آنتاگونیست‌هایی که دوران کلاسیک انیمه را دگرگون کردند

آنتاگونیست‌هایی که دوران کلاسیک انیمه را دگرگون کردند


منبع: گیمفا

5

1402/4/5

13:31


برخی از شخصیت‌های خبیث صنعت انیمه به حدی تاثیرگذار و انقلابی بودند که آثار کلاسیک این مدیوم را دگرگون نموده‌اند.

آنتاگونیست‌هایی که دوران کلاسیک انیمه را دگرگون کردند

برخی از شخصیت‌های خبیث صنعت انیمه به حدی تاثیرگذار و انقلابی بودند که آثار کلاسیک این مدیوم را دگرگون نموده‌اند.

آثار کلاسیک صنعت انیمه به حدی ارزشمند و انقلابی بوده‌اند که تاثیرات آن‌ها را حتی امروزه نیز به وفور می‌توانیم مشاهده نماییم. جایی که از المان‌های داستانی گرفته تا طریقه به تصویر کشیدن شخصیت‌ها همگی برگرفته از انیمه‌های کلاسیک چند دهه گذشته‌ای بوده که نمی‌توان جایگاه فعلی این مدیوم را بدون حضور آن‌ها حتی متصور شد.

با این حال یکی از نکات منحصر به فرد آثار کلاسیک دنیای انیمه، شخصیت‌های آنتاگونیست آن می‌باشد که نه تنها در دوره و زمانه خود شگفتی‌ساز شده بود بلکه حتی مخاطبین جدید امروزی نیز با مشاهده آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و برخی از شرارت‌های آن‌ها عملاً می‌تواند باعث بهت و حیرت بینندگانش بشود.

به همین سبب نیز در مقاله امروز تصمیم گرفتیم تا به معرفی ۱۰ آنتاگونسیتی بپردازیم که تعریف‌کننده آثار کلاسیک انیمه لقب گرفته و آن دوران را به خودی خود دگرگون کرده بودند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تتسو شیما در انیمه Akira (آکیرا)

انیمه کلاسیک Akira محصول سال ۱۹۹۸ که امروزه به عنوان اثری کالت و منحصر به فرد شهرت پیدا کرده است، میزبان حضور یکی از ترسناک‌ترین آنتاگونیست‌های تاریخ مدیوم انیمه می‌باشد که شرارت‌هایش لرزه بر اندام هر مخاطبی خواهد انداخت.

در این انیمه شاهد پسری به نام تتسو شیما هستیم که زندگی منزوی‌ داشته و توسط باقی اعضای تیم موتور سواری تحت کنترل قرار گرفته است و این مسائل از او شخصیتی خشمگین و کینه‌ای می‌سازد. این موضوع زمانی خطرناک می‌شود که او به قدرت‌های فرابشری دست پیدا کرده و از آن‌ها برای تخلیه خشم و کینه خود استفاده می‌کند تا بلکه بتواند آکیرا را پیدا کرده و از وی انتقام بگیرد. چنین میزان از خشمی در نهایت تتسو شیما را تا مرز نابودی انسانیتش پیش برده تا جایی که در انیمه Akira شاهد کشتارهای بسیار بی‌رحمانه و فجیعی از سوی وی هستیم.

فریزا در انیمه Dragon Ball Z (دراگون بال زد)

مجموعه Dragon Ball یکی از طولانی‌ترین و مشهورترین فرنچایز دنیای انیمه می‌باشد که نسخه Dragon Ball Z با شخصیت‌ها و وقایع منحصر به فردش حسابی در دهه ۹۰ میلادی خوش درخشیده بود.

با این حال نکته حائز اهمیت انیمه Dragon Ball Z که باعث تمایز آن با باقی آثار هم‌دوره‌اش شده بود، حضور آنتاگونیستی بسیار بی‌رحم به نام فریزا بود که شاید در حیث غیراخلاقی بودن، حتی امروزه نیز کمتر شروری بتواند در حد و اندازه وی ظاهر شده باشد. فریزا بدون ذره‌ای ترحم و احساس دست به نابودی هزاران سیاره و ساکنین آن زده و عملاً نژادی همچون سایا را تا مرز انقراض پیش برده بود و چنین جنایاتی نه تنها برای وی کافی نبود، بلکه عطشش برای انجام ظلم و شرارت‌های بیشتر را به طرز شوکه‌کننده‌ای افزایش می‌داد. فریزا قطعاً به عنوان یکی از قدرتمندترین آنتاگونیست‌های تاریخ انیمه به شمار می‌رود که حضوری فراموش نشدنی در Dragon Ball Z داشته است.

اوتوری آکیو در انیمه Revolutionary Girl Utena (دختر انقلابی اوتنا)

در دوره و زمانی که فرهنگ‌های احمقانه و زورکی در حال جا افتادن در بین مردم هستند، شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که در سال ۱۹۹۷ میلادی به لطف Revolutionary Girl Utena شاهد یکی از خبیث‌ترین شخصیت‌های شرور دختری بودیم که تاکنون در دنیای انیمه خلق شده است.

اوتوری آکیو در پی نقشه‌های حیله‌گرانه خود آکادمی عجیب و غریبی را تاسیس کرد تا بتواند شرارت‌های خود را آغاز نماید و حتی شخصیت اصلی این انیمه زیبا یعنی اوتنا نیز در دام حیله‌های وی وارد این آکادمی شد که تا مرز نابودی نیز پیش رفت. اوتوری آکیو علی‌رغم ظاهر زیبا و آرامش بخشی که دارد اما به حدی ظالم و بی‌رحم است که حتی نسبت به خواهر خود نیز هیچ رحمی نشان نداده و برای رسیدن به خواسته‌های خود حتی از خواهرش نیز سوء استفاده می‌کند. مسائلی که سبب شده تا انیمه Revolutionary Girl Utena هنوز هم پس از گذشتن این همه سال شوکه‌کننده و وحشتناک جلوه نموده و کلاس درسی برای کمپانی‌های فیلم و سریال‌سازی امروزی باشد که از تفاوت جنسیتی تنها برای تبلیغ آثار کلیشه‌ای و احمقانه خود بهره می‌گیرند.

چار آزنابل در انیمه Mobile Suit Gundam (موبایل سوت گاندام)

فرنچایز Mobile Suit Gundam به حدی بزرگ و گسترده است که شاهد آنتاگونیست‌های مشهور و به یاد ماندنی بسیاری در آن بوده‌ایم که البته هیچ کدام از آن‌ها حتی به گرد پای شرور نخستین مجموعه اصلی آن نخواهند رسید.

چار آزنابل رهبری کاریزماتیک، خشن، بی‌رحم و میدان دیده‌ای به شمار می‌رود که عملاً می‌تواند دیدگاه شما را در قبال مفهوم “خباثت” به چالش بکشد تا حدی که حتی قهرمانان مجموعه Mobile Suit Gundam نیز احترامی مملو از ترس و وحشت را برای وی قائل هستند. شخصیت‌پردازی چار آزنابل به حدی انقلابی بود که در سال ۱۹۷۹ به مانند یک بمب پر سر و صدا عمل کرد و با گذشت چندین دهه نه تنها ذره‌ای از جایگاه وی کاسته نشده، بلکه هنوز هم می‌تواند هر مخلطبی را به وجد بیاورد.

ویشس در انیمه Cowboy Bebop (کابوی بیباپ)

انیمه Cowboy Bebop علی‌رغم تعداد قسمت‌های محدود خود نسبت به باقی آثار این مقاله اما تاثیرات قابل توجهی در مدیوم انیمه گذاشته که باید کار سازندگانش را در قبال چنین اثر انقلابی تحسین نمود.

یکی از عناصر مهم و تاثیرگذاری که Cowboy Bebop به دنیای انیمه اضافه کرد و چندان مورد توجه قرار نگرفت، شخصیت آنتاگونیست ویشس و شخصیت‌پردازی او می‌باشد که با گذشت چندین دهه هنوز هم می‌توان شاهد الهام‌گیری از چنین شخصیتی در آثاری همچون Wolf’s Rain (باران گرگی) و Bungou Stray Dogs (سگ‌های ولگرد بانگو) هستیم. ویشس شخصیتی سرد و بی‌احساس است که با ظاهر عجیب و غریب خود تبدیل به نماید ابرشرورهایی شده که شاید از نظر جسمی ناتوان به نظر برسند اما زمانی که پای اهداف و خواسته‌های آن‌ها به میان می‌آید، حتی یک کهکشان نیز در برابرشان به زانو در خواهد آمد.

سوسوکه آیزن در انیمه Bleach (بلیچ)

در حالی که انیمه Bleach بسیار دیر وارد میدان شد و اساساً خود را شونن نمی‌داند اما با این حال به یکی از بزرگترین آثار مدیوم انیمه تبدیل شد که تاثیرات قابل توجهی بر ژانر شونن داشته است و برخلاف باقی آثار هم دوره خود، نه با شخصیت اصلی بلکه با آنتاگونیستی فراموش نشدنی‌ به شهرت رسیده است.

سوسوکه آیزن کار خود را به عنوان یکی از کاپیتان‌های جامعه ارواح در نزد مخاطب آغاز کرد و با پیچ داستانی غیرقابل پیش‌بینی، تبدیل به یکی از برترین شخصیت‌های خبیثی شد که در حیطه کاریزماتیک بودن، کمتر شخصیتی را می‌توان در حد و اندازه وی متصور شد و محبوبیت بی حد و اندازه او سبب شده تا طرفداران Bleach برای بازگشت او به داستان جنگ خونین هزار ساله روزشماری کنند. با قاطعیت می‌توان گفت که مجموعه قسمت‌های نبرد ایچیگو و آیزن در انیمه Bleach به حدی حماسی و پر زد و خورد است که امروه کمتر اثری را می‌توان پیدا کرد که از چنین مبارزه هولناکی برخوردار باشد.

گندو ایکاری در انیمه Neon Genesis Evangelion (نئون جنسیس اونگلیون)

مجموعه Neon Genesis Evangelion را می‌توان به عنوان اثری در نظر گرفت که شکوهمندانه در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی پا به میدان گذاشت تا دوران کلاسیک دنیای انیمه را افتخارآمیز به پایان برساند.

انیمه‌ای بسیار زیبا و تاثیرگذار که از آنتاگونیستی فراموش نشدنی نیز بهره برده است. فرمانده‌ای ظالم و پدری خودخواه و بی‌رحم به نام گندو ایکاری که در نبرد بر علیه فرشتگان، به بشریت خیانت کرد و زمینه‌ساز به وقوع پیوستن اتفاقات بسیار شوم و دردناکی شد که بسیاری از مخاطبین دنیای انیمه او را به عنوان منفورترین شخصیت این مدیوم خطاب می‌کنند. گندو ایکاری انیمه Neon Genesis Evangelion نمونه بارز تمام ویژگی‌های کثیف و تاریکی است که هر انسانی می‌تواند به آن‌ها دچار شود.

توگارو جوان در انیمه Yu Yu Hakusho (یو یو هاکوشو)

توگارو جوان انیمه Yu Yu Hakusho به طرز جذابی نماد تمام ویژگی‌های آنتاگونیست‌های کلیشه‌ای ژانر شونن می‌باشد که از ظاهری همچون مردان قدیمی نیرومند بهره برده که در پس تمامی این کلیشه‌ها و ظاهر مضحکش به راحتی می‌تواند مخاطب را سرگرم نماید.

او به عنوان خبیثی بسیار قدرتمند و بی‌رحم شناخته می‌شود که برای از میان برداشتن دشمنانش هیچ ترحمی نشان نداده و تنها با کوچکترین ضربه‌ای می‌تواند مرگ هر شخصیتی را به ارمغان بیاورد. با این حال توگارو جوان نشان داده که قدرتمند و غیرقابل مهارتر از این حرف‌ها بوده و میزان زیادی از قدرت خود را همیشه مخفی کرده است. مسئله‌ای که سبب شده تا قهرمانان دنیای Yu Yu Hakusho راهی سخت و خطرناک برای خنثی کردن تهدیدات توگارو جوان داشته باشند.

رینهارد ون لوهن‌گرام در انیمه Legend of the Galactic Heroes (افسانه قهرمانان کهکشان)

پیش از آن که آثاری همچون Death Note (دفتر مرگ) و Attack on Titan (حنمبه به تایتان) مرزهای تعریف خوب و بد داستان را جابجا نمایند، این Legend of the Galaxy Heroes بود که تعریف این ۲ وجه از شخصیت‌پردازی را به چالش کشید و با معرفی شخصیتی همچون رینهارد ون لوهن‌گرام مخاطبین را شگفت‌زده نمود.

انیمه حماسی و زیبا Legend of the Galaxy Heroes به عنوان یک اپرای فضایی شناخته می‌شود که مخاطبینش برای جنگ و نبردهای بزرگ و پر زرق و برق طرفدار آن نشده‌اند. بلکه روابط سیاسی و شخصیت‌های چند بعدی‌اش هستند که چنین محبوبیتی را به ارمغان آورده‌اند که در مرکز این موضوع، شخصیت رینهارد ون لوهن‌گرام مورد توجه قرار گرفته است. شخصیتی بسیار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی که علی‌رغم فداکارای‌هایش اما به عنوان نماد رژیم استبدادی به شمار می‌رود که باعث وحشت و ترس مردم تحت کنترلش شده تا حدی که از او به عنوان اهریمنی زنده یاد می‌شود. پیچیدگی درک رفتارها و اعمال رینهارد ون لوهن‌گرام به عنوان جذاب‌ترین المان انیمه Legend of the Galaxy Heroes می‌تواند شما را برای مدت‌های بسیاری سرگرم نموده و تعریف خوب و بد داستان را در نزد شما به چالش بکشد.

گریفیث در انیمه Berserk (برزرک)

با وجود آن که در کمال تاسف تاکنون انیمه ارزشمند و کم‌نقصی از Berserk تولید نشده اما همین آثار پر عیب و ایراد نیز میزبان حضور نمادین‌ترین آنتاگونیست آثار کلاسیک انیمه تحت عنوان گریفیث بوده‌اند که شخصیت‌پردازی او می‌تواند بهت و حیرت مخاطبینش را به همراه داشته باشد.

گریفیث رهبری فرهیخته و باهوش بود که جاه‌طلبی کار دستش داد و در نهایت نیز بر علیه متحدانش که در راس آن‌ها گاتس قرار دارد، به پا خواست تا در نهایت به هیولایی غیرقابل توقف تبدیل شود که زمینه یکی از مشهورترین رویارویی‌های تاریخ دنیای انیمه را مهیا کرده باشد. مسئله‌ای که باعث شده تا گریفیث در رتبه نخست این مقاله قرار بگیرد، ذات غیرقابل پیش‌بینی او می‌باشد که در عین شرارت‌ها و جاه‌طلبی‌هایش اما همچنان می‌توان ذره‌ای از خوبی و عدالت را در وجود وی پیدا کرد و دوگانگی وی در این مسئله سبب شده تا شاهد وقایعی درگیر کننده و جذاب در انیمه Berserk باشیم که امروزه به هیچ عنوان نمی‌توان آنتاگونیستی را در حد و اندازه وی مشاهده کرد.


انیمه کلاسیک مورد علاقه شما چه نام داشته و آیا آنتاگونیستی در این بین وجود دارد که نظر مثبت شما را جلب کرده باشد؟ به عقیده شما آثار امروزی صنعت انیمه می‌تواند از لحاظ کیفی با دوران کلاسیک رقابت نماید؟ دلیل خلق چنین آنتاگونیست‌های ماندگار و منحصر به فردی را در چه دلایلی ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو