رژیم برای چه سنی مناسب است؟

رژیم برای چه سنی مناسب است؟


منبع: نم نمک

3

1402/12/16

06:26


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، سن رژیم گرفتن و رژیم برای چه سنی مناسب است و جدول رژیم غذایی برای نوجوانان چاق و رژیم لاغری سریع و رژیم لاغری در سن بلوغ و رژیم غذایی برای لاغری و رژیم لاغری برای دختر 11 ساله و رژیم غذایی لاغری برای نوجوانان 12 ساله و رژیم لاغری برای سن 14 و برنامه رژیم لاغری برای نوجوانان دختر در نم نمک.

رژیم برای چه سنی مناسب است؟

رژیم گرفتن برای چه سنی مناسب است؟

در کنار فشاری که در جامعه برای لاغر شدن بر روی همه و به ویژه نوجوانان وجود دارد صحبت در مورد روش های مختلف لاغری و انواع رژیم غذایی کاهش وزن هم زیاد است و این سوال به ذهن بیاری از والدین که نوجوانان آنها اضافه وزن دارند می رسد که آیا نوجوانان هم مجاز به رژیم گرفتن هستند یا نه. معمولا زمانی که صحبت از کاهش وزن می شود همه به این فکر می کنند که برای لاغر شدن باید غذای کمتری بخوریم. برخی از رژیم های غذایی هم به طور خاص بر مصرف یا عدم مصرف یک گروه خاص غذایی تایید دارند و بر اساس آن یک رژیم غذایی طراحی می کنند. رژیم های غذایی مثل رژیم کم کربوهیدرات ، رژیم کم چرب ، رژیم کتو و غیره از این نوع رژیم ها است. از طرفی نوجوانایی که رژیم لاغری می گیرند معمولا فقط رسیدن به اندام مورد نظرشان برای آنها مهم است و به اینکه آن رژیم چقدر به سلامت آنها توجه دارد و یا چه تاثیری بر رشد آنها می گذارد توجهی نمی کنند.

رژیم برای چه سنی مناسب است؟

رژیم برای چه سنی مناسب است؟

بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد رژیم های سفت و سخت برای دختران و پسران نوجوان بین فاصله سنی 10 تا 15 سال باعث کاهش رشد آنها می شود.

کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن دارند والدین آنها باید بسیار محتاط باشند و رژیم غذایی جداگانه را برای آنها در میان اعضای خانواده اختصاص دهند.

گفتنی است نوجوانان با ورزش کردن های سنگین ، افزایش فعالیت بدنی و افزایش تعداد میان وعده های خود اما کم کالری برای کاهش وزن تلاش کنند در غیر این صورت از میزان رشد آنها کاسته می شود و در بزرگسالی به دلیل پایین بودن سیستم دفاعی بدنشان سریعا در مقابل هرگونه بیماری بدنشان مقاومت را از دست می دهد و به بیماری دچار خواهد شد.

نتایج مطالعات همچنین نشان می دهند نوجوانانی که از رژیم های لاغری غیر اصولی و شدید استفاده می کنند دچار پوکی استخوان می شوند و از گیرایی ذهنی و محیطی آنها بسیار کاسته می شود.

رژیم برای چه سنی مناسب است؟

حقایقی در مورد نوجوانان و رژیم غذایی

تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که نیمی از دختران نوجوان و یک چهارم از پسران نوجوان حداقل یک بار سعی کرده اند که رژیم غذایی خود را تغییر دهند تا به تناسب اندام و یا اندام دلخواه خود برسند. بسیاری از این نوجوانان از لحاظ توده شاخص بدنی در دسته افراد با تناسب اندام و سالم قرار داشتند اما برای لاغر شدن و رسیدن به اندام شبیه به قهرمان و یا بازیگر مورد علاقه خود سعی کرده اند خودشان را لاغرتر کنند. نوجوانانی که نسبت به اندام خود احساس خوبی ندارند به احتمال زیاد بیشتر به سمت رژیم گرفتن گرایش پیدا می کنند. به طور کلی نوجوانایی که به سمت رژیم گرفتن می روند این خصوصیات را دارند :

  • اضافه وزن دارند.
  • از وزن خود ناراضی هستند.
  • عزت نفس پایین تری دارند.
  • از شرایط مدرسه و زندگی خود ناراضی هستند.

رژیم گرفتن در نوجوانان چه مشکلی ایجاد می کند؟

اگر به عنوان یک نوجوان می خواهید به وزن ایده ال خود برسید و آن وزن را حفظ کنید معمولا هیچ یک از رژیم های غذایی کاهش وزن نمی توانند چنین کاری برای شما بکنند. با گذشت زمان حتی ممکن است اثرات آن رژیم بر روی شما برعکس عمل کند چرا که به دلیل محرومیت خود از خوردن غذاهای مورد علاقتان میل شما به خوردن غذا بیشتر می شود و همین موضوع باعث پرخوری و اضافه وزن بیشتر خواهد شد. تاثیری که رژیم غذایی می تواند بر روی نوجوانان بگذارد را می توان به صورت زیر فهرست کرد :

  • به دلیل گرسنگی طولانی دائما به غذا فکر می کنند.
  • خسته و بی انرژی می شوند.
  • غمگین و بی تحرک می شوند.
  • دچار ضعف و گیجی می شوند.

برخی از رژیم های غذایی نه تنها به سلامتی و لاغری افراد کمک نمی کند بلکه حتی ممکن است به سلامتی آنها آسیب برساند. اشکال این نوع رژیم های غذایی که نه تنها به نوجوانان کمک نمی کند بلکه به بدن آنها نیز آسیب می رساند این است که در این نوع رژیم ها نوجوان به دلیل محروم کردن خود از خوردن برخی از مواد غذایی میزان کافی مواد مغذی به بدنشان نمی رسد بدن نوجوانان در حال رشد است و حتما باید روزانه مواد مغذی لازم به بدن آنها برسد. در غیر این صورت دچار سو تغذیه و مشکلات زیادی خواهند شد.

رژیم برای چه سنی مناسب است؟

آیا نوجوانان هم مجاز به رژیم گرفتن هستند؟

چرا نوجوانان نگران وزن خود هستند؟

سن نوجوانی سنی است که در بدن انسان تغییرات قابل توجهی به وجود می آید. یک نوجوان از لحاظ ظاهری دچار تغییرات مختلفی می شود که ممکن است این تغییرات نه تنها برای او خوشایند نباشد بلکه باعث به وجود آمدن احساس بد نسبت به خود شود. از طرفی تغییرات روحی نیز در یک نوجوان به وجود می آید و در مورد پیدا کردن خود دچار چالش هایی می شود. بنابراین بسیار طبیعی است که یک نوجوان نسبت به ظاهر و وزن خود حساس شود و تحت تاثیر تبلیغات بخواهد که رژیم بگیر تا به اندام مورد نظر خود برسد. بعضی از نوجوانان حتی به دلیل اضافه وزن ممکن است دچار اضطراب و نگرانی شوند و زمان خوردن غذا احساس گناه کنند و همین موضوع باعث شود که از خوردن مقدار غذای طبیعی که هر نوجوان به آن نیاز دارد خود را محروم کنند.

از طرف دیگر زمانی که یک نوجوان نسبت به اندام خود احساس خوبی نداشته باشد و تصور کند که بیش از حد چاق و یا لاغر است این موضوع بر ساری قسمت های زندگی او نیز تاثیر می گذارد و دچار پایین آمدن عزت نفس او می شود. توجه به تناسب اندام خوب است اما اگر قرار باشد این موضوع به سلامتی آسیب برساند گرفتن رژیم غذایی لاغری کار کاملا اشتباهی است و باید از این کار خودداری کرد. مراقبت از بدن با غذای خوب خوردن و فعال بودن از لحاظ جسمی اتفاق می افتد و دیگر لازم نیست که به فکر گرفتن رژیم لاغری باشید. مهم ترین موضوع برای یک نوجوان در مورد برنامه غذایی این است که باید به کیفیت غذا و آنچه یک نوجوان می خورد توجه شود و نباید در مورد غذا بیش از حد وسواس به خرج داده شود. برای اینکه یک رژیم غذایی یک نوجوان از لحاظ تغذیه ای سالم باشد باید این موارد را در مورد آن در نظر گرفت :

  • تنوع مواد غذایی
  • خوردن صبحانه
  • خوردن غذا فقط در زمان احساس گرسنگی
  • پرهیز از خوردن نوشابه
  • کم کردن میزان مصرف فست فود
  • مصرف غذاهای با فیبر زیاد
  • توجه به میزان حجم غذا

داشتن فعالیت بدنی بخش مهمی از فرایند رشد جسمی را در بدن یک نوجوان ایفا می کند. بنابراین اگر شما به عنوان یک نوجوان قصد دارید که به تناسب اندام برسید و یا لاغر شوید علاوه بر برنامه غذایی خوب و مناسب باید فعالیت بدنی کافی داشته باشید.

رژیم برای چه سنی مناسب است؟

آیا نوجوانان هم مجاز به رژیم گرفتن هستند؟

یک برنامه غذایی خوب برای نوجوانان شامل چه مواد غذایی است؟

بهترین روش برای حفظ وزن سالم یک نوجوان ، داشتن رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس دار ، میوه ، سبزیجات ، محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب ، لوبیا ، تخم مرغ ، ماهی ، آجیل و گوشت بدون چربی است. تغذیه سالم به معنای رسیدن متعادل و مناسب مواد مغذی به بدن است. یک نوجوان برای رشد به کالری بیشتر و افزایش مواد مغذی کلیدی از جمله پروتئین ، کلسیم و آهن نیاز دارد. اینکه یک نوجوان چقدر باید غذا بخورد بستگی به نیازهای فردی و جسمی هر فرد دارد. به طور کلی نوجوان باید رژیم غذایی متنوعی داشته باشد که شامل موارد زیر است :

  • مصرف روزانه میوه و سبزیجات. یک نوجوان باید هر روز 2 واحد میوه و 2 واحد سبزیجات بخورد. این مقدار برای یک رژیم غذایی 2000 کالری است.
  • مصرف روزانه 1300 میلی گرم کلسیم. یک نوجوان باید هر روز سه وعده غذاهای کم چرب یا بدون چربی حاوی کلسیم بخورد. منابع خوب کلسیم شامل ماست یا شیر است. پنیر نیز منبع خوبی برای کلسیم است و آن دسته از نوجوانانی که به خوردن ماست یا شیر علاقه ندارند می توانند از پنیر استفاده کنند.
  • مصرف روزانه پروتئین. مصرف پروتئین برای ساختن عضلات و اندام های یک نوجوان کاملا ضروری است و یک نوجوان باید هر روز در رژیم غذایی خود از غذاهای سرشار از پروتئین مصرف کند. منابع خوب پروتئین شامل گوشت بدون چربی ، مرغ یا ماهی است.
  • مصرف روزانه غلات کامل. مصرف غلات کامل برای تامین انرژی یک نوجوان کاملا ضروری است. نوجوانان باید هر روز 200 گرم غلات دریافت کنند. این مقدار شامل یک تکه نان سبوس دار ، یک فنجان ماکارونی سبوس دار یا برنج قهوه ای ، 1 فنجان بلغور یا 1 فنجان غلات صبحانه کامل است.
  • مصرف روزانه غذاهای غنی از آهن. توده بدنی پسران بین 10 تا 17 سالگی دو برابر می شود و برای رشد و رسیدن به توده بدنی مناسب به آهن نیاز دارند. دختران نیز برای رشد به آهن احتیاج دارند و علاوه بر این در دوران قاعدگی از دست می دهند جایگزین کنند. منابع خوب آهن شامل گوشت گاو بدون چربی ، غلات و نان غنی شده از آهن ، لوبیا خشک و نخود فرنگی یا اسفناج است.
  • محدود کردن چربی. نوجوانان باید هر روز میزان مصرف چربی خود را به 25 تا 35 درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنند و تا جایی که ممکن است باید چربی های اشباع نشده را جایگزین چربی های اشباع شده کنند. چربیهای سالم و غیر اشباع شامل روغن هایی مثل روغن زیتون ، کلزا ، آفتابگردان ، ذرت و سویا هستند. ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا ، سالمون ، ماهی تن و ماهی سفید و آجیل و انواع دانه های نیز منبع خوبی برای چربی های سالم محسوب می شود.

سلامتی انسان و به خصوص نوجوانان مستقیما تحت تاثیر برنامه و رژیم غذایی او قرار دارد. همانطور که یک رژیم خوب می تواند به سلامتی فرد کمک کند یک رژیم نامناسب بر روی سلامتی اثر منفی می گذارد و حتی می تواند آن را به خطر بیندازد. من و رژیم با هدف سلامتی افراد با ارئه رژیم غذایی مناسب برای هدف به شما کمک می کند تا سلامت خود را در کنار رژیم غذایی مناسب حفظ کنید. برای اطلاع از نحوه دریافت رژیم غذایی می توانید به سایت من و رژیم بروید و از مشاورین این سایت در مورد رژیم و برنامه غذایی خود مشورت بگیرید.

به طور کلی هر انسانی برای سالم بودن در طول زندگی باید به نوع برنامه غذایی خود توجه لازم را داشته باشد. شاید بسیاری از رژیم های غذایی که به منظور کاهش و یا افزایش وزن ارائه می شوند برای همه مناسب نباشند ، بنابراین قبل از اینکه به دنبال پیدا کردن روش های لاغری باشید باید اول به سلامت جسم خود توجه کنید و مطمئن شوید که در برنامه غذایی خود همه مواد مغذی و لازم وجود دارد. من و رژیم با هدف سلامت ایرانیان و کمک به حفظ سلامتی شما با کمک متخصصین در کنار شما است تا هر فرد رژیم و برنامه غذایی مناسب با شرایط جسمی خود را داشته باشد. در سایت من و رژیم ثبت نام کنید و با دریافت برنامه غذایی خوب سلامتی خود را تضمین کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو