فرمول طلایی برای اینکه آبلیموکپک نزنه | روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی و کپک زدن

3

1402/4/15

13:08


فرمول طلایی برای اینکه آبلیموکپک نزنه | روش نگهداری از آبلیمو تازه بدون تلخی و کپک زدن

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

لیمو ترش تازه نصف شده در کنار یک لیوان شیشه ای که یک سوم آن با آب لیمو تازه پر شده است - نگهداری از آبلیمو تازه

آبلیمو و آبغوره به دلیل خاصیت اسیدی که دارد معمولاً کپک نمی‌زند. برای نگهداری این ماده غذایی طبق رسمی که از دیرباز مرسوم است، آبلیمو را درون شیشه‌های درب دار می‌ریزند و درب آن را محکم می‌بندند. در این روش باید شیشه‌ها را از قبل شسته یا درون آب جوش قرار داده و سپس بشویید و خشک کنید. این روش سبب میکروب‌کشی شیشه‌ها شده و آبلیمو را از کپک زدن محفوظ نگه می‌دارد.

در روش سنتی نگهداری، آبلیمو‌ها را در مکان‌های تاریک قرار می‌دادند. این روش سبب می‌شود که آبلیمو همیشه خوشرنگ باشد و هنگام استفاده طعم و مزه‌ای مانند روز‌های اول داشته باشد.

آب لیمو را در شیشه‌های درب دار بریزید

آب لیموی تازه را که گرفته اید را باید در شیشه‌های درب دار ریخته و نگه داری کنید. این شیشه‌ها را قبل از ریختن آب لیمو بشویید و درون آب جوش قرار داده و مجددا شسته و خشک کنید تا شیشه‌ها استریلیزه شوند و آبلیمو کپک نزند.

استفاده از چسب برای درب آبلیمو

با وجود این که روش سنتی نگهداری از آبلیمو هنوز هم استفاده می‌شود، اما یکی از مشکلات این روش این است که احتمال دارد به آبلیمو هوا برسد و کپک بزند. برای پیشگیری از این کار می‌توانید درب آبلیمو را با چسب نواری به خوبی محکم کنید. سپس زمانی که نیاز به آبلیمو داشتید این چسب نواری را باز کرده و از آن استفاده کنید.

استفاده از روغن برای نگهداری از آبلیمو تازه

برای پیشگیری از کپک زدن و خراب شدن آبلیمو، آبغوره و رب تازه‌ای که در خانه تهیه می‌کنید، می‌توانید از روغن استفاده کنید. پس از این که آبلیمو آماده شده و آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای قرار دادید، باید روی آبلیمو یک قاشق روغن بریزید و شیشه را حرکت دهید تا روغن به تمام قسمت‌های روی ماده برسد. با این روش می‌توانید مانع از رسیدن هوای آزاد به آبلیمو شده و جلوی کپک زدن آن را بگیرید.

ریختن نمک برای نگهداری از آبلیمو تازه

اگر می خواهید از کپک زدن آبلیمو جلوگیری کنید پس از تهیه آبلیمو و هنگام شیشه کردن آن به ازای هر لیتر آبلیمو 1 قاشق چای خوری نمک اضافه کنید

برای نگهداری از آبغوره هم می توانید از این ترفند استفاده کنید.

جوشاندن شیشه‌های حاوی آبلیمو

روش دیگری که برای حفظ و نگهداری آبلیمو وجود دارد جوشاندن شیشه حاوی آن است. در این روش باید از شیشه‌هایی برای نگهداری آبلیمو استفاده کنید که در برابر گرما و حرارت مقاوم باشند. در اولین مرحله از انجام کار، باید آبلیمو را درون شیشه ریخته و درب آن را خوب ببندید.

معرفی 27 غذا با سیب زمینی ؛ فوری و خوشمزه مناسب شام

سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و اجازه بدهید تا آب به نقطه جوش برسد. در این مرحله شیشه‌های حاوی آبلیمو را درون آب قرار دهید. باید حدود ۱۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه شیشه‌ها را در آب در حال جوشیدن نگه دارید. سپس آبلیمو به حالت استریل در می آید و می‌توانید تا مدت زمان نسبتاً طولانی از آن نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که پس از جوشاندن شیشه‌های آبلیمو درون آب، باید تا زمانی که آب مقداری سرد شود صبر کرده و سپس شیشه‌ها را با احتیاط با کمک انبر یا دستمال از درون قابلمه خارج کنید.

منجمد کردن آبلیمو برای نگهداری از آبلیمو تازه

اگر فریزی که دارید بزرگ است می‌توانید آبلیمو را به صورت فریز شده نگهداری کنید. در این روش می‌توانید آبلیمو را درون قالب های مخصوص یا ظروف یکبار مصرف کوچک ریخته و در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. سپس قالب‌ها را از درون فریز در بیاورید و آبلیمو‌های منجمد را از درون آن‌ها خارج نمایید. با نگهداری آبلیمو درون پاکت‌های فریزی می‌توانید هر زمان که نیاز دارید از آن‌ استفاده نمایید.

آبلیمو‌ها را در جای خنک نگهداری کنید

برای اینکه آبلیموی شما خوشرنگ باقی بماند و طعم و مزه آن عوض نشود، آبلیمو‌ها را در مکان‌های تاریک و خنک قرار دهید.

دقت کنید لوازم تهیه آبلیمو استریل باشد

اگر لوازمی که با آن آبلیمو تهیه می‌کنید استریل نباشند میکروب‌ها وارد آبلیمو شده و موجب کپک زدن آن می‌شوند پس لوازمی که توسط آن‌ها آبلیمو تهیه می‌کنید حتماً باید استریل باشند.

آبلیمو را در معرض نور قرار ندهید

اگر آبلیمو را دربرابر نور قرار دهید، ویتامین‌هایی مانند ویتامین C آبلیمو از بین می‌روند و مزه و رنگ آن تغییر می‌کند و کیفیت آن کاهش می‌یابد پس آبلیمو را در جای تاریک بگذارید و یا اطراف آن را فویل بپیچید تا در معرض نور قرار نگیرد.

استفاده از هویج برای نگهداری از آبلیموی تازه

شاید باورتان نشود، اما هویج می تواند به راحتی این مشکل را بر طرف کند! تنها کافی است آبلیمو ها را در یک قابلمه تمیز و خشک ریخته و هویج درسته را بعد از پوست کندن داخل آن بریزید. بهتر است اجازه دهید تا یک شبانه روز استراحت کند. سپس می توانید آن را از صافی رد کنید. پالپ های لیمو را دور نریزید. این تکه های ترش و خوشمزه، می تواند برای خورش های شما چاشنی بی نظیری باشد. حتی می توانید آن را در فریزر منجمد کنید.

آبلیمو را در قوطی‌های فلزی نگه داری نکنید

همانطور که گفتیم آبلیمو را در ظروف شیشه‌ای نگه دارید، زیرا آبلیمو به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، به قوطی‌های پلاستیکی و فلزی واکنش نشان می‌دهد.

برای درب بطری از چوب پنبه استفاده نمایید

برای اینکه آبلیموی شما کپک نزند باید از ورود هوا درون آن جلوگیری کنیم و آبلیمو را در شیشه‌های درب دار بریزیم، اگر شیشه شما درب ندارد می‌توانید از چوب پنبه به جای درب بطری، استفاده کنید.

تشخیص سالم بودن آبلیمو

برای این که متوجه شوید آبلیمو سالم است درب شیشه را باز کرده و آبلیمو را بو کنید. اگر بوی آبلیمو تغییر و رنگ آبلیمو تغییر کرده باشد و کپک روی آن دیده شود می‌توان به خراب بودن این ماده غذایی پی برد.

نکات مهم برای سالم ماندن آبلیمو

برای این که آبلیمو سالم و تازه بماند باید یک سری اصول را رعایت کنید. برخی از این اصول را در ادامه ارائه کرده‌ایم.

طرز تهیه نان خامه ای به روش قنادی ؛ بسیار عالی و خوشمزه

استریل بودن لوازم تهیه آبلیمو

لوازمی که توسط آن‌ها آبلیمو تهیه می‌کنید حتماً باید استریل باشند. در صورتی که به این موضوع توجه نداشته باشید، میکروب‌ها وارد آبلیمو شده و موجب کپک زدن آن می‌شوند.

عدم نگهداری آبلیمو در قوطی‌های فلزی

آبلیمو به‌دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، به قوطی‌های پلاستیکی و فلزی واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین برای حفظ کیفیت آبلیمو و سالم ماندن آن بهتر است از ظرف‌های شیشه‌ای استفاده کنید.

آبلیمو‌هایی که درب آن‌ها زنگ زده مصرف نکنید

اگر آبلیمویی طبیعی یا صنعتی دارید که درب ظرف آن‌ها زنگ زده، پس از دیدن کوچک‌ترین اثری از زنگ زدگی در ظرف را عوض کنید یا از مصرف آبلیمو در صورت مشاهده زنگ زدگی شدید در آن، خودداری کنید، زیرا خوردگی یا زنگ زدگی در آبلیمو به معنای ایجاد ترکیب‌های شیمیایی در این محصول مایع است و بهتر است که از مصرف آبلیمو‌هایی که با در‌های زنگ زده در تماس بوده اند، خودداری کرد.

استفاده از در‌های پلاستیکی که Food Grade هستند هم می‌تواند برای پیشگیری از زنگ زدگی در آبلیمو و افزایش عمر آن موثر باشد.

معمولا در صنعت غذا از لاک‌هایی خنثی برای پوشش داخلی در محصولات اسیدی مانند آبلیمو استفاده می‌کنند تا خوردگی در فلزی در اثر تماس با این مواد اسیدی، ایجاد نشود. اگر در آبلیموی صنعتی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شد، یعنی از لاک مرغوبی برای پوشش داخلی در آن استفاده نشده یا اصلا لاکی به در زده نشده است.

از مصرف آبلیموی کپک زده خودداری کنید

پیش از این هم بار‌ها در بخش‌های مختلف نمناک اشاره کردیم که از مصرف آبلیمو‌هایی که لایه‌ای از کپک سطح آن‌ها را پوشانده است، خودداری کنید، زیرا محیط مایع آبلیمو هم شرایط لازم برای تکثیر کپک و سموم را دارد و برخی کپک ها، سمومی مانند مایکوتوکسین‌ها را تولید می‌کنند و برخی از این سموم، در گروه مواد سرطان زا قرار می‌گیرند و می‌توانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان کبد می‌شوند.

قاشق‌های چرب یا مرطوب را به آبلیمو نزنید

اگر بخواهید آبلیمو را سالم و به دور از عوامل میکروبی یا کپک‌ها نگه دارید، از تماس آن با قاشق‌های چرب یا مرطوب خودداری کنید. در شیشه آبلمیو را هم چرب یا مرطوب نکنید. شیشه آبلیموی خانگی را قبل از پرکردن، کاملا خشک کنید.

برای اینکه آبلیمو بعد از یک مدت کدر و سیاه نشود

از شیشه کدر استفاده کنید تا آبلیمو در معرض نور قرار نگیرد تا آبلیمو خراب و سیاه نشود.

برای گرفتن تلخی آبلیمو به ازای هر یک لیتر آبلیمو یک قاشق مربا خوری نمک در بطری بریزید.

اگر در یخچال جا دارید ظرف‌های آبلیمو را در یخچال قرار دهید، زیرا گرما آبلیمو را سیاه و خراب می‌کند.

آبلیمو را در بطری شیشه‌ای بریزید، زیرا بطری شیشه‌ای باعث می‌شود آبلیمو برای مدت طولانی رنگ طبیعی خودش را حفظ کند.

برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو کمی از بطری را خالی بگذارید تا با ایجاد خلاء مانع از رسیدن اکسیژن به آبلیمو، در نتیجه مانع از خراب شدن آن شود.

نکات مهم در مورد نگهداری از آبلیمو تازه

نکات مهمی که باید برای نگهداری از آبلیمو تازه در زیر به آن اشاره شده است:

● هنگام تهیه آبلیمو پس از شستن لیمو ها حتماً لیموها را به طور کامل خشک کنید و سپس آب آن ها را بگیرید چرا که وجود آب در آبلیمو می تواند باعث کپک زدن و خراب شدن آن شود

● از اولین مراحل تهیه آبلیمو تا هنگام استفاده حتماً از ظروف خشک و تمیز استفاده کنید

● اگر درب بطری آبلیمو فلزی است و شاهد زنگ زدن درب آن شدید بهتر است که از آبلیمو استفاده نکنید چراکه آبلیمو با درب فلزی بطری واکنش شیمیایی داده است

● هنگام تهیه آبلیموی خانگی باید حتما آن را صافی کنید تا هیچ هستهای در آبلیمو باقی نماند چراکه هسته باعث تلخ شدن آبلیمو می شود

● بهتر است که آب لیمو را بدون پالم نگهداری کنید و پالم آبلیمو را جداگانه نگهداری و استفاده کنید

● بطری آبلیمو را کاملا پر نکنید و اجازه دهید که سرخالی باشد تا با ایجاد خلاء مانع از رسیدن اکسیژن به آبلیمو شود

روش جلوگیری از کپک زدن آبلیمو

اکسیژن اصلی ترین عامل کپک زدن آبلیمو و آبغوره است. بعد از اینکه بطری را پر کردید، رویش یک درپوش قرار داده و سپس در آن را کاملا سفت ببندید. با این کار خلا اکسیژن ایجاد شده و از کپ زدن جلوگیری می کند.

آیا آبلیموی کپک زده را می توان استفاده کرد ؟

از آنجایی که آبلیمو حالت مایع دارد و فعالیت قارچ ها می تواند به تمام قسمت های آن نفوذ کند بنابراین آبلیموی کپک زده را نباید استفاه کرد.

برخی از افراد قسمت سطحی و کپک زده آبلیمو را جدا می کنند در حالی که فعالیت قارچ ها و سموم آن ها می تواند کل آبلیمو را آلوده کند در حالی که ما تنها بخش سطحی ماجرا و کپک ها را می بینیم.

چکار کنیم تا آبلیمو گازدار نشود ؟

گازدار شدن آبلیمو می تواند به دلیل خاصیت اسیدی آبلیمو باشد در هر حال برای اینکه آبلیمو بیش از حد گازدار نشود در هفته های اول حداقل هفته ای یکبار درب آن را باز کنید تا گاز آن تخلیه شود و مجددا درب آن را محکم ببندید بهتر است در روز اول و دوم که آبلیمو را شیشه کرده اید درب آن را مقداری شل ببندید تا گاز حاصل از آبلیموی تازه خارج شود و سپس درب آن را محکم کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو