گزارش جدید مرکز آمار؛ نیمی از درآمد تهرانی ها صرف اجاره مسکن می‌شود + جدول

گزارش جدید مرکز آمار؛ نیمی از درآمد تهرانی ها صرف اجاره مسکن می‌شود + جدول


منبع: روزیاتو

4

1402/2/27

15:33


گزارش جدید مرکز آمار؛ نیمی از درآمد تهرانی ها صرف اجاره مسکن می‌شود + جدول

گزارش جدید مرکز آمار؛ نیمی از درآمد تهرانی ها صرف اجاره مسکن می‌شود + جدول

آمارهایی که اخیرا از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان از افزایش نرخ بیکاری، افزایش شدید اجاره بهای مسکن و کاهش آمار ازدواج دارد.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۷ شاخص فلاکت بیش از ۳۵ درصد و نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد و نرخ تورم ۲۵.۴ درصد بوده که این آمار در پاییز سال ۱۴۰۱ به تورم ۴۴ درصدی و بیکاری ۸ درصدی و شاخص فلاکت ۵۲ درصدی رسیده است.

جداول گزارش مرکز آمار را به طور کامل اینجا مشاهده کنید.

نیمی از درآمد تهرانی‌ها صرف اجاره خانه می‌شود

بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، متوسط سهم مسکن از هزینه خالص خانوارهای شهری برابر ۳۶درصد است. به عبارتی بر اساس این گزارش، یک سوم هزینه‌های یک خانواده مربوط به بخش مسکن است. اما این رقم در پایتخت از این هم بالاتر است و تهرانی‌ها با ۴۷.۹درصد با فاصله زیاد در رتبه اول قرار دارند و تقریبا نیمی از هزینه خانوارهای تهرانی صرف مسکن می‌شود.

جزئیات گزارش جدید مرکز آمار + جدول

استان البرز با ۳۹.۴درصد در رتبه دوم قرار دارد و همدان با ۳۷.۹درصد سوم است. کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸.۶، خراسان جنوبی با ۲۰.۷ و چهارمحال و بختیاری با ۲۱.۷درصد کمترین سهم مسکن از هزینه‌های خالص خانوار شهری را دارند.

نرخ تورم نزدیک به ۵۰ درصدی

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور بر اساس سال پایه ١۴٠٠ در اسفند ماه سال ١۴٠١ به عدد ۴۵,٨ درصد رسید.

در فروردین ١۴٠٢ بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه­‌های «میوه و خشکبار» با ١۵,٣ درصد، «حمل و نقل» با ٨.۶ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. هم­چنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه­‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن­‌ها و چربی­‌ها» با ٠.۵ درصد بوده است.

۶۵۰ هزار نفر در یک سال بیکار شده اند

بررسی ها نشان می‌دهد حدود ۳.۳ درصد از مردانی که در زمستان ۱۴۰۰ شاغل بوده‌اند در زمستان گذشته بیکار شده اند، جمعیت این گروه حدود ۶۵۰ هزار برآورد شده است. همچنین بالغ بر ۱۰ درصدی از کسانی که در زمستان ۱۴۰۰ شاغل بوده در زمستان ۱۴۰۱ کاملا از بازار کار خارج شده در در زمره جمعیت غیر فعال قرار گرفته اند. به طور کلی حدود ۲ میلیون و ۷۴۱ هزار نفر از شاغلین مرد در زمستان ۱۴۰۰ دیگر دارای شغل نیستند.

جزئیات گزارش جدید مرکز آمار + جدول

بر اساس آخرین امار رسمی منتشر شده از وضعیت بازار کار؛ کل جمعیت حاضر در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) کشور در زمستان سال گذشته بالغ بر ۶۴ میلیون نفر برآورد شده که از این تعداد ۲۵ میلیون و ۹۶۲ هزار نفر تمایل به کار کردن دارند. بر همین اساس نیز نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان ۱۴۰۱ حدود ۴۰.۹ درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد ۲ میلیون و ۵۲۵ هزار نفر از کسانی که در زمستان سال گذشته تمایل به کار کردن داشته اند نتوانسته برای خود شغلی دست و پا کنند، به عبارت دیگر نرخ بیکاری در آخرین فصل سال گذشته ۹.۷ درصد براورد شده، بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال گذشته اش بالاتر رفته است.

جزئیات گزارش جدید مرکز آمار + جدول

افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج

آمار ازدواج در ۹ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳٪ کاهش پیدا کرده است و نرخ فرزندآوری به ۱/۷ رسیده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی آمار تجمیعی رخدادهای «طلاق، ازدواج و ولادت» در ۱۴ سال گذشته پرداخته و سهم مولفه‌های اقتصادی را در نوسانات آماری در این حوزه پررنگ‌تر از گذشته اعلام کرده است.

جزئیات گزارش جدید مرکز آمار + جدول

اعتماد تاکید کرد که نزولی شدن شیب آمار رخدادهای ازدواج و ولادت، ارتباط معناداری با کاهش سرمایه اجتماعی داشته در حالی که سهم مولفه‌های اقتصادی در افزایش آمار طلاق در فاصله ۱۳۸۷ تا پایان پاییز ۱۴۰۱ پررنگ‌تر بوده است.

احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور روز ۱۳ اردیبهشت از ارجاع ۱۷ هزار پرونده اختلافات خانوادگی به دیوان عالی کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد و آن را مایه «تاسف» دانست.

پیشتر نیز معاون امور زنان ریاست جمهوری گفته بود: «بیش از ۴۵ درصد از ازدواج‌ها ناموفق است و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ طلاق ۲۸درصد رشد داشته است.»

میانگین سن مادران در فرزندآوری ۲۷.۳ سال و پدران ۳۲ سال است. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری در استان تهران با ۳۴.۴ سال و کمترین در سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو