مواد غذایی ضد اسید معده؛ خوراکی کاهنده اسید معده و غذاهایی که نباید بخورید!

منبع: تاپ ناز

6

1402/3/29

14:11


اسید معده یا هیدروکلریک اسید، مایعی بی رنگ و آبکی بوده که از طریق پوشش داخلی معده ما تولید می شود. افراد زیادی از طریق مصرف بعضی از نوشیدنی ها و خوردنی های روزمره دچار اسید معده می شوند. وقتی اسید معده به سمت مری شما می آید همزمان در قفسه سینه خود دچار سوزشی عجیب خواهید شد. این سوزش ناشی از برگشت مزمن اسید معده به مری است.

معده یا رفلکس معده علاوه بر سوزش در قفسه سینه، علایم دیگری چون خس خس کردن سینه، درد در قفسه سینه، برگرداندن مایعات و غذا و سختی در قورت دادن غذا را شامل می شود. برای جلوگیری از اسید معده بهتر است در مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که معده ما نسبت به آن ها حساس هستند، را کمتر مصرف کنیم. در ادامه این مطلب شما را با انواع مواد غذایی ضد اسید معده و نوشیدنی هایی از این قبیل آشنا خواهیم کرد.

مواد غذایی ضد اسید معده

کاهش یا قطع مواد غذایی ایجاد کننده اسید معده

برای اینکه از رفلکس معده جلوگیری کنیم، بهتر است مواد غذایی که احتمال به وجود آوردن اسید معده را دارند قطع یا کم کنیم. بعضی از این مواد را برای شما در پایین بیان کرده ایم.

غذا های اسیدی

با اینکه وجود مصرف سبزیجات و میوه ها در رژیم و برنامه غذایی شما بسیار مفید هستند، اما بعضی از این مواد سبب تشدید اسید معده می شوند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که مرتبا دچار اسید معده می شوید، بهتر است از مصرف موادی مثل گوجه، آناناس، لیمو ترش، لیمو، پرتقال، گریپ فروت، سس سالسا و سس گوجه فرنگی همراه با غذاهای مصرفی با آن جلوگیری یا حدالامکان قطع کنید.

غذا های پر چرب

نظر همه پزشکان و متخصصان اهل طب بر کاهش مصرف روزانه چربی برای افراد هستند. مصرف چربی دریچه پایینی مری را سست کرده و از طرفی تخلیه معده را به تاخیر می اندازد. بهتر است در کم کردن و یا قطع کردن موادی که چربی زیادی دارند مثل غذا های روغنی و چرب، دسر و میان وعده هایی مثل بستنی و چیپس، سس های خامه دار، گوشت چرب یا سرخ کرده، محصولات لبنی با درصد چربی بالا مثل شیر، کره، پنیر و خامه ترش، پیاز حلقه ای سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده را به صورت آرام کاهش و سپس قطع کنید.

سیر، پیاز و غذاهای تند

سیر، پیاز و غذاهای تند ممکن است ذائقه هر کسی نباشند، اما این مواد را هم جزو عواملی که باعث ایجاد اسید معده هستند، می دانند. مصرف این مواد شاید برای همه حادثه ساز نباشد، اما افرادی هستند که با مصرف زیاد این دسته از مواد غذایی مرتب شاهد رفلکس معده خود می شوند.

مطلب مشابه: معرفی قرص معده + انواع قرص معده و خصوصیات هر کدام

الکل

نوشیدنی های الکل دار، علاوه بر افزایش اسید معده بر سست شدن دریچه مری هم تاثیر گذار هستند.

شکلات

اگر مصرف شکلات زیادی دارید، باید بدانید که برگشت اسید معده از طریق مصرف شکلات هم امکان پذیر است. شکلات ها دارای متیل گزانتین بوده که این ماده با به حالت آرامش بردن ماهیچه پایینی مری، سبب افزایش احتمال اسید معده را با خود به همراه دارد.

نعناع

نعنا گیاهی خوش عطر و طعم هم جزو موادی است که در برگشت اسید معده تاثیر گذار می باشد. بهتر است از مصرف زیاد نعنا و محصولات نعنایی مثل خوشبو کننده نعنایی یا آدامس نعنایی جلوگیری کنیم.

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار علاوه بر خوش طعم بودن و انرژی دادن به شما، سبب ایجاد حباب در معده شده و در نهایت درد زیادی را هنگام اسید معده برای شما ایجاد می کنند.

چای و قهوه

چای و قهوه نوشیدنی های گرم و پر مصرف ما ایرانیان می باشند. این دو نوشیدنی حاوی کافئین بوده و کافئین هم در برگشت اسید معده تاثیر زیادی دارد. بهتر است تا جایی که امکان دارد، از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنیم.

مطلب مشابه: مشکل ماندن غذا سر معده یا سنگین شدن معده

مواد غذایی ضد اسید معده

خوراکی های ضد اسید معده

همانطور که مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنی ها باعث ایجاد اسید معده میشوند، مواد غذایی و نوشیدنی هایی وجود دارند که  در تسکین درد اسید معده موثر هستند. خوراکی ها بر میزان اسید معده تاثیر گذارند و بهتر است که جهت جلوگیری از برگشت اسید معده، با مواد غذایی ضد اسید معده بیشتر آشنا باشیم.

آب لیمو

مخلوط آب لیمو، عسل و آب گرم محلولی خوش طعم و مناسب برای تسکین درد اسید معده می باشد. آب لیمو خود به تنهایی دارای میزان اسید بالایی می باشد. عسل هم با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد باعث محافظت از سلول های بدن می شود. ترکیب آب لیمو با مقدار کمی آب گرم و عسل خاصیت بازی گرفته و بر اسید معده شما غلبه می کند.

فیبر و سبزیجات

کار فیبر ها ایجاد حس سیری حین غذا خوردن است به این صورت که وقتی از حد معمول بیشتر غذا می خوریم و امکان ایجاد اسید معده را افزایش می دهیم، از این کار جلوگیری می کند. مصرف موادی با فیبر سالم مثل سبزیجات سبز از جمله کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیا سبز و انواع سبزی ها، سبزیجات ریشه ای چون چغندر، هویج و سیب زمینی شیرین، غلات کامل مثل برنج قهوه ای، جوی دوسر و دانه کوسکوس و گل کلم، خیار و سیب زمینی بسیار مورد توجه هستند. علاوه بر کنترل اسید معده، کاهش کلسترول، کنترل قند خون، مشکلات روده و هموروئید از جمله خواص مصرف فیبر می باشند.

سرکه سیب

مصرف زیاد سرکه سیب به شکل غلیظ، بر تحریک مری شما تاثیر گذار است. همیشه سعی کنید آن را در مقداری آب گرم حل کرده و همراه با غذا میل بفرمایید.

طبق تحقیقات کمی که بر سرکه سیب صورت گرفته است، هنوز تاثیر قطعی آن بر اسید معده مشخص نشده است، بلکه طبق تجربه افراد زیادی به این نتیجه رسیده ایم که مصرف آن با آب گرم تاثیر زیادی برای این درد دارد.

مطلب مشابه: شستشوی معده چطور انجام می شود + روش انجام و موارد ممنوعیت

زنجبیل

خاصیت طبیعی ضد التهابی که زنجبیل دارد، در تسکین درد ناشی از اسید معده و همچنین رفع درد های گوارشی موثر است. برای مصرف زنجبیل می توانید از ریشه یا پودر آن بر اسموتی یا غذای خود ریخته و میل کنید. اگر با مصرف آن حین غذا خوردن مشکل دارید، نوشیدن دمنوش زنجبیل پیشنهاد بهتری است.

شیر

انواع زیادی شیر داریم که اغلب دارای چربی می باشند، از جمله شیر های مصرفی می توان به شیر کم چرب، شیر پر چرب و شیر بدون چربی اشاره کرد. هر چند که شیر یکی از مناسب ترین مواد برای تسکین درد اسید معده می باشد ولی شیر های چربی دار، در برگشت اسید معده بسیار تاثیر گذار هستند. به همین دلیل برای رفع درد سوزش معده توصیه می شود از شیر های بدون چربی، که چربی درون آنها کمتر است و به صورت دیواری موقت بین اسید معده و پوشش معده عمل میکند، استفاده کنید. ماست های پروبیوتیک دار و کم چربی هم همین واکنش را نسبت به تسکین دادن اسید معده انجام می دهند.

مواد غذایی ضد اسید معده

بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر یکی از منابع طبیعی فیبر می باشد. وقتی رژیم غذایی شما سرشار از فیبر باشد، در واقع شما به راحتی توانسته اید بر اسید معده خود غلبه کنید. برنج سبوس دار و نان سبوس دار از جمله مواد غذایی هستند که دارای مقدار زیادی فیبر بوده و مانع برگشت اسید معده شما می شوند.

چربی های سالم

چربی های غیر سالم، چربی های اشباع و چربی های ترانس دار را در حد ممکن از رژیم غذایی و منوی غذای خود کاهش داده یا قطع کنید. به جای این چربی ها بهتر است از مغز گردو، آووکادو، دانه کتان، روغن کنجد، روغن زیتون و روغن هایی با منابع چربی سالم استفاده کنید. با مصرف این چربی های غیر اشباع براحتی می توانید رفلاکس معده خود را کاهش دهید.

خوراکی های قلیایی

مرکبات دارای اسید بالایی بوده و با مصرف آنها امکان ایجاد اسید معده در شما وجود دارد. بهتر است به جای مصرف مرکبات از میوه هایی مثل سیب، موز، رازیانه، خربزه، گلابی و مغز ها استفاده کنید تا بتوانید اسید معده خود را کنترل کنید.

مطلب مشابه: اگر معده درد دارید این ها را بنوشید! + چند نوشیدنی ضد درد معده

سفیده تخم مرغ

حتی تخم مرغ هم می تواند بر برگشت اسید معده شما اثر گذار باشد، به همین دلیل باید توجه کنید که اگر می خواهید از ایجاد اسید معده جلوگیری کنید، از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. زرده تخم مرغ دارای چربی زیادی بوده که در تحریک اسید معده بسیار تاثیر گذار است.

خوراکی های آبدار

در رژیم غذایی خود بهتر است از مواد غذایی و خوراکی هایی استفاده کنید که دارای آب زیادی بوده تا بتوانند اسید معده را رقیق و ضعیف کنند. از جمله این مواد می توان به دمنوش ها، سوپ بر پایه آبگوشت و یا استفاده از میوه هایی که خنثی کننده اسید معده هستند مثل هندوانه، خیار، کاهو و کرفس اشاره داشت.

گوشت کم چرب و غذا های دریایی

استفاده از گوشت هایی که چربی کمی دارند مثل ماهی و غذاهای دریایی، سینه مرغ و بوقلمون بر کاهش اسید معده موثر هستند. برای اینکه این گوشت ها اثر گذار تر باشند، می توانید آن ها را به صورت پخته، آب پز یا بپزید.

مواد غذایی ضد اسید معده

روش های خانگی کاهش اسید معده

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی به اسید معده دچار می‌شوید، در خانه و با مواد غذایی ساده می توانید به راحتی و با کمترین زمان ممکن خود را مداوا کرده و از سوزش بیشتر معده جلوگیری کنید. در ادامه بحث چند روش خانگی موثر در کاهش اسید معده را به شما معرفی خواهیم کرد.

زیره سبز

زیره سبز خواصی مفید و عالی برای بدن ما دارند و از همه مهمتر اثری فوق العاده بر خنثی سازی اسید معده از خود نشان می دهند. دانه های زیره سبز به هضم غذا و تسکین درد معده کمک زیادی می کنند. برای استفاده از دانه های زیره سبز کافی است آن ها را پودر کرده و با یک لیوان آب ترکیب کنید. اگر با این روش موافق نیستید، می توانید یک قاشق چایخوری از دانه های زیره سبز را در آب جوش گذاشته و بگذارید خنک شود و پس از هر وعده غذایی از آن استفاده کنید.

میخک

طی هزاران سال تجربه به همه ثابت کرده است که میخک بهترین درمان برای مشکلات گوارشی و بوی بد دهان و اسیدی شدن معده می باشد. میخک با خاصیت طبیعی ضد نفخی که درون خود دارد، براحتی مانع از ایجاد نفخ در دستگاه گوارشی بدن می شود. از میخک می توانید برای پختن نخود و لوبیا قرمز که دارای نفخ زیادی هستند، استفاده کرده و نفخ آن ها را بگیرید.

مطلب مشابه: بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و سیستم گوارش

شکر زرد

شکر زرد در تقویت روده بدلیل داشتن منیزیم بسیار مناسب است. با استفاده از شکر زرد در خانه می توانید اسید معده را کاهش داده، هضم غذا را آسان می کند و سیستم گوارشی حالت قلیایی به خود می گیرد. همچنان شکر زرد را می توانید به صورت شربت درست کرده و در تابستان به وعده های غذایی خود اضافه کنید. با این شربت دمای بدن خود را حفظ کرده و در خنک شدن معده تاثیر زیادی دارد.

دارچین

دارچین ادویه ای مفید و منبعی از مواد مغذی فروان است. چای دارچین در بهبود اسیدی شدن معده و عفونت های دستگاه گوارش موثر است. مصرف دارچین علاوه بر خاصیت طبیعی ضد اسیدی معده، بر جذب و هضم غذا مفید می باشد.

آب دوغ

با توجه به طب سنتی هند آب دوغ را جزو غذاهایی که بر ذهن و بدن تاثیر زیادی دارد می دانند. یک لیوان آب دوغ در بهبود اسید معده، پس از خوردن غذاهایی با ادویه زیاد یا تند موثر است. آب دوغ به دلیل داشتن اسید لاکتیکی که دارد، می تواند اسید معده را تسکین داده و به حالت اولیه برگرداند. اگر خواستید از آب دوغ برای تسکین درد و سوزش اسید معده استفاده کنید، بهتر است یک قاشق چایخوری پودر گشنیز و یا مقداری فلفل سیاه با آب دوغ ترکیب کنید.‌

برگ ریحان

وقتی احساس کردید که دچار اسید معده شده اید، چند برگ ریحان را جوشانده و دم بدهید، پس از مدتی از دمنوش خود بنوشید. برگ ریحان به دلیل داشتن خواصی چون ضد نفخ و آرامش بخش بودن، تاثیر بسیاری بر کاهش اسید معده دارد.

کلام آخر

اسید معده دردی طاقت فرسا و دارای علایمی چون نفخ، سوزش و سردرد است که برای درمان آن هم روش های خانگی و پزشکی بسیاری وجود دارد. اما اگر بدن خود را می شناسید، بهتر است که از مواد غذایی ضد اسید معده و نوشیدنی هایی که از بروز اسید معده جلوگیری میکنند استفاده کنید. در این مطلب سعی کردیم بهترین موادی که می توانید با آن درد اسید معده خود را کاهش دهید، آورده ایم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو