تهیهکنندۀ بازی Final Fantasy 16 در مصاحبهای اختصاصی با گیماینفورمر، توضیح میدهد که چرا این عنوان در انحصار کنسول PS5 قرار دارد.
بازی Final Fantasy 16 به عنوان یک غافلگیری، در شوکیس سال ۲۰۲۰ پلی استیشن رونمایی شد. در طول این مدت، سونی و اسکوئر انیکس همکاری نزدیکی داشتهاند و بازاریابی گستردهای را با کمک یکدیگر مدیریت کردهاند. این عنوان مطمئناً یکی از بزرگترین بازیهای پلی استیشن در سال جاری خواهد بود و سونی حساب ویژهای روی آن باز کرده است.
در مصاحبه با گیماینفورمر، نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، تهیهکنندۀ بازی Final Fantasy 16، توضیح داد که تیم Creative Business Unit III چه احساسی نسبت به عرضۀ انحصاری بازی روی کنسول پلی استیشن ۵ داشته و این موضوع از نظر توسعۀ یک بازی ویدیویی چه معنایی دارد. وی در این باره گفت:
Final Fantasy در کنار سری بازیهای مشهوری مانند Dragon Quest و Kingdom Hearts، از بازیهای مهم اسکوئر انیکس محسوب میشود. در زمان آغاز توسعۀ یک بازی، با چندین پلتفرم و کمپانی وارد مذاکره میشویم و آنها نیز با پیشنهادات خود به ما پاسخ میدهند.
تیم سازنده و اسکوئر انیکس تمامی پیشنهادات را بررسی کرده و تصمیم میگیرند که همکاری با چه پلتفرمی بهتر است. در این مورد، اسکوئر انیکس پیشنهاد پلی استیشن را ترجیح داد. همچنین، همکاری بلند مدت اسکوئر انیکس و سونی نیز به این موضوع کمک کرد. چنین همکاریای به عرضۀ انحصاریهای متعدد روی کنسولهای پلی استیشن منجر شده است.
از نظر توسعه و برنامهنویسی، محدود کردن ساخت بازی به یک سیستم نه تنها باعث میشود پروسهای آسانتر را طی کنیم، بلکه بهینهسازی را نیز بهبود میدهد. انحصاری شدن بازی عملکرد بازی روی آن تک سیستم را به شکل قابل توجهای افزایش میدهد.
در کنار تمامی این موارد، ما کمکهای زیادی از سوی پلی استیشن دریافت کردیم که باعث افزایش کیفیت و عملکرد بازی شد.
بازی Final Fantasy 16 که چندی پیش مراحل توسعۀ آن به پایان رسید، در تاریخ ۱ تیر ۱۴۰۲ (۲۲ ژوئن ۲۰۲۳) برای دارندگان کنسول پلی استیشن ۵ منتشر خواهد شد.