معرفی انواع کود مناسب هندوانه در مراحل مختلف رشد

معرفی انواع کود مناسب هندوانه در مراحل مختلف رشد


منبع: آرگا

3

1402/3/15

15:39


کوددهی هندوانه در مراحل مختلف رشد اهمیت بسیار زیادی دارد. به صورت کلی برای داشتن یک محصول با کیفیت و بازار پسند باید از یک برنامه کوددهی منظم و مناسب استفاده کنید. آشنایی با زمان کوددهی هندوانه، تأثیر کودهای لازم برای آن در هر مرحله و شناسایی بهترین کود برای محصول، نقش زیادی در داشتن محصول سالم و با کیفیت دارد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با کود مناسب هندوانه و تأثیر کود بر رشد و گل دهی هندوانه بیشتر آشنا شویم. بنابراین توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

به صورت کلی اغلب کشاورزان بعد از کشت محصول در انتظار برداشت آن می مانند و مقدار مشخصی از محصول خود را برداشت می کنند. با داشتن اطلاعات کافی در خصوص کود مناسب هندوانه، بهترین زمان کوددهی محصول و برنامه مناسب تغذیه هندوانه می توانید محصولات خود را تا چند برابر افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که اغلب هزینه ها مانند هزینه سم، بذر، کود، آب، اجاره و … در کشاورزی معمولی و کشاورزی پیشرفته یکسان هستند. اما هزینه های مربوط به تغذیه هندوانه متفاوت و متغیر است که شما می توانید با این هزینه میزان برداشت خود را تا چند برابر افزایش دهید.

بنابراین آگاهی از مراحل مختلف رشد هندوانه و شناخت نیازهای هر مرحله از رشد آن، به راحتی می تواند برداشت محصولات را افزایش دهد. در ادامه این مطلب به کود مناسب هندوانه، اساسی ترین نیازهای هندوانه و مهم ترین زمان های کوددهی محصول خواهیم پرداخت.

آشنایی با هندوانه و ویژگی های خاص آن

هندوانه یکی از گیاهان جالیزی محبوب و پر طرفدار است که ریشه آن به آفریقا و تیره کدوئیانا باز می گردد. بیشترین کشت این محصول در سیستان و بلوچستان و استان هایی نظیر هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کرمان انجام می شود و از آن جا به کشورهایی مانند کویت، عراق، امارات و بحرین صادر می گردد. کشور ایران از نظر تولید هندوانه رتبه سوم در جهان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر به منظور رشد و تولید بیشتر این محصول از انواع کودها استفاده می شود.

به خاطر داشته باشید که کوددهی برای افزایش بار هندوانه باید در زمان مناسب و تحت نظر کارشناسان صورت گیرد. به همین خاطر اولین قدم در تولید بهینه هندوانه، انتخاب برنامه غذایی مناسب است تا امکان تولید بیشتر محصول را در واحد سطح به دست آورد. هندوانه بیشتر در مناطقی رشد و باردهی دارد که دارای تابستان هایی گرم و طولانی هستند. هندوانه گیاهی خزنده دارای ریشه هایی عمیق است که گاهی عمق ریشه های آن به یک متر نیز می رسد. گاهی اندازه یک بوته هندوانه بین ۴ تا ۵ متر است که ریشه های آن بر روی سطح زمین پخش می شوند. گل های نر و ماده هر دو بر روی یک بوته رشد می کنند و از نظر گرده افشانی به راحتی تلقیح می شوند.

در ارتباط با کود مناسب هندوانه می توان گفت بهترین راه کوددهی این محصول این است که ابتدا آزمایش خاک زمین خود را تهیه کنید و با توجه به کمبودهای زمین، کود مناسب هندوانه را انتخاب و مصرف نمایید. توجه داشته باشید در هر شرایطی داشتن یک برنامه تغذیه مخصوص به زمین بسیار اهمیت دارد. اما از آن جایی که اغلب کشاورزان قادر به انجام آزمایش خاک نیستند، در این مطلب در خصوص انتخاب کود مناسب هندوانه شما را یاری خواهیم کرد.

معرفی کود مناسب هندوانه

چه زمانی هندوانه به کوددهی نیاز دارد؟

برای این که کوددهی ما به طور اصولی و هدفمند انجام شود، باید مهم ترین زمان های کوددهی را بشناسیم و پس از آن اقدام به کوددهی کنیم. در حقیقت زمان کوددهی بسیار مهم تر از کودی است که برای محصول استفاده می شود. زیرا اگر کود مناسب هندوانه در زمان نامناسب به محصول داده شود، هیچ گونه تأثیری نخواهد داشت. به طور مثال کوددهی با کودهای ازت بالا در مرحله گل دهی می تواند گیاه را از فاز زایشی خارج و به فاز رویشی وارد کند. همین مسئله گل دهی هندوانه را به تأخیر می اندازد.

بهترین زمان برای کوددهی هندوانه هنگامی است که ساقه های خزنده گیاه شروع به رشد می کنند. در این زمان استفاده از کود مناسب هندوانه باعث رشد حداکثری محصول خواهد شد. به صورت کلی در این زمان از کود ازت به صورت سرک برای زمین استفاده می کنند. همان طور که اشاره کردیم، پیش از آن که هندوانه در زمین کشت می شود، باید آزمایش خاک از نظر مواد مغذی مانند آهن، پتاسیم، فسفات، گوگرد و … انجام شود. به طور معمول در این مرحله همراه با آماده سازی زمین از کود مرغی و کود اوره جهت کشت استفاده می شود.

به صورت کلی کوددهی هندوانه به ۷ مرحله اصلی تقسیم می شود که شامل مرحله نشا، کوددهی بعد از انتقال نشا به منظور افزایش بار هندوانه، رشد بوته هندوانه، پیش از گل دهی، تشکیل میوه، پیش از تغییر رنگ میوه و آغاز درشت شدن میوه تا پیش از برداشت می باشد. شناخت این مراحل برای کوددهی بهتر و مؤثرتر محصول مهم و ضروری به نظر می رسد.

بهترین کود برای گل دهی هندوانه

۱. کوددهی هنگام رشد برگ های حقیقی

یکی از زمان هایی که هندوانه به کوددهی نیاز دارد، هنگام رشد برگ های حقیقی محصول است که معمولا یک هفته بعد از کاشت نشا اتفاق می افتد. کود مناسب هندوانه در این زمان باعث تقویت گیاه شده و مواد مغذی اولیه گیاه را تأمین می کند. در این مرحله استفاده از کودهای فسفر، نیتروژن و پتاسیم توصیه می شود.

۲. کوددهی ۱۰ روز بعد از کاشت محصول

بعد از گذشت۱۰ روز از کاشت نشا هندوانه، بهتر است به منظور مقاوم سازی گیاه در برابر تنش های محیطی از کود هیومیک اسید استفاده شود. مصرف کود در این زمان باعث افزایش رشد ریشه شده و به استقرار بهتر آن در خاک کمک می کند. هم چنین بهبود جذب مواد مغذی توسط گیاه از دیگر فواید مصرف کود در این مرحله از رشد گیاه است. بهتر است از کود هیومیک اسید ۱۰ روز بعد از زمان کاشت محصول همراه با آبیاری استفاده شود.

بهترین زمان برای تغذیه هندوانه

آشنایی با کود مناسب هندوانه

همان طور که اشاره کردیم، انتخاب کود مناسب هندوانه در داشتن یک محصول خوب و بازار پسند بسیار اهمیت دارد. انواع مختلفی از کودها در بازار وجود دارند، اما همه آن ها مناسب استفاده برای این گیاه نمی باشند. برخی کودها از نظر مواد مغذی ضعیف هستند و استفاده از آن ها می تواند روند رشد گیاه را کاهش دهد. در ادامه به معرفی کود های مناسب برای هندوانه خواهیم پرداخت.

کود کلسیم برای هندوانه

یکی از مهم ترین نشانه های کمبود کلسیم در هندوانه، پوسیدگی گل گاه و ایجاد لکه سیاه رنگ در بخش انتهایی آن است. به همین خاطر استفاده از کود کلسیم در مرحله میوه دهی به شدت توصیه می شود. در حقیقت کود کلسیم باعث افزایش اندازه هندوانه شده و از ترک خوردن آن جلوگیری می کند. یکی دیگر از فواید استفاده از کود کلسیم، افزایش عمر انبارداری محصول می باشد. بهتر است در استفاده از کود مناسب هندوانه جانب اعتدال را رعایت کنید. چرا که استفاده بیش از حد از کودهای ازت، باعث کاهش کلسیم خاک می شود.

کود مناسب برای گل دهی هندوانه

در مرحله پیش از گل دهی بهتر است از کودهای حاوی ریز مغذی مانند فسفر و آمینواسید استفاده شود. در این مرحله کود مناسب هندوانه، گل دهی گیاه را تحریک کرده و قدرت آن را افزایش می دهد. پس از این که گیاه وارد مرحله میوه دهی شد، وجود سه عنصر پتاسیم، فسفر ونیتروژن ضرورت دارد.

بهترین زمان برای کوددهی هندوانه

کود پتاسیم برای درشت شدن هندوانه

یکی دیگر از کودهای مناسب هندوانه، کود پتاس است. کمبود پتاسیم باعث زرد شدن انتهای برگ، ساقه گیاه و کاهش رشد آن خواهد شد. به همین خاطر برای داشتن محصول خوب و با کیفیت، بهتر است در برنامه کودی این محصول از پتاسیم استفاده شود. کود پتاسیم بر قرمز شدن محصول تأثیر زیادی می گذارد. هم چنین پتاسیم باعث گوشتی تر شدن محصول شده و از ویتامین C بیشتری برخوردار است.

یکی دیگر از تأثیرات مهم کود پتاسیم برای هندوانه، افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های تغذیه ای و محیطی است. از دیگر اثرات کود پتاسیم برای هندوانه می توان به افزایش وزن و حجم هندوانه، شیرین شدن و قندی شدن آن و درشت شدن هندوانه اشاره کرد.

کود مرغی برای هندوانه

کود مرغی یکی از بهترین کودهای آلی در سراسر جهان بوده و به عنوان کود مناسب هندوانه شناخته می شود. به طور معمول کشاورزان کوددهی محصول را با کود مرغی آغاز می کنند و بهترین زمان استفاده از کود مرغی برای هندوانه، در فصل پاییز است. در این زمان کود مرغی به خوبی در خاک تجزیه شده و باعث انتقال بهتر عنصرهای مغذی مورد نیاز گیاه به خاک خواهد شد. به صورت کلی کود مرغی برای هندوانه به دو صورت خام و فرآوری شده قابل استفاده است. به منظور تأمین مواد مغذی خاک پیش از کشت هندوانه، استفاده از ۲ تا ۴ تن کود مرغی به صورت خام یا فرآوری شده برای هر هکتار از زمین زیر کشت توصیه می شود.

بهتر است بدانید رشد گیاه هندوانه در خاک سبک بهتر انجام می شود. هم چنین استفاده از کود مرغی در خاک زیر کشت گیاه به سبک شدن بافت هندوانه کمک خواهد کرد. استفاده از این محصول رشد هندوانه را افزایش داده و تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی را بر روی هندوانه خنثی می کند. از دیگر فواید کود مرغی می توان به افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات اشاره کرد. از دیگر عواملی که در خاک زیر کشت گیاه اهمیت دارد، PH خاک است که باید بین ۶ تا ۷ باشد. کوددهی خاک هندوانه با کود مرغی میزان PH خاک را تنظیم خواهد کرد.

ویژگی های کود مناسب هندوانه

استفاده از اوره برای کوددهی هندوانه

کود ازت، بهترین کود برای رشد هندوانه به شمار می رود. این کود به صورت اوره، نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم در بازار موجود است. هندوانه در اوایل رشد خود به میزان زیادی نیتروژن نیاز دارد و این نیاز در زمان میوه دهی بسیار بیشتر خواهد شد. کوددهی نیتروژن در اوایل رشد گیاه، رویش برگ و رشد گیاه را تحریک خواهد کرد. به همین خاطر اگر پس از رسیدن میوه هندوانه از کود نیتروژن دار استفاده شود، رشد شاخ و برگ گیاه بیشتر شده و میوه رشد کمتری خواهد داشت. به همین دلیل زمان استفاده از کود نیتروژن برای هندوانه بسیار اهمیت دارد.

کوددهی هندوانه با کود سفید

کود سفید یکی از انواع کودهای شیمیایی به شمار می رود که از دو ترکیب ازت و نیتروژن ساخته شده است. از این کود با نام های کود ازت یا کود نیتروژن نیز یاد می شود. کود سفید به صورت محلول در آب بوده و بعد از استفاده، خاک زیر کشت به آبیاری نیاز دارد تا جذب بیشتری به وسیله ریشه گیاه انجام شود. کوددهی هندوانه توسط کود سفید باعث رسیدگی ظاهری و سفت شدن محصول خواهد شد. اما از آن جایی که این کود از تولید لیکوپن جلوگیری می کند، به طور معمول قسمت گوشتی آن به رنگ سفید است. بهتر است در استفاده از کود سفید احتیاط کنید؛ زیرا می تواند باعث بروز سرطان در انسان شود.

کود مغذی برای هندوانه

نگاهی به نحوه کوددهی هندوانه

آشنایی با نحوه کوددهی هندوانه بسیار اهمیت دارد. چنانچه کود مورد استفاده به صورت گرانول باشد، دقت کنید که با برگ های گیاه تماس نداشته باشد. زیرا برگ های گیاه نسبت به کود حساس بوده و به سرعت آسیب می بیند. توجه داشته باشید که بعد از کوددهی هندوانه، آبیاری را انجام دهید تا ریشه گیاه بتواند از مواد مغذی به خوبی تغذیه کند.

نحوه کوددهی هندوانه با هیومیک اسید به این صورت است که بعد از استفاده باید آبیاری انجام شود. اگر خاک زیر کشت قلیایی و شور باشد، بهتر است استفاده از کود هیومیک اسید تکرار شود. معمولا کودهای NPK به صورت محلول پاشی استفاده می شوند. بهتر است برای حل شدن سریع کودهای پودری، ابتدا کود را به تدریج در ظرف اضافه کنید، سپس به منبع اصلی انتقال دهید. کود کلسیم برای هندوانه باید به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار گیرد.

امیدوارم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات کود مناسب درخت عناب، کود مناسب کاج مطبق، کود مناسب فیلودندرون بلک و کود مناسب برای گیلاس را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو