شرایط اهدا خون افراد معتاد

شرایط اهدا خون افراد معتاد


منبع: نم نمک

4

1402/2/24

12:27


شرایط اهدا خون افراد معتاد و متادون و غلظت خون و هزینه تعویض خون معتاد و تصفیه خون جهت ترک اعتیاد و چه کسانی نمی توانند خون اهدا کنند و تریاک خون را رقیق میکند یا غلیظ و آیا مصرف تریاک باعث کم خونی میشود و تاثیر تریاک بر پلاکت خون و هزینه تعویض خون معتاد نی نی سایت در نم نمک.

شرایط اهدا خون افراد معتاد

شرایط اهدا خون افراد معتاد

هر فردی که حداقل 17 سال سن دارد و دارای نبض و میزان فشار خون طبیعی باشد می تواند خون اهدا کند. در هر بار خون گیری به طور تقریبی از فرد یک واحد خون که مساوی با 450 میلی لیتر است دریافت می شود که البته در این خون گیری سلول های قرمز خون (هموگلوبین) کم خواهند شد اما در مدت یک هفته این کاستی جبران خواهد شد . شایان توجه اینکه در این امر انسانی به سلامت اهدا کنندگان خون توجه خاصی مبذول می شود چنانچه پزشک مربوطه به طرح سوالاتی از اهدا کننده می خواهد توضیحاتی درباره داروهای مصرفی و وجود بیماری های خاص و نیز احتمتا رفتن به مسافرت در مناطق پرخطر را بدهد.

شرایط اهدا خون افراد معتاد

شرایط اهدا خون افراد معتاد

شرایط اهدا خون افراد معتاد

بنابراین تاریخچه ای که پزشک مرکز اهدا خون از شخص اهدا کننده می گیرد ، به حفظ تندرستی و سلامت اهداکننده و نیز گیرنده خون کمک می کند تا در صورت وجود مشکل از اهدا خون جلوگیری شود . به طور کلی هر شخصی می تواند هر 56 روز یک بار خون اهدا کند.

مراحل اهدا خون حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و مدت خون گیری تنها نزدیک به 15 دقیقه خواهد بود. اگر مایل به دادن خون هستید به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر ضروری است. چون مشخصات شما به عنوان داوطلب اهدا خون توسط پزشک مربوطه ثبت می شود ، پزشک سپس از گرفتتن قطره ای خون از نوک انگشتان شما ، میزان هموگلوبین شما را تعیین می کندو سپس اطلاعاتی خواهید پرسید که کاملا محرمانه بوده و به هیچ وجه افشا نمی شود و در آخر به وسیله پرسشنامه ای از شما پرسیده می شود که آیا فکر می کنید بهتر است پس از انجام خون گیری از خون شما برای بیماران مصرف شود یا خیر؟ و شما جواب خود را در صندوق خاصی می اندازید در این صورت اگر فرد بفهمد خون وی برای استفاده مناسب نیست و نتواند حقیقیت را به پزشک بگوید در این مرحله خون خود را از محدوده قابل استفاده خارج میکند .

اهدای خون جایگاه ویژه ای در اجتماع دارد چرا که هر شخص در زمان های بحرانی و سخت از زندگی خود به تزریق خون نیاز پیدا می کند بطور متوسط از هر هفت نفری که به دلیلی وارد بیمارستانی می شوند یک نفر نیاز مبرم به خون دارد و از یک واحد خون که از هر اهدا کننده خون دریافت می شود می توان جان سه نفر را نجات داد. در فصول گرم سال به خاطر اینکه مسافرت ها افزایش می یابد و به دنبال آن تصادفات رانندگی بیشتر می شود ، نیاز به خون در مراکزدر مراکز درمانی افزایش می یابد.

شرایط اهدا خون افراد معتاد

مشکلاتی که سبب می شود فرد نتواند اصلا خون بدهد شامل این بیماری ها هستند :
  • بیماری های خونی
  • بیماری های جنسی
  • مصرف انواع مواد مخدر
  • مبتلایان به بیماری کنترل نشده کم کاری و پرکاری تروئید
اهدای خون فواید بسیاری برای شخص اهدا کننده دارد که اهم آن عبارتند از :

خون دادن از انباشت بیش از حد آهن در بافت های بدن و نیز متابولیسم نامناسب آهن است جلوگیری می کند افزایش آهن در بدن به بافت های بدن صدمه می زند و اهدای خون می تواند شخص را از چنین مشکلی نجات دهد افراد سالمند با اهدای خون دارای قوای بدنی بهتر خواهند شد و انرژی و نیروی مضاعفی پیدا می کنند اهدای خون از لحاظ روحی احساس رضایت قلبی و احساس مفید بودن می کنند لذا از لحاظ روحی تقویت می شوند افرادی که معتاد به مواد دخانی هستند اگر به طور مرتب خون اهدا کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی بخصوص سکته هستند.

بیماری هایی همچون سرطان کبد ، ریه ، روده بزرگ ، معده و گلو از جمله سرطان هایی هستند که با خون دادن رابطه مستفیم دارند و با تهدای خون کمتر می شوند. خون دادن کمک به سلامت قلب و عروق می کند ، بطوری که خطر حملات قلبی تا 88 درصد و خطر ناراحتی قلبی - عروق مانند سکته تا 33 درصد کاهش میابد. در آقایان ، خون دادن بطور منظم ، خطر بیماری های قلبی را تا یک سوم کاهش می دهد.

یکی دیگر از فواید اهدای خون این است که در هر بار خون دادن شما تحت چکاپ قرار می گیرد و بدین گونه از وضیعت سلامت و تندرست خود مطلع می شوید آری ، فشار خون ، ضربان قلب و سایر علایم حیاتی شما در این عمل انسان دوستانه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت هرگونه اختلال در سیستم بدنی شما ، اقدامات لازم و هشدارهای مقتضی صورت می گیرد.

اما مشکل کم خونی و کمبود آهن بسیاری از افراد را بخصوص خانم ها را تهدید می کند در واقع آهن به عنوان مهم ترین عنصر برای رشد و نمو خصوصا افرادی که دوره رشد را سپری می کنند من جمله کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است.

شرایط اهدا خون افراد معتاد

در زیر به یک سری نسخه های با ارزش برای برطرف کردن مشکل کمبود آهن یا به عبارتی کم خونی اشاره می کنیم :

- عسل غذای مهمی است که به محض ورود به کبد ، تبدیل به خون می شود. این غذا علاوه بر مغذی بودن خاصیت دارویی نیز دارد.

- آبگوشت با نخود فراوان از جمله غذاهای خونساز است .

- کنجد خون ساز دیگری است که خوردن روزانه یک تا دو قاشق غذا خوری آن بسیار پر خاصیت است. در ضمن خوردن این دانه های مقوی برای تقویت مو ، چشم ، تخمدانها بسیار مفید است.

- خوردن روزانه هفت عدد انجیر خشک در وعده صبحانه و نه عدد آلو بخارا همراه وعده ناهار نیز بسیار خون ساز می باشد.

لازم به ذکر است خوردن هرروز انجیر بصورت مدوام گرمای بدن را افزایش می دهد و بایستی دوره های مصرف آن در افراد گرم مستمر و پی درپی نباشد و همراه با گردو مصرف شود.

-غذای خون ساز دیگر ، قاروت کرمان یا اردبیل است که ترکیبی از تخم گشنیز ، زنجیل ، میخک ، شاه دانه ، گندم ، کنجد می باشد.

بهترین شیوه مصرف قاروت بصورت حل شده یک تا دو قاشق از پودر قاروت در یک لیوان شیر میاشد.

-در یک استکان عرق گزنه یک قاشق غذا خوری شیره انگور مخلوط کنید و میل کنید.

-در یک لیوان آب آلبالو یک قاشق غذا خوری شیره انگور یا عسل مخلوط کرده و میل کنید.

-سیب را رنده کنید و با آب انار و شیره انگور بصورت فالوده ترکیب کنید و میل کنید. این فالوده سیب ، خون ساز و فرح بخش و انرژی زا بوده و برای همه گروه های سنی خصوصا کودکان یک خوراک فوق العاده سالم و مفید است. ترکیب این فالوده بادم کرده زعفران بر خواص آن می افزاید.

-خوردن ارده کنجد به همراه شیره انگور در یکی از وعده های غذایی خصوصا صبحانه یا شام نیز از نظر خون ساز بودن بسیار مورد توجه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو