عمل لاپاراسکوپی چیست ؟ | هزینه لاپاراسکوپی در سال 1400

منبع: زیبامون

240

1400/1/17

11:06


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با عمل لاپاراسکوپی بدانید آشنا خواهید شد.

عمل لاپاراسکوپی چیست ؟ | هزینه لاپاراسکوپی در سال 1400

لاپاراسکوپی (laparoscopy) نوعی جراحی به اندازه سوراخ کلید هست که برای بازرسی و عمل اندام های داخلی شکم و لگن مورد استفاده قرار میگیرد. این عمل جراحی نسبت به مدلهای سنتی جراحی دارای مزیت های مختلفی هست که می توان به بهبود سریعتر ، کاهش درد و جای زخم و کاهش مدت زمان بستری شدن در بیمارستان اشاره کرد.

اگه قصد دارید اطلاعات دقیق تر و کامل تری در رابطه با عمل لاپاراسکوپی کسب کنید حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه بمانید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

 

عمل لاپاراسکوپی چیست؟

عمل لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی تشخیصی هست و معمولا برای بررسی اندام های داخل شکم و به ویژه دستگاه تولید مثل زنان مثل رحم و تخمدان استفاده می شود. این عمل جراحی یکی از عمل های کم خطر و کم تهاجمی بوده و فقط به یک برش کوچک نیاز دارد.

در عمل لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای بررسی اندام های شکمی استفاده می شود. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و بلند است که دارای نور با شدت بالا بوده و در قسمت جلو آن یک دوربین با وضوح بالا وجود دارد. این ابزار از طریق یک برش در دیواره شکم وارد بدن می شود و در حین حرکت ، دوربین تعبیه شده بر روی این ابزار ، تصاویر را به مانیتور مخصوص ارسال می کند.

لاپاراسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا بدون جراحی باز ، داخل بدن شما را به دقت مورد ارزیابی قرار دهد و مشکل ایجاد شده را بررسی کند. 

 

لاپاراسکوپی

 

چرا لاپاراسکوپی انجام می شود؟

لاپاراسکوپی معمولا برای شناسایی و تشخیص منبع درد موجود در لگن یا شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این روش معمولا زمانی که روش های غیر تهاجمی نتوانند در تشخیص و درمان موثر باشند ، یک روش کمک کننده برای تشخیص بهتر و دقیق تر خواهد بود.

در بسیاری از موارد مشکلات شکمی را می توان با روش های تصویربرداری مانند موارد زیر نیز تشخیص داد:

 

  • سونوگرافی: که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر از بدن استفاده می کند.
  • سی تی اسکن (CT scan) : مجموعه ای از اشعه ایکس ویژه است و تصاویر مقطعی از بدن را می گیرد.
  • اسکن ام آر آی (MRI scan) : که از آهن ربا و امواج رادیویی برای تولید تصاویر از بدن استفاده می کند.

 

لاپاراسکوپی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که روش های بالا اطلاعات و بینش کافی را برای تشخیص فراهم نکند. علاوه بر این ممکن هست از لاپاراسکوپی برای نمونه برداری از بافت اندام خاصی در شکم که با مشکل مواجه شده است ، استفاده شود.

 

حتما بخوانید: بیشترین عمل های زیبایی صورت و بدن کدامند؟

 

از لاپاراسکوپی برای چه مواردی استفاده می شود؟

پزشک شما ممکن هست از لاپاراسکوپی برای بررسی و تشخیص موارد زیر استفاده کند :

 

  • تومورها ، زائده و سایر رشدهای غیر طبیعی در بدن
  • انسداد
  • خونریزی غیر قابل توضیح
  • عفونت ها
  • مشکلات کیسه صفرا
  • مشکلات کبد
  • مشکلات لوزالمعده
  • مشکلات روده کوچک و روده بزرگ
  • مشکلات طحال
  • مشکلات معده
  • مشکلات مربوط به اندام های لگن و تولید مثلی

 

پزشک بعد از مشاهده نتیجه لاپاراسکوپی میتونه موارد زیر رو تشخیص بده و طرح درمان بهتر و موثرتری رو برای شما تجویز کند:

 

  • وجود یک توده شکمی یا تومور
  • وجود مایع در حفره شکم
  • بیماری کبد
  • اثر بخشی روش های درمانی خاص
  • درجه پیشرفت یک سرطان خاص

 

عمل لاپاراسکوپی

 

لاپاراسکوپی برای زنان

تشخیص مشکلات مربوط به بدن زنان و به ویژه اندام تولید مثلی زنان هم ممکن هست به استفاده از عمل لاپاراسکوپی نیاز داشته باشد. در موارد زیر معمولا از لاپاراسکوپی استفاده می شود:

 

1.  لاپاراسکوپی فیبروم

فیبروم رحم شایع ترین تومورهای خوش خیم در زنان هستند که معمولا در سن باروری ایجاد می شود. فیبروم ها از سلول های عضلانی و سایر بافت هایی ساخته می شوند که در دیواره رحم یا رحم یا اطراف آن رشد می کنند. علت فیبروم مشخص نیست اما اضافه وزن یکی از دلایل شایع ایجاد کننده فیبروم شناخته شده است.

گاهی اوقات ممکن هست وجود فیبروم در رحم علائمی به همراه نداشته باشه اما گاهی اوقات با علائمی مثل پریودهای شدید یا دردناک یا خونریزی بین پریودها ، تکرر ادرار ، احساس پر بودن در پایین شکم ، درد در هنگام رابطه جنسی ، درد پایین کمر ، مشکلات مربوط به ناباروری ، سقط جنین متعدد یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد. برای بررسی وجود فیبروم در رحم ممکن هست از عمل لاپاراسکوپی استفاده شود.

 

2.  لاپاراسکوپی کیست تخمدان

تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زنان هستند که باعث تولید تخمک و ایجاد هورمون های زنانه می شوند. کیست تخمدان کیسه های پر از مایع در تخمدان یا روی آن است که معمولا در هنگام تخمک گذاری ، هنگامی که تخمدان تخمک آزاد می کند ، تشکیل می شوند. کیست های معمولا بی خطر هستند و خود به خود از بین می روند و تقریبا اکثر خانمها در طول زندگی خود ممکنه با این مشکل مواجه شوند.

بیشتر کیست های تخمدان کوچک هستند و علائمی ایجاد نمی کنند و بسیاری از خانم ها فقط در هنگام معاینه لگن متوجه وجود کیست تخمدان می شوند. اما گاهی اوقات کیست تخمدان دارای علائمی مانند فشار ، نفخ شکم ، ورم  و درد در قسمت پایین شکم ، در طرفی که کیست وجود دارد ، باشد.

اگر کیست تخمدان با دارو برطرف نشود ممکن هست از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان برای درمان این مشکل استفاده شود.

 

3. آندومتریوز

رحم زنان با بافتی به نام آندومتر پوشانده شده است. آندومتریوز بیماری است که در آن بافتی که شبیه پوشش رحم است در مکان های دیگر بدن مثل روی تخمدان ، لوله های رحم ، پشت رحم ، روی روده یا مثانه و غیره رشد می کند. علت ایجاد آندومترویوز هنوز ناشناخته است و معمولا در بین خانمهایی که در سن 30 تا 40 سالگی قرار دارند تشخیص داده می شود. 

اگر آندومتریوز با دارو درمان نشود ممکن هست عمل لاپاراسکوپی برای درمان این مشکل تجویز شود.

 

4. افتادگی لگن

کف لگن شامل گروهی از ماهیچه ها و سایر بافت ها است که از طریق لگن یک زنجیر یا بانوج تشکیل می دهد و در بدن زنان ، رحم ، مثانه ، روده و سایر اندام های لگن را در جای خود نگه می دارد تا بتوانند به درستی کار کنند. کف لگن ممکن است در اثر بارداری و زایمان ضعیف شده یا آسیب ببیند و به اصطلاح دچار افتادگی لگن شود. در این وضعیت اندام های تولید مثل به داخل واژن ریخته و خارج می شوند.

از جمله نشانه های افتادی لگن می توان به احساس سنگینی ، پر بودن یا درد در واژن ، دیدن یا احساس "برآمدگی" یا "بیرون آمدن چیزی" از واژن ، ایجاد مشکل در شروع ادرار کردن یا تخلیه کامل مثانه ، ابتلا به عفونت های ادراری مکرر ، نشت ادرار هنگام سرفه ، خندیدن یا ورزش ، احساس نیاز فوری یا مکرر به دفع ادرار ، احساس درد هنگام ادرار کردن ، نشت مدفوع یا مشکل در کنترل گاز ، یبوست و غیره اشاره کرد.

اگر افتادگی لگن تشخیص داده شود ممکن هست با استفاده از تمرینات مخصوص لگن (تمرینات کگل) ، دارو یا جراحی لاپاراسکوپی این مشکل برطرف شود.

 

4. از بین بردن حاملگی خارج از رحم

در حاملگی خارج از رحم معمولا تخمک بارور شده در جایی غیر از رحم شروع به رشد کردن میکند. تخمک بارور شده نمی تواند از بارداری خارج رحمی دوام بیاورد و ایجاد این مشکل میتواند به عنوان یک تهدید جدی برای زندگی یک زن باردار باشد. در صورت تشخیص بارداری خارج از رحم ممکن هست از عمل لاپارسکوپی برای از بین بردن این مشکل استفاده ود.

 

5. هیسترکومی یا برداشتن رحم

گاهی اوقات پزشک تشخیص می دهد برای درمان سرطان ، خونریزی غیر طبیعی با سایر اختلالات موجود در حم ، هیسترکومی یا برداشتن رحم را تجویز کند. در این صورت از عمل لاپاراسکوپی استفاده خواهد شد.

 

6. بستن لوله رحم

بستن یا مسدود کردن لوله های رحمی زن یکی از روش های دائمی برای جلوگیری از بارداری هست که معمولا با استفاده از عمل لاپاراسکوپی انجام می گیرد.

 

چرا یک فرد به لاپاراسکوپی نیاز پیدا می کند؟

مشکلات مختلفی ممکن هست در بدن یک فرد ایجاد شود که به لاپاراسکوپی نیاز داشته باشید. از جمله:

 

  • درد شدید و یا مزمن در شکم یا لگن 
  • احساس وجود یک توده در شکم خود دارید
  • سرطان شکم (جراحی لاپاراسکوپی می تواند برخی از انواع سرطان را از بین ببرد)
  • دوره های قاعدگی بسیار سنگین 
  • وجود مشکل در بارداری (از لاپاراسکوپی برای بررسی انسداد در لوله های رحمی و سایر شرایطی که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد استفاده می شود)

 

جراحی لاپاراسکوپی

 

حتما بخوانید: پیکرتراشی یا عمل لیپوماتیک چیست و جدیدترین متدهای آن چی هستش؟

 

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی 

رایج ترین خطرات و عوارض مرتبط با لاپاراسکوپی خونریزی ، عفونت و آسیب به اندام های شکم هست. علاوه بر این ممکن هست بعد از جراحی لاپاراسکوپی با این عوارض نیز مواجه شوید (هرچند این موارد بسیار نادر هستند):

 

  • تب یا لرز
  • درد شکمی که با گذشت زمان شدیدتر می شود
  • قرمزی ، تورم ، خونریزی یا تخلیه در محل های برش
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • سرفه مداوم
  • تنگی نفس
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • سبکی سر

 

چگونه برای عمل لاپاراسکوپی آماده شویم؟

اگر عمل لاپاراسکوپی برای شما تجویز شد باید قبل از هر اقدامی در رابطه با هر گونه داروی تجویز شده و بدون نسخه ای که استفاده  می کنید ، به پزشک اطلاع دهید. پزشک به شما می گوید که این داروها را باید چگونه قبل و بعد از عمل استفاده کنید.

پزشک شما ممکن است دوز هر دارویی را که می تواند نتیجه لاپاراسکوپی را تحت تأثیر قرار دهد ، تغییر دهد. این داروها شامل موارد زیر است:

 

  • داروهای ضد انعقاد خون (anticoagulants) ، مانند داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) ، از جمله آسپیرین (بوفرین) یا ایبوپروفن
  • سایر داروها که روی لخته شدن خون تأثیر می گذارند
  • مکمل های گیاهی یا غذایی
  • ویتامین K

 

اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید باید به پزشک خود بگویید. این کار خطر آسیب رسیدن به نوزاد در حال رشد را کاهش می دهد.

قبل از لاپاراسکوپی ، پزشک ممکن است آزمایش خون ، تجزیه ادرار ، الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) و اشعه ایکس سینه را تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشات تصویربرداری خاصی از جمله سونوگرافی ، سی تی اسکن یا ام آر آی را نیز انجام دهد. این آزمایشات می توانند به پزشک کمک کنند تا ناهنجاری مورد بررسی در حین لاپاراسکوپی را بهتر درک کند. معمولا توصیه میشود حداقل 8 ساعت قبل از لاپاراسکوپی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

 

حتما بخوانید: جدیدترین جراحی زیبایی اندام سری سلبریتی ها + عکس

 

مراقبت های بعد از عمل  لاپاراسکوپی

وقتی جراحی لاپارسکوپی تمام شد ، قبل از مرخص شدن از بیمارستان چندین ساعت تحت نظر خواهید بود و علائم حیاتی شما ، مانند تنفس و ضربان قلب ، از نزدیک کنترل می شود.

در روزهای اولیه بعد از لاپاراسکوپی ، ممکن است در مناطقی که برش داده شده ، احساس درد و ضربان متوسط ​​داشته باشید. هر درد یا ناراحتی باید ظرف چند روز بهبود یابد. پزشک شما ممکن است برای تسکین درد دارو تجویز کند.

علاوه بر این بعد از این عمل ، درد شانه بسیار رایج است. این درد معمولا ناشی از گاز دی اکسیدکربن است که برای تورم شکم ایجاد می شود و فضای کاری برای ابزارهای جراحی ایجاد می شود. این گاز می تواند باعث تحریک دیافراگم که دارای اعصاب مشترک با شانه هست ، شود. این مشکلات باید بعد از گذشت 2 روز از عمل لاپاراسکوپی برطرف شوند.

برای اینکه بعد از عمل لاپاراسکوپی سریعتر بهبود پیدا کنید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

 

  • برای کاهش خطر لخته شدن خون ، به محض امکان فعالیت سبک را شروع کنید.
  • بیشتر از حد معمول بخوابید.
  • لباسهای گشاد بپوشید.
  • داروهای مسکن که پزشک تجویز کرده را به طور مرتب استفاده کنید.
  • حدود یک هفته یا بیشتر به هیچ فعالیت بدنی سنگینی نپردازید.
  • روز بعد از عمل باندهای خود را بردارید. زخم ها را خشک نگه دارید.
  • بعد از لاپاراسکوپی لگن ، برای کنار آمدن با هرگونه خونریزی یا ترشحات واژن ، از دستمال های بهداشتی به جای تامپون استفاده کنید.
  • اگر تب شدید ، لرز ، استفراغ ، مشکلات ادرار کردن ، افزایش قرمزی در محل برش یا بدتر شدن درد را دارید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 

حتما بخوانید: عمل زیبایی و ترمیمی ماموپلاستی - پاسخ به سوالات رایج

 

هزینه لاپاراسکوپی در سال 1400

هزینه لاپاراسکوپی با توجه به مهارت و تخصص پزشک جراح و بیمارستان (دولتی یا آزاد) متفاوت هست. اما در حالت کلی هزینه لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز ، حداقل 50 درصد بیشتر هست. اگر دارای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی باشید هزینه این عمل تا حد زیادی کاهش خواهد یافت اما اگر قرار هست لاپاراسکوپی را با تعرفه آزاد در بیمارستان خصوصی انجام دهید باید چیزی حدود 7 تا 10 میلیون تومان برای هزینه لاپاراسکوپی در سال 1400 در نظر بگیرید. البته این هزینه در بیمارستان های دولتی کمتر خواهد بود.

 

سخن آخر

عمل لاپاراسکوپی نوعی جراحی تشخیصی هست که با استفاده از یک برش کوچک برای بازرسی و عمل اندام های داخلی شکم و لگن و به ویژه دستگاه تولید مثل زنان مثل رحم و تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد.  این عمل جراحی نسبت به مدلهای سنتی جراحی دارای مزیت های مختلفی هست که می توان به بهبود سریعتر ، کاهش درد و جای زخم و کاهش مدت زمان بستری شدن در بیمارستان اشاره کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو