واکنش آمریکا به احتمال حضور ایران در قطب جنوب

منبع: سیمرغ

3

1402/7/11

10:10


واکنش آمریکا به احتمال حضور ایران در قطب جنوب

موقعیت قطب جنوب از چند بعد مهم است


 متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر مقامات دفاعی ایران درباره تمایل برای فعالیت در قطب جنوب، با ادعای این که چنین اقدامی فراتر از توانمندی‌های ایران است، بیان کرد: قطب جنوب باید یک منطقه بی‌خطر برای کاوش‌های مسالمت‌آمیز و تحقیقات علمی باقی بماند. آمریکا در عمل به تعهداتش نسبت به معاهده ۱۹۵۹ قطب جنوب ثابت‌قدم است. این معاهده ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه قطب جنوب را منع می‌کند.

میلر ادامه داد: اگرچه ایران عضوی از این معاده نیست، اما صریحا با هر گونه اقدامی برای تسلط نیروهای نظامی در قطب جنوب مخالفیم. فعالیت‌های نظامی نباید هیچ جایی در این محیط منحصر به فرد داشته باشند. چه ایران باشد، چه کسی دیگر.

اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش اخیرا در نشستی در دانشگاه صنعتی شریف درباره فعالیت‌های آتی نیروی دریایی ارتش گفت: بحث حضور در قطب جنوب هم یک حضور علمی است نه نظامی ولی چون ما تجربه و تجهیزات داریم، کمک می‌کنیم تا پایگاهی در قطب جنوب احداث شده و پرچم کشورمان در آنجا به اهتزاز درآید.

ایرانی همچنین در این نشست گفته بود: موقعیت قطب جنوب از چند بعد مهم است، یک بعد آن در حوزه نظامی است و بهترین مقر برای کنترل موشک‌های بالستیک است.

در ادامه این نشست خبری، میلر مدعی شد که پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور۳» توسط  موشک ماهواره‌بر «قاصد» ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با ایران در زمینه موشک‌های بالستیک است.

میلر جمعه گذشته و در اولین واکنش نسبت به پرتاب این ماهواره گفته بود: ما مدت‌هاست که نگرانی‌هایمان را درباره برنامه ایران برای آزمایش پرتابگرها به روشنی اعلام کرده‌ایم؛ این برنامه راهی برای توسعه سامانه موشک‌های دوربردتر آن‌هاست. فناروی‌های به کار رفته در ماهواره‌برها شبیه و جایگزین فناوری‌ای است که در موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود.

ادعای میلر درباره برنامه موشکی ایران در حالی مطرح می‌شود که توانمندی‌های ایران در زمینه دفاع موشکی ایران با وجود تحریم‌های گسترده علیه آن، با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، از جمله دانش نخبگان پیشرفته‌تر از گذشته و نشان‌دهنده خودکفایی ایران در این زمینه است.

مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که توان دفاعی ایران، از جمله برنامه موشکی آن قابل مذاکره نیست.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره پرتاب ماهواره نور۳ گفت: طبیعتا ما از مجموعه دریافت‌ها و محصولاتی که این ماهواره از سطح زمین برداشت می‌کند و برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه منتشر می‌کند بهره‌مند خواهیم شد.

فرمانده کل سپاه همچنین گفت: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب ماهواره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به شکل زنجیره‌ای در هر مرحله پدیده‌های جدیدتر و مدرن‌تری دست پیدا می‌کنیم. این ماهواره نسبت به نور ۲ تقریبا ۷ کیلوگرم سنگین‌تر است و تجهیزات تصویربرداری که روی آن تعبیه شده از کیفیت و دقت مناسب‌تری برخوردار است و یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره ما را کامل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین درباره پاسخ به این که آیا با نظر برخی سناتورهای آمریکایی و اعضای کنگره موافق است که با توجه به موضوع تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران به دلیل مطرح شدن برخی شبهات درباره دسترسی او به اسناد محرمانه در مدت خدمتش، همچنین ادعایی که درباره ایمیل‌های برخی افرادی مطرح شده است که با او کار می‌کردند، می‌گویند ایران در حال انجام دادن عملیاتی نفوذی در دولت آمریکا بوده است، گفت: من دلیلی ندارم که باور کنم ایران در دولت آمریکا عملیات نفوذی انجام داده است. اگرچه، تحقیقات مرتبط با رابرت مالی ادامه دارد.

روزنامه واشنگتن تایمز چند روز پیش در گزارشی نوشت که «آرین طباطبایی»، یک مقام ارشد پنتاگون که پیشتر برای «رابرت مالی» نماینده پیشین آمریکا در امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا کار می‌کرد به دست داشتن در یک «عملیات نفوذی قدرت نرم با طراحی و هدایت مقامات ایرانی» متهم شده است.

قانون‌گذاران ارشد کنگره، نامه‌ای به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا فرستاده و از او خواسته بودند که درباره استخدام «آرین طباطبایی» در این وزارتخانه و ارتباط او با حکومت ایران توضیح دهد.

به نوشته واشنگتن تایمز، طباطبایی یک محقق ایرانی-آمریکایی است که در حال حاضر، رئیس دفتر «کریستوفر پی مایر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در عملیات‌های ویژه و درگیری‌های کم‌‍ شدت است. او پیشتر در وزارت امور خارجه آمریکا کار می‌کرد.

وبگاه خبری-تحلیلی سمافور نیز اخیرا  در گزارشی ادعایی درباره طباطبایی نوشته بود که تحقیقاتی نشان می‌دهد که او با «ابتکار کارشناسان ایران»، با طرح وزارت امور خارجه ایران برای بهبود تصویر ایران در خارج از کشور، به ویژه درباره برنامه هسته‌ای ایران ارتباط داشته است.

در نامه یادشده قانون‌گذاران آمریکایی آمده است که «روابط نزدیک» طباطبایی با حکومت ایران باید موجب رد صلاحیت او برای فعالیت در چنین سمت حساسی شود.

این قانون‌گذاران گفتند بخشی که طباطبایی در آن کار می‌کند، «ناظر بر حساس‌ترین عملیات‌ها و برنامه‌های وزارت دفاع، از جمله در موارد مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران در جهان است.»

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری شب گذشته‌اش در پاسخ به این که چه نظری درباره گزارش منتشر شده درباره طباطبایی دارد، گفت: من این گزارش را خوانده‌ام و بر اساس آنچه خواندم، گویا به رخ‌دادهای حدود ۱۰ سال پیش اشاره داشت که بیشتر شامل افرادی بود که در حال حاضر در دولت فعالیتی ندارند.

دیپلمات آمریکایی در ادامه گفت: تنها مقام رسمی فعلی آمریکایی که در این گزارش به آن اشاره شده بود، پیش از پیوستن به دولت، گاهی اوقات گزارش‌های انتقادآمیزی درباره ایران نوشته بود و پیش از ملحق شدن به وزارت امور خارجه، تحقیقات کاملی برای صدور مجوز امنیتی او انجام شده بود.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو