تحول دنیای بازی‌های موبایلی با تبلیغات آنلاین

منبع: پلازا

6

1402/2/28

12:49


به جرئت می‌توان گفت تبلیغات آنلاین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش تعداد کاربران بازی‌های موبایلی در چند سال اخیر بوده که بازار 138 میلیارد دلاری این حوزه را به وجود آورده است.

چند سالی است که بازار بازی‌های موبایلی داغ بوده و هر روزه تعداد کاربران بیشتری بازی‌های مختلف را بر روی موبایل‌های خود نصب می‌کنند. بدون شک تبلیغات آنلاین در این افزایش کاربران نقش بسزایی داشته و باعث شده است تا توسعه‌دهندگان دستگاه‌های موبایل، بازی‌های خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان نشان دهند.

متدهای مختلف تبلیغاتی همچون تبلیغات در گوگل این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده‌اند تا در کنار افزایش مخاطبان خود، روش‌های درآمدزایی مختلفی را نیز برای خود مهیا کنند. امروزه تبلیغاتی که تحت عنوان تبلیغات درون برنامه‌ای شناخته می‌شوند؛ کاربرد گسترده‌ای برای توسعه‌دهندگان داشته و احتمالا شما نیز بارها آن‌ها را در بر روی صفحه گوشی خود مشاهده کرده‌اید.

در گذشته کاربران برای لذت بردن از همه امکانات و مراحل بازی نیاز داشتند تا نسخه پریمیوم آن را خریداری کنند؛ اما امروزه اکثر بازی‌های موبایلی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و درآمد توسعه‌دهندگان از طریق نمایش تبلیغات در بازی تأمین می‌شود. تبلیغاتی که در بازی‌های موبایلی برای کاربران به نمایش در می‌آیند عموماً توسط گوگل مدیریت شده و با نام تبلیغات اپلیکیشن شناخته می‌شوند. این نوع از تبلیغات با نمایش اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف به کاربران باعث افزایش نصب اپلیکیشن برای توسعه‌دهندگان می‌شوند.

از مزایای تبلیغات درون برنامه‌ای می‌توان به ایجاد درآمد برای توسعه‌دهندگان بدون نیاز به پولی کردن بخش‌های مختلف بازی اشاره کرد که این موضوع باعث شده است تا افراد زیادی بتوانند بازی‌های مختلف را بر روی دستگاه‌های موبایل خود نصب کرده و از آن‌ها لذت ببرند.

چگونه گوگل توانست صنعت بازی‌های موبایلی را متحول کند؟

طبیعی است که گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صنعت بازی‌های موبایلی داشته باشد. گوگل با برخوردار بودن از سیل عظیمی از مخاطبان این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا کاربران هدف خود را به درستی شناسایی کرده و بر اساس علایق و رفتار آن‌ها تبلیغات بازی‌های موبایل را به آنان نشان دهند.

همان‌طور که می‌دانید تنوع بازی‌های موبایلی در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS بالا بوده و گیم‌هایی که به تازگی برای این پلتفرم‌ها لانچ می‌شوند؛ برای افزایش تعداد پلیرهای خود نیاز به دیده شدن  دارند. تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز یکی از متدهای تبلیغاتی کاربردی است که این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بازی خود را در شبکه‌های مختلفی مثل پلی استور، اپ استور اپل و یوتیوب نمایش داده و بدین ترتیب کاربران بازی خود را افزایش دهند.

در کنار تمام مزایایی که تبلیغات گوگل برای بازی‌های موبایلی داشته است؛ وجود ابزارهای مختلف رهگیری نتیجه تبلیغات به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا عملکرد تبلیغات خود را مشاهده کرده و میزان موفقیت‌‎آمیز بودن آن‌ها را بررسی کنند. قابلیت‌هایی مثل مشاهده تعداد نصب‌های بازی و یا تعداد کلیک‌هایی که بر روی تبلیغ شده است از جمله این امکانات کاربردی می‌باشند.

چگونه گوگل توانست صنعت بازی‌های موبایلی را متحول کند؟

تمرکز روی ویدئو و نمایش گرافیکی یکی از نکات کلیدی تبلیغ بازی‌های موبایلی می‌باشد؛ چراکه مخاطبان هدف بازی‌های موبایلی نیاز دارند تا تصویر، صدا و فاکتورهای بصری بازی را مشاهده کنند تا علاقه‌مند به نصب آن‌ها شوند. تبلیغات یوتیوب یکی دیگر از متدهای مارکتینگ گوگل می‌باشد که ویدئوهای تبلیغاتی مختلف را به کاربران نشان داده و بدین ترتیب باعث افزایش کاربران می‌شود.

یوتیوب به عنوان دومین موتور جست‌و‌جو بزرگ دنیا تعداد کاربران زیادی داشته و این امکان را برای توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی فراهم می‌کند تا بازی‌های خود را به طیف بزرگی از کاربران نشان دهند. با توجه به این که بازی‌های ویدئویی و به خصوص بازی‌های موبایلی یکی از موضوعات پرطرفدار در یوتیوب می‌باشد؛ این شبکه را می‌توان به یک بازار عالی برای معرفی بازی‌های مختلف در نظر گرفت.

تبلیغات آنلاین؛ پای ثابت بازی‌های موبایلی

فاکتورهایی مثل استفاده رایگان از بازی‌های موبایلی و یا از آن طرف درآمدزایی از طریق تبلیغات برای توسعه‌دهندگان، این صنعت را به یک معامله برد برد تبدیل کرده و احتمالاً در سال‌های آینده شاهد حضور متدهای تبلیغاتی بیشتر در این حوزه باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو