چرا کتاب‌ و رمان‌ متفاوتند؟ یک نگاه به تفاوت‌های اساسی آن‌ها

4

1402/3/12

01:41


تفاوت رمان و کتاب خواندن  کتاب یکی از آن عادت هایی است که اعتماد به نفس فرد را بیشتر…

تفاوت رمان و کتاب

خواندن  کتاب یکی از آن عادت هایی است که اعتماد به نفس فرد را بیشتر می کند. همه ما کتاب می خوانیم تا چیز جدیدی یاد بگیریم، از آن دانش به دست آوریم یا خودمان را مطابق با آخرین روندها و تکنولوژی به روز کنیم. از سوی دیگر، خواندن رمان نوعی فعالیت تفریحی است که به فرد کمک می کند تا تنش ها و غم های خود را برای مدتی فراموش کند و در داستان غرق شود.

تفاوت رمان و کتاب

رمان چیست؟

رمان نوعی کتاب داستانی طولانی با مقداری واقع گرایی است که به سبک نثر ارائه شده است که تجربیات شخصی انسانی را از طریق زنجیره ای پیوسته از رویدادهای مربوط به شخصیت های مختلف در یک محیط خاص را به نمایش می گذارد.

  • یک رمان داستانی را روایت می کند که روایتی پیچیده و متنوع دارد. این شامل یک طرح، زمینه، مضامین مختلف و شخصیت های اصلی ساخته شده در داستان یک رمان است. شخصیت‌های اصلی داستان که در موقعیت‌های سختی قرار می‌گیرند، دچار دگرگونی می‌شوند و خوانندگان به راحتی می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
  • رمان به گونه ای نوشته می شود که خوانندگان را سرگرم یا شگفت زده می کند و آنها را درگیر داستان می کند. همچنین حقایق فردی و حقایق اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مکانی و دوره زمانی را با دقت آشکار می کند.
  • رمان‌نویس به‌عنوان یک راوی یا یکی از شخصیت‌های داستان، زنجیره‌ای از رویدادها را با وضوح روایت می‌کند که در آن داستان تکامل می‌یابد. این به خواننده کمک می کند تا خود را با محیط و طرح کلی تجسم کند و با آن ارتباط برقرار کند. از این رو، رمان پاسخی عاطفی را در خواننده القا می کند.

تعریف کتاب

کتاب اساساً یک شیء فیزیکی است که شامل مجموعه‌ای از صفحات تایپ‌شده، چاپ‌شده یا مصور است که در یک طرف به هم چسبیده‌اند و با یک جلد شومیز در دو انتها محافظت می‌شوند. اینها چیزی جز منبع اطلاعات و آموزش نیستند که به منظور روشنگری، غنی سازی و افزایش دانش خوانندگان است.

  • کتاب ها بزرگترین منبع اطلاعات هستند. داده های مربوط به موضوع را در قالبی مناسب ثبت، تجزیه و تحلیل، خلاصه و مرتب می کنند تا خوانندگان بتوانند به راحتی آن را درک کنند.
  • همچنین ممکن است شامل مثال‌ها، مطالعات موردی، آزمایش‌ها، نکات و ترفندها و غیره برای تفسیر واضح و بهتر موضوع باشد.
  • صفحه جلد کتاب شامل جزئیات اولیه انتشار کتاب مانند عنوان، نویسنده، ناشر، شماره استاندارد بین المللی کتاب (ISBN) و غیره است. پس از آن، در صفحات اولیه، می توانید صفحه حق چاپ و پیش گفتار را ببینید. فهرست مطالب نیز در ادامه متن اصلی کتاب آمده است. در پایان هم ممکن است واژه نامه و کتابشناسی را مشاهده کنید.
  • کتاب ها به زبان های مختلف نوشته می شوند، و نسخه های ترجمه شده بسیاری از کتاب ها نیز موجود است. امروزه کتاب ها به صورت pdf و به صورت کتاب الکترونیکی نیز در دسترس هستند. این به این معنی است که می توانید بهترین کتابها و انواع رمان را دانلود کنید و آنها را به راحتی و در هر مکانی که باشید بخوانید.

تفاوت های کلیدی بین رمان و کتاب

تفاوت های بین رمان و کتاب بسیار است. این تفاوت ها در نکاتی که در زیر آمده است مورد بحث قرار می گیرد:

  1. کتاب حاوی اطلاعاتی خاص در مورد موضوعی است که روی مجموعه ای از صفحات چاپ شده است که بین جلد شومیز در کنار هم قرار دارند. برعکس، رمان یک اثر تخیلی خوش نوشته است که به منظور مجذوب کردن و سرگرم کردن خوانندگان با داستان نوشته شده است.
  2. در حالی که یک رمان چیزی جز یک نوع کتاب نیست، یک کتاب یک اثر ادبی است که شامل رمان‌ها، کتاب‌های طنز، کتاب‌های درسی، مجلات، کتاب‌های کار و بسیاری از انواع کتاب‌های دیگر است. از این رو، اشتباه نخواهد بود که بگوییم همه رمان ها کتاب هستند، اما برعکس این درست نیست.
  3. نویسنده رمان را رمان نویس می گویند، در حالی که نویسنده کتاب را نویسنده می نامند.
  4. رمان ها به دلیل جذابیت و گیرایی موضوع در خواننده شناخته می شوند. داستان توسط رمان نویس به گونه ای نوشته شده است که نیاز به خواندن بی وقفه دارد تا به طور کامل در داستان جذب شوید.
  5. رمان داستانی را پوشش می‌دهد که دارای شخصیت‌های مختلف (هدف و فرعی)، طرح، دیالوگ، صحنه، موضوع و درگیری است که موقعیت‌های دنیای واقعی را منعکس می‌کند. در مقابل، کتاب ممکن است حاوی آثار ادبی مختلف نثر، شعر، داستان، افسانه‌ها، رمان‌ها و غیره و اطلاعات مربوط به موضوع باشد.
  6. رمان برای مجذوب کردن، آرامش و سرگرم کردن خوانندگان است. در مقابل، کتاب ها برای معرفی، آموزش و آگاهی دادن به خوانندگان در مورد موضوع است.
  7. وقتی صحبت از تعداد کلمات می شود، یک رمان نباید کمتر از چهل هزار کلمه باشد. با این حال، تعداد کلمات خاصی در مورد کتاب وجود ندارد.

طول یک رمان چقدر باید باشد؟

اگر اولین رمان خود را می نویسید، قاعده کلی برای رمان نویسی تعداد کلمات در محدوده ۸ هزار تا ۱۰۰ هزار است. این در حالی است که هر نوشته ی بیش از ۴۰ هزار کلمه می تواند در دسته رمان قرار گیرد، ۵۰ هزار کلمه حداقل طول رمان در نظر گرفته می شود. هر نوشته ای بیش از ۱۱۰ هزار کلمه برای یک رمان تخیلی خیلی طولانی در نظر گرفته می شود.

تعداد کلمات ژانرهای ادبی رمان

در دنیای داستان های ادبی، ژانرهای مختلف رمان از اهداف شمارش کلمات خاص تری پیروی می کنند که شامل :

  • رمان هیجان انگیز : یک داستان هیجانی خوب باید طرح داستان را در حرکت نگه دارد تا خواننده را درگیر کند. تعداد ایده آل برای یک رمان هیجان انگیز ۷۰ هزار و ۹۰ هزار  کلمه ای است.
  • علمی تخیلی و فانتزی : رمان های علمی تخیلی نیاز به ابداع یک محیط کاملاً جدید دارند که باعث می شود که این ژانر طولانی تر از سایرین باشد. یک رمان فانتزی معمولاً ۹۰ هزار  تا ۱۲۰ هزار  کلمه دارد.
  • رمان های عاشقانه : خوانندگان رمان عاشقانه تمایل به خواندن سریع و سرگرم کننده دارند. برخی از این نوع ژانرها به کوتاهی ۵۰ هزار کلمه هستند. تعداد کلمات رمان عاشقانه با کیفیت بالا ۱۰۰ هزار  کلمه است.
  • تاریخی  : تجسم یک دنیای تاریخی خیالی خود را به تعداد کلمات بیشتری می‌رساند، بنابراین رمان ‌های تاریخی نزدیک‌تر به ۱۰۰ هزار کلمه است.
  • غیرداستانی : به دلیل ژانرهای زیاد، راهنمای شمارش کلمات قطعی برای کتاب‌های غیرداستانی وجود ندارد. اگر در حال نوشتن یک کتاب غیرداستانی هستید، باید ژانر آن را جستجو کنید تا طول کتاب‌های مشابه را بیابید. به عنوان مثال، خاطرات عموماً ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار کلمه هستند.
  • طول یک داستان کوتاه چقدر باید باشد؟
    میانگین داستان کوتاه باید بین ۵هزارتا ۱۰ هزار کلمه باشد، اما می تواند هر چیزی بیش از ۱۰۰۰ کلمه باشد. فلش فیکشن یک داستان کوتاه است که ۵۰۰ کلمه یا کمتر دارد.
  • طول یک رمان برای جوانان
    این نوع کتاب‌ها به موضوعات سنگین‌تری می‌پردازند و مضامین بزرگسالان بیشتری نسبت به ادبیات کودکان دارند، و تعداد کلمات آن‌ها به رمان‌های بزرگسالان نیز نزدیک‌تر است. رمان های جوانان باید از ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار  کلمه باشند.
  •  طول رمان نوجوانان ​​چقدر باید باشد؟
    برای بچه های ۸ تا ۱۲ ساله کتاب ها باید بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار کلمه داشته باشند. این محدوده نسبت به سن است. به عبارت دیگر، کتاب‌های کوتاه‌تر برای نوجوانان بهتر است، در حالی که تعداد کلمات بالاتر برای سن بالای ۱۲ سال مناسب‌تر است.
  •  طول یک کتاب کودک چقدر باید باشد؟
    در گروه سنی هفت تا هشت سالگی، کودکان به تنهایی شروع به خواندن کتاب ها می کنند. داستان‌ها باید به راحتی قابل پیگیری باشند و میانگین تعداد کلمات ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار کلمه داشته باشند، طیفی شبیه به داستان کوتاه بزرگسالان است.
  • طول یک کتاب تصویری چقدر باید باشد؟
    بین چهار تا هشت سالگی، کودکان کتاب های مصور برایشان خوانده می شوند و خودشان هم شروع به خواندن می کنند. در این سن، کتاب های مصور معمولاً ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلمه دارند.

در پایان

برای جمع بندی کل بحث می توان گفت که کتاب ها همیشه با موضوعی خاص و با هدف گسترش آموزش یا اطلاع رسانی به خوانندگان نوشته می شوند. برعکس، رمان ها درباره یک داستان، شخصیت های آن و قصه نگاشته شده با خوانندگان بحث می کنند. سایت باغ استور https://baghstore.net مرجع انتشار برترین رمان های ایرانی و دارای اپلیکیشن تخصصی در این زمینه است .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو