فرمول جادویی خنک تر شدن کولر آبی | راهکار خنک تر کردن کولر آبی

3

1402/3/25

16:07


فرمول جادویی خنک تر شدن کولر آبی | راهکار خنک تر کردن کولر آبی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گاهی با وجود سرویس کولر آبی اما کولر باد گرم می زند و یا سرمای کولر مطلوب نیست. مکانیزم خنک سازی باد کولرهای آبی به دلیل تبخیر است.  زمانی که آب به واسطه ی واتر پمپ به سیستم کولر وارد می‌شود طی فرآیندی تبخیر شده و باعث خنک شدن باد آن می‌شود. بحث اصلی ما علت اصلی خنک نکردن کولر آبی است که دو دلیل متفاوت داخلی و خارجی دارد.

خنک نکردن کولر آبی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در این دستگاه رخ می دهد. دلایل گوناگونی باعث بروز این مشکل می شود. رفع برخی از دلایل به آسانی و توسط خودتان قابل انجام بوده اما تعمیر برخی از دیگر مشکلات امری تخصصی بوده و نیاز به یک تعمیرکار کولر آبی دارد. درست مثل جوش آوردن ماشین که جای نگرانی نداره و فقط لازمه خودتون بعد از جوش آوردن ماشین چند تا نکته رو انجام بدید.

ممکن است به این نتیجه برسید که کولرگازی نیازهای شما را بهتر جواب می دهد . پس حتما قبل خرید کولر راهنمای خرید کولر گازی را مطالعه کنید.

به طور کلی دلایل بروز این مشکل در انواع برند کولر آبی یکسان است. بنابراین با خواندن این مطلب می توانید نسبت به تعمیر کولر آبی آبسال، ارج و دیگر برندها بپردازید.

1.بررسی دکمه های کولر آبی

کولر آبی دارای سه دسته دکمه با کارکردهای “خاموش و روشن” ، ” کند و تند” ” و پمپ آب” هستند. چنانچه تنها کلید روشن و دور تند را زده باشید کولر آبی به جای منتشر نمودن هوای خنک تنها هوای گرم را همانند یک پنکه تولید خواهد کرد.

بنابراین اگر با این مشکل روبه رو هستید ابتدا کلید های مربوطه را نگاه کنید و مطمئن شوید که کلید پمپ آب نیز زده شده باشد. گاهی ممکن است در زمان سیم کشی کولر آبی اشتباه سیم مربوط به این کلیدها وصل شده است.

طریقه تمیز کردن دریچه کولر در نگاه اول شاید موضوعی مهمی به نظر نرسد، ولی وقتی می‌شود به سادگی و با یادگیری اصول اولیه‌ای این کار را انجام داد و کارایی و عمر دستگاه را افزایش داد، چرا این کار را نکرد؟

2. افت آب کولر آبی

یکی از مواردی که می تواند بر روی راندمان کولر آبی تاثیرگذار باشد حجم آب درون مخزن است. در حقیقت زمانی که آب کافی در کف کولر موجود نباشد پمپ نیز نمی تواند به خوبی پوشال ها را مرطوب کند در نتیجه باد خنکی به شما نخواهد رسید. چنانچه این روند ادامه پیدا کند احتمال دارد دینام و پمپ بسوزند.

 راهکار رفع مشکل:

اول وضعیت شناور را چک کنید و مطمئن شوید که تنظیم است. هنگامی که این قطعه تنظیم نباشد کاهش سطح آب در زمان صحیح تامین نمی گردد.

در مرحله بعد اتصالات و لوله های ورودی آب را چک کنید. گاهی به علت رسوبات موجود در آب؛ لوله و یا شلنگ ها مسدود می گردند.

در نهایت فشار آب را بررسی کنید. از آنجایی که عموما کولر بر روی بام خانه قرار دارد این احتمال وجود دارد که فشار آب در این نقطه در حدی نباشد که بتواند آب مورد نیاز کولر آبی را تامین نماید.

روش های شستن کفش در لباسشویی های مختلف بدون آسیب دیدن

3. انسداد لوله ها و یا پاره شدن شیلنگ های پخش کننده آب

گاهی لوله ورودی آب هیچ مشکلی ندارد اما شلنگ حامل آب به پوشال ها دچار انسداد شده است. در شهرهایی که آب آنها حاوی رسوب است این معضل به کرات دیده می شود.

پس از آنکه در مرحله پیشین تمامی اتصالات و شیلنگ های ورودی را بررسی کردید حال زمان آن رسیده است تا از عدم رسوب و پارگی لوله های آب پوشال ها نیز مطمئن شوید. توصیه می شود که هر ساله پیش از استفاده کولر آبی تمامی این موارد را بررسی کنید.

4.خنک نکردن کولر آبی به علت معیوب شدن پمپ آب

از سایر قطعات کلیدی در کولر آبی واتر پمپ است. این قطعه وظیفه هدایت آب از کف کولر به شلنگ های توزیع پوشال را برعهده دارد که محل جایگیری آن در مجاورت فن می باشد. چنانچه این قطعه معیوب و یا سوخته باشد باد تولیدی خنک نخواهد بود. بطور کلی عملکرد این قطعه فاکتور موثری بر روی فعالیت کولر است.

 راهکار رفع مشکل:

در گام نخست مطمئن شوید که شلنگ رابط دچار گرفتگی نشده باشد. سپس چک کنید که پره های آن آزادانه حرکت کنند و چیزی سد راه آنها نباشد. در صورت مشاهده رسوب حتما آن را با یک شی نوک تیز و جرم گیر پاک کنید چرا که در صورت سهل انگاری در نهایت واتر پمپ می سوزد. در گام آخر پس از زدودن رسوب ها برای فعالیت روان تر آن را روغن کاری نمایید.

5.شل شدن و یا پاره شدن تسمه کولر آبی

گاهی خنک نکردن کولر آبی به علت پارگی و یا از محور خارج شدن تسمه آن است. این قطعه نقش خود را با برقراری ارتباط بین دینام و فن ایفا می ‌کند. در حقیقت فن نیروی لازم برای دوران را توسط تسمه از دینام دریافت می کند. چنانچه تسمه محکم نباشد و یا پاره شده باشد چرخش فن به درستی انجام نخواهد شد.

گاهی ممکن است به دلیل نصب اشتباه کولر آبی با این مشکل روبه رو شوید. در مقاله دیگری به آموزش نصب کولر آبی پرداخته ایم برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را نیز تا انتها بخوانید.

 راهکار رفع مشکل:

تسمه کولر را ارزیابی کرده و در صورت نیاز آن را با نمونه جدید جایگزین نمایید.

6.خنک نکردن کولر آبی به دلیل سوراخ و یا پارگی پارچه برزنت

پارچه برزنتی نقش رابط بین کانال و کولر را بازی می کند. هنگامی که پارچه پاره شده باشد باد خنک تولید شده توسط کولر به درستی به کانال ها هدایت نخواهد شد. در چنین شرایطی هر چند که کولر به درستی عمل می‌ کند اما هوای خنک به درون منزل نخواهد رسید.

 راهکار رفع مشکل:

در صورت مشاهده پارگی حتماً آن را دوخته و یا تعویض کنید.

7. پوشال های کهنه و نامرغوب

از دیگر عواملی که می ‌تواند سبب خنک نکردن کولر آبی شود این حالت است. توجه کنید که پوشال های خریداری شده باید مناسب و اندازه کولر شما باشند.

راهکار های جادویی برای از بین بردن چرک مردگی لباس و لکه های قدیمی

 راهکار رفع مشکل:

توصیه می شود که هر ساله در هنگام چکاپ این تجهیزات پوشال ها نیز تعویض گردند. این امر علاوه بر افزایش بازدهی کولر به ‌منظور عدم رشد میکروارگانیسم های مضر حائز اهمیت است.

8.معیوب شدن دینام کولر آبی

یکی از قطعات کلیدی در کولر آبی دینام است. اگر متوجه شدید که این قطعه خراب شده و خودتان هم دوره های تخصصی تعمیرات این تجهیزات را نگذرانده اید توصیه می‌ کنیم که تعمیر آن را به یک فرد کاربلد بسپارید.

9. فاصله زیاد بین کولر و دریچه اصلی

گاهی به این دلیل هوای خنکی را احساس نمی کنید که فاصله زیادی بین کولر تا دریچه درون منزل وجود دارد. در واقع فاصله زیاد سبب هدر رفت هوای خنک می شود.

 راهکار رفع مشکل:

به منظور رفع این مشکل از یک تکنسین کمک بگیرید تا در صورت امکان محل تعبیه کولر آبی را تغییر دهید.

10.محصور بودن کولر دلیل خنک نکردن کولر آبی

برای آنکه کولر آبی بتواند به درستی هوای خنک تولید کند می بایست در هوای آزاد قرار گرفته باشد. در غیر این صورت پروسه هوادهی به کولر مختل خواهد شد.

 راهکار رفع مشکل:

هر چند که توصیه می کنیم برای کولر های خود از سقف استفاده کنید اما بایستی طرفین کولر کاملا آزاد باشد و توسط دیوار محصور نشده باشد.

11.ظرفیت کم کولر آبی

گاهی کولر آبی شما فعالیت خود را به نحو احسن و بدون مشکل انجام می دهد اما برای منزل شما مناسب نیست. به طور مثال برای یک منزل با متراژ صد متر کولری با توان پنج هزار مناسب است. در غیر این صورت تجهیز توانایی خنک کردن منزل را نخواهد داشت.

راهکار رفع مشکل:

تنها راه حل بکارگیری تجهیزی با ظرفیت بالاتر است.

12.گرم شدن بیش از اندازه هوا

گاهی اوقات با وجود سلامت اجزا و قطعات کولر آبی باز هم با این مشکل روبه رو خواهیم شد. زمانی که هوا بیش از اندازه گرم شود کولر آبی به خوبی نمی تواند فضا را خنک کند. علاوه بر گرمای هوا رطوبت نیز باعث خوب کار نکردن کولر آبی شده و باعث بروز این مشکل می شود.

برای رفع این مشکل توصیه می کنیم بر روی کولر آبی خود سایبانی قرار دهید. قرار دادن سایبان حدود 35 تا 40 درصد از گرمای دما می کاهد.

13.جریان هوا در محیطی که کولر روشن است وجود ندارد.

یکی از دیگر دلایلی که باعث خوب خنک نکردن کولر آبی می شود نبود جریان هوا در محیط است. توجه داشته باشید که برای آنکه کولر به بهترین شکل ممکن فضا را خنک نماید لازم است هوا در محیط جریان داشته باشد. بنابراین حتما در زمان روشن کردن کولر آبی برای به جریان افتادن هوا یکی از پنجره ها را مقداری باز کنید.

چرا کولر آبی باد گرم می‌زند

از جمله دلایلی که باعث گرم شدن باد کولر آبی می‌شود گرم بودن محیطی است که کولر آبی در آن محل قرار گرفته شده است که می‌توان با استفاده از انداختن یخ به درون آن اندکی محیط را خنک تر کرد یا استفاده از سایه بان جهت خنک نگه داشتن محیط کولر که در نتیجه بتواند باد خنکی را تولید کند.

مشکل دیگری که باعث کاهش عملکرد کولر می‌شود استفاده از آن در محیط بسته می‌باشد چرا که باد کولر خود مرطوب است و اگر در یک محیط بسته باشد باعث دم کردن محیط شده و باعث می‌شود که باد آن گرم شود.

تمیز کردن درب چوبی دستشویی وحمام ؛ فوری و بدون آسیب دیدگی رنگ

از دیگر مسائل می‌تواند قطع شدن آب یا نرسیدن آب به پوشال‌های آن باشد که باید با تعویض پوشال‌ها یا برطرف کردن مشکل قطعی آب آن را برطرف نمود.

نکات مهم برای خنک تر کردن باد کولر آبی

با رسیدن روزهای گرم تابستان ما نیاز به محیط خنک جهت رفاه منزل و محیط کاری خود داریم که ما در ادامه روش‌هایی جهت خنک تر نمودن باد کولرهای آبی به شما ارائه خواهیم داد.

روش‌های مختلفی جهت خنک تر نمودن محل وجود دارد که زرین سرویس جهت ارائه آن‌ها به شما در تلاش است از جمله روش‌هایی مانند:

استفاده از سایبان روی کولر علاوه بر محافظت از کولر در برابر نور آفتاب باعث می‌شود که باد خنک تری تولید کند.

بهتر است قبل از روشن نمودن کولر پمپ آن را 15 دقیقه قبل روشن کنید تا پوشال‌های آن خیس شده و زمانی که پوشال‌ها خیس شوند باد خنک تر می‌شود.

تعویض پوشال‌های کولر آبی هر ساله باعث خنک تر شدن باد کولر می‌شود.

نکته مهم

زمانی که می‌خواهید کولر خود را نصب کنید بهتر است از کوتاه ترین کانال‌ها برای ارتباط آن استفاده کنید چرا که باعث می‌شود سریع تر باد به محیط برسد و باد کولر گرم نشود.

بهتر است قبل از راه اندازی کولر داخل کولر را شسته زیرا باعث هوادهی بهتر آن می‌شود و در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد.

هم راستا بودن کانال با دریچه کولر، این امکان وجود دارد که با تکان خوردن موتور کولر، کولر اندکی جابه جا شود و باد آن هدر رود بهتر است در هنگام راه اندازی آن به این امر هم توجه شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو