تشویق کودک به غذا خوردن با ۱۰ تکنیک کاربردی

تشویق کودک به غذا خوردن با ۱۰ تکنیک کاربردی


منبع: آرگا

8

1402/4/15

17:51


داشتن کودک بد غذایی که از خوردن هر غذایی امتناع می ورزد، برای غذا خوردن غر می زند و داد و فریاد راه می اندازد، امروزه به یکی از مشکلات اغلب والدین تبدیل شده است. از آن جایی که غذا خوردن و مصرف مواد غذایی سالم، اهمیت بسیار زیادی در رشد کودکان دارند، در این مقاله قصد داریم به راه های تشویق کودک به غذا خوردن بپردازیم. بنابراین اگر فرزند شما نیز بد غذا است، توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

در حال حاضر تشویق کودک به غذا خوردن از طریق راه ها و ایده های ساده امکان پذیر است. گاهی اوقات پدر و مادرها از بد غذا بودن فرزند خود شاکی هستند. در بسیاری موارد والدین به ذائقه متفاوت، بازیگوشی، شیطنت و ساعات میل به غذا خوردن فرزندشان توجهی ندارند. خوب است فراموش نکنید که عادات غذایی کودکان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر ممکن است بسیاری از کودکان در مقابل مصرف برخی مواد غذایی واکنش نشان دهند. این درست است که می خواهید کودک تان طعم های جدید را امتحان کند و دوست داشته باشد، اما اجبار و تنبیه روش مناسبی برای تشویق کودک به غذا خوردن نیست. در ادامه مطلب به روش های مناسب جهت تشویق کودک و علاقمند کردن او به غذا خوردن اشاره خواهیم کرد.

روش های تشویق کودک به غذا خوردن

در ادامه برخی از مهم ترین روش های تشویق کودکان به غذا خوردن اشاره شده است:

علاقمند کردن کودک به غذا خوردن

۱. امتحان کردن طعم های جدید را فراموش نکنید

تجربه طعم های جدید یکی از راه های تشویق کودک به غذا خوردن است. اگر کودک تان در سنین پایین قرار دارد، بهتر است از همان ابتدا او را با طعم های جدید آشنا کنید تا در سنین بالاتر مقاومت کمتری نسبت به طعم های ناآشنا داشته باشد.

۲. الگوبرداری از والدین و اطرافیان

یکی از مهم ترین روش های تشویق کودک به غذا خوردن، الگوبرداری است. همان طور که می دانید اغلب کودکان بسیاری از رفتارها، اعمال و عقاید را از طریق مشاهده و الگوبرداری از والدین و اطرافیان خود می آموزند. اگر والدین بد غذا نباشند و اشتیاق به خوردن غذاهای مختلف داشته باشند، کودک نیز چنین رفتاری را مشاهده کرده و از آن الگوبرداری می کند. از سوی دیگر اگر در اطرافیان کودک کسی وجود داشته باشد که میلی به غذا خوردن نداشته باشد، ممکن است رفتار او توسط کودک تقلید شود. به صورت کلی الگوبرداری مهم ترین راه برای علاقمند کردن کودک به خوردن غذا به شمار می رود.

بهبود بخشیدن روند تغذیه کودک

۳. خلاقیت در ارائه غذا نوعی تشویق کردن است

یکی از بهترین راه های علاقمند کردن کودک به خوردن غذا، خلاقیت در پخت و طراحی غذا است. جذاب کردن و متنوع کردن شیوه غذا می تواند راهی برای جذب کودک به غذا خوردن باشد. به طور مثال طراحی غذا مانند شکلک ها یا اشیای مختلف و شخصیت های کارتونی می تواند کودک را به خوردن غذاهایی با طعم جدید تشویق کند. هم جنین طرح ظروف غذایی متناسب با علاقه کودک، راهی برای افزایش میل کودک به غذا خوردن می باشد.

۴. برای کودک تان پاداش تعیین کنید

گاهی اوقات کودکان تنها از خوردن غذاهایی مانند میوه و سبزیجات امتناع می ورزند. در این شرایط می توانید با تعیین جایزه و پاداش، او را به خوردن بهترین سبزیجات برای کودکان ترغیب کنید. تشویق کردن و پاداش دادن به کودک روش های مختلفی دارد که توصیه می شود برای یادگیری اصولی آن ها حتما از یک روانشناس کودک کمک بخواهید.

روش های تشویق کودک به غذا خوردن

۵. از غذاهای مورد علاقه کودک بیشتر استفاده کنید

سعی کنید با استفاده از غذاهای مورد علاقه کودک تان، او را به خوردن غذا تشویق کنید. بسیاری از والدین اصرار به غذا خوردن کودک خود را بدون کوچک ترین علاقه ای انجام می دهند. خود را به جای فرزندتان بگذارید؛ اگر طعم غذایی برایتان ناخوشایند باشد، بارها و بارها آن را امتحان می کنید؟ مسلما خیر. به همین خاطر از مواد غذایی مورد علاقه کودک استفاده کنید تا برای غذا خوردن رغبت داشته باشد.

۶. تنظیم عادات غذایی را انجام دهید

تنظیم عادات غذایی یکی از روش های تشویق کودک به غذا خوردن است. هم چنین گاهی اوقات کودکان در یک دوره خاص یا یک شبانه روز میلی به خوردن غذا ندارند. در این شرایط بهتر است کودک را تحت فشار قرار ندهید و به او زمان دهید تا دوباره به عادت قبلی اش باز گردد. بهتر است میان وعده ها را به گونه ای تنظیم کنید که مواد مغذی و ویتامین ها به اندازه کافی به بدن کودک برسد.

۷. هنگام آشپزی از کودک کمک بگیرید

آشپزی کردن با کودک، یکی از زیباترین و بهترین روش های تشویق کودک به غذا خوردن است. بسیاری از کودکان هنگامی که وقت خود را برای آشپزی کردن می گذارند، در انتظار غذایی که تهیه کرده اند می مانند. با تشویق کودک به این کار، بدون تردید با واکنش بهتری از سوی کودک تان مواجه خواهید شد.

راهکارهای تشویق کودک به غذا خوردن

۸. هنگام سرو غذا با کودک بازی کنید

توصیه می شود در زمان غذا خوردن با کودک خود بازی کنید. همه ما بازی هواپیما را به خاطر داریم. هنگامی که به کودک خود غذا می دهید، با بازی و تفریح او را به غذا خوردن تشویق کنید. به هیچ عنوان به او اصرار نکنید؛ چرا که با لجبازی و غذا نخوردن کودک روبرو خواهید شد.

۹. طبق خواسته کودک تان غذا بپزید

طبخ غذا به روش دلخواه کودک، یکی از بهترین روش های علاقمند کردن کودک به غذا خوردن است. به عنوان مثال بسیاری از کودکان تخم مرغ سفت و ته دیگی دوست دارند. این که مدام به کودک خود اصرار کنید که تخم مرغ عسلی بخورد، اصلا اتفاق خوشایندی نیست. با این طرز برخورد، دیگر کودک از خوردن هر نوع تخم مرغ متنفر خواهد شد.

۱۰. هر هفته غذای جدیدی را طبق درخواست کودک طبخ کنید

یکی دیگر از راه های تشویق کودک به غذا خوردن، امتحان غذاهای جدید به درخواست کودک تان است. هر هفته روز مشخصی را تعیین کنید و از کودک بخواهید به دنبال یافتن غذای جدیدی باشد. با این روش علاوه بر این که کودک در رابطه با طعم غذا کنجکاو است، نسبت به خوردن غذای انتخاب شده توسط خودش نیز بسیار ذوق خواهد داشت.

اصلی ترین روش تشویق کودک به غذا خوردن

تشویق کودک به غذا خوردن با توجه به سن

تشویق کودک به غذا خوردن در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت است. کودکان در دوره های رشدی مختلف عادات غذایی مختلفی دارند. به همین خاطر نمی توان به همان شیوه ای که در یک سالگی به کودک غذا می دادید، در ۵ سالگی نیز از همان شیوه استفاده کنید. رفتارهای نادرست والدین، عادات غذایی نامناسب و شیوه های غلط فرزند پروری از مهم ترین عواملی هستند که به کم غذایی و بد غذایی کودک دامن می زنند.

والدین نباید در این سنین نگران به هم ریختن سفره و ریخت و پاش غذا توسط کودک باشند. آن چه در این میان اهمیت دارد، توجه به نیازها و ویژگی های کودک است. کودکان در برخی سنین لجبازتر و پرخاشگرتر می شوند. در این شرایط نقش عوامل تربیتی و تقویت رفتارهای مطلوب بسیار اهمیت دارد. به طور معمول کودکان در سنین یک سالگی دوست دارند خودشان غذا بخورند. بنابراین توجه والدین به این نیاز و ویژگی کودک می تواند در علاقمند کردن کودک به غذا خوردن بسیار مؤثر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو