سینا کلهر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

2

1402/10/26

10:36


سینا کلهر گفت ورزش روستایی در مقایسه با ورزش همگانی مظلوم واقع شده و تبعیض مضاعفی را در آن شاهد هستیم. در روستاها سالن های خوبی ساختیم و حدود 9 هزار سالن ورزشی به لحاظ زیرساختی تجهیز شده اند. البته بهره برداری از این زیرساخت ها کافی نیست و باید تمرکز بیشتری را برای توسعه ورزش روستایی معطوف کنیم.

سینا کلهر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

سینا کلهر کیست و الان کجاست؟

به گزارش نم نمک ، نشست خبری دومین دوره مسابقات جام پرچم ویژه روستاییان و عشایر سراسر کشور و رونمایی از لوگوی این رویداد امروز 25 دی با حضور سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی ، شهرام عظیمی سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان ، علی خلیلی سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی ، علیرضا پسندیده رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی و حسن طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته امروز برگزار شد. 

سینا کلهر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

سینا کلهر کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

در ابتدای این نشست شهرام عظیمی سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری جام پرچم در سه رشته ورزشی دوومیدانی ، کاراته و مینی فوتبال گفت : جام پرچم سال گذشته در رشته مینی فوتبال برگزار شد و امسال تلاش کردیم به جز این رشته در دو رشته کاراته و دوومیدانی در بخش زنان و مردان میزبان برگزاری این رویداد باشیم. در راستای اجرای بحث عدالت جنسیتی این جام را در دو بخش زنان و مردان برگزار خواهیم کرد. 

وی یکی دیگر از ویژگی های جام پرچم 2  را بهره گرفتن از ظرفیت سازمان بسیج عشایری عنوان کرد و خاطرنشان کرد : تلاش بر این است که با استفاده از سازمان بسیج عشایری تعداد زیادی از روستاییان را درگیر این موضوع کنیم. همچنین با همکاری احدی مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش به دنبال آن هستیم تا یک پیوست فرهنگی از برگزاری این رویداد داشته باشیم. ضمن این که سامانه اختصاصی جام پرچم نیز طراحی شده است. 

کلهر : تحرک بدنی 20 درصد در کشور افزایش پیدا کرده است

در ادامه این نشست ، سینا کلهر با ارائه گزارش عملکرد این معاونت اظهار کرد : این گزارش در سه حوزه همگانی ، فرهنگی و روستایی نوشته شده و مربوط به بازه زمانی 28 ماهه حضورم در وزارت ورزش است. وقتی کار را شروع کردیم با سه بحران اساسی مواجه بودیم که باعث شد میزان تحرک به 20 درصد کاهش پیدا کند. تقریبا حدود 15 الی 20 درصد بر تحرک بدنی اضافه شده و امروز می توانیم از تحرک بدنی 35 تا 40 درصد صحبت کنیم. البته این داده بعد از بررسی به صورت دقیق اعلام خواهد شد. 

وی گفت : باید بگویم تقریبا همه زیان های ناشی از کرونا جبران شده و اولین شبکه اماکن ورزشی که در اختیار عموم قرار می گیرد شروع به کار کرده اند. هدف گذاری ما برای سال اول فعالیت 800 عدد سالن بود. وقتی کار را شروع کردیم ورزش صبحگاهی و پیاده روی تقریبا تعطیل بود ولی در حال حاضر یک تقویم منظم داریم و ورزش صبحگاهی ، عصرگاهی و پیاده روی خانوادگی جزو هویت و شناسنامه ورزش همگانی هستند. اتفاق مهم دیگر ورزش خیابانی یا گل کوچک است که به عنوان ورزش محله ای محسوب می شود نه رقابتی. 

وی همچنین ضمن حمایت از ورود بانوان به استادیوم های ورزشی ، افزود : موضوع دیگر در حوزه فرهنگی ورود بانوان به ورزشگاه ها بود که تلاش کردیم برای تداوم آن مطابق با دستور العمل و با کمک فدراسیون فوتبال آن را پیش ببریم و از این مساله دفاع می کنیم.

وی خاطرنشان کرد : ورزش روستایی در مقایسه با ورزش همگانی مظلوم واقع شده و تبعیض مضاعفی را در آن شاهد هستیم. در روستاها سالن های خوبی ساختیم و حدود 9 هزار سالن ورزشی به لحاظ زیرساختی تجهیز شده اند. البته بهره برداری از این زیرساخت ها کافی نیست و باید تمرکز بیشتری را برای توسعه ورزش روستایی معطوف کنیم.

کلهر افزود : دوره قبل به همه شرکت کنندگان در جام پرچم یک دست لباس ورزشی دادیم که تهیه آن کار بسیار سختی برایمان بود. برای اولین بار ورزشکاران روستایی با لباس ورزشی در کنار هم ورزش کردند و این حق روستایی است و البته حق شان بسیار بیشتر از این هاست. آرزوی ما این است که جام پرچم برند ورزش جامعه روستایی شود تا استعدادها را شناسایی کنیم. 

وی ادامه داد : اقدام دیگری که در حوزه احیای بازی های بومی محلی انجام شده ، احیای رشته هفت سنگ است.

معاون وزیر همچنین درخصوص هزینه برگزاری جام پرچم 2 افزود : بخشی از اعتبارات را پیشاپیش تامین کردیم و به روستاها فرستادیم و هزینه برگزاری جام پرچم 2 چیزی حدود 6 تا 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص همکاری فدراسیون فوتبال برای برگزاری رقابت های مینی فوتبال روستایی گفت : فدراسیون فوتبال اکنون درگیر جام ملت هاست. در دوره اول جام پرچم نیز درگیر جام جهانی بود ، منتظر هستیم از مسابقات فارغ شوند تا همکاری لازم را با ما داشته باشند.

پسندیده : توسعه ورزش در روستاها ، توسعه عدالت اجتماعی است

علیرضا پسندیده رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی نیز در این نشست گفت : ما فدراسیوها تابع سیاست های کلان وزارت هستیم و در هر برنامه ای که سیاست گذار حمایت لازم را انجام دهد آن برنامه موفق خواهد بود.

وی افزود : اولین دوره جام پرچم را با حمایت وزارت ورزش و معاونت فرهنگی و همگانی برگزار کردیم و اقداماتی که در این دوره از معاونت انجام می شود بی نظیر و قابل تقدیر است. 

پسندیده اظهار کرد : شاید برای همه این سوال مطرح باشد که عدالت اجتماعی در ورزش چطور اتفاق می افتد؟ یکی از کارها در راستای توسعه عدالت اجتماعی ، توسعه ورزش در مناطق روستایی و عشایری و مناطق محروم است. نمی گوییم 100 درصد ولی در تلاش برای رقم خوردن این اتفاق هستیم و یکی از کارها برگزاری چنین رویدادهایی است. گسترش عدالت اجتماعی تنها در قدرت یک دستگاه نیست و دستگاه های دیگر نیز باید کمک کنند. این اتفاق در حوزه ورزش با حضور چند فدراسیون رقم نمی خورد و فدراسیون های دیگر هم باید پای کار بیایند و در حال حاضر دومین دوره جام پرچم قرار است در سه رشته برگزار شود.

وی گفت : در راستای ایجاد عدالت اجتماعی یک نقطه اشتراک داریم و آن هم توجه ویژه به مناطق محروم و اقشار مستضعف است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا این مهم تحقق یابد. امیدوارم در دومین دوره جام پرچم یک حماسه دیگر رخ دهد.

خلیلی : باید ضرورت ورزش در جامعه را ایجاد کنیم

علی خلیلی ، رئیس فدراسیون ورزش های همگانی نیز در این نشست خاطرنشان کرد : برای افزایش فعالیت بدنی در جامعه باید ضرورت ورزش را ایجاد کنیم. ورزش کردن خوب است و همه این را می دانیم ولی این اتفاق کم تر رخ می دهد. باید فضاسازی کنیم تا این تحرک بهتر شود. از برگزاری این رویداد خوب و بزرگ روستایی خیلی خوشحالم.

وی در پایان افزود : سال گذشته بازخورد خوبی از جام پرچم یک گرفتیم. برگزاری چنین رویدادهایی در حوزه استعدادیابی روستایی نقش خوبی خواهد داشت. در روستاها استعدادهای خوبی هستند ولی شرایط شکوفایی فراهم نیست. قطعا در حوزه قهرمانی هم این رویداد نقش می آفریند. 

طباطبایی : بسیاری از مدال آوران جهانی از روستاها هستند

در ادامه این نشست طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته گفت :   خوشحالم که رشته کاراته در جام پرچم گنجانده شد و از این بابت از مسئولان مربوطه بسیار تشکر می کنم. پیش از این فکر می کردم که یک مسابقه ساماندهی شده برای روستاییان نداریم اما به برکت جمهوری اسلامی روستاها به جهت امکانات ورزشی خوب تجهیز شده اند. البته هیچ گاه کاری نکردیم که مکان های ورزشی روستایی در مسیر بهره وری قرار بگیرند و دیده شوند. حال آن که بسیاری از قهرمانان ما در کاراته که امروز مدال جهانی و آسیایی دارند از روستاها هستند.

طباطبایی گفت : در گذشته وقتی از من پرسیده می شد معاونت فرهنگی چه می کند ، می گفتم معاونت مراسمات است. اما امروز کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند در تلاش هستند کاری در خور شان ورزش کشور انجام شود. در این برهه زمانی که ورزشکار نیازمند تولید محتوای فرهنگی است ، هزاران دلیل برای دور کردن او از موضوعات فرهنگی تراشیده می شود و این مسئله وظیفه همه ما را سنگین می کند. 

وی افزود : ما امکان برگزاری جام پرچم در روستاها را داریم و من پیشنهاد دادم مسابقات در فضای باز برگزار شود و من فکر می کنم جامعه کاراته استقبال خوبی از این جام داشته باشند.


بیوگرافی سینا کلهر

سینا کلهر متولد سال 1359، دکتری جامعه شناسی فرهنگی و عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو