واکنش مقام آمریکایی به خبر توافق موقت با ایران

منبع: سیمرغ

4

1402/3/24

09:17


واکنش مقام آمریکایی به خبر توافق موقت با ایران

رویترز: یک مقام آمریکایی ادعای «توافق موقت» با ایران را تکذیب کرد


خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، درباره ادعاهای اخیر مطرح شده در برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات ایران و آمریکا بر سر «توافقی موقت»، گفت: «مذاکراتی درباره توافق موقت در کار نیست.»

رویترز گزارش داد، این مقام آمریکایی گزارش‌ها درباره توافقی موقت را «کذب» تلقی کرد اما احتمال مذاکره بر سر چنین توافقی در آینده را رد نکرد.

در این گزارش آمده است: این مقام آمریکایی گزارش‌ها درباره تماس‌های اخیر میان ایران و آمریکا را رد نکرد اما گفت که اظهارات درباره این که این مذاکرات بر سر توافقی موقت بوده‌اند، نادرستند.

در ادامه این مطلب آمده است: این مقام آمریکایی با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر، گفت که «ما با صراحت به آن‌ها(ایران) گفتیم که باید از چه اقدامات تنش‌زایی برای جلوگیری از ایجاد یک بحران دوری کنند و برای ایجاد فضایی مثبت‌تر و سازنده‌تر چه اقدامات تنش‌زدایی می‌توانند انجام دهند». او همچنین گفت که واشنگتن مایل است شاهد همکاری بیشتر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته جاری گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص  توافق موقت با ایران نادرست است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

علاوه بر این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته در یک نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات احیای برجام و اخبار منتشر شده در ارتباط با آن تصریح کرد: تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها از جمله عمان انجام شده و ادامه دارد. ایران از همه امکانات برای تامین منافع مردم خود استفاده می‌کند از ابتکارات عمان در این ارتباط استقبال کرده‌ایم و از ظرفیت کشور عمان به عنوان یک کشور دوست نیز استفاده کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم‌ها همان توافقات برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی نداریم و خبرهای مطرح شده از جمله بحث توافق موقت و ... را تایید نمی‌کنیم این‌ها را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای می‌دانیم.

کنعانی اظهار کرد که «مذاکره برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تایید نمی‌کنیم.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو