ادویه خورشت قیمه

ادویه مخصوص قیمه امام حسین ادویه خورشت قیمه رستورانی ادویه قیمه رو کی اضافه کنیم طرز تهیه ادویه مخصوص قیمه ادویه خورشت مرغ ادویه قیمه نذری

یکی از خورشت‌های قدیمی و پرطرفدار ایرانی، قیمه است که دارای یک دستور پخت اصلی بوده ولی در شهرهای مختلف ایران به اشکال متفاوتی مانند قیمه نثار، قیمه نخود، قیمه آذری، قیمه یزدی، پیچاق قیمه و غیره پخته می‌شود. برای پخت این خورشت اصیل، باید نکات خاصی را رعایت نمود تا قیمه شکل اصلی خود را از دست ندهد و طعم خوبی به خود بگیرد. در واقع دلیل اصلی خوش‌طعم شدن قیمه، تجربه آشپز و رعایت فوت و فن‌های مربوط به آن است. یکی از این فوت و فون‌ها، استفاده از ادویه خورشت قیمه به اندازه کافی و لازم است. ترکیب ادویه برای این خورشت در ادامه توضیح داده می‌شود.

چاشنی و ادویه خورش قیمه

ادویه‌های مناسب برای پخت خورشت قیمه

دستور پخت این خورشت معروف بسیار ساده بوده ولی مزه اصلی و طعم خود این غذا، مربوط به ادویه‌های مخصوصی است که در آن استفاده می‌شود. به کارگیری ادویه‌های مناسب در پخت این خورشت، موجب می‌شود تا طعم قیمه در ذهن افراد ماندگار شود. از جمله مهم‌ترین ادویه‌هایی که برای این خورشت کاربرد دارد، می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

زعفران

زعفران جزو ادویه‌های با طبع گرم و خشک بوده که در اکثر غذاهای ایرانی به صورت پودر شده، استفاده می‌گردد. علاوه بر خاصیت فراوانی که این ادویه دارد، طعم و عطر بسیار مطبوعی را به غذا می‌بخشد. زعفران در هضم غذا نیز کمک کرده و برای تقویت معده نیز مفید است.

فلفل سیاه

فلفل سیاه، دارای طعم تندی بوده و جزو یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های خورشت قیمه به حساب می‌آید. این ادویه، خواص و فواید بسیاری داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خاصیت ضدسرطانی فلفل سیاه اشاره کرد. همچنین فلفل سیاه دارای عنصر آهن، فیبر، ویتامین K و ویتامین C بوده و به علت خاصیت ضدباکتریایی، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. همچنین این ادویه در تقویت سیستم گوارش نیز نقش دارد.

ادویه دارچین

دارچین نیز در بین ترکیبات ادویه خورشت قیمه جایگاه ویژه‌ای دارد. این ادویه علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای بدن دارد، سبب ایجاد بو و عطر مطبوعی در غذا شده و اشتهای افراد را تحریک می‌کند. با استفاده از دارچین در خورشت قیمه، می‌توان قند خون افراد دیابتی را کنترل کرده و در نهایت سطح تری گلیسیرید را نیز کاهش داد. همچنین این ادویه برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و آلزایمر مفید بوده و موجب بهبود گردش خود و عملکرد بدن خواهد شد.

زردچوبه

زردچوبه جزو قدیمی‌ترین ادویه‌های مورد استفاده در غذاهای ایرانی بوده که از هزاران سال گذشته در آسیا از این ادویه برای پخت غذا و مقاصد پزشکی استفاده می‌شود. یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده این ادویه، کورکومینویید بوده که در درمان سرطان، ورم‌های مفصلی، سلامت قلب و عروق، دیابت، افسردگی، ایمنی بدن و دیگر انواع بیماری‌ها بسیار مفید است. همچنین از دیگر خواص شگفت‌انگیز زردچوبه باید به جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در پوست اشاره کرد.

هل

هل یکی از گیاهان مربوط به جنوب شرقی آسیا است که در طب سنتی نیز از آن استفاده می‌شود. از قدیمی‌ترین ادویه‌ها از گذشته‌های دور تا به امروز هل بوده که برای سلامت گوارش، پیشگیری از سرطان، تقویت سلامت قلبی، فشار خون و درمان افسردگی بسیار مفید است. علاوه بر خواص این گیاه برای درمان بیماری‌ها و تقویت بدن، استفاده از آن در ادویه خورشت قیمه، موجب عطر و طعم بسیار خوبی خواهد شد.

جوز هندی

این ادویه عطر بسیاری داشته و بوی آن تقریباً شیرین است. عطر و بوی خوش این ادویه موجب شده تا از آن به صورت خشک شده یا پودری در پخت خورشت قیمه استفاده شود. از خواص جوز هند می‌توان به تسکین دردها، کاهش علائم آلرژی، تقویت ساختار اسکلتی بدن، بهبود سلامت دستگاه ایمنی بدن و غیره اشاره کرد.

پودر گل سرخ

گل سرخ در واقع همان گل محمدی بوده که صورت خشک شده و پودری در انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر خاصیت فراوان این ادویه، بوی بسیار خوشی داشته و موجب خوش عطری غذا می‌گردد.

نمک

در سراسر جهان، ادویه نمک، جزو مهم‌ترین ادویه‌ها در پخت غذاهای مختلف به شمار می‌رود. استفاده زیاد از این ادویه موجب شور شدن غذا شده و همچنین مشکلاتی نظیر بالا رفتن فشار خون را به همراه دارد. البته وجود مقدار خاصی از نمک در بدن ضروری بوده و کمبود آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

انواع ترکیب ادویه خورشت قیمه

در آشپزی ایرانی چند نوع قیمه وجود داشته که در هرکدام ادویه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. ترکیب ادویه خورشت قیمه برای هرکدام از دستور پخت‌ها، به شرح زیر است:

ترکیب ادویه مخصوص قیمه امام حسین

فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین، زعفران و نمک

ترکیب ادویه قیمه نثار

پودر دارچین، زنجبیل، هل، میخک، گل سرخ، جوز هندی و نمک

ترکیب ادویه قیمه مجلسی

پودر دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، هل، جوز هندی، گل سرخ، زعفران و نمک

ترکیب ادویه قیمه بادمجان

پودر گل سرخ، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران و نمک

ترکیب ادوبه خورشت قیمه با مرغ

پودر زردچوبه، گل سرخ، دارچین، زعفران و نمک