شایع ترین بیماری های سالمندی را بشناسیم

منبع: روزیاتو

4

1402/4/14

14:13


شایع ترین بیماری های سالمندی را بشناسیم

شایع ترین بیماری های سالمندی را بشناسیم

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

افراد سالخورده و مسن به خاطر کهولت در این سن تجربه بیماری های روحی و جسمی بسیارزیادی را دارند و توانایی های آن‌ها کاهش می یابد و شور و نشاط قدیمی را ندارند.

در این گروه احتمال ابتلا به شایع ترین بیماری های سالمندی در حال افزایش است زیرا سالمندان در این دوره سلامت جسمی و روحی خود را از دست میدهند در نتیجه نیاز به مراقبت و نگهداری سالمند شبانه روزی در منزل به صورت ویژه از سوی متخصصان دارند.

در این مطلب میخواهیم به بیماری های شایع سالمندان که پرستار سالمند به انواع این بیماری ها آگاه است و میتواند به شیوه ای بسیار مناسب به درمان بهتر آن‌ها کمک کند بپردازیم.

معرفی بیماری‌ های شایع سالمندان

با توجه به بیماری‌های رایجی که تا امروز برای سالمندان ثبت شده هر فردی در این سن باید با کمک اقوام و خدمات پرستاری در منزل بهترین دوران را سپری کند.

بیماری هایی شایعی در سالمندان وجود دارد که در صورت تشخیص در اسرع وقت توسط متخصص قابل کنترل است.

۱. بیماری های مزمن

بیماری های مزمن از بیماری هایی هستند که برای مدت طولانی با فرد مسن همراه اند.

از شایع ترین بیماری های مزمن که در سنین بالا به آن دچار میشوند میتوان دیابت، سرطان، سکته و بیماری های قلبی را نام برد.

بر اساس تحقیقات انجام شده ۹۰ درصد سالمندان به بیماری های مزمن مبتلا هستند و حدود ۷۰ درصد افراد بر اثر بیماری های مزمن جان خود را از دست می دهند بنابراین توصیه می شود هر ساله برای پیشگیری سالمند از بیماری های مزمن او را زیر نظر متخصص چکاپ کنیم.

۲. اختلالات روانی

یکی از مشکلات شایع سالمندی اختلالات روانی مانند افسردگی است که به طور مکرر در سالمندان دیده میشود و از مشکلات مهم سلامت روان در میان آنهاست.

اگر افسردگی درمان نشود می تواند عملکرد فرد را مختل کرده و مشکلات روانی و جسمی بیشتری برای او ایجاد کند، استخدام پرستار سالمند یکی از راه هایی است که می تواند در این شرایط به سالمند شما کمک کند.

این بیماری با علائمی مانند تغییر الگوی خواب، تغییر شغل، غم و اندوه مداوم، درد جسمانی و ناتوانی در لذت بردن از فعالیت هایی که فرد از آن لذت می برد خود را نشان می دهد.

متاسفانه افراد مسن از درمان افسردگی اجتناب می‌ کنند  در صورتی که برای درمان به دارو نیاز دارند همچنین خانم ها بیشتر از آقایان از این بیماری رنج میبرد.

شایع ترین بیماری های سالمندی را بشناسیم

۳. آسیب‌ های فیزیکی و جسمی

یکی دیگر از بیماری های شایع و متداول در بین سالمندان آسیب های جسمی است زیرا در سنین بالا قدرت افراد کاهش یافته و اندام ها مانند گذشته قدرت حرکت ندارند پس در این دوران آسیب های فیزیکی زیادی را باید فرد سالخورده متحمل شود.

۴. سوء تغذیه

سوء تغذیه در سالمندان بیشتر به خاطر کمبود دندان و عدم توجه به تغذیه مناسب اتفاق می افتد و تشخیص آن کار دشوار و غیر ممکنی است.

عدم توجه به تغذیه سالمندان در این شرایط  بر کیفیت زندگی سالمندان تأثیر منفی می گذارد و منجر به بدتر شدن روند زندگی آن‌ها می شود.

۵. کاهش حواس پنج‌ گانه

حواس پنج گانه فرد به خصوص بینایی و شنوایی در سنین بالا تغییر می کند و سالمندان دچار مشکلات زیادی می شود به طوری که از هر ۵ نفر یک نفر دچار آن میشود.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکان به راحتی می توانند این مشکلات شایع را مدیریت کنند.

۶. مشکلات دهان و دندان

معمولا سالمندان دندان های سالم بسیار کمی دارند و نداشتن دندان در این سن باعث بروز بیماری هایی مانند مشکلات معده و بیماری های دیگری می شود.

۷. کنترل ادرار و مدفوع

سالمندان به دلیل بیماری های مختلف و ضعف عضلانی توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست می دهند که بهترین راه برای بهبود این وضعیت اصلاح رژیم غذایی و کنترل وزن سالمندان است.

۸. اختلال در اشتها

اختلال در اشتها یکی از بیماری های شایع بی اشتهایی عصبی است و در این دوران باعث نگران کردن اطرافیان سالمندان می شود.

این بیماری در سالمندان به دلیل عدم تعادل حافظه، اختلالات شناختی، مرگ یکی از عزیزان، بی احترامی از طرف فرزندان، تغییر در طعم و بوی غذاها (به دلیل استفاده از داروهای مختلف) و… بروز میکند.

شایع ترین بیماری های سالمندی را بشناسیم

دوران سالمندی وا عصاب و روان

۹. اختلال دو قطبی

این اختلال در افراد مسن شدید و قابل تشخیص است، اختلال دو قطبی به دلیل فشار روانی بالا رخ می دهد و خلق و خوی سالمند به طور ناگهانی و غیرقابل پیش بینی تغییر می کند.

علائم اختلال دوقطبی شامل روان پریشی، گیجی، تحریک پذیری، بیش فعالی و مشکلات حافظه، ناتوانی در درک، ناتوانی در قضاوت و ناتوانی در حل مشکلات است و مشابه علائم سایر بیماری های رایج در سالمندان مانند زوال عقل و آلزایمر است.

این بیماری در زنان و مردان به یک اندازه بروز می کند.

۱۰. اختلالات خلقی

یکی از مهم ترین مشکلات خلقی که بیشتر در بین سالمندان شایع می باشد اضطراب است، اغلب سالمندان این بیماری را در دوران زندگی خود حتی برای مدت کوتاهی و برخی دیگر به طور مداوم تجربه می کنند.

تشخیص اضطراب در سالمندان آسان نیست زیرا سالمندان تمایل به بروزعلائم قلبی خود ندارند.

این بیماری علائم خاصی مانند بی قراری، خستگی مداوم، تحریک پذیری، اسپاسم عضلانی و اضطراب غیرعادی دارد البته زنان مسن بیشتر از مردان از اضطراب رنج می برند.

سخن آخر

دراین مقاله برخی از شایع ترین بیماری های سالمندی را با هم بررسی کردیم که اکثر این بیماری ها طولانی مدت هستند و به ندرت به طور کامل درمان می شوند با این حال، بسیاری از این بیماری های مزمن با مداخلات رفتاری پرستارسالمند قابل پیشگیری یا بهبود هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو