ارتش سایبری آمریکا با تصویب سنا تشکیل می‌شود

منبع: تکراتو

4

1402/4/7

21:31


براساس لایحه سیاست دفاعی سالانه سنا، وزارت دفاع آمریکا وظیفه دارد تا زمینه ایجاد ارتش سایبری آمریکا به‌صورت مجزا و متحدالشکل را بررسی کند.

ارتش سایبری آمریکا با تصویب سنا تشکیل می‌شود

براساس لایحه سیاست دفاعی سالانه سنا، وزارت دفاع آمریکا وظیفه دارد تا زمینه ایجاد ارتش سایبری آمریکا به‌صورت مجزا و متحدالشکل را بررسی کند.

سرانجام کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا پیشنهاد سناتور «کریستن گیلیبراند» را در طول دو روز و پشت درهای بسته، به قانون مجوز مالی دفاع ملی 2024 خود (NDAA) افزود. این ماده وزارت دفاع را مکلف می‌کنند تا با وجود سال‌ها مقاومت پنتاگون، موضوع تأسیس هفتمین شاخه نظامی ویژه یعنی ارتش سایبری آمریکا را مورد بررسی قرار دهند. این کمیته متن کامل این لایحه را روز پنجشنبه به تصویب رساند. البته زمان دقیق انتشار متن کامل قانون 886 میلیارد دلاری هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: واحد ویژه مقابله با حملات سایبری ایران توسط دادگستری آمریکا تاسیس می‌شود

تصویب لایحه تشکیل ارتش سایبری آمریکا

شایان ذکر است که ایده ایجاد یک سرویس سایبری مستقل بیش از یک دهه است که پس از ایجاد فرماندهی سایبری ایالات متحده در کنگره و در داخل پنتاگون به میان آمده است. از طرفی با افزایش تهدیدات دیجیتالی چین، روسیه و همچنین دشمنان خارجی دیگر و ایجاد پیچیدگی‌های خاصی در این زمینه، چنین زمزمه‌هایی بیشتر به گوش می‌رسید.

در همین حال، پیش‌تر فرماندهی سایبری به‌عنوان یکی از 11 فرماندهی رزمی یکپارچه که منابع خود را از کل نیروهای مسلح دریافت می‌کند، تشکیل شده بود. بااین‌حال فرماندهی سایبری خود به نیروی زمینی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، نیروی هوایی و نیروی فضایی جهت تأمین پرسنل متکی بوده و منابع دائمی نداشت، به گونه‌ای که هر شاخه در هر زمان، به‌طور خاص بر مأموریت دیجیتالی متمرکز شده است.

با وجود تمامی تنش‌هایی که در حوزه تأسیس ارتش سایبری آمریکا وجود داشته، رهبران وزارت دفاع نسبت به ایجاد سرویس جداگانه خودداری کرده‌اند؛ زیرا همواره نگرانی عدم توجه شاخه‌های دیگر، به امنیت سایبری و یا ایجاد سردرگمی در زیرساخت‌های سایبری موجود ارتش وجود داشته است.

هم‌اکنون اما طبق متن قانونی فاش شده از سوی خبرگزاری ریکورد (The Record)، اصلاحیه سناتور گیلیبراند، پنتاگون را موظف می‌کند تا آکادمی ملی مدیریت دولتی را جهت انجام یک بررسی امکان‌سنجی حدوداً شش ماهه برای تأسیس این نهاد به‌کار بگیرد.

هدف این سناتور دموکرات نیویورکی در بهره‌گیری از آکادمی، به‌عنوان سازمانی که در گذشته مطالعات نیروی کار سایبری فدرال را به انجام رسانده ولی فاقد روابط نزدیک با وزارت دفاع است، ظاهراً جداسازی این مطالعه از بوروکراسی پنتاگون یا هرگونه دستکاری از سوی وزارت دفاع است.

ارتش سایبری آمریکا

به همین منظور، بند «منع مداخله» که صراحتاً هشدار می‌دهد هیچ پرسنلی از وزارت دفاع، امکان دخالت، اعمال نفوذ نادرست، یا به هر طریقی اعمال تغییر در یافته‌های آکادمی را ندارد؛ در این اصلاحیه ذکر شده است.

همچنین اصلاحیه گیلیبراند تصریح کرده است که آکادمی، ارزیابی‌هایی را در خصوص امکان‌سنجی ایجاد یک نیروی مسلح مجزا که به عملیات در حوزه سایبری اختصاص دارد و نحوه مقایسه عملکرد و کارایی آن با مدل فعلی، انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تجربه‌های پیشین از ایجاد نیروی فضایی در سال 2019 اشاره نمود.

لازم به ذکر است که کنگره پیش‌تر از وزارتخانه درخواست کرده بود که ارزیابی هزینه‌ها و مزایای ایجاد یک سرویس سایبری را در بررسی وضعیت سایبری 2022 درنظر بگیرد. اما، پنتاگون از این درخواست پیروی نکرده و به جای آن تصمیم گرفته بود که ارزیابی را در گزارش درخواست شده در قانون مجوز مالی دفاع ملی سال پیش که جزئیات طرح سایبری کنونی را نشان می‌دهد و اینکه آیا یک سرویس باید مسئول نیروی ماموریت سایبری باشد یا یک شاخه نظامی جدید مورد نیاز است، قرار دهد و این اقدامی بود که نارضایتی نمایندگان مجلس را در بر داشت.

«مایک گالاگر»، رئیس کمیته فرعی سایبری کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و مشاور ارشد سایبری وزارت دفاع طی جلسه استماع ماه مارس ضمن انتقاد از این موضوع بیان داشت: «این موضوع در اختیار وزارتخانه نیست که تصمیم بگیرد کدام بخش از وظایف کنگره را رعایت کنید یا در زمان دیگری در گزارشی متفاوت به آن پاسخ دهید. ما این ارزیابی را در بررسی وضعیت سایبری می‌خواستیم.»

لازم به ذکر است که هنوز مشخص نیست که آیا گیلیبراند در مذاکرات کنفرانس با مجلس نمایندگان پیروز خواهد شد و در نهایت در یک اقدام نهایی؛ این اصلاحیه به عنوان قانون تصویب خواهد شد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تشکیل ارتش سایبری آمریکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو