کاربرد قفسه فلزی راک چیست؟

منبع: فوت و فن

4

1402/2/23

17:29


قفسه فلزی راک نوع خاصی از قفسه های انبار است که به دلیل مقاومت بسیار بالا شهرت دارند. این قفسه ها در انبارهای صنعتی برای چیدمان تعداد زیاد کالاهایی با وزن سنگین استفاده میشوند.

کاربرد قفسه فلزی راک چیست؟

قفسه فلزی راک نوع خاصی از قفسه های انبار است که به دلیل مقاومت بسیار بالا شهرت دارند. این قفسه ها در انبارهای صنعتی برای چیدمان تعداد زیاد کالاهایی با وزن سنگین استفاده میشوند. متناسب با نوع و شکل کالا و بار قفسه های راک مورد استفاده در انبار متفاوت است. برخی از این قفسه ها برای چیدمان بارهای دستی استفاده میشوند و تعدادی در نگهداری بارهای پالتی و شاخه ای کاربرد دارند. در ادامه به مهم ترین موارد کاربرد قفسه فلزی راک خواهیم پرداخت.

قفسه فلزی راک چیست؟

قفسه های موجود در انبارها را می توان بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی کرد. یکی از مهم ترین پارامترها در دسته بندی این قفسه ها، نوع اجزاء و قطعات به کار رفته در قفسه است. قفسه فلزی راک به مجموعه ای از قفسه هایی گفته میشود که در آنها از اجزای راک استفاده میشود. این قفسه ها از فلزات بسیار مقاوم در برابر نوسانات دمایی، ضربه، تماس با مواد خورنده و شیمیایی تولید شده و قدرت تحمل وزن بالایی دارند.

در ساختار قفسه های راک از مهاربندهای افقی و ضربدری برای افزایش استحکام سازه استفاده شده و قاب و ستون های فلزی در آنها کاربرد دارد. علاوه براین، اتصالات بسیار مقاوم پیچ و مهره ای برای اتصال و ثابت کردن آنها روی زمین استفاده میشود. این اتصالات باعث میشود بدنه قفسه در اثر برخورد با لیفتراک و ضربه دچار از هم پاشیدگی نشود.

از انواع قفسه های راک می توان به قفسه راک کفپوشدار سنگین یا لانگ اسپن، قفسه راک کفپوشدار سنگین یا قفسه پانل راک، قفسه خودراهرو یا درایوین، شاتل درایوین، راهرو باریک، کانتی راک و قفسه های پالت راک اشاره کرد. کاربرد این قفسه ها با هم متفاوت است و برخی تنها برای چیدمان بارهای دستی استفاده میشوند.

قفسه فلزی راک در انبار کارخانه

یکی از مهم ترین موارد کاربرد قفسه های فلزی راک می توان به استفاده از آنها در انبار کارخانه ها اشاره کرد. در انبار کارخانه ها تعداد بار و کالا بسیار زیاد است و به همین دلیل نیاز به قفسه های مقاوم دارد که بتوانند از کف تا سقف را طبقه بندی کنند. از جمله انواع قفسه فلزی مورد استفاده در انبار کارخانه ها می توان به قفسه های پالت راک اشاره کرد. این قفسه ها بارهای چیده شده  بر روی پالت های فلزی را در سلول های هر یک از طبقات قرار داده و نگهداری می کنند.

علاوه بر قفسه های پالت راک، در کارخانه ها از قفسه های درایوین و خودراهرو نیز به وفور استفاده میشود. چون این قفسه ها فضای کمی اشغال نموده و راندمان انبار را تا حد زیادی افزایش می دهند. در انبار کارخانه های بزرگ که تعداد کالا زیاد است و فضای کافی برای چیدمان آنها در اختیار نیست می توان قفسه های خودراهرو و درایوین را به کار برد. این قفسه ها چون راهروهای کمی داشته و در مدل درایوین هیچ راهرویی در انبار اجرا نمیشود، راندمان انبار تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

قفسه فلزی راک در انبار کارخانه

قفسه فلزی راک در انبار لوازم خانگی

یکی از موارد کاربرد قفسه فلزی راک در انبار لوازم خانگی است. لوازم خانگی که وزن سبک و متوسط دارند را می توان بدون نیاز به پالت و تنها با چرخ های دستی در انبار جا به جا کرد. در این شرایط نیاز به قفسه هایی است که ارتفاع زیادی نداشته باشند و اپراتورهای انسانی بتوانند به آسانی بار را حمل و در قفسه ها قرار دهند. قفسه راک سبک یکی از مدل های بسیار پرکاربرد در انبار لوازم خانگی است که برای چیدمان بار با دست استفاده میشوند.

در انبار لوازم خانگی اگر وزن کالاها زیاد باشد می توان از قفسه های پالت راک و راک کفپوشدار سنگین و درایوین نیز استفاده کرد.

قفسه راک در انبار میلگرد

در انبار بارهای شاخه ای از قبیل میلگرد نیاز به قفسه هایی است که بتوان بار با طول زیاد را بدون مشکل در قفسه قرار داد. قفسه های بازویی از جمله انواع قفسه هستند که برای این نوع کالا طراحی شده اند. قفسه بندی بازویی و قفسه کانتی راک دو نوع قفسه فلزی بسیار مقاوم هستند که در انبار میلگرد و بارهای شاخه ای استفاده میشوند.

علاوه بر بازوهای فلزی مقاوم به کار رفته در این قفسه ها، قاب و ستون و سایر اجزای آن نیز استحکام زیادی دارد. به همین دلیل وزن سنگین بار را براحتی می توانند تحمل کنند.

قفسه فلزی در انبارهای مکانیزه

در انبارهای هوشمند و مکانیزه نیز قفسه های راک نقش مهمی را ایفا می کنند. در انبارهایی که تمرکز بر اتوماتیک سازی کارها است از قفسه های شاتل درایوین می توان استفاده کرد. این قفسه ها از نظر ساختار کاملا شبیه به درایوین یا خودراهرو هستند، با این تفاوت که در تونل آنها از شاتل های متحرک استفاده میشود. بارهای پالتی روی شاتل قرار گرفته و به صورت خودکار به انتهای تونل هدایت شده یا از انتها به ابتدا حرکت می کنند.

قفسه فلزی راک در انبار سردخانه

از دیگر موارد کاربرد قفسه فلزی راک می توان به استفاده از آنها در انبار سردخانه ها اشاره کرد. علاوه بر قفسه های سردخانه ای معمول از قفسه های راک نیز می توان برای انبارها استفاده کرد. بدنه فلزی این قفسه ها مقاومت بالایی در برابر تماس با مواد خورندهف نم و رطوبت و نوسانات دمایی دارد. به همین دلیل می توان از قفسه های راک سبک در این محیط ها نیز استفاده کرد.

قفسه فلزی راک در انبار سردخانه

قفسه راک در انبار لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلنی از جمله بارهایی هستند که ساختار شاخه ای و رولی داشته و برای چیدمان باید از قفسه های راک برای آنها استفاده کرد. قفسه کانتی راک یکی از موارد بسیار کاربردی در انبار لوله های پلی اتیلنی هستند و با دست و بدون ماشین آلات چیدمان انجام میشود. کانتی راک ها از دو طرف کاملا بسته هستند و چیدمان بار از یکی از گوشه های قفسه و با هل دادن یا کشیدن آنها به بیرون جا به جا میشود.

قفسه فلزی راک در انبار قطعات یدکی

در کارخانه ها و محیط های صنعتی و کارگاه های تولیدی بزرگ قطعات یدکی و مواد اولیه اهمیت بسیار بالایی دارند. این قطعات و اجزا و مواد اولیه باید در محیط های استاندارد نگهداری شوند تا باعث خسارت نگردند. قفسه های پالت راک، پانل راک و خودراهرو و راهرو باریک همگی از موارد بسیار کاربردی برای این انبارها به شمار می روند.

جمع بندی

قفسه های فلزی راک از جمله انواع قفسه های صنعتی هستند که کاربرد بسیار گسترده ای دارند. این قفسه ها در انبار کارخانه ها، انبار قطعات یدکی و مواد اولیه، سردخانه، انبار لوله های پلی اتیلنی و میلگرد استفاده میشوند. برای انبار لوازم خانگی نیز می توان از قفسه های راک سبک و سنگین استفاده کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو