بیماری کیسه صفرا در سالمندان

منبع: الو دکتر

3

1402/3/12

01:30


اغلب ما تنها بیماری کیسه صفرا را سنگ کیسه صفرا می دانند اما متاسفانه بیماری هایی همچون عفونت کیسه صفرا و سرطان آن نیز در بین افراد سالمند شایع است. کیسه صفرا عضو گلابی شکلی از دستگاه گوارش است که مایعی سبز رنگ را برای هضم چربی های موجود در غذا ترشح می کند. ایجاد […]

اغلب ما تنها بیماری کیسه صفرا را سنگ کیسه صفرا می دانند اما متاسفانه بیماری هایی همچون عفونت کیسه صفرا و سرطان آن نیز در بین افراد سالمند شایع است. کیسه صفرا عضو گلابی شکلی از دستگاه گوارش است که مایعی سبز رنگ را برای هضم چربی های موجود در غذا ترشح می کند. ایجاد سنگ در کیسه صفرا از جمله شایع ترین بیماری های دوران سالمندی است که اغلب به کمک عمل جراحی درمان می شود. در صورتی که بعد از جراحی سنگ کیسه صفرا، توان مراقبت از عزیزان سالمند خود را ندارید می توانید آن ها را به مجموعه ایده آل آسایش و پرستار سالمند در منزل این مجموعه بسپارید. ما در این مقاله تلاش داریم بیشتر در مورد بیماری کیسه صفرا در سالمندان و الزامات مراقبتی آن ها صحبت کنیم:

عوامل موثر در بروز بیماری کیسه صفرا

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است. از آنجایی که اغلب افراد احتمال بروز بیماری کیسه صفرا با وارد شدن به سن میانسالی، افزایش می یابد؛ بهتر است پیشگیری را از آن زمان آغاز نمایید.

نداشتن رژیم غذایی سالم

بدیهی است با افزایش سن، تحرک کاهش می یابد و به همین دلیل رژیم غذایی نیز باید با میزان تحرک تناسب داشته باشد. افرادی که وارد سن میانسالی شده اند، باید از میزان چربی غذای خود بکاهند و با جایگزین کردن روغن های طبیعی با روغن های مایع و جامد احتمال ابتلا به بیماری کیسه صفرا را کاهش دهند. پرستار سالمند با در نظر گرفتن این موضوع، رژیم غذایی سالمی برای سالمند در نظر می گیرد و تمرینات ورزشی مناسب جهت افزایش تحرک سالمند در نظر خواهد داشت. به این شکل سنگ در کیسه صفرا تشکیل نخواهد شد.

ابتلا به بیماری دیابت

در صورتی که فرد سالمند به بیماری دیابت مبتلا است؛ احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا در بدنش افزایش خواهد یافت. این افراد با مصرف اصولی داروها و همچنین مراقبت های غذایی می تواند از ابتلا به سنگ کیسه صفرا پیشگیری نماید.

کاهش وزن خودسرانه

شاید این تصور ایجاد شود که کاهش وزن، امکان ابتلا به بیماری های زمینه ای را کاهش می دهد اما این در صورتی است که رژیم غذایی درست و اصولی داشته باشید. در صورتی که به یک باره میزان قابل توجهی وزن از دست دهید و رژیم غذایی سالمی نداشته باشید؛ امکان ابتلا به سنگ کیسه صفرا در بدنتان افزایش خواهد یافت.

علایم بیماری کیسه صفرا

تفاوتی ندارد در چه سن و سالی هستید؛ علائم کیسه صفرا در همه یکسان است. در صورتی که یک یا چند علامت زیر را در بدنتان مشاهده کردید باید به سلامت کیسه صفرا مشکوک شده و برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

  • داشتن درد طولانی مدت در ناحیه شکمی که تنها با قرص مسکن کمی آرام می گیرد.
  • تب و استفراغ دیگر نشانه های بیماری کیسه صفرا است.
  • زردی پوست یا یرقان از دیگر دلایل وجود سنگ در کیسه صفرا است.
  • سوء هاضمه و درد در قفسه سینه

درمان بیماری کیسه صفرا

بعد از اینکه دردهای طولانی مدت شما را برای مراجعه به پزشک قانع کرد؛ پزشک برای شما سنوگرافی تجویز می کند. تنها راه حل سریع تشخیص سنگ کیسه صفرا سونوگرافی است. اگر در سنوگرافی، داشتن سنگ در کیسه صفرا مشخص شد؛ بلافاصله توسط پزشک جراحی خواهید شد. بسته به وضعیت سالمند و سنگ موجود در کیسه صفرا سه نوع درمان پیش روی پزشک است:

دارو درمانی

اگر وضعیت سالمند برای عمل مناسب نباشد و یا سنگ ها کوچک باشند؛ پزشک با دارو درد را کنترل کرده و درمان را آغاز می کند. در افرادی که امکان تحمل عمل برایشان مقدور است بهترین روش درمان این بیماری، عمل جراحی است.

عمل جراحی باز

در این روش برش عمیقی در قسمت زیرین قفسه سینه ایجاد شده و کیسه صفرا و سنگ داخل آن به صورت کامل خارج می شوند. این روش، حالت تهاجمی زیادی دارد و بعد از انجام آن بیمار نیاز به استراحت داشته و دوران نقاهت طولانی مدت را سپری می کند.

عمل جراحی لاپراسکوپی

بر خلاف عمل جراحی باز، در این روش چند برش 1.5 سانتی متر در پوست انجام می شود که عمق برش های نیز کمتر از 15 تا 20 سانتی متر خواهد بود. در این روش نیز کیسه صفرا و سنگ های داخلی آن برداشته می شود. این روش حالت تهاجمی کمتری داشته و بیمار بعد از  انجام این عمل دوران نقاهت کمتری را سپری می کند. در این روش سالمندان عزیز احساس درد کمتری دارند و به اصطلاح زودتر سرپا می شوند.

چرا کیسه صفرا سنگ می سازد؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا در محیطی که ماده اسیدی تولید می شود و ماده داخل کیسه صفرا قادر به هضم چربی ها است؛ سنگ ایجاد می شود؟  در صورتی که میزان کلسترول موجود در کبد افزایش یابد؛ کریستال های جامد از جنس کلسترول در کیسه صفرا رسوب کرده و همین کریستال های هسته اولیه تولید سنگ خواهند بود. دیگر دلیلی که کیسه صفرا سنگ می سازد، وجود ماده شیمیایی به نام بیلی روبین است. این ماده از شکسته شدن و از بین رفتن سلول های قرمز خون تولید می شود. در سالمندان بروز بعضی بیماری ها، تولید بیلی روبین را افزایش داده و همین امر تولید سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد.

نحوه پرستاری از بیمار مبتلا به کیسه صفرا

بعد از اینکه وجود سنگ کیسه صفرا در بیمار یا سالمند تشخیص داده شد، اغلب پزشکان تصمیم به جراحی می گیرند. بعد از جراحی نیز سالمندان نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و شخص پرستار باید توانایی نگهداری، رسیدگی های پزشکی و طبخ غذای رژیمی را داشته باشد. از جمله فعالیت هایی که بعد از جراحی سنگ کیسه صفرا باید به آن اهتمام داشت، به موارد زیر می توان اشاره داشت:

  1. مصرف غذاهای چرب را قطع نمایید.

در صورتی که بعد از جراحی غذا شما چربی زیادی داشته باشد، دستگاه گوارش فعالیت نرمال خود را از دست می دهد. این است که بیمار سالمند شما دچار نفخ، سوءهاضمه و اسهال خواهد شد.

  1. میزان وعده های غذایی را کاهش داده و تعداد آن را افزایش دهید.

به این شکل بیمار سنگین نمی شود و فعالیت دستگاه گوارش نرمال خواهد بود. در صورت خوردن غذای سنگین به میزان زیاد، ممکن است بیمار نتواند به درستی آن را دفع نماید.

  1. از ابتلا به یبوست پیشگیری نمایید.

پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ابتلا به یبوست از غذاهای حاوی سبزیجات و فیبر استفاده نمایید. مصرف سبزیجات و میوه هایی که فیبر دارند؛ نه تنها از یبوست پیشگیری می کند، بلکه به حفظ وزن مناسب در دوران نقاهت کمک خواهد کرد.

  1. به وفور آب بنوشید

نوشیدن آب در حجم مناسب، از بروز یبوست پیشگیری می کند، غلظت خون را کاهش می د هد، میزان چربی موجود در خون را نیز کاهش می دهد.

کلام آخر

در این متن به بررسی علل بیماری کیسه صفرا پرداخته و تلاش داشتیم بهترین روش های نگهداری از بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا را معرفی کنیم. در صورتی که علائم ارائه شده را در بیمار سالمند خود مشاهده کردید، باید او را جهت بررسی به نزد پزشک ببرید. در صورت نیاز به یک پرستار جهت نگهداری از بیمار سالمند پیشنهاد می کنیم به پرستاران با تجربه ایده آل آسایش اعتماد نمایید. همکاران ما در این مجموعه را به صورت 24 ساعته انجام داده و این آمادگی را دارند که کارهای منزل را نیز انجام دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو