پوست دهیدراته، علائم، علل و راه های درمان

پوست دهیدراته، علائم، علل و راه های درمان


منبع: خبرنما

3

1402/4/6

09:31


دهیدراته شدن پوست به معنی کم آبی پوست یا خشک شدن کامل پوست است. در چنین شرایطی پوست خشک و خارش‌دار و شاید هم کدر به نظر برسد. دهیدراته شدن پوست باعث تغییر رنگ آن شده و خطوط ریز روی پوست بیشتر به چشم خواهند آمد. در حالی که پوست دهیدراته می‌تواند آزاردهنده باشد، اما با کمی تغییرات در سبک زندگی‌تان می‌توانید کم آبی پوست‌ درمان کنید. فراموش نکنید که درمان از درون به بیرون شروع می‌شود، تا زمانی که به هیدراته نگهداشتن بدنتان توجه نکنید نمی‌توانید پوست دهیدراته را درمان کنید…

پوست دهیدراته، علائم، علل و راه های درمان

دهیدراته شدن پوست به معنی کم آبی پوست یا خشک شدن کامل پوست است. در چنین شرایطی پوست خشک و خارش‌دار و شاید هم کدر به نظر برسد. دهیدراته شدن پوست باعث تغییر رنگ آن شده و خطوط ریز روی پوست بیشتر به چشم خواهند آمد. در حالی که پوست دهیدراته می‌تواند آزاردهنده باشد، اما با کمی تغییرات در سبک زندگی‌تان می‌توانید کم آبی پوست‌ درمان کنید. فراموش نکنید که درمان از درون به بیرون شروع می‌شود، تا زمانی که به هیدراته نگهداشتن بدنتان توجه نکنید نمی‌توانید پوست دهیدراته را درمان کنید.

با این که پوست کم آب، خشک به نظر می‌رسد، اما پوست خشک هم انواع مختلف دارد. در حالی که کم آبی نسبی پوست با ایجاد تغییر در سبک زندگی قابل درمان است اما برای درمان کم آبی شدید و خشکی پوست باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

پوست دهیدراته در مقابل پوست خشک

پوست دهیدراته

پوست دهیدراته گاهی مترادف با پوست خشک در نظر گرفته می‌شود. در حالی که این دو پدیده کاملا متفاوت از هم هستند.

وقتی از پوست دهیدراته صحبت می‌کنیم، منظور ما پوست فاقد آب است اما وقتی از پوست خشک حرف می‌زنیم به نوع پوستی اشاره داریم که فاقد روغن طبیعی است (که به آن سبوم هم می‌گویند). همچنین پوست خشک یکی از انواع پوست است، در حالی که کم آبی پوست یک بیماری به حساب می‌آید.

پوست به انواع نرمال، خشک، مختلط و چرب دسته بندی می‌شود. هرچند معمولا همه با یک نوع پوست به دنیا می‌آیید، اما به مرور زمان و با افزایش سن و تغییر فصل، نوع پوست شما هم تغییر می‌کند. وقتی پوست خشکی دارید، غدد چربی شما به اندازه کافی روغن طبیعی تولید نمی‌کنند به همین دلیل پوست بیش از حد خشک می‌شود.

پوست معمولاً به کمک هیدراتاسیون اضافی از طریق کرم نرم کننده نیاز دارد تا بتواند رطوبتش را حفظ کند. خشکی پوست ممکن است ناشی از بیماری‌های زمینه ای مانند کم کاری تیروئید هم باشد.

هر حالی که چنین شرایط هورمونی باعث کم آبی پوست نمی‌شوند.

علائم خشکی پوست عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست
  • سفید شدن روی پوست
  • سرخی
  • سوزش پوست

خشکی پوست گاهی با بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و حتی جوش‌های پس از آکنه هم همراه است. با این حال، این وضعیت اصلا ربطی به پوست دهیدراته ندارد.

در تعریف پوست دهیدراته باید بگوییم کم آبی بدن به این معنی است که بدن شما بیشتر از آنچه که آب دریافت ‌کند، آن را از دست می‌دهد. جدای از ننوشیدن آب کافی، پوست دهیدراته می‌تواند به افزایش ادرار ناشی از کافئین یا دیورتیک‌ها هم مرتبط باشد. همچنین ممکن است در اثر تعریق زیاد ناشی از ورزش هم به آن مبتلا شوید.

پوست دهیدراته

بر خلاف پوست خشک، کم آبی پوست می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • خارش
  • پژمردگی پوست
  • ایجاد حلقه های تیره زیر چشم
  • چشم‌های گود رفته
  • “سایه” در اطراف صورت (به خصوص زیر چشم و اطراف بینی شما)
  • افزایش خطوط ریز و چین و چروک‌های سطحی

همچنین کم آبی شدید می‌تواند فراتر از تغییرات روی پوست شما، علائم دیگری هم داشته باشد مانند:

  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • غش و ضعف
  • سبکی سر
  • ضعف کلی بدن
  • ادرار کم و به رنگ تیره

اگر بدن شما تا این حد کم آب شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه پوست دهیدراته را تشخیص دهیم؟

برای تعیین میزان هیدراتاسیون پوست خود می توانید یک تست پینچ ساده در خانه انجام دهید. قسمت کوچکی از پوست خود را در اطراف گونه به آرامی فشار دهید. اگر متوجه هر گونه چین و چروک شدید و اگر پوست پس از رها کردن برنگردد، ممکن است پوست شما کم آب شده باشد. متخصص پوست یا زیبایی شما همچنین می تواند به شما کمک کند تا بفهمید پوست شما کم آب است یا خشک.

درمان پوست دهیدراته

پوست دهیدراته

بر خلاف پوست خشک، کم آبی پوست یا بدن با تغییر سبک زندگی قابل درمان است. تامین آب بدن اولین قدم مهمی است که باید حتما به آن توجه کنید، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب مهم است. اگر قبلاً آب کافی نمی‌نوشیدید، حالا و در چنین وضعیتی باید حتما روزی 8 لیوان آب بنوشید.

بسته به وزن بدن و سطح فعالیت، ممکن است نیاز به نوشیدن بیش از این مقدار آب هم داشته باشید. از پزشک‌تان بپرسید که چه مقدار آب برای بدن شما مناسب است.

همچنین نباید بیش از حد آب بنوشید، زیرا می‌تواند منجر به از دست دادن مواد معدنی هم شود. خوردن سبزیجات و میوه‌های آب‌دار مثل کرفس، هندوانه هم می‌توانند به تامین آب بدن شما کمک کنند.

همچنین می‌توانید پوست دهیدراته را با تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان درمان کنید، مثلا:

  • الکل ننوشید
  • کمتر قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بنوشید
  • سیگار نکشید
  • ورزش را فراموش نکنید
  • هنگام ورزش کردن آب بنوشید (حداقل هر 20 دقیقه چند جرعه باید آب نبوشید)
  • بعد از تمرین مایعات بیشتری مصرف کنید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • از غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات بیشتر استفاده کنید

اگر اخیراً به بیماری مبتلا شده‌اید، کم آبی بدن شما می‌تواند ناشی از این بیماری باشد که باید حتما مایعات بیشتری مصرف کنید. مطمئن شوید که مقدار زیادی آب، نوشیدنی‌های الکترولیتی و سوپ‌های حاوی آبگوشت می‌نوشید.

کم آبی شدید می‌تواند از طریق مایعات داخل وریدی در مطب یا بیمارستان هم درمان شود.

از طرف دیگر درمان خشکی پوست سخت‌تر است. اگر پوست شما به طور طبیعی خشک است، باید روتین مراقبت از پوستتان را اصلاح کنید و بیشتر از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها استفاده کنید. به خصوص اگر فصل سرد فرا رسیده یا در مناطق سرد زندگی می‌کنید حتما باید از محصولات آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب‌کننده‌ای که برای پوست‌های خشک ساخته شده است، برای آبرسانی پوست شما بدون آن که پوست را بیش از حد چرب کند، مناسب است. مرطوب‌کننده‌های چرب، پوست خشک را درمان نمی‌کنند.

پوست دهیدراته

بنابراین سعی کنید از مرطوب کننده‌های آبرسان استفاده کنید. همچنین هرچند نوشیدن آب بیشتر خشکی پوست را برطرف نمی‌کند، اما از دهیدراته شدن پوست جلوگیری می‌کند.

پیشگیری و کنترل دهیدراته شدن پوست

به یاد داشته باشید که خشکی پوست علائم مشابهی دارد با پوست دهیدراته دارد که با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل درمان نیست. همچنین تشخیص پوست دهیدراته می‌تواند پیچیده باشد، اما زمانی که بفهمید به کم آبی پوست مبتلا شده‌اید، روش بهتری برای درمان آن پیدا خواهید کرد.

اگر کم آبی پوست شما پس از ایجاد تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی‌تان بهبود نیابد، حتما دچار خشکی پوست شده اید که بهتر است با یک متخصص پوست صحبت کنید و روتین مراقبت از پوست‌تان را اصلاح کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو