ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان

منبع: تکراتو

5

1402/4/14

13:31


دانشمندان توانستند با ابداع یک واکسن mRNA جدید گامی مؤثر در درمان سرطان بردارند. با کوشش‌های روزافزون محققان، در آینده این بیماری بزرگ درمان خواهد شد.

ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان

دانشمندان توانستند با ابداع یک واکسن mRNA جدید گامی مؤثر در درمان سرطان بردارند. با کوشش‌های روزافزون محققان، در آینده این بیماری بزرگ درمان خواهد شد.

دانشمندان شرکت دارویی جان هاپکینز توانستند با آزمایشات مختلفی که بر روی موش‌ها انجام دادند، یک واکسن mRNA جدید ابداع کنند که نقش پررنگی در درمان سرطان خواهد داشت. جالب اینجاست که پژوهشگران می‌گویند تنها 21 روز پس‌از درمان، سلول‌های این واکسن می‌توانند تا 60 درصد سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: بیون‌تک به علت عوارض جانبی واکسن کرونا دادگاهی شد!

ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان

واکسن‌های mRNA در دوران همه‌گیری کرونا دستاوردهای بزرگی داشتند. حالا گروهی از محققان می‌گویند نانوذره‌ای ساخته‌اند که می‌تواند عملکرد این واکسن‌ها را نه‌تنها درزمینه مقابله با بیماری‌های ویروسی، بلکه برای درمان بیماری‌های دیگری مثل سرطان ارتقا دهد.

به گزارش ScienceDaily، دانشمندان شرکت دارویی جانز هاپکینز با انجام آزمایشاتی روی موش‌ها متوجه شده‌اند که یک نانوذره پلیمری تجزیه‌پذیر می‌تواند واکسن‌های mRNA را به طحال ببرد و سلول‌های ایمنی خاصی را برای مبارزه با سرطان فعال کند.

ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان

پژوهشگران می‌گویند موش‌های مبتلا به سرطان پوست که با کمک این نانوذره جدید تحت درمان قرار گرفتند، دو‌برابر بیشتر از بقیه زنده ماندند و آمار بقا در میان موش‌های مبتلا به سرطان روده بزرگ نیز در بلندمدت دو‌برابر بیشتر بود.

این نانوذرات که از لیپیدها (نوعی اسید چرب) ساخته می‌شوند، پایه واکسن‌های mRNA کرونا هستند. این واکسن‌ها معمولاً به عضله تزریق می‌شوند و اگرچه در عضلات ما سلول‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به واکنش آنتی‌بادی منجر شوند، تعداد سلول‌های دارینه‌ای نسبتاً کم است. این‌ها همان سلول‌های ایمنی هستند که به بقیه سیستم ایمنی، به‌خصوص به سلول‌های تی، می‌آموزند که باید به‌دنبال سلول‌های سرطانی بگردند و آن‌ها را نابود کنند.

دانشمندان در این پروژه سعی کرده‌اند واکسن‌هایی بسازند که بهتر از قبل قادر به رسیدن به سلول‌های دارینه‌ای هستند. این واکسن‌ها با رسیدن به این سلول‌ها پیام RNA خود را می‌رسانند و بعد تجزیه می‌شوند. با این کار، حتی پس از نابودی نانوذرات، واکنش ایمنی برای مدت بیشتری در بدن باقی می‌ماند.

محققان برای انجام این کار مواد زیادی را آزمایش کردند و درنهایت تصمیم گرفتند تا mRNA را درون یک حامل مبتنی‌بر پلیمر قرار دهند. آن‌ها نسبت علاقه‌مندی و گریز از آب را در این نانوذره اصلاح کردند تا این ماده راحت‌تر بتواند وارد سلول‌های هدف شود.

ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان

آن‌ها همچنین با کمک پیوندهای دی‌سولفید کاری کردند که این نانوذرات به‌سرعت درون سلول‌های هدف تجزیه شوند. درنهایت یک «ادجوانت» یا یاری‌رسان هم اضافه شد تا به فعال‌سازی سلول‌های دارینه‌ای کمک کند.

پژوهشگران می‌گویند 21 روز پس از درمان با این نانوذره، 60 درصد از سلول‌های تی قادر به شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی روده بزرگ بودند. به‌طور مشابه، در موش‌های مبتلا به سرطان پوست هم حدود نیمی از سلول‌های تی همچنان می‌توانستند به سلول‌های سرطانی حمله کنند.

«جردن گرین»، استاد مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید:

«این سیستم جدید تحویل نانوذرات می‌تواند عملکرد واکسن‌ها را در مقابله با بیماری‌های عفونی بهبود ببخشد و مسیرهای جدیدی را برای درمان سرطان ایجاد کند.»

بااین‌حال، به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است. نتایج تحقیق حاضر در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو