رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را جدی بگیریم

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را جدی بگیریم


منبع: پارس ناز

7

1402/4/7

11:45


رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را جدی بگیریم

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده باید کاملاً اصولی و بر اساس آنچه متخصص تغذیه برای بیمار تدوین کرده است رعایت شود.

 

مقدمه

تغییر اصول تغذیه بعد از اسلیو معده اولین تغییر در زندگی بیمار بعد از انجام این عمل است. میزان موفقیت در این عمل جراحی و درصد رضایت بیمار، وابسته به میزان پایبندی او در رعایت رژیم غذایی است. تغذیه در روزهای اول بعد از عمل باید بسیار جدی گرفته شود.

 

زیرا عدم رعایت رژیم غذایی بعد از اسلیو معده می تواند پیامد های خطرناکی را به همراه داشته باشد. باز شدن منگنه ها، خونریزی از محل منگنه ها، احساس تهوع و غیره از جمله عوارضی هستند که بیمار ممکن است با آن ها روبرو شود.

 

هر چند ترک عادات تغذیه ای همچون پر خوری و ریزه خواری کمی برای بیمار دشوار است، اما باید جدی گرفته شود. بیمار باید از لحاظ روانی آماده ایجاد تغییر و شروع سبک زندگی جدید خود باشد. زیرا نتیجه نهایی از جمله کاهش وزن و درمان بیماری های همراه چاقی همچون دیابت برای او بسیار لذت بخش تر خواهد بود.

 

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

 

اصول تغذیه بعد از جراحی اسلیو معده توسط تیم متخصص به صورت فردی برای هر بیمار نوشته می شود. این رژیم به صورت هفته به هفته تدوین شده و در اختیار بیمار قرار داده می شود. در طراحی رژیم غذایی، وضعیت بهبودی بیمار، میزان اضافه وزن اولیه و موارد دیگری در نظر گرفته می شوند.

 

جلوگیری از کم آبی بدن بعد از عمل اسلیو معده

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده به گونه ای طراحی می شود که بیمار دچار استپ وزنی، بازگشت وزن، بروز عوارض جانبی و کم آبی نشود. موضوع کم آبی بدن بعد از اسلیو معده باید بسیار جدی گرفته شود.

 

بیمار باید در طول روز مقدار آب توصیه شده را به صورت جرعه جرعه مصرف نماید. زیرا کم آبی می تواند علائم دیگری چون ضعف، خستگی، حالت تهوع و غیره را به همراه داشته باشد که برای بیمار بسیار آزار دهنده هستند.

 

میزان مایعات مصرفی از یک قاشق آب در روز اول آغاز و تا 15 لیوان در روز افزایش خواهد یافت. بیمار حدوداً 6 ساعت بعد از به هوش آمدن می تواند مصرف مایعات را آغاز کند. مایعات مصرفی باید در حجم کم و فواصل معین مصرف شوند. زیرا معده جدید گنجایش کافی برای تحمل حجم بالایی از مایعات را ندارد.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را جدی بگیریم

رژیم مایعات در دو هفته اول بعد از اسلیو معده

از مهم ترین اصول تغذیه بعد از اسلیو معده ، مصرف مایعات صاف شده است. این رژیم می تواند احتمال ابتلا به عوارضی چون اسهال، یبوست، نشتی از معده، انسداد روده، بی آبی بدن و غیره را کاهش دهد. همچنین روند بهبودی بیمار بعد از عمل با رعایت این رژیم غذایی سرعت خواهد یافت.

 

در روز اول بعد از عمل، بیمار تنها مجاز به مصرف یک الی سه لیوان مایعات صاف شده و شفاف است. نوشیدنی های بدون شکر، چای بدون کافئین، آب گوشت، آبمیوه های طبیعی بدون قند، آب سبزیجات، ژله بدون شکر رقیق شده و غیره از جمله مایعات شفافی هستند که بیمار به صورت صاف شده می تواند در این دو هفته مصرف کند. مصرف دوغ و ماست کم چرب در هفته اول ممنوع اما در هفته دوم بلامانع است.

 

نکات هفته اول و دوم رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

تغذیه بعد از اسلیو معده در دو هفته اول نکاتی دارد که باید به شدت مورد توجه قرار گیرند. علاوه بر حجم مایعات مصرفی و نحوه مصرف آن ها، باید به دمای مایعات نیز توجه شود. مصرف مایعات گرم و سرد در طول این دوران ممنوع بوده و فقط باید مایعات هم دمای محیط را مصرف کرد. استفاده از نی برای نوشیدن مایعات مجاز نیست، زیرا می تواند حجم زیادی از هوا را وارد معده بیمار کند. مایعات نباید در حالت نشسته و قوز کرده مصرف شوند.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را جدی بگیریم

رژیم پوره خواری در هفته سوم بعد از اسلیو معده

پوره خواری در رژیم غذایی بعد از اسلیو معده از هفته سوم آغاز می شود. مواد غذایی مجاز که در رژیم غذایی بیمار توسط متخصص مشخص شده اند باید به صورت پخته و پوره شده مصرف شوند. این رژیم باید به صورت روزانه حاوی 60 گرم پروتئین باشد. لازم به ذکر است که رژیم مایعات بیمار قطع نشده و در کنار پوره خواری ادامه دارد. این اصول باید تا پایان هفته چهارم ادامه یابند.

 

مصرف غذاهای نرم در هفته پنجم بعد از عمل اسلیو معده

 

مصرف غذاهای سخت در رژیم غذایی بعد از اسلیو معده تا زمان بهبودی کامل بیمار و گذر از دوران نقاهت ممنوع است. اما بیمار از هفته پنجم می تواند مصرف غذاهای نرم را آغاز کند. تعداد وعده های غذایی بیمار باید به 5 وعده در روز افزایش یابد.

 

ضمن اینکه مصرف مایعات با حجم 8 الی 20 لیوان در روز همچنان ادامه دارد و در روزهای گرم به 10 الی 12 لیوان هم می رسد. مصرف گوشت های سفت و مواد غذایی خام در این هفته نیز ممنوع است. غذاها باید کاملاً پخته و نرم باشند. همچنین غذا باید به طور کامل جویده شود تا عمل هضم در معده راحت تر صورت گیرد.

 

بازگشت به رژیم غذایی عادی از هفته ششم بعد از عمل اسلیو معده

 

تغذیه بعد از اسلیو معده از هفته ششم ساده تر می شود و بیمار به جز مواد غذایی سخت و محرک می تواند سایر غذاها را مصرف کند. تعداد وعده ها و میان وعده ها باید به 5 عدد برسد. در هر وعده بیمار تنها مجاز به مصرف یک کاسه کوچک از مواد غذایی مختلف است.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را جدی بگیریم

ممنوعات رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

برخی از مواد غذایی باید به طور کامل در رژیم غذایی بعد از اسلیو معده حذف شوند. مصرف این مواد غذایی کاملاً ممنوع بوده و می تواند خطراتی چون استپ وزنی، بازگشت وزن یا آسیب به معده را به همراه داشته باشد. این مواد غذایی ممنوعه بعد از اسلیو معده عبارتند از:

 

* دسر ها و مواد غذایی پر شکر،

* نوشیدنی های حاوی الکل،

* نوشیدنی های گازدار،

* نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه،

* مواد غذایی و نوشیدنی های بسیار گرم،

* مواد غذایی و نوشیدنی های بسیار سرد،

* مواد غذایی حاوی فیبر بالا،

* مواد غذایی با بافت بسیار سفت.

 

تأثیر رژیم غذایی بعد از اسلیو معده در میزان کاهش وزن

 

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده ارتباط مستقیمی با میزان کاهش وزن بیماران دارد. البته میزان کاهش وزن بیمار وابسته به عوامل مختلفی چون وزن، سن، قد، جنسیت، بیماری های زمینه ای و غیره است. در نهایت بعد از گذشت 6 ماه کاهش وزن بیمار به 50 الی 70 درصد از اضافه وزن اولیه خود خواهد رسید.

 

سخن پایانی با شما

دکتر فربد امامی یگانه، فلوشیپ جراحی های چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته، به بیماران عزیز توصیه می کند رژیم غذایی را بعد از عمل های جراحی چاقی جدی بگیرند. کنترل وزن، افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از بروز عوارض جانبی همگی در گروی رعایت رژیم غذایی هفته به هفته بعد از عمل هستند.

 

برای اطلاعات بیشتر از سایت دکتر امامی دیدن کنید:

https://bia2safa.net/goto/web/url/2511957

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو