مواد غذایی که ممکن است به آرامش آلرژی‌های فصلی کمک کنند

مواد غذایی که ممکن است به آرامش آلرژی‌های فصلی کمک کنند


منبع: فوت و فن

3

1402/3/12

01:32


آلرژی‌های فصلی هیچ لذتی ندارند، اما آیا می‌دانستید که برخی از متخصصان می‌گویند غذاهایی که مصرف می‌کنید ممکن است تأثیری داشته باشند؟

مواد غذایی که ممکن است به آرامش آلرژی‌های فصلی کمک کنند

آلرژی‌های فصلی هیچ لذتی ندارند، اما آیا می‌دانستید که برخی از متخصصان می‌گویند غذاهایی که مصرف می‌کنید ممکن است تأثیری در این نوع آلرژی داشته باشند؟

نشانه‌هایی همچون آبریزش بینی و انسداد، به عنوان “آلرژی فصلی” شناخته می‌شوند.

جنا ولپ، یک متخصص تغذیه و روزنامه نگار تغذیه ثبت‌نام شده (RDN) از سایت WholeisticLiving.com در آستین، تگزاس، در تحقیقاتی متوجه شده است که برخی از مواد غذایی و گیاهان عملکردی وجود دارند که می‌توانند برای بسیاری از آلرژیکان فصلی تسکین طبیعی بدون عوارض ناخواسته ارائه دهند.

در ادامه، نگاهی به شش نوع غذایی که ممکن است در آلرژی‌های فصلی کمک کننده داریم.

۱. سبزیجات حاوی ویتامین C، مانند بروکلی

اگر علائم آلرژی دارید، سعی کنید بروکلی را به عنوان یک میان وعده مصرف کنید یا به شام خود اضافه کنید.

کیتی ای. گلدن، دکترای پزشکی و ویراستار پزشکی در GoodRx (GoodRX.com) در شارلوت، کارولینای شمالی گفت: “ویتامین C یک ماده مغذی قابل حل در آب است که در بسیاری از سبزیجات یافت می‌شود. این ماده می‌تواند نقش‌های مهمی در بدن داشته باشد، مانند مبارزه با آلرژی‌ها، زیرا به تنظیم پاسخ‌های التهابی طبیعی بدن کمک می‌کند”.

“سبزیجاتی به خصوص با سطح بالایی از ویتامین C شامل فلفل قرمز و سبزیجات جنگلی – مانند براکلی، کلم کلفت، کاهو و بروکلی هستند”.

بروکلی و سایر سبزیجات حاوی ویتامین C می‌توانند در کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کنند.

بروکلی و سایر سبزیجات حاوی ویتامین C می‌توانند در کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کنند.

۲. برگ‌های گیاه گزنه (نارنجک)

شما می‌توانید این گیاه قوی را از فروشگاه عطاری سالم محلی خود تهیه کنید، اما قبل از اضافه کردن برگ‌های گزنه به رژیم غذایی خود، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

به گفته محققی: “برگ‌های گزنه (معروف به نارنجک؛ نام علمی: Urtica dioica) به صورت چای، عصاره یا کپسول در مطالعات بالینی به تسکین طبیعی برای بسیاری از افراد مبتلا به رینیت آلرژیک معرفی شده‌اند”.

“اگرچه مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما فرضیه و اندیشه شده است که گزنه تأثیر ضد هیستامینی خفیفی در بدن دارد”، او افزود که از نظر بنیادی، برگ‌های گزنه به طور طبیعی خشک کننده بافت‌های بدن هستند که برای افرادی که علائم رینیت آلرژیک مانند آبریزش بینی یا تولید افزونه اندام تنفسی مزاحم دارند، مفید است.
این محقق توصیه می‌کند که از چای برگ‌های خشک گزنه لذت ببرید – با ترکیب یک قاشق چایخوری برگ‌های خشک گزنه در هر هشت اونس آب و خمیر کردن حداقل 15-20 دقیقه.

او همچنین گفت که می‌توانید برگ‌های گزنه سرخ شده را با پودر سیر/پیاز، روغن زیتون و نمک درست کنید تا به عنوان یک غذای کناری مغذی مصرف کنید.

گزنه

گزنه

به گفته دانشکده پزشکی مونت ساینای در نیویورک: برگ‌های گزنه در برخی جنگل‌های آمریکا رایج هستند، اگرچه وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که در حالی که “برگ‌های گزنه جوان را می‌توان به‌درستی پخته و مصرف کرد”، هرگز از گل‌های آن استفاده نکنید. چندین عارضه جانبی ممکن است رخ دهد، مانند ناراحتی معده، اسهال (که در نتیجه استفاده موضعی از برگ‌های گزنه ممکن است طاسوبی یا جوش بوجود آید).

مونت سینای در وبلاگ خود می‌گوید: “زیرا گزنه می‌تواند چرخه قاعدگی را تغییر دهد و ممکن است به سقط جنین کمک کند، زنان باردار نباید از گزنه استفاده کنند”.

“استفاده از گیاهان دارویی روشی است که از قدیم‌الایام به منظور تقویت بدن و درمان بیماری استفاده می‌شود”.

“با این حال، گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کنند و می‌توانند با سایر گیاهان دیگر، مکمل‌ها یا داروها تعامل داشته باشند. به همین دلیل، شما باید با دقت از گیاهان دارویی استفاده کنید و تحت نظر یک متخصص بهداشتی عمل کنید”.

۳. میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، مانند پرتقال

علاوه بر پرتقال، نارنج یا گریپ فروت (در صورت عدم تعامل با هر دارویی که شما ممکن است مصرف کنید، توصیه می‌شود) را نادیده نگیرید.

به گفته گلدن: “تعدادی از میوه‌های مختلف وجود دارند که ویتامین C را دارند که معروف به حمایت از سیستم ایمنی است”.

“برای مثال، پرتقال‌ها (خانواده پرتقال) یک میوه است که حاوی ویتامین C است و مطالعات کوچک نشان می‌دهد که ممکن است در آلرژی مفید باشد.”

عسل

عسل

۴. عسل خام

ولپه می‌گوید: که طرفدار عسل خام است به خاطر خواص بهداشتی آن که برخی از آنها ممکن است برای علائم آلرژی فصلی مفید باشند.

او گفت: “بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه عسل خام محلی یا عسل منوکا خام به مقادیر خاص می‌تواند برای آلرژی طبیعی تسکین فراهم کند”.

ولپه توضیح می‌دهد؛ “عسل خام سطوح بالایی از پروپولیس را دارد، یک ماده تشکیل دهنده که خواص مفیدی از جمله مهارسلول‌های مست (نوعی سلول‌های ایمنی در واکنش‌های آلرژیک) دارد”.

عسل خام می‌تواند به تسکین آلرژی کمک کند، به گفته کارشناسان بهداشتی. علی‌رغم این یافته‌ها، ولپه تأکید کرد که نیاز به بیشترین تحقیقات برای تأیید این موضوع وجود دارد.

به گفته ولپه؛ “براساس مشاهده و تجربیات من، فکر نمی‌کنم مصرف عسل خام (مگر اینکه به مقدار قابل توجهی روزانه مصرف شود) به خوبی از روش‌های جایگزین دیگر برای جلوگیری و مدیریت علائم آلرژی فصلی مؤثر باشد”.

او پیشنهاد می‌دهد، بهتر است عسل خام را به تنهایی یا در غذاهای آماده شبانه‌روزی، جو داغ، اسموتی یا ماست استفاده کنید.

۵. میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی کوئرسیتین هستند

به گفته ولپه: کوئرسیتین – نوعی آنتی‌اکسیدان که در انواع میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود – تحقیقات زیادی انجام شده و به طور معمول در تغذیه عملکردی و پزشکی عملکردی استفاده می‌شود تا در کنترل پاسخ بیش از حد هیستامین در سیستم ایمنی کمک کند.

“کوئرسیتین در تحقیقات بالینی به عنوان مؤثر برای حمایت از افراد مبتلا به رینیت آلرژیک (AR) طبیعی تأیید شده است، بنابراین منطقی است که مصرف مواد غذایی حاوی کوئرسیتین مانند پیاز قرمز، مارچوبه و کاپر خام به طور منظم به کمکی در یک سطحی باشد”.

در ادامه گفت: امتحان کنید پیاز قرمز را به سالادها، ساندویچ‌ها یا دستور پخت مورد علاقه خود اضافه کنید.

دوست دارید مسیر کاپر را طی کنید؟

“اضافه کردن کاپر به غذاها ممکن است برای برخی افرادی که نیاز به محدود کردن سدیم دارند، منع مؤثر باشد، اما می‌تواند در حد متعادلی برای برخی افراد مبتلا به آلرژی فصلی مفید باشد”.

۶. کلم

از آنجایی که یک خوراکی بسیار سالم است، در نظر بگیرید که کلم حاوی کوئرسیتین است و آن را در دستور غذاهای خانگی خود استفاده کنید.

گرچه گلدن هشدار داد که هیچ غذای خاصی به طور صددرصد ثابت شده برای کمک به آلرژی وجود ندارد، اما بسیاری از سبزیجات حاوی مواد مغذی با خواص ضد التهابی هستند و به همین دلیل ممکن است مفید باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو