آگهی/ واریس خفیف چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

4

1402/2/30

12:41


واریس خفیف چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ واریس، یکی از شایع‌ترین اختلالات عروقی است که رده‌های مختلف سنی از جوانان تا افراد سالخورده را درگیر می‌کند. عوامل مختلفی مثل ایستادن یا ...

آگهی/ واریس خفیف چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

واریس، یکی از شایع‌ترین اختلالات عروقی است که رده‌های مختلف سنی از جوانان تا افراد سالخورده را درگیر می‌کند. عوامل مختلفی مثل ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت در بروز این اختلال نقش دارند. یکی از مدل‌های متداول این بیماری در افراد مختلف خصوصاً جوانان، واریس خفیف است. این اختلال گاهی با احساس درد و خارش همراه است. درصورت نیاز به اطلاع از واریس خفیف، علل، علائم و راهکارهای درمانی آن، کافی است چند دقیقه از وقتتان را به خواندن مقاله پیش‌رو اختصاص دهید.

بررسی علل و عوامل واریس خفیف؛ از مصرف سیگار یا نشستن و ایستادن طولانی‌مدت

به‌طورکلی واریس، از اختلال در عملکرد دریچه لانه‌کبوتری سیاهرگ‌ها ناشی می‌شود. سیاهرگ‌ها وظیفه دارند خون را از اندام‌ها به سمت قلب بفرستند؛ بنابراین خون در سیاهرگ‌ها، خلاف جاذبه زمین حرکت می‌کند. سیاهرگ‌ها برای جلوگیری از برگشت خون به سمت اندام‌ها، دریچه‌هایی به نام دریچه لانه‌کبوتری دارند که با بسته شدن آن‌ها، خون دیگر به سمت اندام‌ها برنمی‌گردد و به حرکت خود به سوی قلب ادامه می‌دهد. اگر دریچه‌های لانه‌کبوتری یا دیواره سیاهرگ‌ها دچار ضعف یا اختلال شوند، خون در سیاهرگ‌ها باقی می‌ماند و منجر به ایجاد واریس می‌شود.

در چنین مواقعی افراد به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه می‌کنند و پزشک با استفاده از روش‌های مختلفی مثل درمان واریس پا با لیزر، این اختلال را رفع می‌کند. وقتی اختلال در دریچه لانه‌کبوتری سیاهرگ‌ها، خفیف و ناچیز باشد، شاهد علائم واریس خفیف در بدن خود خواهیم بود. سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی و ژنتیکی، بالا رفتن سن، ایستادن و نشستن‌های طولانی‌مدت، بارداری، اضافه‌وزن و چاقی، آسیب دیدن پا و جنسیت چند مورد از علل و عوامل اصلی ایجاد واریس خفیف در بدن است.

آگهی/ واریس خفیف چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

بررسی علائم واریس خفیف؛ اختلالی با نشانه‌های غیرواضح

واریس خفیف، همان‌طور که از اسمش مشخص است، نشانه‌های خفیفی دارد و  علائم آن چندان آشکار و بارز نیست. گاهی مواقع برای یافتن این نشانه‌ها باید نگاهی دقیق به پا، دست یا سایر اندام‌های بدن داشته باشیم. در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین علائم و نشانه‌های واریس خفیف اشاره شده است:

  • تغییر رنگ سیاهرگ‌ها به رنگ قرمز یا بنفش، یکی از شایع‌ترین علائم واریس است. اگر تعداد و شدت برآمدگی یا تغییر رنگ سیاهرگ‌ها، کم باشد، واریس خفیف رخ داده است. بروز واریس خفیف، بیشتر مواقع در ناحیه صورت، پاها و دست‌ها مشاهده می‌شود.
  • واریس خفیف، گاهی مواقع با احساس درد و سوزش همراه است. شاید این درد یا سوزش در ابتدا خفیف باشد، ولی اگر به آن توجه نکنید، احتمال شدیدتر شدن آن وجود دارد.
  • برخی از افراد، شب‌ها و هنگام خواب حس گرفتگی در ناحیه پا را دارند. اگر بعضی شب‌ها چنین حسی دارید، احتمالا به واریس خفیف مبتلا شده‌اید. بیشتر جوانانی که دچار اختلال واریس می‌شوند، شب‌ها و هنگام خواب، به‌صورت ناگهانی در ناحیه ران پا، احساس درد شدید می‌کنند. نشستن و ایستادن‌های طولانی، مهم‌ترین علت واریس پا در جوانی است. با مراجعه به پزشک قلب و عروق، علت بروز اختلال و بهترین روش درمان آن را متوجه خواهید شد.
  • احساس خارش در ناحیه مبتلا به اختلال واریس، یکی دیگر از علائم مهم واریس خفیف است.

درصورت مشاهده هر کدام از این علائم، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. یکی از دلایل شدید شدن واریس پا، جدی نگرفتن علائم واریس خفیف و اقدام سریع برای درمان و از بین بردن علائم است.

معرفی راهکارهای درمانی تاثیرگذار برای واریس خفیف پا و سایر اندام‌ها

راهکارهای مختلفی برای درمان واریس خفیف پا و سایر اندام‌های بدن وجود دارد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین راهکارهای درمانی برای واریس خفیف می‌پردازیم:

  • لیزر درمانی: یکی از بهترین روش‌ها برای درمان واریس خفیف، درمان عروق واریسی با لیزر است.
  • اسکلروتراپی: در این روش، مایعی به داخل عروق واریسی تزریق می‌شود. این مایع، رگ را مسدود می‌کند و خون از رگ‌های دیگر به راه خود ادامه می‌دهد. رگ‌های مسدودشده پس از مدتی از بین می‌روند و علائم واریس محو می‌شود.
  • درمان‌های خانگی مثل استفاده از جوراب واریس، رژیم غذایی مناسب، ورزش و کاهش وزن، درصورت صلاح‌دید پزشک به درمان واریس خفیف کمک می‌کنند.

مهم‌ترین نکته در مورد درمان واریس خفیف پا و سایر اندام‌هان بدن، این است که برای درمان این اختلال، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. از هرگونه خوددرمانی برای رفع علائم این اختلال بپرهیزید، برخی افراد این سوال را مطرح می‌کنند که برای واریس به چه دکتری مراجعه کنم؟ مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق، بهترین راهکار برای درمان واریس خفیف و شدید است.

آگهی/ واریس خفیف چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

راهکارهای حرفه‌ای و تخصصی کلینیک بهار زندگی برای درمان قطعی واریس خفیف

در این مقاله با اختلال واریس خفیف آشنا شدیم و علل، علائم و راهکارهای درمان آن را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، اطلاعات بیشتری در مورد این اختلال و روش‌های اصولی درمان آن کسب کرده باشید. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پس از مشاهده علائم واریس خفیف باید انجام دهید، مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق باتجربه و توانمند است. پزشک با معاینه بخش‌های مشکوک به واریس خفیف، بهترین راهکارهای درمانی را برای رفع علائم این اختلال تجویز می‌کند.

یکی از کلینیک‌های تخصصی برای درمان واریس خفیف و شدید، کلینیک تخصصی بهار زندگی است. این کلینیک با برخورداری از کادر حرفه‌ای و تجهیزات به‌روز و کارآمد، آماده خدمت‌رسانی به بیماران و متقاضیان است. درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کلینیک تخصصی یا دریافت نوبت پزشک متخصص قلب و  عروق، کافی است به وب‌سایت کلینیک بهار زندگی به آدرس bahar-e-zendegi.com مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو