چرا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است؟

چرا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است؟


منبع: الو دکتر

3

1402/4/11

12:11


از دیر باز تا به امروز روش های جراحی دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته اند.همواره علم جراحی به سمت پیشرفت و افزایش ایمنی بیماران و کاهش عوارض بوده است.روش های جدید جراحی سعی در افزایش کیفیت زندگی بیماران و اثر بخشی بهتر عمل جراحی دارند امروزه جراحی های داخل شکم با کمک لاپاراسکوپی و استفاده […]

از دیر باز تا به امروز روش های جراحی دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته اند.همواره علم جراحی به سمت پیشرفت و افزایش ایمنی بیماران و کاهش عوارض بوده است.روش های جدید جراحی سعی در افزایش کیفیت زندگی بیماران و اثر بخشی بهتر عمل جراحی دارند

امروزه جراحی های داخل شکم با کمک لاپاراسکوپی و استفاده از چندین برش کوچک چند میلی متری انجام میشوند.در واقع در طی جراحی لاپاراسکوپی،از طریق برش های ایجاد شده،دستگاه ها و وسایل لاپاراسکوپی که شامل دوربین و وسایل نگه دارند و… میباشد وارد حفره شکم میشود.

اولین اقدام برای جراحی لاپاراسکوپی،پس از انجام بیهوشی عمومی،ایجاد یک برش چند میلی متری در پوست(عموما بر روی ناف زده میشود) میباشد.پس از ایجاد برش در پوست،دوربین لاپاراسکوپی که قطری به اندازه یک نی دارد وارد شکم شده و از طریق آن گاز co2به داخل شکم دمیده میشود.اینکار باعث متسع شدن فضای داخل شکم ونمایان شدن تمام اجزای داخلی شکم میباشد.

پس از اینکار بر اساس اینکه نوع جراحی بر روی کدام ارگان شکمی باشد،سایر وسایل نگهدارنده و … از طریق حفره های کوچک دیگر که بین2تا5حفره متفاوت است،وارد فضای شکمی میشوند.تعداد برش های ایجاد شده بر روی پوست با توجه به نوع جراحی و شرایط بیمار متفاوت میباشد

چرا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است؟

مزایای جراحی های لاپاراسکوپی

همه فن حریفی

با کمک لاپاراسکوپی تقریبا میتوان گفت که اغلب جراحی های داخل شکمی و لگنی را میتوان انجام داد.یکی از مزیت های مهم روش لاپاراسکوپی آن است که اغلب اعمال جراحی ها را میتوان به کمک آن انجام داد.انواع جراحی های دستگاه گوارش،جراحی های زنان و نازایی،انواع فتق ها و.. را به کمک جراحی لاپاراسکوپی یا درون بین انجام داد

همیشه لاپاراسکوپی برای جراحی به کمک ما نمی آید و گاهی صرفا یک روش کمک تشخیصی میباشد.در برخی بیماران گاهی جهت سنجش میزان آسیب بافتی و یا اندازه گیری تغییرات بافت ها و ارگان های شکم و لگن،ممکن است نیاز به لاپاراسکوپی تشخیصی باشد که طی اینکار صرفا دوربین و گاهی یک وسیله نگه دارند وارد شکم شده تا بررسی های لازمه توسط پزشک انجام شود. اینکار بیشتر در موارد سرطان ها وبیماران با مشکلات ناباروری انجام میشود.

برش کوچک

یکی از دلایل محبوبیت زیاد جراحی های لاپاراسکوپی،برش کوچک آن و رد بخیه بسیار ناچیز به خصوص در خانم ها میباشد.رد بخیه لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی های باز بسیار کمتر و غیر قابل مقایسه میباشد.این رد بخیه عموما با مصرف پماد ها ضد اسکار به طور کامل ویا تا حد زیادی از بین میروند.رد بخیه لاپاراسکوپی در حد اندازه سوراخ دکمه میباشد.

چرا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است؟

عوارض کمتر

یکی از عوارض جدی به دنبال اعمال جراحی شکم یا لگن ایجاد چسبندگی های وسیع بعد از جراحی میباشد.ایجاد چسبندگی به دلیل برش باز و آسیب گسترده به بافت های مجاور میباشد.شانس ایجاد چسبندگی های بافتی در لاپاراسکوپی بسیار کمتر میباشد.

خونریزی کمتر به دنبال آسیب بافتی کمتر و شانس عفونت پایین تر به دلیل برش های کوچک حین لاپاراسکوپی،دو دلیل بسیار مهم برای کمتر بودن عوارض لاپاراسکوپی و برتری آن نسبت به روش جراحی سنتی باز میباشد.

درد کمتر

همه جراحی ها با درد همراه میباشند.این درد به دلیل آسیب به بافت هدف و بافت های مجاور میباشد.همچنین بخشی از این درد به دلیل التهاب ایجاد شده در بافت های اطراف میباشد.هرچقدر یک جراحی وسیع تر،آسیب و والتهابات ناشی از آن بیشتر و درد آن نیز بیشتر میباشد.طی جراحی لاپاراسکوپی به عنوان جراحی کم تهاجمی آسیب های بافتی مجاور بسیارکمتر بوده و بیماران درد کمتری را در مقایسه با جراحی باز تجربه میکنند.

ریکاوری سریعتر

جراحی های لاپاراسکوپی عموما به عنوان جراحی های کم تهاجمی شناخته میشوند.به دلیل درد کمتر این جراحی های نسبت به جراحی های باز،بیماران معمولا بعد از جراحی های لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی های باز،زودتر به فعالیت های عادی خود بازمیگردند.پس از جراحی لاپاراسکوپی بسته به نوع جراحی،بیماران از چند ساعت اول پس از جراحی تا دو روز بعد از آن میتوانند سرپا شده وفعالیت های کم را آغاز نمایند.

چرا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است؟

شایع ترین جراحی های لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا یکی از شایعترین جراحی های لاپاراسکوپی میباشد.این روش برای درمان بیماری سنگ های صفراوی و التهابات گوناگون صفرا که نیاز به خارج کردن صفرا میباشد به کار میرود.این روش چهار برش کوچک بر روی شکم ایجاد میشود.تمامی مراحل جراحی ازشروع تا پایان و خارج کردن کیسه صفرا وسنگ ها از همین برش های انجام میشود.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا در مقایسه با جراحی باز کیسه صفرا درد کمتر و عوارض کمتری برای بیماران به همراه دارد.بیماران یک روز پس از جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی ازبیمارستان میتوانند مرخص شوند.شانس چسبندگی و ایجاد اسکار بعد از این جراحی بسیار پایین میباشد.

بیماران پس از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا در مدت بسیار کوتاهی میتوانند به فعالیت اولیه و ابتدایی خود مانند راه رفتن و دستشویی بازگردند.معمولا بخیه لاپاراسکوپی کیسه صفرا حدود10الی14روز بعد از جراحی کشیده میشود و بیماران در این ایام میتوانند فعالیت های سبک خود را انجام دهند

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها

جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها امروزه به عنوان شایع ترین جراحی لاپاراسکوپی حوزه زنان میباشد.این جراحی به دلیل عوارض کمتر و رد بخیه بسیار کوچکتر در میان خانم ها محبوبیت زیادی دارد.جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها برای طیف گسترده ای از مشکلات زنان انجام میشود.

حین جراحی لاپاراسکوپی رحم وتخمدان ها میتوان تمام سیستم تولید مثل بانوان را در حفره لگن مشاهده نمود.طی این جراحی در صورت نیاز میتوان تمام قسمت های دستگاه تولید مثل بانوان یا بخشی از آن را بر اساس نوع جراحی خارج نمود.امروزه یکی از کاربردهای اصلی جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها،جراحی انواع میوم و فیبروم های رحمی به صورت لاپاراسکوپی میباشد.

سوال همیشگی بیماران کاندید جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها این است که تمامی مراحل اینکار بدون برش باز انجام میشود؟پاسخ به این سوال آن است که تمامی مراحل از طریق همان برش های کوچک انجام شده و مرحله نهایی عمل یعنی خارج کردن بافت های رحمی و.. از طریق واژن انجام میشود.

جراحی لاپاراسکوپی رحم وتخمدان ها به صورت مشترک و تیمی انجام میشود.این جراحی با همکاری یک متخصص جراحی زنان و یک جراح عمومی (متخصص لاپاراسکوپی) انجام میشود.

جراحی لاپاراسکوپی چاقی

جراحی لاپاراسکوپی چاقی یکی دیگر از جراحی های شایع و محبوب در ایران میباشد.دو نوع از محبوب ترین این جراحی های جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس میباشد.در زمان های قدیم این جراحی های به صورت باز انجام میشدند اما امروزه این جراحی ها به صورت لاپاراسکوپی برای بیماران انجام میشوند.

اینکه شما کاندید جراحی اسلیو معده در کرج یا جراحی بای پس معده باشید را در جلسه مشاوره،پزشک معالج شما مشخص میکند.نوع رژیم غذایی شما و بیماری های همراه گوارشی مانند ریفلاکس و… در انتخاب نوع جراحی لاغری بسیار مهم میباشد.

بیماران پس از انجام جراحی های لاغری تا حدود85درصد از اضافه وزن خود را میتوانند از دست دهند.این جراحی ها برای افرادی که حداقل 35BMIبه بالا را دارند مناسب میباشد. امروزه تقریبا تمامی جراحی های اسلیو معده یا بای پس به روش لاپاراسکوپی انجام میشوند

چرا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو