آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می‌شود؟

منبع: زیبامون

3

1402/2/20

16:17


گاهی وجود بوی بد دهان بعد از لمینت ممکن است توجهتان را به خود جلب کند و لمینت دندان را مقصر این عارضه بدانید. اما آیا واقعا همین‌طور است؟ و اگر این‌طور است پس لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می‌شود؟

بوی بد دهان که هالیتوز نامیده می‌شود، می‌تواند ناشی از عادات بهداشتی نامناسب دندان یا نشانه‌ای از سایر مشکلات سلامتی باشد. این مساله می‌تواند با مصرف بعضی از غذاها و سایر عادات سبک زندگی ناسالم تشدید شود. اما گاهی وجود بوی بد دهان بعد از لمینت ممکن است توجهتان را به خود جلب کند و لمینت دندان را مقصر این عارضه بدانید. اما آیا واقعا همین‌طور است؟ و اگر این‌طور است پس لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

خوردن چه خوراکی‌هایی می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود؟

مصرف بعضی مواد غذایی می‌تواند منجر به بوی بد دهان بعد از لمینت شود. این خوراکی‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

  • مرکبات: باکتری‌های مولد بو محیط اسیدی را دوست دارند، بنابراین با خوردن مقدار زیادی مرکبات، بوی بد را به دهانتان دعوت می‌کنید، به‌خصوص اگر مستعد رفلاکس اسید معده باشید. خوردن آب نبات بدون قند بعد از مرکبات می‌تواند به کاهش این موضوع کمک کند.
  • غذاهای با پروتئین بالا: خوردن مقدار بیش از حد پروتئین با تولید بیش از حد آمونیاک می‌تواند منجر به بوی بد در دهان شود. مصرف غذاهای حاوی روی (اسفناج، تخم کدو تنبل، نخود) می‌تواند به کنترل پلاک و کاهش بوی بد دهان کمک کند.
  • کنسرو ماهی: برخلاف ماهی تازه، کنسرو ماهی (مانند ماهی تن و سالمون) زمان لازم برای اکسید شدن و واکنش به سایر عناصر را داشته است. آن‌چه ما به‌عنوان «بوی ماهی» توصیف می‌کنیم از ترکیبی به نام تری‌متیلامین‌ها در ماهی ناشی می‌شود که در دهان بوی بدی ایجاد می‌کند. جویدن یک آدامس بدون قند می‌تواند به رفع این معضل کمک کند.
  • پنیر: بیشتر محصولات لبنی، از جمله پنیر، حاوی اسیدهای آمینه هستند که با باکتری‌های دهان واکنش نشان می‌دهند و ترکیبات گوگردی تولید می‌کنند که می‌تواند بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده تولید کند. مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید به از بین بردن باکتری‌های مزاحم که باعث ایجاد بوی بد می‌شوند کمک می‌کند.
  • سس پاستا: اسیدیته گوجه فرنگی می‌تواند باعث تجمع اسید در دهان و رشد باکتری‌ها شود. اگر بعد از خوردن پاستا یک لیوان آب بنوشید، باکتری‌های دهان تحت کنترل قرار می‌گیرند.
  • کره بادام زمینی: کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین گیاهی است اما قوام خمیری آن باعث می‌شود بزاق پروتئین‌ها را پس از ورود به دهان، تجزیه کند و به دلیل چسبندگی روی دندان بماند و باعث ایجاد بوی بد شود. مسواک زدن بعد از خوردن این خوراکی مقوی به کاهش بوی بد کمک خواهد کرد.
  • ترب کوهی: ترب کوهی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام ایزوتیوسیانات است که پس از مصرف به دندان می‌چسبد. مصرف نعناع موثرترین راه برای مبارزه با این ترکیب خاص است.
  • قهوه: قهوه جریان بزاق را کاهش و به باکتری‌های بدبو اجازه رشد و ماندن روی دندان را می‌دهد. بهترین راه برای کاهش این مساله این است که هیدراته بمانید و به ازای هر فنجان قهوه‌ای که می‌نوشید، یک لیوان آب میل کنید.

چه مشکلاتی در سلامت عمومی بدن می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند؟

بوی نامطبوع بعد از لمینت گاهی ناشی از خشکی دهان است. وجود بزاق برای مرطوب کردن دهان، خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط پلاک و شستن سلول‌های مرده‌ای که روی زبان، لثه‌ها و گونه‌ها تجمع می‌کنند، ضروری است. خشکی دهان ممکن است عارضه جانبی داروهای مختلف، مشکلات غدد بزاقی یا تنفس مداوم از طریق دهان باشد. بیماری‌های دیگری که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند، عبارتند از:

  • آلرژی فصلی
  • عفونت دستگاه تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت
  • عفونت سینوس به مدت طولانی
  • آبریزش بینی
  • دیابت
  • رفلاکس اسید مزمن
  • مشکلات گوارشی
  • عفونت مزمن ریه
  • مشکلات کبدی یا کلیوی

چطور می‌توانم پس از نصب لمینت‌های سرامیکی از ایجاد بوی نامطبوع در دهان جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از ایجاد بو پس از لمینت باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • به‌طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • از سیگار کشیدن و استعمال محصولات مبتنی بر تنباکو خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، اجتناب کنید.
  • به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

چطور می‌توان بوی بد را پس از نصب ونیر لمینیت سرامیکی درمان کرد؟

شایع‌ترین علت بوی بد دهان بعد از لمینت همان علتی است که بدون لمینت هم باعث ایجاد بوی بد می‌شود: بهداشت نامناسب دهان و دندان! عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های دهان در داخل و اطراف دندان‌های شما شود. پس حتما بعد از نصب لمینت دو بار در روز مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید.

بیماری لثه هم اگر به درستی کنترل نشود، می‌تواند باعث ایجاد بوی بد شود. این موضوع ممکن است با بهداشت نامناسب دهان مرتبط باشد، اما برخی از افراد به دلیل عوامل ژنتیکی یا وضعیت سلامتی (مانند دیابت) در معرض خطر بالایی قرار دارند. بنابراین مهم است که آن را درمان کنید.

روکش‌های پرسلن از یک سطح دندان شما محافظت می‌کنند اما از بقیه آن محافظت نمی‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شود. این حفره‌ها مکان‌های خوبی برای تجمع باکتری‌های بی‌هوازی دهان هستند و در نهایت در مرکز دندان، پالپ یا عصب فرو می‌روند. مراجعه منظم به دندانپزشک از بروز این عارضه می‌کاهد.

متأسفانه، حتی اگر از دندان‌ها و روکش‌های خود به خوبی مراقبت کنید باز هم ممکن است دندان توسط روکش‌ها خراب شود. اگر روکش‌های چینی به درستی نصب نشده باشند، می‌توانند لبه‌های کوچکی در اطراف روکش ایجاد کنند که امکان تجمع ذرات غذا و باکتری‌های دهان را فراهم می‌کند و می‌تواند باعث پوسیدگی، بیماری لثه و البته بوی بد دهان شود. دراین‌صورت مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر الزامی است.

از چه محصولاتی پس از لمینت کردن می‌توانم استفاده کنم تا از بوی بد دهان جلوگیری شود؟

مشخص نیست که لمینت چه ارتباطی با بوی بد دهان دارد چون بوی بد دهان معمولاً ناشی از عواملی مانند بهداشت نامناسب دهان، بیماری لثه یا شرایط خاص پزشکی است. بااین‌حال، اگر بوی بد دهان بعد از لمینت را تجربه می‌کنید، بهتر است از محصولات زیر استفاده کنید:

  • دهان‌شویه
  • اسکرابر زبان
  • آدامس بدون قند
  • آب

عوامل موثر بر ایجاد بوی بد دهان بعد از لمینت

نصب نامناسب ونیرهای پرسلین

نصب نادرست ونیرهای پرسلن به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به بوی بد شود. اگر روکش‌ها به درستی نصب نشده باشند، می‌توانند شکاف یا فضاهای کوچکی بین روکش و دندان ایجاد کنند و ذرات غذا و باکتری‌ها را به دام بیاندازند که می‌تواند منجر به ایجاد پلاک و بوی بد دهان شود. همچنین، اگر روکش‌ها به درستی به دندان چسبانده نشوند، به مرور زمان شل می‌شوند که می‌تواند فضایی را برای تجمع باکتری‌ها ایجاد کند و باعث بوی بد دهان شود.

تاثیر پوسیدگی دندان در ایجاد بوی نامطبوع در دهان

پوسیدگی دندان می‌تواند به ایجاد بوی بد دهان بعد از لمینت کمک کند. اگر فردی پوسیدگی دندان داشته‌باشد و بدون رسیدگی به پوسیدگی اقدام به کاشت لمینت کند، باکتری‌ها می‌توانند حتی پس از قرار دادن ونیرها باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. علاوه‌براین، اگر پوسیدگی به درستی درمان نشود، می‌تواند به گسترش خود ادامه دهد و باعث آسیب بیشتر به دندان و بافت‌های اطراف شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از شایع‌ترین علل بوی بد دهان است. دهان میلیون‌ها باکتری را در خود جای داده است که می‌توانند ترکیبات گوگردی فرار (VSCs) تولید کنند که باعث بروز بوی بد می‌شود. علاوه‌براین، بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند منجر به ایجاد پلاک و جرم روی دندان‌ها و لثه‌ها و باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود که منجر به بوی بد دهان خواهد شد. رعایت بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به‌طور منظم، می‌تواند به حذف ذرات غذا، و حذف پلاک و جرم از دهان کمک کند و مانع از تجمع باکتری‌های مولد بوی بد شود.

بیماری‌های لثه (پریودنتال)

بیماری‌های لثه (پریودنتال) می‌توانند با ایجاد ترکیبات گوگردی فرار (VSCs) منجر به بوی بد دهان بعد از لمینت شوند. اگر فردی مبتلا به بیماری لثه باشد و بدون توجه به بیماری، به کاشت لمینت اقدام کند، باکتری‌ها با ادامه تولید ترکیبات گوگردی باعث ایجاد بوی بد دهان خواهند شد. همچنین، بیماری لثه می‌تواند باعث التهاب و خونریزی لثه‌ها و ایجاد حفره‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها شود که محل تجمع باکتری‌ها و باعث بوی بد دهان خواهند شد. مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و درمان بیماری لثه قبل از لمینت الزامی است.

تاثیر مصرف دخانیات بر بوی بد دهان بعد از لمینت

سیگار کشیدن می‌تواند باعث خشکی دهان و تجمع باکتری‌های مولد بو در دهان شود که ترکیبات گوگرد فرار (VSCs) تولید می‌کنند. همچنین، سیگار کشیدن می‌تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود و دندان‌ها و روکش‌ها را لکه‌دار کند که تمام این موارد می‌تواند باعث زرد شدن یا تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد بوی بد شود.

سخن پایانی

اگرچه لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی دندان محسوب می‌شود اما گاهی عدم رعایت برخی موارد ممکن است باعث بوی بد دهان بعد از لمینت شود که در برخی مواقع با رعایت بهداشت شخصی و در برخی مواقع با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی قابل رفع است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو