درمان افسردگی به کمک پروبیوتیک‌ها

منبع: فوت و فن

4

1402/4/3

11:06


پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید روده موجودات ریز و فعالی‌اند که میکروبیوم دستگاه گوارش ما را در جهت سلامت بیشتر تغییر می‌دهند.

درمان افسردگی به کمک پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید روده موجودات ریز و فعالی‌اند که میکروبیوم دستگاه گوارش ما را در جهت سلامت بیشتر تغییر می‌دهند.

این باکتری‌های مفید از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری و به هضم بهتر غذا و عملکرد صحیح‌تر سیستم ایمنی کمک می‌کنند. حالا نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که دریافت باکتری‌های مفید به شکل یک ترکیب پروبیوتیک می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی هم که برای مهار این بیماری دارو مصرف می‌کنند، کمک کند.

به گزارش پی‌ای مدیا، این مطالعه که در موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (loPPN) کینگز کالج لندن انجام شد، مکمل‌های پروبیوتیک قادرند طی یک دوره هشت هفته‌ای شاخص‌های افسردگی و اضطراب را بهبود بخشند.

بر اساس این پژوهش‌ها، این موجودات ریز [میکروارگانیسم] ساکن روده در تنظیم خلق‌وخو نقشی مهم ایفا می‌کنند.

در مطالعه مقدماتی بررسی شد که آیا استفاده از پروبیوتیک‌ها برای بهبود سلامتی روده می‌تواند برای بهبود خلق‌وخو و سلامت روان هم روشی جدید باشد یا خیر.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده و مخمرهایی‌اند که گفته می‌شود برای سلامتی فواید گوناگونی دارند. آن‌ها را می‌توان به ماست افزود یا به شکل مکمل غذایی مصرف کرد. پروبیوتیک‌ها را اغلب باکتری مفید یا خوب می‌نامند.

پروفسور جیمز استون، پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت: «تاثیرگذاری ناقص یا بی‌تاثیر بودن داروهای ضدافسردگی مشکلی بزرگ است و این مطالعه گامی مهم در بررسی توانایی پروبیوتیک‌ها به‌منزله راهی برای درمان افسردگی به شمار می‌رود.»

او اضافه کرد: «ما فهمیدیم که پروبیوتیک‌ها برای افرادی که پیش‌تر داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کردند، مکملی خوشایند و پذیرفتنی محسوب می‌شود.»

پی‌ای مدیا در ادامه این گزارش می‌نویسد که در این مطالعه به ۴۹ بزرگسال که مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده و به داروی ضدافسردگی پاسخ ناقص داده بودند، پروبیوتیک ۱۴ سویه متداول یا یک دارونمای مشابه دادند (۲۴ نفر پروبیوتیک دریافت کردند).

پژوهشگران دریافتند که علائم هر دو گروه طی یک دوره هشت هفته‌ای بهبود یافت. با این حال در گروه پروبیوتیک، از هفته چهارم به بعد بهبودی بیشتری دیده شد.

در این مطالعه آمده است که پژوهشگران این بهبود معنادار را با مقیاس‌های ارزیابی استاندارد طلایی برای افسردگی و اضطراب سنجیدند. دکتر ویکتوریا نیکولوا، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «محور روده‌ــ‌‌مغز حوزه واقعا جذاب و به‌سرعت در حال پیشرفت پژوهش‌های میکروبیوم است. یافته‌های این مطالعه مقدماتی گامی مهم به سمت شناخت بهتر نقش پروبیوتیک‌ها در بهبود خلق‌وخو و سلامت روان است.»

این پژوهش در نشریه جاما سایکایتری (Jama Psychiatry) منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو