شروع شمارش معکوس برای حذف موانع ثبت جهانی هگمتانه

منبع: همگردی

5

1402/2/27

18:11


ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارشات واصله، شروع شمارش معکوس برای حذف موانع ثبت جهانی هگمتانه صورت گرفت.

جهانی شدن هگمتانه از سالها قبل درخواست مردم، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی همدان بوده است، موضوع ثبت جهانی طی چند سال اخیر جدی تر شد و سرانجام بهمن سال گذشته پرونده «ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو رفت .

رفع موانع ریز و درشت این پرونده که حالا دغدغه فعالان این حوزه است، بیش از هر چیز جدی گرفتن موضوع و هم افزایی، همراهی و همدلی بین دستگاه های مختلف و مسئولان استانی را می طلبد تا نخستین پایتخت مادها اگرچه خیلی دیر اما در فهرست آثار جهانی قرار بگیرد.

بیش از پنج سال قبل کارگران شهرداری همدان از ابتدای جنوب غربی محوطه تاریخی هگمتانه یعنی ورودی گردشگران، بخشی از «هگمتانه» را آسفالت کردند تا راه را برای آهن فروش های شهر همدان باز کنند! اقدامی که به دنبال اجرایی کردن «طرح پیاده راه کردن شش خیابان تاریخی همدان با مرکزیت میدان مرکزی شهر» انجام شد اما این طرح نه تنها عایدی چندانی برای میراث فرهنگی نداشت بلکه این محوطه را بیش از پیش دچار آسیب های جبران ناپذیری کرد، به اندازه ای که حضور معتادان، مردم و گردشگران را از این فضا دورتر کرد و حالا همین ها از مهمترین موانع ثبت جهانی هگمتانه است.

حذف سواره از عرصه محوطه هگمتانه، تخریب طبقات مازاد ساختمان حوزه هنری، اصلاح خط آسمان ساختمان سینما قدس، آغاز عملیات اجرایی مرمت جداره میدان امام (ره)، جمع آوری الحاقات، زوائد، تابلوها و ساماندهی تأسیسات سرمایش و گرمایش از جداره های عرصه ثبت جهانی شامل بازار، خیابان های اکباتان و بوعلی، میدان امام (ره) و...، آغار عملیات اجرایی مرمت و احیای پروژه راسته گلشن تا گندمی ها، ساماندهی تأسیسات موجود در عرصه ثبت جهانی، ساماندهی طبقات فوقانی کاروانسراها و برگزاری جلسات با هیأت امنای کاروانسراهای خیابان اکباتان و بازار در راستای اقناع سازی از جمله مواردی بود که 16 فروردین سال جاری در جلسه ثبت جهانی همدان در استانداری مطرح شد.

در آن جلسه استاندار همدان اولتیماتوم 45 روزه ای برای حذف سواره از هگمتانه داد و درخواست کرد دستگاه های خدمات رسان و شهرداری با نظر کارشناسی میراث فرهنگی، زیباسازی و ساماندهی محدوده ثبت جهانی و تردد خودروها با ایجاد معبر و دسترسی جدید را اجرایی کنند.

علیرضا قاسمی فرزاد همچنین از دستگاه های ذیربط خواست تا اواخر اردیبهشت نظر میراث فرهنگی درباره ثبت جهانی را اعمال کرده و اقدامات اصلاحی در محدوده ثبت را در دستور کار قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه موانع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان باید در زمان بندی مقرر انجام شود، گفت: فضای بصری دور میدان امام (ره) باید ساماندهی و ساختمان ها متحدالشکل شوند. همچنین بازارچه میوه و تره بار در عرصه هگمتانه باید ساماندهی شود.

شهردار همدان هم در آن جلسه با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه یکی از اولویت های شهرداری است، گفت: برای جداره سازی میدان امام (ره) 10 میلیارد تومان و برای جداره سازی خیابان اکباتان 8600 میلیارد پیش بینی شده است.

جدا از وعده های داده شده در این جلسه، طی یکی دو سال گذشته نیز وعده های زیادی برای جهانی شدن همدان از سوی مسئولان داده شد که اگر نگوییم همه آنها اما حجم زیادی از وعده ها عملی نشده و به نظر می رسد ثبت جهانی به موضوع جذابی برای شعار دادن تبدیل شده است نه فرصتی بی بدیل برای ارتقای جایگاه همدان در سطح بین المللی و رشد توسعه گردشگری آن.

تقریباً تمام مسئولان مرتبط با ثبت جهانی، این موضوع را اولویت اصلی دستگاه خود عنوان کرده و بارها از تلاش برای رفع موانع صحبت کرده اند اما واقعیت این است که حالا در فاصله کوتاهی تا حضور ارزیابان یونسکو به همدان موانع زیادی باقی مانده است.

حذف سواره از هگمتانه و تخریب طبقات مازاد ساختمان حوزه هنری دو مانع جدی پرونده ثبت جهانی همدان است .

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بهمن سال قبل و پس از ارسال پرونده به یونسکو با اشاره به اینکه زمان زیادی برای حذف سواره از عرصه هگمتانه نداریم، گفت: این کار باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود تا در رفع موانع ثبت جهانی موفق شویم.

محسن معصوم علیزاده 16 فروردین سال جاری نیز در جلسه ثبت جهانی هگمتانه خواستار حذف سواره از هگمتانه و کاهش ارتفاع ساختمان حوزه هنری طی یک ماه آینده شد تا اینکه سرانجام مسلم مخفی، فرماندار همدان 9 اردیبهشت امسال گفت: برای حذف سواره از هگمتانه، اقناع سازی مردم و فرهنگ سازی یک ضرورت انکارنشدنی است. همچنین اقدامات لازم برای اجرایی کردن این طرح در دست پیگیری است و امیدواریم با آماده شدن زیرساختهای فرهنگی و با همراهی مجموعه اصناف، بازاریان و با همکاری شهرداری بتوانیم طرح را اجرا کنیم.

رفع دومین مانع جدی ثبت جهانی یعنی کاهش ارتفاع ساختمان حوزه هنری نیز سرنوشت مشابهی با حذف سواره از هگمتانه پیدا کرده و اگر چه به گفته رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی شهرستان همدان قرار بود طبقات اضافی این ساختمان 26، 27 و 28 اردیبهشت حذف شود اما این اقدام با هماهنگی استانداری همدان به تعویق افتاده و در تاریخ 14، 15 و 16 خرداد سال جاری انجام خواهد شد.

حالا این سوال پیرامون مقاله شروع شمارش معکوس برای حذف موانع ثبت جهانی هگمتانه مطرح است که مگر استاندار همدان 16 فروردین سال جاری در جلسه ثبت جهانی از دستگاه ها درخواست نکرد که طی 45 روز موانع ثبت جهانی را رفع کنند. چرا با به تأخیر انداختن رفع این مانع بزرگ ثبت موافقت کرده است؟ لازم است گفته شود رئیس حوزه هنری همدان نیز علت صدور رأی بر تخریب بنا را شکایت شهرداری مبنی بر عدم تأمین پارکینگ عنوان کرد نه داشتن اضافه ارتفاع.

جدا از مواردی که در بالا آمد، آماده سازی جامعه محلی، بازاریان و کسبه یکی از چالش هایی است که این پرونده با آن مواجه است و در این راستا میتوان جلسات هم اندیشی با صاحبان کسب و کار در محدوده ثبت برگزار کرد اما به نظر می رسد این امر مهم تاکنون آنطور که باید جدی گرفته نشده است در حالیکه همدانی ها و بویژه کاسبان محدوده ثبت جهانی باید دید مثبتی به این موضوع پیدا کنند.

در کنار موانعی که هر روز بیشتر از روز قبل فعالان حوزه میراث فرهنگی همدان را نگران می کند، خبرهای ضد و نقیض حضور ارزیابان یونسکو در همدان نیز به موضوع جدیدی تبدیل شد بطوریکه در خبرهایی زمان حضور ارزیابان تیر و در برخی خبرها شهریور عنوان می شود در حالیکه زمان باقیمانده برای رفع موانع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در پایان باید گفت تا آخر اردیبهشت یعنی زمان تعیین شده توسط استاندار همدان برای رفع موانع ثبت جهانی تنها چند روز باقی مانده و تاکنون رفع ایرادات نمود بیرونی خاصی نداشته و موانع اساسی همچنان به قوت خود باقی است.

شروع شمارش معکوس برای حذف موانع ثبت جهانی هگمتانه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو