طبع ریواس گرم است یا سرد؟ مصلح ریواس در طب سنتی چیست؟

منبع: مینویسم

4

1402/3/21

15:57


ریواس به دلیل اینکه در آب و هوای سرد رشد میکند دارای طبع سرد و خشک است اما اگر در مصرف ریواس زیاده روی نکنید این طبع سرد میتواند برای بدن شما مفید نیز باشد.

طبع ریواس گرم است یا سرد؟ مصلح ریواس در طب سنتی چیست؟

ریواس از نظر گیاه شناسی نوعی سبزی است که ساقه آن قابل خوردن است و به رنگ قرمز و یا سبز وجود دارد. یکی از ویژگی های عجیب ریواس این است که در حالی که از نظر گیاه شناسان نوعی سبزی است در بعضی از مناطق آن را نوعی میوه میدانند. ریواس هزاران سال پیش در چین به دلیل خاصیت دارویی آن مورد استفاده قرار می گرفت. ریواس آب و هوای سرد را ترجیح میدهد. ریواس به صورت کاشت دانه تکثیر نمیشود و به صورت رویشی در اطراف پخش میشود. احتمال زیاد در مناطق کوهستانی شاهد رشد ریواس به صورت پراکنده بوده اید که در اوایل بهار تا اواسط آن در این مناطق یافت می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد طبع ریواس در طب سنتی صحبت کنیم و ببینیم طبع ریواس سرد است یا گرم؟

طبع ریواس در طب سنتی سرد است یا گرم؟

ریواس یکی از قدیمی ترین و مهم ترین گیاهان دارویی محسوب میشود که دارای ریشه ضخیم، ساقه های بلند و سفت و گل های ریزی به رنگ سبز و بنفش است. ریواس دارای طبع سرد و خشک است و نباید در خوردن آن زیاده روی کرد. بهتر است ریواس را با یک چیزی که طبع گرمی دارد میل کنید مثلا با عسل که طعم خوبی هم به آن میدهد و خوشمزه تر میشود. ریواس سرشار از ویتامین های گروه B است و برای سلامت کبد و کلیه بسیار مفید است. افرادی که میزان سردی در بدنشان زیاد است از خوردن ریواس اجتناب کنند و در صورت مصرف به مقدار خیلی کمی از آن میل کنند.

خاصیت طبع سرد ریواس

خوراکی هایی که دارای طبع سرد هستند نباید خیلی مصرف شوند زیرا زیاد شدن سرد مزاجی در بدن سبب بروز و تشدید برخی از بیماری ها میشود. اما در بعضی از مواقع میتوان از طبع سرد مواد استفاده مثبتی کرد در ادامه مطلب خاصیت طبع سرد ریواس را بررسی میکنیم:

  1. خوردن ریواس عوارض ناشی از گرمی زیاد در بدن را خنثی می کند مخصوصا زمانی که به سمت فصل تابستان میرویم.
  2. خوردن ریواس اشتها را زیاد میکند.
  3. مصرف ریواس سبب رفع تشنگی میشود.
  4. اگر دچار حالت تهوع هستید ریواس سبب از بین رفتن آن میشود.
  5. افرادی که کبدشان گرم است مصرف ریواس موجب خنک شدن کبد میشود.
  6. ریواس گیاهی است که خاصیت شادی بخش برای انسان دارد.
  7. ریواس خون را رقیق و آن را تصفیه میکند.
  8. کسانی که در دهان خود طعم تلخ احساس میکنند به دلیل مشکلات کبدی ریواس این تلخی را از بین میبرد.

ریواس را با چه چیزی باید مصرف کرد تا سردی آن را کم کند؟

میتوانید ریواس را با هرچیزی که طبع گرمی دارد میل کنید هر چیزی که با مزاج شما سازگار باشد. برای اینکه میزان طبع سرد ریواس را کمتر کنید میتوانید آن را با

  1. شیره انگور
  2. عسل
  3. مویز
  4. سکنجبین
  5. خرما
  6. گردو

سخن پایانی در مورد طبع ریواس

همانطور که در مطالب بالا گفته شد ریواس دارای طبع گرم است و این موضوع در طب سنتی و مزاج شناسی به اثبات رسیده است. در کنار خواص خوبی که دارد اما باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد و به دلیل طبع سردی که دارد ممکن است به کلیه ها و دستگاه گوارش آسیب بزند زیرا کلیه ها نسبت به سردی بسیار حساس هستند. اما طبع سرد ریواس باعث کنترل اسید معده میشود و درد در معده کاهش میدهد. مصرف زیادی سردی و گرمی باید به میزان تعادل باشد ریواس بیشتراز اوایل تا اواخر بهار وجود دارد و وقتی به سمت گرما میرویم خوردن ریواس با طبع سرد میزان گرمی بدن را متعادل میسازد.

همچنین بخوانید:

ریواس میوه است یا سبزی

طرز تهیه شربت ریواس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو