لوسترهای کریستالی به هر فضایی ظرافت و زیبایی می بخشند. بسیاری از وسایل امروزی فراتر از کریستال های سنتی اشکی شکل رفته و به اشکال مدرن انتزاعی در اکریلیک، شیشه یا کریستال رسیده اند. بدون توجه به طرح یا جنس لوستر شما در نهایت لوستر شما گرد ‌وخاکی و  کثیف می شود. تمیز کردن معمولا آسان است، اما زمان بر است. زمان زیادی را برای کار اختصاص دهید زیرا احتمالاً می خواهید آن را در یک بار انجام دهید. در این مطلب از سلام دنیا درباره نحوه تمیز کردن لوسترهای کریستالی و نکات مهم درباره تمیز کردن آنها صحبت خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

هر چند وقت یکبار یک لوستر کریستالی را تمیز کنید؟

لوسترهای کریستالی باید هر هفته به عنوان بخشی از روال تمیز کردن منظم شما گردگیری شوند. وقتی برای گردگیری آماده شدید، ابتدا لوستر را کمی تکان دهید تا ذرات گرد و غبار روی زمین بیفتند تا با جاروبرقی پاک شوند. 


حتما بخوانید: از بین بردن و پاک کردن رسوب آب 


محل قرارگیری لوستر کریستالی شما به شما کمک می کند تا مشخص کنید که این لوستر چقدر بیشتر از غبارگیری نیاز دارد. لوسترها در آشپزخانه یا حمام باید بیشتر تمیز شوند، زیرا می توانند به سرعت با ذرات چربی یا محصولات مراقبت از بدن کثیف شوند که گرد و غبار بیشتری را جذب می کنند. لوسترها در آب و هوای با رطوبت بالا نیز گرد و غبار را سریعتر جذب می کنند.

بیشتر لوسترهای کریستالی باید به طور فصلی یا حداقل دو بار در سال تمیز شوند تا درخشنده باشند.

هر چند وقت یکبار یک لوستر کریستالی را تمیز کنید؟

نکته

تمیز کردن لوستر اغلب کاری است که بهتر است به متخصصان واگذار شود. اگر لوستر در یک نقطه ناامن آویزان شده است، مانند پله ها، سعی نکنید بدون نردبان های حرفه ای و آموزش مناسب برای نصب درست نردبان تمیز کنید.

آنچه شما نیاز دارید:
تجهیزات / ابزار

  • نردبان یا زیرپایی محکم
  • برزنت پلاستیکی یا پارچه قطره ای
  • پارچه های میکروفیبر
  • دوربین دیجیتال (اختیاری)
  • دم باریک
  • بطری اسپری
  • پتوی متحرک روکش دار
  • سینک یا سطل پلاستیکی بزرگ
  • گردگیر پر یا پارچه میکروفیبر
  • دستکش نخی سفید

مواد

  • شیشه پاک کن تجاری
  • ایزوپروپیل الکل
  • آب مقطر
  • مایع ظرفشویی

تجهیزات لازم برای تمیز کردن لوستر کریستالی

چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟

1. منطقه کار را آماده کنید.

هر گونه مبلمان یا لوازم جانبی را که مستقیماً زیر لوستر است جابجا کنید . یک برزنت پلاستیکی یا پارچه  روی زمین قرار دهید تا گرد و غبارهایی که ممکن است کف یا فرش را خراب کند، از بین برود.


حتما بخوانید: روش تمیز کردن پنکه سقفی 


یک نردبان یا زیرپایی محکم را کمی دور از مرکز در یک طرف لوستر قرار دهید تا بتوانید به راحتی به کریستال ها برسید. حتما از نردبانی استفاده کنید که به اندازه کافی بلند باشد تا بتوانید راحت کار کنید.

چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟1

2. لامپ را خاموش کنید.

اگر در مورد ایمنی سیم کشی نگران هستید،فیوز آن قسمت از خانه خود را خاموش کنید، اما مطمئن شوید که نور کافی برای کار دارید. قبل از شروع تمیز کردن، سوئیچ دیواری را خاموش کنید و اجازه دهید لامپ ها کاملا خنک شوند.

2چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟

3. لوستر را گردگیری کنید

از گردگیر پر یا پارچه میکروفیبر برای پاک کردن گرد و غبار و تار عنکبوت استفاده کنید.وسایل، لامپ ها و کریستال ها را گردگیری کنید.

نکته

هنگام تمیز کردن لوستر حتماً یک پارچه یا پتوی بالشتکی زیر آن نگه دارید.

3چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟

4. یک محلول پاک کننده را مخلوط کنید

در حالی که می توانید از شیشه پاک کن تجاری استفاده کنید، مخلوط خانگی یک قسمت ایزوپروپیل (مالش) الکل به چهار قسمت آب مقطر کریستال ها را درخشان می کند. برای استفاده آسان، الکل و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید.

نکته

قبل از بالا رفتن از نردبان، یک پیش بند با جیب های بزرگ بپوشید تا بطری اسپری و پارچه هایی را که برای تمیز کردن کریستال ها نیاز دارید نگه دارید. اگر نردبانی با قلاب یا سینی دارید، می توانید لوازم را در یک سطل پلاستیکی برای دسترسی آسان قرار دهید.

در صورت افتادن یکی دو پارچه اضافی بردارید!

4چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟

5. قسمتی از لوستر را تمیز کنید

پس از بالا رفتن از نردبان، یک پارچه را با مقدار کمی از محلول پاک کننده شیشه اسپری کنید. تمام طرف کریستال را پاک کنید و سپس روی یک پارچه میکروفیبر خشک و بدون پرز قرار دهید تا کریستال خشک شود. شیشه پاک کن را مستقیماً روی کریستال اسپری نکنید زیرا ممکن است به فیکسچر لوستر آسیب برساند. قبل از اینکه به بخش بعدی بروید، گرد و غبار باقیمانده روی فیکسچر یا لامپ ها را با یک پارچه خشک پاک کنید.


حتما بخوانید: تمیز کردن و برق انداختن آینه و قاب های تزئینی


هشدار

نردبان را در یک نقطه رها نکنید و ان را بچرخانید تا بتوانید هر بخش را به راحتی تمیز کنید. چرخاندن لوستر می تواند به سیم کشی آسیب برساند و استحکام نصب را به خطر بیندازد.

چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟5

6. نردبان را حرکت دهید و تکرار کنید

از پایین بالا بروید، نردبان را به قسمت بعدی ببرید و مراحل تمیز کردن را تکرار کنید تا تمام کریستال ها و لوستر کاملا تمیز شوند.

5چگونه یک لوستر کریستالی را بدون برداشتن کریستال تمیز کنیم؟

چگونه یک لوستر کریستالی را با برداشتن کریستال ها تمیز کنیم؟

اگر کریستال های روی لوستر بسیار کثیف هستند، ممکن است تمیز کردن آنها از پایه پایه ضروری و آسان تر باشد. 

1. فضای کار را آماده کنید

در صورت افتادن یکی از کریستال ها هنگام برداشتن آنها، یک پتوی یا روکش تخت را مستقیماً زیر لوستر قرار دهید. نردبان را روی پتو کمی دورتر از مرکز قرار دهید. سوئیچ دیواری را خاموش کنید یا فیوز را ببندید. اجازه دهید لامپ ها خنک شوند.

علاوه بر گردگیر یا پارچه های گردگیری، یک انبر سوزنی به جیب پیش بند یا سطل روی نردبان اضافه کنید. ممکن است برای باز کردن کریستال ها به انبردست نیاز داشته باشید.

نکته

اگر لوستر شما دارای تعداد زیادی کریستال در اندازه های مختلف است، گرفتن عکس های دیجیتالی از وسایل قبل از برداشتن کریستال ها مفید است. از چندین زاویه عکس بگیرید تا به شما کمک کند نحوه تعویض کریستال ها را در نقطه مناسب به خاطر بسپارید.

چگونه یک لوستر کریستالی را با برداشتن کریستال ها تمیز کنیم؟1

2. کریستال ها را بردارید.

با کار بر روی یک بخش کوچک، کریستال ها را از لوستر جدا کنید. آنها را در یک جیب یا سطل بزرگ قرار دهید. هنگامی که بخش عاری از کریستال شد، قبل از انتقال نردبان به بخش بعدی، از یک پارچه خشک برای گردگیری لامپ و لامپ استفاده کنید.

چگونه یک لوستر کریستالی را با برداشتن کریستال ها تمیز کنیم؟2

3. کریستال ها را بشویید

سینک یا وان پلاستیکی بزرگ را با آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی پر کنید. وان را با یک حوله بپوشانید تا از هرگونه تراشه روی کریستال ها جلوگیری کنید.

هر کریستال را با استفاده از یک پارچه نرم یا اسفنج بشویید. خوب با آب خنک بشویید و با یک پارچه میکروفیبر بدون پرز خشک کنید.

چگونه یک لوستر کریستالی را با برداشتن کریستال ها تمیز کنیم؟3

4. لوستر را دوباره جمع کنید.

عکس های خود را دنبال کنید تا کریستال های لوستر را به درستی جمع کنید. یک جفت دستکش نخی سفید بپوشید تا از لک ناشی از اثر انگشت جلوگیری کنید.

چگونه یک لوستر کریستالی را با برداشتن کریستال ها تمیز کنیم؟4

نکاتی برای اینکه لوسترتان به بهترین شکل ظاهر شود

  • برای جلوگیری از تجمع زیاد‌ گرد و غبار لوستر را به طور مرتب گردگیری کنید.
  • از پاک کننده های مبتنی بر آمونیاک که می توانند پوشش برخی از وسایل را کدر کنند، استفاده نکنید.
  • لامپ‌ها را در حین تمیز کردن کامل، تعویض کنید، حتی اگر لامپ‌ها همچنان کار می‌کنند تا از نردبان بالا نروید!

چه زمانی با یک متخصص تماس بگیرید؟

اگر نردبانی ندارید که به راحتی به لوستر برسد یا اگر در ارتفاع ناپایدار هستید، با یک سرویس نظافت حرفه ای تماس بگیرید. 

سخن آخر

با توجه به نکات آمده در خصوص تمیز کردن لوستر سقفی کریستال امیدواریم که از این مطلب استفاده و لذت برده باشید. می توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر و خواندن پست های بیشتر درباره گل و گیاه ، تمیز کردن مبل، خانه، دیوار، لباس و.... می توانید به بخش خانه داری سلام دنیا مراجعه کنید.