چگونه شاد باشیم و بر تفکر منفی غلبه کنیم؟

منبع: خبرنما

3

1402/2/25

12:19


دانشمندان علوم رفتاری زمان زیادی را صرف مطالعه این موضوع کرده اند که چگونه شاد باشیم ، چه چیزی ما را خوشحال می کند و چه چیزی باعث خوشحالی ما نمی شود. ما می دانیم که شادی می تواند سلامت و طول عمر را پیش بینی کند و مقیاس های شادی را می توان برای اندازه گیری پیشرفت اجتماعی و موفقیت سیاست های عمومی استفاده کرد. هر کس این قدرت را دارد که تغییرات کوچکی در رفتار، محیط اطراف و روابط خود ایجاد کند که می تواند به ما در مسیر زندگی شادتر کمک کند. شادی اغلب از درون می آید. یاد بگیرید چگونه افکار منفی را رام کنید و هر روز با خوش بینی با امور برخورد کنید…

چگونه شاد باشیم و بر تفکر منفی غلبه کنیم؟

دانشمندان علوم رفتاری زمان زیادی را صرف مطالعه این موضوع کرده اند که چگونه شاد باشیم ، چه چیزی ما را خوشحال می کند و چه چیزی باعث خوشحالی ما نمی شود. ما می دانیم که شادی می تواند سلامت و طول عمر را پیش بینی کند و مقیاس های شادی را می توان برای اندازه گیری پیشرفت اجتماعی و موفقیت سیاست های عمومی استفاده کرد. هر کس این قدرت را دارد که تغییرات کوچکی در رفتار، محیط اطراف و روابط خود ایجاد کند که می تواند به ما در مسیر زندگی شادتر کمک کند. شادی اغلب از درون می آید. یاد بگیرید چگونه افکار منفی را رام کنید و هر روز با خوش بینی با امور برخورد کنید.

غلبه بر تفکر منفی

همه انسان‌ها بیشتر در مورد تجربیات بد در ذهن خود یادآوری می‌کنند تا تجربیات مثبت. این امر یک انطباق تکاملی است. یادگیری بیش از حد از موقعیت‌های خطرناک یا مضری که در طول زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم (قلدری، ضربه روحی، خیانت) به ما کمک می‌کند در آینده از آن‌ها اجتناب کنیم و در یک بحران به سرعت واکنش نشان دهیم. اما این بدان معناست که شما باید کمی بیشتر تلاش کنید تا مغز خود را برای غلبه بر افکار منفی آموزش دهید.

در ادامه به چند راهکار برای غلبه بر افکار منفی و اینکه چگونه شاد باشیم می‌پردازیم: سعی نکنید افکار منفی را متوقف کنید. اینکه به خودتان بگویید «من باید به این موضوع فکر نکنم»، فقط باعث می‌شود بیشتر درباره آن فکر کنید. در عوض، مالک نگرانی‌های خود باشید. وقتی در یک چرخه منفی هستید، آن را تصدیق کنید. “من نگران پول هستم.” “من در مورد مشکلات در محل کار وسواس دارم.” با خودتان مثل یک دوست رفتار کنید. وقتی نسبت به خود احساس منفی پیدا می‌کنید، از خود بپرسید که چه توصیه ای به دوستی می کنید که از خودش ناراحت است. اکنون سعی کنید این توصیه را در مورد خود اعمال کنید.

برای پاسخ به این پرسش که چگونه شاد باشیم قبل از هر چیزی بایدسپاسگزاری (شکرگزاری) را در برنامه‌هایتان بگنجانید سپس شما می‌بایست افکار منفی خود را به چالش بکشید. مطالعات نشان می‌دهد که این روش می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. هدف این است که شما را از یک ذهنیت منفی (“من یک شکست خورده هستم”) به یک ذهنیت مثبت تر (“من در حرفه ام موفقیت های زیادی داشته ام. این تنها یک شکست است که منعکس کننده آن نیستم” است. من می توانم از آن یاد بگیرم و بهتر باشم.»).

در ادامه بحث پیرامون اینکه چگونه شاد باشیم به طرح چند پرسش می‌پردازیم. ابتدا افکار منفی خود را بنویسید، مانند “من در محل کار مشکل دارم و توانایی‌های خود را زیر سوال می برم.”

سپس از خود بپرسید: “شواهد این فکر چیست؟”

“آیا من این را بر اساس حقایق استوار می کنم؟ یا احساسات؟»

“آیا ممکن است من وضعیت را اشتباه تفسیر کنم؟”

«چگونه ممکن است افراد دیگر وضعیت را متفاوت ببینند؟

“اگر برای شخص دیگری اتفاق افتاده باشد، چگونه می‌توانم این وضعیت را ببینم؟”

داستان خود را بازنویسی کنید

نوشتن در مورد خود و تجربیات شخصی و سپس بازنویسی داستان شما می تواند منجر به تغییرات رفتاری و بهبود در راستای چگونه شاد باشیم ، شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که نوشتن در یک مجله شخصی به مدت ۱۵ دقیقه در روز می‌تواند منجر به افزایش شادی و رفاه کلی شود، تا حدی به این دلیل که به ما اجازه می‌دهد احساسات خود را ابراز کنیم، مراقب شرایط خود باشیم و تعارض‌های درونی را حل کنیم. می توانید قدم بعدی را بردارید و روی چالش خاصی که با آن روبرو هستید تمرکز کنید و آن داستان را بنویسید و بازنویسی کنید.

همه ما یک روایت شخصی داریم که دیدگاه ما را نسبت به جهان و خودمان شکل می دهد. اما گاهی اوقات صدای درونی ما آن را درست نمی فهمد. با نوشتن و سپس ویرایش داستان‌های خود، می‌توانیم برداشت خود را از خود تغییر دهیم و موانعی را که بر سر راه رفاه ما قرار دارند، شناسایی کنیم. در ادامه به یک تمرین برای چگونه نوشتن پیرامون چگونه شاد باشیم می‌پردازیم:

یک داستان کوتاه در مورد مبارزه خود بنویسید. مثلا اگر با مشکل‌های مالی مواجه هستید بنویسید من چالش مالی دارم. اگر در زندگی عاطفی دچار مشکل هستید بنویسید من هرگز با عشق خود ملاقات نکرده‌ام. حالا از دید یک ناظر خنثی یا با تشویقی که به دوستتان می دهید، داستان جدیدی بنویسید. پول یک چالش است اما شما می توانید برای رسیدن به وضعیت مالی خود قدم هایی بردارید. همه در اولین سال زندگی خود در یک شهر جدید تلاش می کنند. کمی به آن زمان بدهید. به چند گروه بپیوندید. روی یافتن عشق تمرکز نکنید. روی ملاقات با افراد جدید و تفریح تمرکز کنید. بقیه در ادامه خواهد آمد.

اگر برای الهام گرفتن از داستان زندگی بزرگترین کارآفرینان جهان به دنبال یک سایت مرجع می‌گردید پیشنهاد ما وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار است. وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. دانشگاه کسب‌وکار سال‌ها تجربه خود را در زمینه استارتاپ‌ها با شما به اشتراک می‌گذارد. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو