با این ترفند فوری و آسون جیر جیر در و کابینت و قطع کن | راهکار از بین بردن صدای لولای در و کابینت

8

1402/3/26

11:10


با این ترفند فوری و آسون جیر جیر در و کابینت و قطع کن | راهکار از بین بردن صدای لولای در و کابینت

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 نگران نباش. نیاز نیست خیلی کار مردونه ای انجام بدید و خودتون از پس خیلی از این روش ها بر میاین. این مطلب شادمگ حسابی کمکتون میکنه.

به احتمال زیاد شما هم تا به حال با مشکل جیر جیر کردن در و کابینت منزلتان مواجه شده‌اید. ریشه این مشکل معمولا به اصطکاک قطعات چوبی به یکدیگر یا زنگ زدن و استهلاک لولاها برمی‌گردد. در بیشتر موارد می‌توان با رگلاژ در کابینت صدای جیر جیر را بدون تعویض قطعات و با چند راهکار ساده رفع کرد. در ادامه به روش‌های مختلف رفع صدای لولا در و کابینت و علت آن می‌پردازیم.

ریگلاژ - صدای لولای در و کابینت

صدای جیرجیر در به‌ شدت آزاردهنده و ناخوشایند است. این صدا اغلب به خاطر اصطکاک قطعات چوبی درب و کابینت به همدیگر یا جرم و زنگ‌زدگی لولاها ایجاد می‌شود. این مشکل راه حل‌های ساده‌ای دارد. کافی است لولاها را روغن‌کاری کنید. در حین باز و بسته شدن پین‌ها مراقب باشید تا به درب یا خودتان آسیب نزنید. برای رفع صدای لولای کابینت ام دی اف، علاوه بر روغن‌کاری یا تعویض لولا می‌توانید از لولا و گلاید خود بسته شونده استفاده کنید، چون باعث می‌شوند درها و کشوها نرم و بی‌صدا بسته شوند.

روغن‌ کاری برای از بین بردن صدای لولای در

پین لولا را بدون جداکردن روغن‌کاری کنید. شاید بتوانید بدون جداسازی درب، روغن کافی را در پین لولا اسپری کنید. از اسپری بلستر بر پایه سیلیکون استفاده کنید. این کار را قبل از روش‌های دیگر برای رفع صدای لولای درب چوبی و کابینت ام دی اف امتحان کنید و ببینید که مشکل برطرف می‌شود یا خیر. سپس پین لولا را با استفاده از چکش و میخکوب جدا کنید.

در مرحله بعد پین‌های لولا را با گریس سفید گریس‌کاری کنید. از روغن موتور یا روغن‌های بلستر بر پایه سیلیکون هم می‌توانید استفاده کنید. زنگ‌زدگی‌های سبک یا سطحی را از بین ببرید. پین‌ها را دوباره داخل لولا بگذارید. آنها را به سمت داخل چرخانده و جاسازی کنید تا تثبیت شوند. سپس دوباره از چکش و میخکوب استفاده کنید. درها را چند بار باز و بسته کنید و ببینید که صدای جیرجیر از بین رفته یا نه.

اگر باز هم صدایی شنیدید، احتمالا از روغن کافی استفاده نکرده‌اید. دوباره پین‌های لولا را بردارید و روغن‌کاری کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دیگر صدایی نشنوید. روغن، روان‌کننده‌ای سیال است و احتمالا مقداری از آن روی در و کابینت چکه می‌کند. پس از پایان کار روغن اضافی را پاک کنید.

اگر اثرات روغن از روی کابینت پاک نشد نگران نباشید. برچسب کابینت آشپزخانه یکی از بهترین و ارزانترین روش ها برای نو کردن دکوراسیون آشپزخانه است. این روش می تواند با کمترین هزینه نمای آشپزخانه را عوض کرده و طرح نویی به کابینت ها بدهد.

چرا به لولای در روغن میزنند؟

اولین روشی که به‌طورمعمول به کار گرفته می‌شود استفاده از روغن‌های روان کننده است. روغن‌های روان‌کننده را می‌توانیم با استفاده از اسپری، روی لولاهای درب بزنیم یا روی آن‌ها بمالیم و پس‌ازانجام این کار، چندین بار در را باز و بسته کرده تا روغن به‌خوبی درون لولاها نفوذ کند.

به این نکته توجه داشته باشید که برای نتیجه‌ی مساعد در این فرایند، بهتر است که از روغن‌های نافذ استفاده کنید. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چه نوع روغنی برای رفع صدای لولای در مناسب‌تر است؟ روغن مناسب باید قابلیت استفاده در هر دما و آب و هوایی را داشته باشد.

گریس: این ماده در صنعت به‌عنوان یک ماده‌ی روان‌کاری شناخته می‌شود. در ساختار این ماده از پرکننده استفاده‌شده و بخاطر همین ویژگی است که این ماده می‌تواند به قطعات متحرک بچسبد و تحت‌فشاری که طی حرکت به آن وارد می‌شود جدا نشود. از گریس می‌توان برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از زنگ‌زدگی و روان کردن حرکت لولای در استفاده کرد.

از روغن‌ سیلیکونی هم به‌عنوان روان کننده‌ در صنعت استفاده می‌شود. در بسیاری از صنایع از روغن‌ سیلیکونی به‌منظور روان کردن چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، روغن‌ سیلیکونی برای کاهش میزان اصطکاک و کاهش احتمال زنگ‌زدگی هم مناسب است.

یکی از روغن‌هایی که برای کاهش صدای لولای در استفاده می‌شود، روغن چرخ‌خیاطی است. روغن چرخ‌خیاطی انواع مختلفی داشته که براساس رنگ به دو دسته بی‌رنگ و زرد تقسیم می‌شوند.

روغن‌ بی‌رنگ با مقادیر زیادی از مواد شیمیایی رقیق‌شده است و روغن‌ چرخ خیاطی زرد رنگ از ترکیب روغن‌های سوخته‌ی تصفیه‌شده با مواد شیمیایی تهیه‌شده است.

هر دو روغن‌های دسته‌ی اول و دسته‌ی دوم، روغن‌های مناسبی برای روان‌کاری نیستند و می‌توانند باعث آسیب شوند. به‌غیراز این دودسته، دسته‌ی دیگری از روغن‌ها هستند که به‌طور اختصاصی برای چرخ‌های خیاطی استفاده می‌شوند که از غلظت مناسبی برخوردار بوده و درروان کاری به‌شدت تأثیرگذار هستند. از این روغن‌ها علاوه بر چرخ‌خیاطی می‌توانیم برای رفع صدای لولای در و روان کاری استفاده کرد.

وازلین

برای رفع صدای لولای در می‌توان از وازلین استفاده کرد. برای استفاده از وازلین، ابتدا درب را باز می‌کنیم سپس کمی وازلین روی لولای درب می‌مالیم و دوباره درب را در جای خود قرار می‌دهیم؛ پس‌ازاین فرایند درب را چندین بار باز و بسته می‌کنیم تا وازلین کاملاً وارد لولای در شود.

روغن‌ نباتی

برای رفع سروصدای لولای در می‌توان از روغن‌ نباتی استفاده کرد، مشکلی که در رابطه با این روغن‌ وجود دارد این است که این روغن‌ به علت رقیق بودن به‌سرعت و پس از چند روز از سطح لولاها پاک می‌شوند و دوباره صدای جیرجیر لولاها شروع می‌شود.

صابون، روشی کاربردی و ارزان

صابون­های حاوی چربی و روغن (مانند نخل و نارگیل) به روان شدن لولا کمک می­کنند. نباید تعجب کرد که صابون می­تواند صدای قیژ­قیژ را کاهش دهد؛ چرا­که صابون حتی در محور ارابه­ هایی که قدمت آن­ها به ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد باز­می­گردد نیز یافت ­شده ­است و در حال حاضر در بسیاری از دستگاه ­های صنعتی استفاده می­شود.

در ابتدا مطمئن شوید که صابونی با مقدار چربی مناسب را انتخاب کرده ­اید؛ سپس یک تکه از صابون مورد­نظر را به لولا بمالید تا به خوبی روان شود. در را باز و بسته کنید تا صابون به تمام سطح لولا بچسبد. صابون­های ارگانیک گزینه مناسبی در این زمینه هستند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو