نشانه های بارداری شیمیایی و شناخت خطرات و راه های درمان

نشانه های بارداری شیمیایی و شناخت خطرات و راه های درمان


منبع: آرگا

4

1402/6/12

16:07


بارداری شیمیایی که از آن به بارداری بیوشیمیایی نیز یاد می شود، می تواند به از دست دادن بارداری پیش از هفته پنجم بارداری منجر شود. پزشکان به این نوع بارداری، بارداری شیمیایی می گویند. چرا که ابتدا سطح هورمون گنادوتروپین انسانی بالا می رود و در نتیجه تست بارداری مثبت می شود. اما قبل از آن که پزشک ساک بارداری را در سونوگرافی شما تشخیص دهد، این علائم مجددا کاهش می یابند. لازم به ذکر است بسیاری از خانم ها تا زمانی که تست بارداری انجام ندهند، متوجه بارداری شیمیایی نخواهند شد.

قاعدگی بعد از تست بارداری مثبت تا حدودی می تواند ترسناک و گیج کننده باشد، با این حال در بیشتر موارد این اتفاق بسیار شایع است. در این شرایط احتمال دارد که بارداری شیمیایی را تجربه کرده باشید. اغلب زنانی که بارداری شیمیایی را تجربه کرده اند، حتی از بارداری خود نیز هیچ اطلاعی نداشتند. در حقیقت این نوع بارداری نوعی سقط زودرس است و معمولا زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده و در رحم کاشته می شود، اما نمی تواند رشد طبیعی داشته باشد. این اتفاق معمولا در هفته ۴ تا ۵ قاعدگی اتفاق می افتد. تحقیقات مختلف نشان داده است که حاملگی شیمیایی به فراوانی اتفاق می افتد. به بیان دیگر پزشکان معتقدند که بیشتر از ۵۰ درصد حاملگی ها از نوع بارداری شیمیایی هستند. در ادامه مطلب به بررسی علائم و دلایل بارداری شیمیایی خواهیم پرداخت.

بارداری شیمیایی با چه علائمی همراه است؟

در حالت عادی بارداری شیمیایی با هیچ علامت خاصی همراه نیست. به طوری که بسیاری از خانم ها بدون این که از بارداری خود اطلاع داشته باشند، سقط جنین می کنند. با این حال مهم ترین و آشکارترین نشانه این نوع بارداری، تست مثبت بارداری است که در حقیقت منفی می باشد. این تست معمولا در مطب پزشک و یا در خانه انجام می شود. نکته جالب توجه این که حاملگی شیمیایی آن قدر طولانی نیست که فرد حالت هایی مثل خستگی و تهوع را تجربه کند. از دیگر نشانه های بارداری شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی خفیف شکم.
  • داشتن لکه بینی یک هفته پیش از پریودی.
  • خونریزی واژینال که معمولا نزدیک به دوران پریودی اتفاق می افتد.

مطالعات نشان داده است که چیزی در حدود ۲۵ درصد بارداری ها پیش از آن که مادر علائم بارداری را تجربه کند به سقط جنین منجر خواهد شد. البته این علائم می توانند در بارداری سالم نیز وجود داشته باشند. نکته مهم این که حاملگی شیمیایی هیچ نیازی به درمان و مداخلات پزشکی ندارد.

دلایل بارداری شیمیایی چیست؟

مهم ترین عوامل خطرساز بارداری شیمیایی کدامند؟

اگرچه با اطمینان نمی توان علت بارداری شیمیایی را تعیین کرد، اما برخی عوامل خطرساز این نوع بارداری شامل موارد زیر هستند:

سن مادر

خانم هایی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارند، به سختی می توانند باردار شوند.

شاخص توده بدنی

زنانی که شاخص توده بدنی آن ها بالا بوده و یا دچار کمبود وزن هستند، احتمال سقط جنین اولیه را خواهند داشت.

علائم بارداری شیمیایی

ناهنجاری های رحم

بی نظمی در پوشش رحم و یا وجود فیبروئیدهای رحمی می تواند از ورود جنین به داخل رحم جلوگیری کند.

ناهنجاری های کروموزومی

بروز ناهنجاری در ترتیب کروموزوم ها می تواند از رشد جنین پیشگیری کند. اصلی ترین دلیل این نوع بارداری به ناهنجاری های کروموزومی مربوط می شود.

سطح ناکافی هورمون

بدن مادر برای افزایش رشد جنین به سطح بالایی از هورمون های خاص مانند پروژسترون نیاز دارد.

دلایل بارداری شیمیایی

درمان بارداری شیمیایی از چه راه هایی امکان پذیر است؟

پیش از آن که به درمان بارداری شیمیایی بپردازیم، بهتر است بدانید که این بارداری به معنای عدم توانایی در بارداری مجدد نخواهد بود. اگرچه درمان خاصی برای این نوع بارداری وجود ندارد، اما راه های زیر می توانند شما را برای بارداری مجدد آماده کنند:

  • در صورتی که به خاطر عفونت دچار سقط جنین شده اید، مصرف آنتی بیوتیک ها و درمان عفونت می تواند شانس حاملگی را در شما افزایش دهد.
  • اگر سقط جنین به خاطر مشکلات رحم باشد، احتمال داشتن بارداری سالم با جراحی وجود خواهد داشت.
  • در صورتی که بیشتر از یک بار دچار بارداری شیمیایی شده اید، می بایست تحت نظر پزشک آزمایشاتی برای تشخیص علل احتمالی انجام دهید. انجام این آزمایشات و مشخص شدن علت آن می تواند خطر ابتلا به بارداری شمیایی مجدد را به میزان زیادی کاهش دهد.
  • سطح هورمون HCG نه تنها در بارداری شیمیایی بالا می رود، بلکه در حاملگی خارج از رحم نیز احتمال بروز این مشکل وجود خواهد داشت.

نشانه های بارداری بیوشیمیایی

چه مدت بعد از بارداری شیمیایی امکان بارداری مجدد وجود دارد؟

بسیاری از خانم ها بلافاصله بعد از سقط جنین به فکر بارداری مجدد هستند، مگر این که دستور پزشک چیز دیگری باشد. بنا به گفته برخی متخصصان حتی ۲ هفته بعد از سقط جنین نیز تخمک گذاری انجام می شود و امکان بارداری مجدد وجود خواهد داشت. در صورتی که یک خانم بارداری شیمیایی را در گذشته تجربه کرده باشد، به معنای این نیست که بارداری های بعدی او با مشکل مواجه شده و یا دیگر امکان باردار شدن نخواهد داشت. حاملگی شیمیایی تنها به معنای این است که جنین به خوبی رشد نکرده و به مرحله تکامل نرسیده است. این یک علامت مثبت است که می تواند به بارداری مجدد در آینده کمک کند. تحقیقات نشان داده است خانم هایی که در دوره اول IVF دچار بارداری شیمیایی شده اند، احتمالا بارداری بعدی آن ها با IVF موفقیت آمیز خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو