فوری/واریز پاداش ویژه برای بازنشستگان | واریزی فوق العاده ویژه برای حقوق بازنشستگان

3

1402/4/14

12:16


فوری/واریز پاداش ویژه برای بازنشستگان | واریزی فوق العاده ویژه برای حقوق بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

معلمانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، در انتظار دریافت پاداش پایان خدمت خود هستند.

یکی از این معلمان که پیگیری مساله را انجام داده، می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش به ما پاسخ داده «پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته در دولت‌های مختلف با تأخیر طولانی مدت و نیمه دوم سال پرداخت می‌شد و پاداش معلمان بازنشسته ۱۴۰۱ هم نیمه دوم سال پرداخت خواهد شد.»

در عین حال، بازنشستگان فرهنگی می‌گویند: جلسات مربوط برای پیگیری اعمال مزایای رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۱ با سازمان بازنشستگی در حال برگزاری است که به گفته‌ی مقامات، این امر به زودی عملیاتی خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

مدیرعامل بانک تجارت برای بازنشستگان این بانک پاداش واریز کرد.

به مناسبت عید سعید غدیر، با دستور مدیرعامل بانک تجارت و موافقت هیات مدیره، خواروبار فصل تابستان که معمولا در مرداد ماه پرداخت می‌شد، شب گذشته واریز شد.

به این ترتیب، مبلغ  ۳۳.۰۰۰.۰۰۰ریال (سی وسه میلیون ریال) به حساب بازنشستگان بانک تجارت واریز شد که امروز قابل برداشت است.

رونمایی از یک نامه در روزهای اخیر می‌تواند موجب بهبود معیشت بازنشستگان کشوری در ماه‌های پیش‌رو شود.

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معوقات احکام متناسب سازی نامه نوشت و در آن متناسب با احکام هرگروه از بازنشستگان، درخواست اعتبار کرده است.

بازنشستگان انتظار دارند با تخصیص این اعتبارات؛ معوقات آن‌ها در کمترین زمان ممکن پرداخت شود.

در نامه‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی، به معوقات بازنشستگان بهداشت و درمان و حق مناطق جنگی بازنشستگان نیز اشاره شده و برای هر ردیف، اعتبار متناسب درخواست شده است.

تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و «محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی برمبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت» یکی از موارد مطرح شده در برنامه هفتم توسعه بود که چندی پیش توسط مجلس شورای اسلامی از این برنامه «حذف» شد؛ یک کارشناس حوزه بیمه در واکنش به این موضوع، اصلاحات پارامتریک را اصل درستی دانست اما در عین حال تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی را منوط به شکل‌گیری نظام چند لایه تامین اجتماعی عنوان کرد.

علی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تناسب میان میزان برخورداری افراد با میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه یکی از اصول و قاعده بیمه‌ای است که برای رعایت عدالت بیمه‌ای وجود دارد و این یک اصل علمی و عادلانه‌ای است که افراد تشویق به بیمه‌پردازی بیشتری خواهند شد، اظهار کرد: به دلیل اینکه قوانین ما قدیمی است و در دهه ۵۰ ظرفیت و امکانات ثبت و ضبط پرداخت‌های بیمه‌ای که اکنون مقدور است، وجود نداشت، در آن زمان میانگین دو سال پایانی دوره خدمت را به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر نیز قوانین به همین صورت بود، اما با گذشت زمان، سیستم‌ها بروزرسانی شدند، زیرا بعضا افرادی بودند که ۲۸ سال حق بیمه بالایی پرداخت می‌کردند اما دو سال پایانی شغل، به دلیل اختلاف با کارفرما حقوقشان کاهش می‌یافت و علی رغم اینکه ۲۸ سال مبنای حقوق بالایی داشتند، به دلیل دو سال پایانی، مستمری‌شان پایین در نظر گرفته می‌شد. از طرفی دیگر افرادی بودند که ۲۸ سال حقوق پایین دریافت می‌کردند اما در دو سال آخر به دلیل تغییر شغل یا داشتن شغل دوم یا ارائه مدرک تحصیلی بالاتر که حقوق بالایی دریافت می‌کردند مزایای بیشتری هم دریافت می‌کردند، به همین دلیل کشورهای دیگر به سمت اصلاحات پارامتریک یا اصلاحات بیمه‌ای سوق داده شدند. به طور مثال در حال حاضر برخی کشورها، میانگین ۱۰ سال یا ۲۰ سال که بهترین سال‌های بیمه پردازی است را مبنای تعیین حقوق بازنشستگی قرار می‌دهند.

این کارشناس حوزه بیمه یادآور شد: برخی کشورها نیز به سمت تمام‌شماری حرکت کردند و کل سنوات پرداخت را میانگین گرفتند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در این کشورها یا تورم در حد نازل است یا اثر تورم را در کاهش میانگین مدنظر قرار می‌دهند تا افراد به دلیل تورم متضرر نشوند. یکی دیگر از روش‌ها، روش امتیازی است به این معنی که افراد طی سال‌های پرداخت بیمه به سازمان‌های بیمه گر، چند برابر حداقل دستمزد مبنای کسر حق بیمه‌شان بوده و بابت هر سال، یک امتیازی دریافت و میانگین این امتیازات را محاسبه می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه اصل اصلاحات پارامتریک اصل درستی است و برای جلوگیری از فرار بیمه‌ای و مفت‌سواری یکی از ضرورت‌هاست، به دو سیستم امتیازدهی و تمام شماری در ساز و کارهای بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: اصل این کارها اصل درستی است، اما نباید عطف به ماسبق کنند؛ یعنی زمانی که می‌گوییم میانگین حقوق ۵ سال پایانی دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی در نظر گرفته، این قانون باید برای آن دسته از افرادی اجرا شود که ۵ سال فرصت بیمه‌پردازی دارند. مقاومتی که در برابر این موضوع ایجاد شد و مجلس آن را حذف کرد به این علت بود که تدوین‌کنندگان لایحه عطف به ماسبق کردند. یعنی به کسی که قرار است دو سال دیگر بازنشست شود بگوییم قرار است ۵ سال میانگین بیمه‌پردازی را به عنوان مبنا قرار دهیم درحالیکه از ۵ سال گذشته مطلع نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید بدون رعایت حقوق مکتسبه عطف به ماسبق کنیم، گفت: در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تمام راهکارها برای این مسئله دیده شده و مقدمه همه اصلاحات بیمه‌ای این است که ابتدا نظام چند لایه تامین اجتماعی را ایجاد کنیم. در آن نظام باید لایه "امداد"، "حمایت" و "بیمه" از یکدیگر تفکیک و در لایه بیمه‌ای نیز سطوح پایه، مازاد و مکمل از یکدیگر جدا شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو