خوشحالی فرایندی درونی است که آرامش هدیه می دهد

خوشحالی فرایندی درونی است که آرامش هدیه می دهد


منبع: فوت و فن

3

1402/2/16

14:24


انسان موجودی است که از احساسات مختلف بهره مند است. غم، خوشحالی، ترس و غیره از جمله احساسات مختلف آدمی هستند.

خوشحالی فرایندی درونی است که آرامش هدیه می دهد

انسان موجودی است که از احساسات مختلف بهره مند است. غم، خوشحالی، ترس و غیره از جمله احساسات مختلف آدمی هستند. در این بین چیزی که از همه مهمتر است و نوع بشر مدام در تلاش است تا به آن دست یابد خوشحال است. وب سایت تخصصی دانشگاه کسب و کار در خصوص روحیات و احساسات انسان مطالب درخوری ارائه می دهد. توصیه می کنیم تا پایان محتوا ما را همراهی کنید.

خوشحالی چیست؟

خوشحالی، شادی، خرسندی و شادمانی همگی یک معنا و مفهوم دارند. خوشی یک حالت روحی و روانی است که طی آن شخص خوشحال احساس عشق و لذت و آرامش می کند. شادی دلایل مختلف دارد. به طور مثال علت شادی و خرسندی می تواند ریشه در مسائل روانی یا زیستی داشته باشد. همچنین مسائل دینی نیز می توانند دلیل شاد بودن افراد باشند. در وب سایت دانشگاه کسب و کار شما با مواردی همچون شادی، امیدواری، قدرت ذهن و غیره آشنا خواهید شد.

تعریف خوشحالی و شادی از منظر فلسفه

طبق تحقیقات انجام شده خوشحالی انسان رابطه مستقیم با تعامل ها و وضعیت اجتماعی و زندگی شخصی او دارد. به طور مثال بر اساس یافته ها افرادی که در جشن ها و محافل دوستانه و خانوادگی حضور دارند شادی را بیشتر احساس می کنند. بسیاری از افراد خوش حال بودن را با خوشبختی برابر می دانند. فلاسفه شادی را یک احساس و یک سبک زندگی تعریف می کنند. خوشحالی در معنای ظاهری مفهوم شدی و خوش دل بودن را می رساند. در حالی که فلاسفه معتقد هستند که شادی همان مطلوب و آرزوی انسان است. قدیمی ترین تعریف خرسندی و شادی از افلاطون است. او روح انسان را مجموعه سه بعد می داند که عقل، شهوت و خشم هستند. هر یک از این ابعاد ذکر شده شادی خاص خود را دارد.

چگونه شادی ایجاد کنیم؟

طبق پژوهش های انجام شده انجام مدیتیشن و مراقبه موجب داشتن احساس خوشحالی زیاد و ترشح اکسی توسین می شود. علاوه بر این بودن در کنار خانواده، رفتن به یک مسافرت به همراه دوستان و افراد مورد علاقه می تواند موجب بروز خوشحالی شود. شادی از نظر جسمی بر تقویت سیستم دفاعی بدن اثرگذار است. همچنین برای سلامت سیستم عصبی نیز مفید فایده خواهد بود. وب سایت دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط به کارآفرینی را پوشش میدهد.

شادی در ادیان مختلف

واژه خوشحالی در ادیان مختلف تعابیر گوناگون و اهمیت متفاوتی دارد. در آیین بودایی، شادی یک موضوع اصلی است و به آن توجه بسیار شده است. در دین یهودیت خرسندی و شادی را عنصر یا وسیله ای می دانند که از طریق آن می توان به خداوند خدمت کرد. در دین یهود تاکید در خدمت به خدا با شادی است. در دین اسلام نیز شادی اهمیت زیادی دارد. حال آن که در اسلام شادی به دو دسته، شادی خوب و شادی بد تقسیم شده است. به طور مال در صورتی که شادی شما از مسخره کردن دیگران حاصل شود، یک شادی بد است. در حالی که اگر شما به علت دستگیری و کمک به یک نیازمند احساس شادی داشته باشید، آن را باید یک شادی و احساس مثبت قلمداد کرد.

شادی و خوشحالی در قرآن کریم

خوشحالی در قرآن کریم با الفاظی همچون سرور و فرح و نضره بیان شده است. این مفهوم حدود بیست و هشت مرتبه در قرآن تکرار شده است. به عبارت دیگر خرسندی یعنی شادی روح زمانی که به خواسته و مطلوب خود دست یافته است. به طور کلی احکام شادی و خرسندی در اسلام با توجه به منبع و منشا آن متفاوت خواهد بود.

خوشحالی واقعی و فیزیکی

شاید جالب به نظر بیاید اما خوشحالی واقعی و فیزیکی با یکدیگر تفاوت دارند. مهمترین تفاوت این دو نوع شادی در این است که شادی فیزیکی موقت و کوتاه مدت است. در حالیکه شادی واقعی پابرجا است و موجب تحول درونی بنیادی شما خواهد بود.

خوشحالی واقعی علت خارجی ندارد

در صورتی که شما منشا خوشحالی و شادمانی در جهان را به علل بیرونی نسبت دهید بهتر است به این مثال توجه کنید. فرض بر این است که هر چه میزان ثروت شما بیشتر باشد شما خوشحال تر خواهید بود. آیا این فرضیه درست است؟ باید بگوییم خیر، بنابراین خوشی علتی خارج از روح و روان آدمی نخواهد داشت. با اینکه چنین مواردی را می توان شادی موقت و کوتاه مدت دانست اما تاثیری بر ایجاد احساس شادمانی واقعی در وجود انسان ندارند. بنابراین بهتر است بدانید شادی و خرسندی از خود شما سرچشمه می گیرند. خرسندی و سرور حقیقی از بطن وجود شما منشا می گیرند. این امر به دارایی های شما و روابط شما با دیگران وابسته نیست.

خوشحالی را کجا باید پیدا کرد؟

همانطور که ذکر کردیم خوشحالی از درون خود شما آغاز می شود. تنها کسی که وظیفه خوشحال کردن شما را بر عهده دارد، خود شما هستید. اگر انتظار داشته باشید شخص دیگری شما را شاد و خرسند کند سخت در اشتباه هستید. شادی و شادمانی واقعی یک احساس درونی است که هر کس باید شخصا برای جستجوی آن اقدام کند. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقمند هستید می توانید از hbr.org ، Bloomberg.com، businessuni.net و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

منبع: Businessuni.net | کارآفرینی و استارتاپ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو