آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از کشته شدن به روایت جوان ترین همسرش

آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از کشته شدن به روایت جوان ترین همسرش


منبع: روزیاتو

6

1402/2/14

15:33


آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از کشته شدن به روایت جوان ترین همسرش

آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از کشته شدن به روایت جوان ترین همسرش

۱۲ سال پیش در چنین روزهایی، نیروهای تفنگدار ویژه دریایی ایالات متحده وارد خانه بزرگ اسامه بن لادن در پاکستان شدند و این تروریست مشهور را از بین بردند. اما آخرین کلمات تحت تعقیب ترین انسان روی زمین در آن دوران چه بود؟ چهارمین و جوان ترین همسرش، امل، در مورد اتفاقات قبل از کشته شدن مغز متفکر عملیات یازده سپتامبر صحبت کرده است. در ۱ می ۲۰۱۱، باراک اوباما، رییس جمهور وقت ایالات متحده، مرگ اسامه بن لادن در جریان عملیات کماندوهای آمریکایی را اعلام کرد. به دلیل تفاوت زمانی، در هنگام اجرای عملیات، در پاکستان روز دوم ماه می بود. از پنجره طبقه دوم، همسر سومش سهام و پسرش می توانستند حرکت سریع نیروهای تفنگدار ویژه دریایی آمریکایی به سوی خانه شان را مشاهده کنند.

آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از مرگ

آن ها صدای اسامه بن لادن را شنیدند که خطاب به پسرش که به سلاح AK-47 مجهز بود می گوید: «بیا بالا». امل در مصاحبه ای با ساندی تایمز، به یاد دارد که تمام خانواده بن لادن برای دعا دور هم جمع شده بودند، در شرایطی که انفجارهایی در درب اصلی ساختمان ایجاد شده بود تا نیروهای آمریکایی وارد محل سکونت بن لادن شوند. بن لادن در این لحظه می گوید: «آن ها مرا می خواهند نه شما را» و به زنانش دستور می دهد که همراه با بچه ها به طلقه پایین بروند. امل و پسرش اما در کنار اسامه می مانند. وقتی نیروهای تفنگدار آمریکایی وارد عمارت بن لادن می شوند، اسامه به جوان ترین همسرش می گوید: «چراغ  ها را روشن نکن».

آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از مرگ

امل از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بیهوش می شود و اکنون می گوید که در آن لحظه خودش را به مردن زده بود و به صحبت های نیروهای ویژه آمریکایی گوش می دهد که دختران بن لادن و همسر دومش را در کنار جنازه اسامه نگه داشته اند تا هویتش را تایید نمایند. او می گوید که در ادامه وقتی وی بر بالین شوهرش حاضر می شود، بن لادن مرده بود و پسرش کنار او نشسته بود.

حمله به محل زندگی بن لادن ماه ها طرح ریزی شد و نیروهای تفنگدار دریایی در شمال کالیفرنیا به طور کامل آن را بارها تمرین کردند. عمارت محل زندگی بن لادن دیواری به ارتفاع حدود ۴ متر در قسمت جلو و ۶ متر قسمت عقب داشت و هیچ برق و سرویس تلفنی در آن وجود نداشت. مایکل مورل، معاون رییس سازمان سیا در این باره گفته است: «خانه اصلی پنجره های بسیار کمی داشت. عمارت بخش بندی شده و دیوارهای داخلی متعددی داشت تا حرکت از یک نقطه عمارت به نقطه دیگر سخت باشد. بالکنی در طبقه سوم بود و جالب اینکه بالکن دارای یک دیوار شخصی بود، پس اگر کسی در بالکن حضور داشت، نمی توانستید او را ببینید».

آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از مرگ

جرمی باش، رییس سابق ستاد در سیا، می گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که حمله هوایی خطرات بیایر دارد، از جمله این ریسک بالقوه که نتوانیم بقایا را شناسایی کنیم. از این رو یک نقشه حمله هلی برن به رویه اقدام مورد مناسبمان تبدیل شد». نامه هایی که در محل زندگی بن لادن بدست آمد، نشان می داد که وی در آخرین لحظات زندگی اش چه نوشته است، نوشته هایی که در آن ها از ناکارآمدی در شبکه تروریستی و بی اعتمادی مسلمانان نسبت به چیزهایی که وی در مورد دولت های کشورهای مسلمان و غرب می گفت ابراز نگرانی کرده بود. مقامات آمریکایی مدعی هستند که این نامه ها نشان می داد که بن لادن حتی در اعمال کوچکترین تاثیری روی نیروهای القاعده نیز با مشکل مواجه بوده است.

آخرین صحبت های اسامه بن لادن پیش از مرگ

بن لادن در نامه ای به تاریخ سال ۲۰۱۰ نوشته است: «قصد دارم بیانیه ای منتشر کنم که یک فاز جدید را برای تصحیح اشتباهاتی که کرده ایم آغاز می کنیم. برای این کار، با این کار، به امید خدا، اعتماد بخش بزرگی از کسانی که باورشان به جهادی های را از دست داده اند را باز خواهیم یافت». همچنین بن لادن به فرمانده القاعده در یمن، نصیر الوحیشی نسبت به تلاش برای به تصرف درآوردن یمن به منظور یک دولت اسلامتی هشدار داده و گفته است که به جای این کار، روی تلاش هایش برای حمله به نیروهای آمریکایی تمرکز کند. بن لادن از پاکستانی ها با عنوان «برادران پاکستانی مورد اعتماد» یاد کرده اما به هیچ یک از مقامات رسمی نظامی و دولتی پاکستان که ممکن است از فعالیت های او آگاه بوده یا از مکان زندگی او اطلاع داشته باشند اشاره نکرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو