انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس برگزار شد

منبع: تکراتو

4

1402/3/28

22:00


انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس برگزار شد. گفتنی‌ست این انتخابات در دو روز برگزار شده و هر زنجیره اطلاعات تعریف شده خود را ذخیره می‌کند.

انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس برگزار شد

انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس برگزار شد. گفتنی‌ست این انتخابات در دو روز برگزار شده و هر زنجیره اطلاعات تعریف شده خود را ذخیره می‌کند.

انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس طی دو روز و با شرکت بیش‌از 80 درصد از افراد حاضر در این انتخابات برگزار شد. گفتنی‌ست که حدود 60 نفر شرکت کنندگان واجد شرایط در این انتخابات بودند و فقط 20 درصد از آنها بنابر مشکلات بوجود آمده نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. لازم به ذکر است که ققنوس به‌عنوان اولین شبکه بلاکچین دارای مجوز از سازمان فناوری اطلاعات در کشور است.

بیشتر بخوانید: بازگشت طرح مالیات برای سوداگری و سفته‌بازی به مجلس ؛ ایرادات شورای نگهبان در موضوع ارزهای دیجیتال!

انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس انجام شد

انتخابات منتخبان هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با پلتفرم بلاک‌چینی ققنوس برگزار شد که حدود ۶۰ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند و برخی از افراد در تهران حضور نداشتند. حدود ۸۰ درصد میزان مشارکت به ثبت رسیده است.

این انتخابات توسط اتاق بازرگانی صنایع معادن کشاورزی استان تهران در دوروز برگزار شد و به تایید هیات اجرایی و نظارت نیز رسید.

انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس انجام شد

علت برگزاری انتخابات روی بلاک‌چین چیست؟

پاندمی کرونا نیاز به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را به عنوان یک نیاز، برجسته کرد. با این حال برگزاری الکترونیکی انتخابات با مشکل عدم اعتماد ذینفعان مواجه است. در سال‌های گذشته بلاک‌چین به عنوان یکی از کاربردی‌ترین راه‌حل‌های توسعه‌یافته برای حل این چالش معرفی شده است.

به گفته مهدی قادری، معاون توسعه محصول ققنوس حل چالش‌ها و نگرانی‌های مربوط به برگزاری انتخابات در دورانی پاندمی و موضوع اعتماد، باعث شد تا ققنوس به عنوان اولین شبکه بلاک‌چین دارای مجوز از سازمان فناوری اطلاعات، سامانه‌ای برای برگزاری انتخابات بر بستر بلاک‌چین ایجاد کند. در این روش با افزایش شفافیت و آمار دقیق، نگرانی شرکت‌کنندگان و ذینفعان برطرف می‌شود.

قادری در ادامه گفت:

اولین انتخابات، سازمان نظام صنفی بود که به جز تهران و البرز در ۱۷ استان دیگر هم برگزار شد. تاکنون ققنوس بالغ بر ۲۰۰ انتخابات دیگر با جمع‌آوری بیش‌از یک و نیم میلیون رای برگزار کرده است که بزرگ‌ترین آنها مربوط به سازمان نظام مهندسی ساختمان بود و وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان ناظر در این انتخابات حضور داشت.

معاون توسعه محصول ققنوس ادامه داد: «همچنین انتخابات کانون‌های کارشناسان رسمی سراسر کشور که توسط شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری نظارت شد، یکی دیگر از این موارد بوده است. در حال حاضر برای بررسی پلتفرم‌های مختلف کار به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده می‌شود و همین سازمان نیز درحال استفاده از پلتفرم ققنوس برای برگزاری انتخابات بوده است.»

برگزاری انتخابات بلاک‌چینی چه چالش‌هایی دارد؟

وجود فاکتورهای مختلف باتوجه به انتخابات نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف با چالش‌هایی مانند زیرساخت اینترنت یا دیگر ابزارهای ارتباطی همراه است. این موارد می‌تواند ارائه‌دهندگان پلتفرم‌های بلاک‌چینی برای برگزاری انتخابات مانند ققنوس را با مشکلاتی در پروسه برگزاری مواجه کند.

مهدی قادری در این مورد گفت:

در انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران مشکل اینترنت وجود داشت. ما در سال‌های گذشته سعی کردیم دو مشکل ارتباط از طریق اینترنت و پیامک را پیش ‌از برگزاری با انجام نامه‌نگاری‌ و استفاده از سرویس‌دهندگان با پایداری حداکثری در ارائه خدمات، تا حد ممکن کاهش دهیم. در پلتفرم ققنوس و در بحث احرازهویت از مکانیزم‌های OTP و پیامکی استفاده می‌کنیم که در کنار آنها، بستر اینترنت پایدار، یکی فاکتورهای مهم برای برگزاری است.

انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس انجام شد

او در ادامه گفت: «با این حال به‌صورت صد درصدی مشکل حل نشده است. برای مثال در جریان برگزاری یکی از انتخابات‌ که هم‌زمان با سفر هیات دولت به یکی از استان‌ها شده بود، مشکلاتی در پهنای باند اینترنت به وجود آمد، اما می‌توان گفت این چالش‌ها در کمتر از یک درصد از انتخاباتی که برگزار کرده‌ایم ایجاد شده‌اند.»

همچنین قادری در مورد نتایج برگزاری انتخابات در این روش گفت:

استفاده از پلتفرم ققنوس امکان ثبت رای الکترونیکی برای تمامی افراد فارغ از پراکندگی جغرافیایی را فراهم کرده است که باتوجه به آمارها بعد از استفاده از این روش در برگزاری انتخابات، شاهد رشد دو تا سه برابری شرکت‌کنندگان در انتخابات بوده‌ایم.

معاونت توسعه محصول ققنوس ادامه داد: «مکانیزم‌های احراز هویت، از هویت واقعی شرکت‌کنندگان اطمینان حاصل می‌کند. برای مثال، در انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران، شرکت‌کنندگان با قرارگیری پشت یک دستگاه و وارد کردن اطلاعات هویتی، ویدیویی برای احراز هویت ضبط می‌کردند که این ویدیو با استفاده از هوش‌ مصنوعی مطابقت داده می‌شد و استعلام‌های مختلف انجام می‌گرفت.»

مهدی قادری در مورد تعدد نهاد‌های استفاده‌کننده از این روش و همچنین هزینه انجام انتخابات بلاک‌چینی گفت:

ققنوس تقریبا در هر صنف و ارگانی سابقه برگزاری حداقل یک انتخابات را دارد. تمامی این انتخابات‌‌ها با نظارت قوه‌قضاییه، وزارت‌خانه‌ها یا وزارت‌کشور و برای احزاب، نهادهای کاری‌وکارگری، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در سابقه ققنوس وجود دارد. ما انتخاباتی داشته‌ایم که هزینه برگزاری آن به نسبت چهارسال گذشته با این وضعیت تورم به یک دهم رسیده است. ققنوس فقط ۱۱ محصول دانش‌بنیان دارد که در اهداف سال ۱۴۰۲ پیاده‌سازی راهکارهای بلاک‌چین در سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در برنامه‌‌های ققنوس وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی بر بستر بلاکچین ققنوس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو