فیلم‌های عالی قرن بیست و یکم که در گیشه شکست خوردند

فیلم‌های عالی قرن بیست و یکم که در گیشه شکست خوردند


منبع: گیمفا

4

1402/4/13

13:31


فیلم‌هایی از قرن بیست و یکم میلادی ثابت کردند که یک فیلم عالی فراتر از عملکرد آن در گیشه است.

فیلم‌های عالی قرن بیست و یکم که در گیشه شکست خوردند

فیلم‌هایی از قرن بیست و یکم میلادی ثابت کردند که یک فیلم عالی فراتر از عملکرد آن در گیشه است.

از انیمیشن قرمز شدن (Turning Red) تا فیلم اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim vs. the World) برخی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم میلادی در گیشه نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند و شکست خوردند. این عملکرد ضعیف در گیشه ممکن است به‌خاطر بازاریابی ضعیف یا اینکه ممکن است نتیجه تاریخ اکران نامناسب یا همه‌گیری کرونا باشد، در هر صورت، برخی از فیلم‌های محبوب طرفداران و بسیار ستایش شده نتوانستند مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشانند و فروش بالایی در گیشه داشته باشند.

در این مطلب به معرفی ۳۰ فیلم از قرن بیست و یکم میلادی می‌پردازیم که نشان می‌دهند فروش بالای یک اثر در گیشه لزوماً به معنای آن نیست که یک فیلم بسیار عالی و تماشایی است و گاهی اوقات، محبوب شدن یک اثر سینمایی چندین دهه طول می‌کشد. سالن‌های سینما و سرویس‌های آنلاین برای جذب مخاطبان بیشتر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و این در حالی است که برخی از آثار ممکن است در یکی کمتر مورد استقبال قرار بگیرند اما در دیگری به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کنند.

در این مطلب ۳۰ فیلم از سال ۲۰۰۰ به بعد وجود دارد که عملکرد بسیار ناامیدکننده‌ای در گیشه داشتند یا اینکه نتوانستند هزینه‌های تولید و بازاریابی خودشان را جبران کنند. با این حال، این آثار ثابت کردند که عملکرد ضعیف در گیشه لزوماً به معنای بد بودن یک اثر سینمایی نیست و حتی برخی از آثاری که عملکردی ضعیف دارند می‌توانند مورد توجه مخاطبان و عاشقان سینما قرار بگیرند. در ادامه این مطلب همراه با ما باشید.

۳۰. فیلم فرزندان انسان (Children of Men)

فیلم فرزندان انسان (Children of Men)

فیلم Children of Men
  • محصول سال: ۲۰۰۶
  • کارگردان: آلفونسو کوارون

فیلم «فرزندان انسان» ساخته آلفونسو کوارون به‌طور گسترده به‌عنوان یک اثر علمی تخیلی کلاسیک و شاهکاری در سینما شناخته می‌شود. برداشت‌های طولانی و نفس‌گیر و همچنین پالت رنگی سرد و خاکستری سبب شده تا هر گوشه از کادر این اثر سینمایی بیننده را به درون این پادآرمان وحشتناک بکشاند.

فیلم «فرزندان انسان» دنیایی را به تصویر می‌کشد که دو دهه ناباروری را تحمل کرده است و در این میان، یک زن که به‌طور معجزه‌آسایی باردار شده، از یک مأمور دولتی بدبین کمک می‌خواهد تا به او در پیدا کردن پناهگاهی برای خودش و فرزند متولد نشده‌اش کمک کند.

گفته شده که ساخت این اثر سینمایی حدود ۷۶ میلیون دلار هزینه داشته اما فروش آن در گیشه ۷۰ میلیون دلار بوده است. با وجود اکران محدود و همچنین عدم بازاریابی، فیلم «فرزندان انسان» همچنان یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم میلادی محسوب می‌شود.

۲۹. فیلم اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim vs. the World)

فیلم Scott Pilgrim vs. the World

فیلم Scott Pilgrim vs. the World
  • محصول سال: ۲۰۱۰
  • کارگردان: ادگار رایت

فیلم «اسکات پیلگریم در برابر دنیا» یک اثر کلاسیک و پرطرفدار در نظر گرفته می‌شود که ترکیبی عجیب و غریب از ژانرهای عاشقانه، کمدی و اکشن است و همین نیز بازاریابان را گیج کرده بود. این فیلم پر جنب و جوش داستان اسکات پیلگریم را دنبال می‌کند که با جدال با همسر سابقش، رامونا فلاورز با به خودش جذب می‌کند.

فیلم‌ساز ادگار رایت به‌دلیل اقتباس وفادار فیلم از کمیک‌ها مورد تحسین قرار گرفت و این در حالی بود که بازیگران نیز شباهت زیادی با شخصیت‌های کمیک خودشان داشتند. این فیلم با بودجه ۷۰ میلیون دلاری ساخته شد اما تنها به فروش ۵۰ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.

ادگار رایت و بازیگران حدس می‌زدند که فروش این اثر در گیشه دشوار باشد اما با وجود فروش کم، این اثر توانست در عرضه دیجیتالی خود مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و این در حالی بود که یک انیمیشن سریالی بر اساس آن با حضور بازیگران اصلی در حال ساخت است.

۲۸. فیلم جاده مالهالند (Mulholland Drive)

فیلم جاده مالهالند (Mulholland Drive)

فیلم Mulholland Drive
  • محصول سال: ۲۰۰۱
  • کارگردان: دیوید لینچ

دیوید لینچ به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین و با استعدادترین فیلم‌سازان امروزی شناخته می‌شود اما حدود ۲۰ سال پیش، معمای سورئالیستی او به نام «جاده مالهالند» در یافتن مخاطب با مشکل مواجه شد. این فیلم در ابتدا به‌عنوان یک اثر تلویزیونی در سال ۱۹۹۹ میلادی توسعه داده شد و داستان یک بازیگر زن مشتاق را روایت می‌کند که با زنی مبتلا به فراموشی ملاقات می‌کند. این فیلم به سبک آثار دیوید لینچ از یک اثر معمایی نئو نوآر به یک کابوس سورئالیستی و از طنز هالیوودی به یک تراژدی زیبا تبدیل می‌شود.

این فیلم در ابتدا ۷ میلیون دلار در مقابل بودجه ۱۵ میلیون دلاری فروخت اما از آن زمان تاکنون بودجه تولید خود را جبران کرده است. فیلم «جاده مالهالند» به‌صورت محدود اکران شد اما به‌عنوان یکی از آثار کلاسیک قرن بیست و یکم شناخته می‌شود که همچنان در محافل سینمایی مورد بحث قرار می‌گیرد.

۲۷. فیلم خانواده فیبلمن (The Fabelmans)

فیلم خانواده فابلمن (The Fabelmans)

فیلم The Fabelmans
  • محصول سال: ۲۰۲۲
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ

فیلم «خانواده فیبلمن» یک درام نیمه بیوگرافی از استیون اسپیلبرگ به شمار می‌رود که درباره به بلوغ رسیدن است. این اثر توانست نقدهای بسیار مثبتی را از منتقدان دریافت کند اما به‌سختی هزینه‌های تولید خودش را جبران کرد. این فیلم داستان سم فیبلمن را دنبال می‌کند که در حال گذر از تغییرات در مدرسه، خانواده و اشتیاقش به فیلم است.

در حالی که استیون اسپیلبرگ به‌عنوان فیلم‌سازی پیشگام در زمینه آثار پرفروش مدرن شناخته می‌شود، فیلم شخصی وی در زمانی به روی پرده سینماها آمد که مخاطبان منحصراً به دنبال تماشای آثار پرفروش بودند. فیلم «خانواده فیبلمن» با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شد و به فروش ۴۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد و با این وجود، داستانی الهام‌بخش را برای هر علاقه‌مند به فیلمی به شمار می‌رود.

۲۶. فیلم هوگو (Hugo)

فیلم Hugo

فیلم Hugo
  • محصول سال: ۲۰۱۱
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی

فیلم «هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی فیلمی است که کودکان در آن به نمایش در می‌آیند اما بازاریابی فیلم به گونه‌ای بود که نتوانست به‌خوبی جذابیت صریح این اثر برای کودکان را نشان بدهد و همین نیز مخاطبان را گیج کرده بود. بزرگسالان اسکورسیزی را به‌خاطر فیلم‌های خشونت‌آمیز و درام‌های تاریخی‌اش می‌شناسند اما فیلم «هوگو» داستانی ملایم درباره پسری است که رازی مربوط به اختراعات پدر مرحومش و فیلم‌های ژرژ ملیس را کشف می‌کند.

توضیح داستان و جذابیت فیلم هوگو دشوار است و بنابر گزارش‌ها، فیلم ضرر خالص ۱۰۰ میلیون دلاری را به همراه داشته که به‌دلیل هزینه تولید غیرمنتظره آن با فناوری سه بعدی بوده است. با این حال، هوگو به‌عنوان قصیده‌ای برای فیلم و خلاقیت شناخته می‌شود که داستانی با طراوت و دل‌انگیز در میان آثار اسکورسیزی دارد.

۲۵. فیلم تنت (Tenet)

فیلم عشق حقیقی (True Love)

فیلم Tenet
  • محصول سال: ۲۰۲۰
  • کارگردان: کریستوفر نولان

فیلم «تنت» ساخته کریستوفر نولان یکی از فیلم‌های مورد انتظار سال ۲۰۲۰ میلادی بود اما با این وجود، سرنوشت برنامه‌های دیگری برای آن داشت و همه‌گیری کرونا سبب بسته شدن بسیاری از سینماهای آن سال شد. این فیلم داستان مأمورانی را دنبال می‌کند که یاد می‌گیرند چگونه زمان را دست‌کاری کنند و می‌توان آن را گران‌ترین پروژه اورجینال کریستوفر نولان دانست که بودجه و بازاریابی آن در حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

این اکشن مهیج در گیشه توانست به فروش ۳۶۵ میلیون دلاری دست پیدا کند و ۵۰ میلیون دلار ضرر برای آن گزارش شده است. کاوش خاص کریستوفر نولان در مضامین متافیزیکی که در سکانس‌های اکشن گنجانده شده‌اند و پایانی گیج‌کننده برای آن سبب شده تا این اثر تنها یکی از معدود آثاری باشد که در دوران اوج کرونا در سینماها اکران شد.

۲۴. فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)

فیلم Blade Runner 2049
  • محصول سال: ۲۰۱۷
  • کارگردان: دنی ویلنوو

فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» یک فیلم علمی تخیلی باشکوه، غم‌انگیز و حماسی در نظر گرفته می‌شود که احتمالاً مدت زمان طولانی آن سبب شده تا عملکرد ضعیفی در گیشه داشته باشد. این فیلم دنباله‌ای برای فیلم کلاسیک «بلید رانر» به شمار می‌رود، فیلمی که در آن زمان نیز در گیشه شکست خورده بود.

کارگردان دنی ویلنوو وقت زیادی صرف فیلمبرداری کرده و نماهای وسیعی از این جهان زیبا و پادآرمانی را به نمایش گذاشته است و این در حالی است که رایان گاسلینگ در نقش شخصیتی به نام کی به دنبال شکار انسان‌های مهندسی شده زیستی است.

در حالی که فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» در باکس آفیس توانست به فروش ۲۷۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد، اما بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری ساخت آن به گونه‌ای بود که این اثر برای سودآوری حداقل باید به فروش ۴۰۰ میلیون دلاری دست پیدا می‌کرد. هر دو فیلم «بلید رانر» در گیشه شکست خوردند اما همچنان فیلم‌های علمی تخیلی عالی به شمار می‌روند.

۲۳. فیلم ایدیوکراسی (Idiocracy)

فیلم Idiocracy

فیلم Idiocracy
  • محصول سال: ۲۰۰۶
  • کارگردان: مایک جاج

فیلم «ایدیوکراسی» تصویری کمدی از جامعه پادآرمانی را ارائه می‌کند و کلیپ‌های آن امروزه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند اما با این وجود، این اثر در گیشه شکست خورده بود. این فیلم طنز و تقلیدی ساخته مایک جاج، دنیای آینده‌ای را نشان می‌دهد که توسط شرکت‌های بزرگ اداره می‌شوند و در آن، مردم به‌دلیل اتکا به فناوری از نظر ذهنی ناتوان هستند.

فیلم «ایدیوکراسی» بودجه کم ۲.۴ میلیون دلاری داشت اما با این وجود، در سالن‌های سینمای محدودی اکران شد و تنها توانست به فروش ۵۰۰ هزار دلاری دست پیدا کند. نیویورک تایمز و بازیگر تری کروس آشکارا اظهار داشتند که تصویر منفی از شرکت‌های مشهور روی اکران این اثر تأثیر گذاشته و با این حال، مایک جاج خالق آن معتقد است که عدم بازاریابی و اکران مناسب به‌دلیل اکران اولیه ضعیف این اثر بوده است.

۲۲. فیلم گرایندهاوس (Grindhouse)

فیلم Grindhouse

فیلم Grindhouse
  • محصول سال: ۲۰۰۷
  • کارگردان: رابرت رودریگز

فیلم «گرایندهاوس» اثری به کارگردانی رابرت رودریگز و کوئنتین تارانتینو است که وحشت، خون، رانندگان قاتل و زنی با پایی مسلسل را به نمایش گذاشته بود و به خاطر ادای احترام رودریگز و تارانتینو به فیلم‌های استثماری دهه ۱۹۷۰ بسیار ستایش شده بود.

بودجه ساخت فیلم «گرایندهاوس» ۶۰ میلیون دلار بوده که منجر به فروش ۲۵ میلیون دلاری در گیشه شد. تحلیلگران اکران آخر هفته این اثر در تعطیلات عید پاک و مدت زمان سه ساعته را دلیل شکست این اثر در گیشه می‌دانند و با این حال، گریندهاوس همچنان گوهری پنهان در کارنامه سینمایی رودریگز و تارانتینو است.

۲۱. انیمیشن سیاره گنج (Treasure Planet)

فیلم Treasure Planet

فیلم Treasure Planet
  • محصول سال: ۲۰۰۲
  • کارگردان: ران کلمنتس

انیمیشن «سیاره گنج» محصول دیزنی یک انیمیشن علمی تخیلی و بازگویی از داستان ماجراجویی و کلاسیک جزیره گنج است. این فیلم درباره تلاش جیم هاوکینز برای ماجراجویی در فضا است و ترکیبی از سبک انیمیشن‌سازی دو بعدی و سه بعدی است و نتیجه آن نیز بودجه بسیار بالای ۱۴۰ میلیون دلاری بوده است.

انیمیشن «سیاره گنج» در مجموع ۱۱۰ میلیون دلار به دست آورد و احتمال شکل‌گیری یک فرنچایز را از بین برد. این فیلم در روز شکرگزاری اکران شد اما در برابر فیلم‌های محبوب آن تعطیلات همچون فیلم هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets) و سانتا کلاوس ۲ (The Santa Clause 2) هیچ شانسی نداشت.

انیمیشن «سیاره گنج» اکنون دارای شهرتی کلاسیک در بین مخاطبان است و بر اساس روند دیزنی برای ریبوت مجدد آثار کلاسیک‌اش، همچنان احتمال ساخت بازسازی این انیمیشن یا نسخه لایو اکشن آن وجود دارد.

۲۰. فیلم مردان خوب (The Nice Guys)

فیلم The Nice Guys

فیلم The Nice Guys
  • محصول سال: ۲۰۱۶
  • کارگردان: شین بلک

فیلم «مردان خوب» با بازی رایان گاسلینگ و راسل کرو در نقش‌های اصلی است، فیلمی که یک اثر کمدی اکشن به شمار می‌رود و اتفاقات داستان آن در دهه هفتاد در لس آنجلس جریان دارد. فیلم نئو نوآر شین بلک، کمدی تاریک آشنای این فیلم‌ساز را درون خودش دارد و داستان یک کارآگاه خصوصی و یک بادیگارد را دنبال می‌کند که برای تحقیق درباره ناپدید شدن یک فرد دست به کار می‌شوند.

فیلم «مردان خوب» توسط منتقدان تحسین شد اما با این وجود، تنها توانست به فروش ۶۲ میلیون دلاری در برابر بودجه ۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. این در حالی بود که این اثر همزمان با فیلم‌های محبوب‌تری همچون فیلم همسایه‌ها ۲ (Neighbors 2) و انیمیشن پرندگان خشمگین (The Angry Birds Movie) اکران شده بود.

۱۹. فیلم مادر (Mother)

فیلم Mother

فیلم Mother
  • محصول سال: ۲۰۱۷
  • کارگردان: دارن آرونوفسکی

فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی یک رویای وحشتناک به شمار می‌رود که از زمان اکرانش، مخاطبان نظرات مختلفی درباره آن دارند. این فیلم ترسناک و روانشناختی با بازی جنیفر لارنس و خاویر باردم در نقش زن و شوهری است که زندگی آرامی در حومه شهر دارند اما با ورود غیرمنتظره غریبه‌هایی به خانه‌شان که از ترک آنجا امتناع می‌کنند، زندگی‌شان تغییر می‌کند.

وحشت سورئال فیلم «مادر» به اوج نگران‌کنندگی و جهنمی بودن تبدیل می‌شود که مطمئناً بحث‌های زیادی را در بین مخاطبان ایجاد می‌کند. به‌دلیل واکنش‌های متفاوت به فیلم «مادر»، این فیلم در گیشه ۴۵ میلیون دلار فروخت و این در حالی بود که بودجه ساخت آن ۳۰ میلیون دلار بوده است. البته در این میان باید هزینه بازاریابی آن را نیز در نظر گرفت.

۱۸. فیلم تابستان داغ و مرطوب آمریکایی (Wet Hot American Summer)

فیلم Wet Hot American Summer

فیلم Wet Hot American Summer
  • محصول سال: ۲۰۰۱
  • کارگردان: دیوید وین

فیلم «تابستان داغ و مرطوب آمریکایی» مجموعه‌ای از ستاره‌های کمدی را در احمقانه‌ترین و پوچ‌ترین حالت خود به نمایش می‌گذارد. پل راد، الیزابت بنکس، ایمی پولر، مولی شانون و بردلی کوپر تنها چند مورد از بازیگران برجسته این فیلم تقلیدی درباره آخرین روز نوجوانان در کمپ تابستانی است.

بودجه این اثر ۲ میلیون دلار گزارش شده اما این اثر نقدهای منفی دریافت کرد و تنها ۳۰۰ هزار دلار در سینماها فروخت. بیست سال بعد، این اثر به‌عنوان یک اثر کلاسیک به شهرت رسیده و دنباله و پیش‌درآمدی از آن نیز ساخته و روی سرویس آنلاین نتفلیکس پخش شده است که در آن‌ها اکثر بازیگران حضور دارند.

۱۷. فیلم استاد (The Master)

فیلم The Master
  • محصول سال: ۲۰۱۲
  • کارگردان: پل تامس اندرسن

فیلم «استاد» اغلب اوقات در جمع بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم میلادی قرار دارد و با این وجود، به‌هنگام اکرانش در گیشه تنها به فروش ۲۸ میلیون دلاری دست پیدا کرد و این در حالی بود که بودجه ساخت آن ۳۲ میلیون دلار بوده است. این اثر درام و روانشناختی پل توماس اندرسن داستان یک کهنه‌سرباز متخاصم جنگ جهانی دوم را دنبال می‌کند که وارد یک فرقه با رهبری جذاب و در عین حال متوهم می‌شود.

فیلیپ سیمور هافمن، واکین فینیکس و ایمی آدامز توانستند در این اثر نقش‌آفرینی درخشانی از خودشان ارائه بدهند. عملکرد ضعیف فیلم «استاد» به‌دلیل اکران محدود آن در سینماها بوده است اما اینکه این اثر به‌عنوان یکی از بهترین آثار قرن بیست و یکم میلادی شناخته می‌شود نیز همچنان بینندگان را به وجد می‌آورد.

۱۶. فیلم زیر پوست (Under the Skin)

بهترین فیلم‌های مدرن با کمترین دیالوگ

فیلم Under the Skin
  • محصول سال: ۲۰۱۳
  • کارگردان: جاناتان گلیزر

فیلم «زیر پوست» یک اثر ترسناک و آرام است و یکی از اولین محصولات توزیع شده A24 به شمار می‌رود. این اثر دلهره‌آور و علمی تخیلی ساخته جاناتان گلیزر با بازی اسکارلت جوهانسون در نقش یک شکارچی ماورایی است که مردان ناآگاه را به‌عنوان طعمه خودش اغوا می‌کند.

این فیلم تا حدودی با دوربین‌های مخفی فیلمبرداری شده و داستان این شکارچی ماورایی را به تصویر می‌کشد که با مردان مختلف تعامل می‌کند و آن‌ها را به مکانی مرموز می‌کشاند. این فیلم که ساخت آن ۱۳ میلیون دلار هزینه داشته، به فروش ۷ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد اما با این وجود، یکی از بهترین فیلم‌های دهه گذشته به انتخاب منتقدان است.

۱۵. فیلم برادران (Bros)

فیلم Bros

فیلم Bros
  • محصول سال: ۲۰۲۲
  • کارگردان: نیکلاس استولر

فیلم «برادران» یکی از اولین تولیدات استودیوهای فیلم‌سازی بزرگ درباره داستانی از جامعه رنگین کمانی است. بیل آیچنر نویسنده و بازیگر این اثر سینمایی است و از آن به‌عنوان یک اثر کمدی عاشقانه یاد کرده که همه باید آن را ببینند. با این حال، فیلم «برادران» در حالی با بودجه ۲۲ میلیون دلاری ساخته شده است که در گیشه نتوانست بیش از ۱۵ میلیون دلار بفروشد.

احتمال می‌رود که عملکرد پایین این اثر در باکس آفیس به‌دلیل اکران عجیب آن در ماه سپتامبر به جای تعطیلات عاشقانه یا ماه غرور بوده است. با وجود عدم حضور تماشاگران در سینماها برای تماشای این اثر، فیلم «برادران» توانست نقدهای بسیار خوبی را دریافت کند.

۱۴. فیلم جوخه انتحار (The Suicide Squad)

فیلم جوخه انتحار (The Suicide Squad)

فیلم The Suicide Squad
  • محصول سال: ۲۰۲۱
  • کارگردان: جیمز گان

یکی دیگر از قربانیان احتمالی همه‌گیری کرونا و همچنین پخش همزمان فیلم‌های سینمایی روی سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس، فیلم «جوخه انتحار» ساخته جیمز گان است که همانند بسیاری از فیلم‌های کمپانی برادران وارنر به‌صورت همزمان روی پرده سینماها و سرویس آنلاین اچ‌بی‌او مکس عرضه شد.

در حالی که فیلم ضد ابرقهرمانی جیمز گان با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان مواجه شد، این فیلم در مجموع ۱۶۹ میلیون دلار فروخت و این در حالی بود که هزینه تولید ۱۸۵ میلیون دلاری به همراه داشت. جوخه انتحار همچنین یک ریبوت و دنباله‌ای برای فیلم سال ۲۰۱۶ بود و از آنجا که رده سنی آن R بود، احتمالاً باعث شد تا بیننده‌های کمتری آن را ببینند. با این حال، عشق و دیدگاه واضح جیمز گان نسبت به دنیای ابرقهرمانی دی‌سی باعث شد تا او در نهایت به‌عنوان مدیر عامل استودیو دی‌سی انتخاب شود.

۱۳. فیلم جایی که موجودات وحشی هستند (Where the Wild Things Are)

فیلم Where the Wild Things Are

فیلم Where the Wild Things Are
  • محصول سال: ۲۰۰۹
  • کارگردان: اسپایک جونز

فیلم «جایی که چیزهای وحشی هستند» اغلب به‌عنوان یک داستان غیر کودکانه توضیح داده می‌شود اما این داستان درون خودش کودکان را جای داده است. این اقتباس ساخته شده توسط اسپایک جونز محصول سال ۲۰۰۹ میلادی خطر، ترس و غم مکس و هیولاها را در آغوش گرفته است.

بازاریابی برای این اثر به‌عنوان اثری برای بزرگسالان سبب شد تا این فیلم که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در گیشه به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری بسنده کند اما با این وجود، منتقدان، کمپانی برادران وارنر و نویسنده موریس سنداک همچنان از این تصمیم حمایت می‌کنند.

فیلم «جایی که چیزهای وحشی هستند» ممکن است بودجه بالایی داشته باشد اما انتخاب‌های جسورانه و جذاب آن در داستان‌سرایی است که باعث شده این اثر از اکثر فیلم‌های هالیوودی متمایز باشد.

۱۲. فیلم شهر گمشده زد (The Lost City of Z)

فیلم The Lost City of Z

فیلم The Lost City of Z
  • محصول سال: ۲۰۱۶
  • کارگردان: جیمز گری

فیلم «شهر گمشده زد» ساخته جیمز گری یک اثر حماسی و تاریخی است که داستان تلاش کاشفی به نام پرسی فاوست برای یافتن شهر گمشده باستانی در آمازون را به تصویر می‌کشد. این فیلم به‌خاطر زوایای عریض فیلمبرداری و همچنین فیلم‌سازی در مکان‌های واقعی مورد ستایش قرار گرفت، کاری که باعث می‌شود تا بیننده درون صحنه‌های آن غرق شود.

فیلم «شهر گمشده زد» از بازیگران برجسته و درخشانی همچون چارلی هانام، رابرت پتینسون و تام هالند بهره می‌برد و با وجود ستاره‌های بزرگ و همچنین تمجیدهای صورت گرفته، این اثر که با بودجه ۳۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، به فروش ۱۹ میلیون دلاری در گیشه بسنده کرد. این فیلم اکران محدودی در سینما داشت اما فیلمبرداری فوق‌العاده آن همچنان مورد تحسین قرار می‌گیرد.

۱۱. فیلم دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)

فیلم Doctor Sleep

فیلم Doctor Sleep
  • محصول سال: ۲۰۱۹
  • کارگردان: مایک فلناگان

فیلم «دکتر اسلیپ» از آنجا که پیش‌درآمد فیلم درخشش (The Shining) بود، انتظارات بسیار بالایی از آن می‌رفت. این اثر ترسناک و فراطبیعی ساخته مایک فلنگن ممکن است به اوج‌های سینمایی فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک نرسد اما شکاف بین رمان‌های استیون کینگ و آنچه مخاطبان از فیلم ترسناک کلاسیک می‌دانند را پر کرده است.

فیلم «دکتر اسلیپ» هزینه‌ای ۲۰ میلیون دلاری برای کمپانی برادران وارنر به همراه داشت و اکران آن در ماه نوامبر و همچنین مدت زمان دو و نیم ساعته آن سبب شد تا در نهایت عملکرد ناامیدکننده‌ای در گیشه داشته باشد.

۱۰. فیلم پاپ استار: هرگز متوقف نمی‌شود (Popstar: Never Stop Never Stopping)

فیلم Popstar: Never Stop Never Stopping

فیلم Popstar: Never Stop Never Stopping
  • محصول سال: ۲۰۱۶
  • کارگردان: آکیوا شفر

فیلم «پاپ استار: هرگز متوقف نمی‌شود» یک اثر تقلیدی و موسیقی ساخته شده توسط گروه کمدی The Lonely Island است. این فیلم داستان ستاره پاپ به نام کانرفورریل را دنبال می‌کند که اوج و فرودهایی در صنعت موسیقی دارد.

در حالی که منتقدان از طنز و کمدی‌های بی‌پایان این اثر کمدی و ستاره‌های آن لذت بردند اما این اثر تنها به فروش ۹.۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد و این در حالی بود که بودجه متوسط ۲۰ میلیون دلاری برای آن هزینه شده است. طرفداران این فیلم این اثر را یک برداشت هوشمندانه و همچنین احمقانه درباره صنعت موسیقی و نمایش می‌دانند.

۹. انیمیشن آقای فاکس شگفت‌انگیز (Fantastic Mr. Fox)

انیمیشن Fantastic Mr. Fox

انیمیشن Fantastic Mr. Fox
  • محصول سال: ۲۰۰۹
  • کارگردان: وس اندرسن

انیمیشن «آقای فاکس شگفت‌انگیز» یک فیلم کلاسیک مدرن برای کودکان در نظر گرفته می‌شود اما این اثر استاپ موشن که با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، به فروش ۴۶.۵ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد. داستان این انیمیشن درباره آقای فاکس و دوستانش است که با سه کشاورز خشمگین مبارزه می‌کنند. این اثر به‌خاطر فیلم‌نامه شوخ طبع و رنگ‌های پاییزی پر جنب و جوش خودش بسیار ستایش شده بود.

تفسیر وس اندرسون از داستان رولد دال همچنین شامل سبک و سیاق خود این کارگردان است و با این وجود، این فیلم جذاب به‌دلیل اکران همزمان با فیلم گرگ و میش: ماه نو (Twilight: New Moon) و انیمیشن شاهزاده و قورباغه (Princess and the Frog) نتوانست اکران خوبی داشته باشد و فروش کمی در گیشه داشت.

۸. فیلم تقریباً مشهور (Almost Famous)

فیلم Almost Famous

فیلم Almost Famous
  • محصول سال: ۲۰۰۰
  • کارگردان: کامرون کرو

فیلم «تقریباً معروف» نامزد دریافت جایزه اسکار شد و همچنان نیز از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم میلادی یاد می‌شود اما این فیلم که با بودجه ۶۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در گیشه به فروش ۴۷ میلیون دلاری بسنده کرد و شکست خورد.

این درام درباره به بلوغ رسیدن ساخته کامرون کرو به‌عنوان تصویری نوستالژیک از صحنه راک دهه ۱۹۷۰ شناخته می‌شود که از نگاه روزنامه نگار نوجوانی به نام ویلیام میلر روایت می‌شود. در حالی که فیلم «تقریباً معروف» از کیت هادسون و بیلی کروداپ ستاره‌های مشهوری ساخت اما در زمان اکران اولیه‌اش بازیگر سرشناسی نداشت و بازاریابی برای آن بسیار کم بود. اگرچه این اثر به‌هنگام عرضه به‌صورت دی‌وی‌دی و روی سرویس‌های آنلاین بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

۷. انیمیشن زندگی جدید امپراتور (The Emperor’s New Groove)

انیمیشن The Emperor’s New Groove

انیمیشن The Emperor’s New Groove
  • محصول سال: ۲۰۰۰
  • کارگردان: مارک دیندال

انیمیشن «زندگی جدید امپراتور» توسط بیننده‌های جوان امروزی با عشق و علاقه دیده می‌شود اما در سال ۲۰۰۰ میلادی، این انیمیشن کمدی کمتر از انیمیشن‌های دیزنی در دهه ۹۰ میلادی فروش داشت. اتفاقات این انیمیشن در امپراتوری اینکان جریان دارد و داستان امپراتور ثروتمند و خودخواهی را دنبال می‌کند که به یک لاما تبدیل می‌شود.

این انیمیشن تحت الشعاع دیگر انیمیشن دیزنی یعنی انیمیشن ۱۰۲ سگ خالدار (۱۰۲ Dalmatians) قرار گرفت و همین نیز سبب شد تا نتواند در گیشه عملکرد خوبی از خودش به جای بگذارد. با این حال، امروزه به لطف میم‌های اینترنتی همچنان مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

۶. فیلم ناخدا و فرمانده: آخر دنیا (Master and Commander: The Far Side of the World)

فیلم Master and Commander: The Far Side of the World

فیلم Master and Commander: The Far Side of the World
  • محصول سال: ۲۰۰۳
  • کارگردان: پی‌تر ویر

فیلم «استاد و فرمانده: آخر دنیا» یک فیلم جنگی و حماسی است که داستان کاپیتان جک اوبری و خدمه‌اش را دنبال می‌کند. این اثر تاریخی ساخته پیتر ویر با بازی راسل کرو در اوج ستاره شدنش بود و هزینه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری برای ساخت آن صرف شد تا مگر به یک فرنچایز تبدیل شود.

با این حال، فیلم‌های پر فروشی همچون دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) و ارباب حلقه‌ها (Lord of the Rings) توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کردند و این اثر به‌سختی توانست هزینه‌های تولید خودش را جبران کند. بیست سال بعد، فیلم «استاد و فرمانده: آخر دنیا» نه‌تنها در میان مخاطبان به محبوبیت دست پیدا کرد بلکه به‌خاطر نمایش دوستی‌های دلسوزانه مورد تحسین نیز قرار گرفت.

۵. فیلم زودیاک (Zodiac)

فیلم زودیاک (Zodiac)

فیلم Zodiac
  • محصول سال: ۲۰۰۷
  • کارگردان: دیوید فینچر

فیلم «زودیاک» ساخته دیوید فینچر از بازیگران برجسته و بااستعدادی بهره می‌برد و نقدهای مثبتی را نیز دریافت کرد و به‌خوبی توانست داستان واقعی قتل‌های زودیاک در دهه ۱۹۷۰ میلادی را بازگو کند اما این اثر به‌سختی توانست هزینه‌های تولیدی خودش را جبران کند.

این اثر مهیج و رازآلود با بازی جیک جیلنهال، رابرت داونی جونیور و مارک رافلو است و به‌خاطر نحوه به تصویر کشیدن تحقیقات قاتل زودیاک تحسین شده است. این اثر فراتر از زمانه خودش بود و کمتر مورد توجه قرار گرفت و نتوانست به فروش بسیار زیادی دست پیدا کند.

۳. انیمیشن قرمزشدن (Turning Red)

انیمیشن قرمز شدن (Turning Red)

انیمیشن Turning Red
  • محصول سال: ۲۰۲۲  
  • کارگردان: دومی شی

انیمیشن «قرمز شدن» به‌عنوان تصویری دقیق و در عین حال خلاقانه از فرهنگ چین و نوجوانی مورد ستایش قرار گرفت. این انیمیشن پیکسار موفقیتی برای سرویس آنلاین دیزنی پلاس محسوب می‌شود اما هزینه ۱۷۵ میلیون دلاری برای ساخت آن صرف شده بود ولی پخش همزمان آن روی پرده سینماها و سرویس آنلاین دیزنی پلاس سبب شد تا در نهایت این اثر تنها ۲۰ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی به دست بیاورد.

انیمیشن «قرمز شدن» به‌خاطر رنگ‌های نمادین، نمایش دوستی و همچنین پویایی دقیق خانواده بسیار مورد تحسین قرار گرفت. این اثر به‌هنگام پخش روی سرویس آنلاین دیزنی پلاس مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت و به دومین فیلم پر مخاطب سال ۲۰۲۲ تبدیل شد.

۳. فیلم آخرین دوئل (The Last Duel)

فیلم آخرین دوئل (The Last Duel)

فیلم The Last Duel
  • محصول سال: ۲۰۲۱
  • کارگردان: ریدلی اسکات

فیلم «آخرین دوئل» ساخته ریدلی اسکات به‌عنوان بازگشت این کارگردان به ژانر حماسی و تاریخی معرفی شده بود و اثری بلاک‌باستری برای بیننده‌های بزرگسال محسوب می‌شد. بن افلک و مت دیمون فیلم‌نامه این اثر را قلم زده‌اند و در آن نقش‌آفرینی کردند، فیلمی که داستانی انتقام جویانه و قرون وسطایی را از سه دیدگاه مختلف بیان می‌کند.

ساخت فیلم «آخرین دوئل» ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشت اما این اثر در گیشه تنها به فروش ۳۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد و این در حالی بود که این اثر روی سرویس آنلاین عملکرد بسیار خوبی داشت. این اثر برای چندین جایزه مختلف نامزد شد و به‌خاطر تماشایی و حماسی بودنش مورد تحسین قرار گرفت.

۲. فیلم مبارز (Warrior)

فیلم Warrior

فیلم Warrior
  • محصول سال: ۲۰۱۱
  • کارگردان: گوین اکونر

فیلم «مبارز» اثری خونین و بی‌رحم با بازی تام هاردی و جوئل اجرتون است؛ آن‌ها در این فیلم نقش دو برادر را بازی می‌کنند که در یک تورنمنت هنرهای رزمی ترکیبی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. پرتره صمیمانه فیلم‌ساز گوین اوکنر از خانواده‌ای درگیر با آسیب روحی و دوری توانست نقدهای بسیار مثبتی را از منتقدان دریافت کند و حتی تحسین بسیار زیادی از تماشاگران به‌دست بیاورد.

فیلم «مبارز» در مقابل هزینه ۲۵ میلیون دلاری خودش تنها به فروش ۲۳ میلیون دلاری در سینماها دست پیدا کرد اما داستان گیرای آن از رستگاری همچنان مورد توجه بیننده‌ها قرار می‌گیرد و از آن نیز به‌عنوان یک فیلم کلاسیک ورزشی مدرن یاد می‌شود.

۱. انیمیشن فرنکن‌وینی (Frankenweenie)

انیمیشن Frankenweenie

انیمیشن Frankenweenie
  • محصول سال: ۲۰۱۲
  • کارگردان: تیم برتون

انیمیشن «فرنکن‌وینی» یک اثر انیمیشنی سیاه و سفید و استاپ موشن درباره سگ مرده‌ای است که از مرگ احیا می‌شود. این فیلم کودکانه وحشتناک، هم تقلید و هم ادای احترامی به فیلم کلاسیک و ترسناک فرانکشتاین است. این انیمیشن به‌دلیل روایت جذاب و تعهدش نسبت به اکسپرسیونیسم آلمانی نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد اما با کسب فروش ۱۱ میلیون دلاری در اولین هفته اکرانش در گیشه شکست خورد.

این فیلم همزمان با انیمیشن محبوب هتل ترانسیلوانیا (Hotel Transylvania) اکران شد اما نسبت به رقیب خودش توانست تحسین بیشتری را به دست بیاورد. طرفداران برتون و استاپ موشن مطمئناً از تماشای این انیمیشن بسیار لذت خواهند برد.


در این مطلب به معرفی فیلم‌هایی عالی از قرن بیست و یکم پرداختیم که در گیشه عملکرد خوبی نداشتند. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: اسکرین رنت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو