خبر مهم دولت درباره حقوق بازنشستگان | جزییات جدید از واریزی فوق العاده برای بازنشستگان

4

1402/3/30

14:36


خبر مهم دولت درباره حقوق بازنشستگان | جزییات جدید از واریزی فوق العاده برای بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در واکنش به پاسخ دیوان و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به شکایت تشکل‌های کارگری در رابطه با مصوبه مزدی ۱۴۰۲ اظهار کرد: قوای سه‌گانه به دلیل هم افزایی که با یکدیگر دارند، در بحث مصوبات ملی بدون هماهنگی با هم عمل نمی‌کنند.

ما در بحث دیوان عدالت اداری به دستگاهی شکایت کردیم که در زمان ریاست رئیس جمهور فعلی بر کرسی قوه قضاییه توسط خود رئیس جمهور فعلی که در آن زمان رئیس دستگاه قضا بود، منصوب شده و تصمیم‌گیران آن توسط آیت الله رئیسی انتخاب شدند. حال این دیوان می‌خواهد به این رسیدگی کند که مزد مصوب دولت و کابینه همان رئیس سابق‌شان غیرقانونی بوده است. بطورطبیعی آن‌ها نیز به چنین چیزی رای نخواهند داد. 

وی افزود: دیوان عدالت اداری مدعی استقلال است و اگر این استقلال وجود داشت، استدلال خود در پاسخ به شکایت از مصوبه مزدی را باید مطابق با قانون مطرح می‌کرد. بطورطبیعی باید به استناد یک ماده قانونی و با یک منطق مشخص شکایت را رد می‌کرد. وقتی استدلال متقن و مشخصی ارائه نمی‌شود این تلقی در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که رد شکایت از قوه دیگری توصیه شده است!

صادقی تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز برخلاف شرح وظایف حقوقی و قانونی خود شکایت ما به مجلس درباره مزد ۱۴۰۲ را نیز فرافکنی کرده است و دیوان عدالت اداری و هیات تطبیق قوانین با مصوبات را مرجع رسیدگی به شکایت ارزیابی کرده است. کمیسیون اصل ۹۰ نمی‌داند که ما همه مسیرهای ممکن را رفته‌ایم؟ آیا این کمیسیون تصور می‌کند ما برای اولین بار است که در موردی به مجلس شکایت می‌کنیم که چنین پاسخی به ما می‌دهد؟ 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مدعی شد: به نظر می‌رسد یک نوع هم افزایی میان سه قوا برای تضعیف سفره جامعه کارگری وجود دارد درصورتی که اگر جریان کارفرمایی همین شکایت را مطرح می‌کرد، همین قوه مقننه پاسخ محترمانه‌ای به شکایت ارائه می‌کرد و قوه قضاییه نیز رسیدگی صحیحی را مبذول می‌داشت. 

وی تاکید کرد: البته جامعه کارگری این بی‌احترامی را به حقوق خود بر نخواهد تافت و اگر بزودی صدای حق طلبی خود را در مقابل مجلس شورای اسلامی بالا برد، دیگر نباید کسی بگوید که چرا راه‌های قانونی را طی نکردید، زیرا ما همه راه‌های قانونی را برای احقاق حقوق خود مطابق با ماده ۴۱ قانون کار در رابطه با دستمزد طی کردیم. 

حقوق بازنشستگان

صادقی با اشاره به مسیری که در سال گذشته در رابطه باعدم تطبیق مستمری بازنشستگان سایر سطوح با ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و شکایتی که بازنشستگان به کمیسیون اجتماعی و هیات تطبیق مصوبات با قوانین مجلس طی کردند، گفت: ما به دلیل اینکه در فقره مزد نیز می‌خواستیم مسیر کمیته تطبیق مصوبات مجلس طی شود، به کمیسیون اصل ۹۰ رفتیم، اما در کمیته تطبیق مصوبات و قوانین بحث این بود که دولت قرار بوده حقوق سایر سطوح را بدهد و این سازمان تامین اجتماعی است که این حقوق را نداده است. اما این‌بار متخلف دولت است. ما از کل دولت شکایت کردیم که باید ابتدا به سراغ کمیسیون اصل ۹۰ می‌رفتیم.

وی ادامه داد: جالب است که هم کمیسیون اصل ۹۰ و هم دیوان عدالت اداری هردو در یک روز پاسخ خود را ارائه دادند که این نشان از همزبانی و هم افزایی در برابر جامعه کارگری دارد!

صادقی مدعی شد: به نظر می‌رسد با این شیوه عملکرد، سایر قوا نیز وابسته به دولت هستند و به نوعی تفکیک قوایی وجود ندارد. همین‌عدم استقلال قوا یکی از دلایل عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی ماست. 

وی تاکید کرد: از نظر برخی منافع ملی یعنی حمایت از دولت و این اشتباه است. در چنین شرایطی ما باید برای استفاده از ابزارهای مدنی دیگر برای احقاق حق خود و اجرای قانون پا پیش بگذاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو