مورد انواع ویزا و مراحلی که باید برای دریافت آن طی کنید را در اختیارتان قرار دهیم. با بررسی اطلاعات گفته شده می‌توانید به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن مجوزهای موردنیاز خود برای سفر به کشورهای این منطقه را دریافت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو