مزایای مصرف فلفل دلمه ای برای کودکان

مزایای مصرف فلفل دلمه ای برای کودکان


منبع: آرگا

1

1402/10/25

16:03


فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات پرخاصیت می باشد که می توان آن را به صورت خام و پخته مورد استفاده قرار داد و اشتهای کودکان را تحریک کرد. این مطلب به مزایای فلفل دلمه ای برای کودکان اشاره دارد.

فلفل دلمه ای سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی می باشد و با رنگ های زیبایی که دارد اشتهای کودکان را تحریک می کند. استفاده از این سبزی مغذی به رشد بهتر کودکان نیز کمک می کند. اگر مایلید تا مزایای بیشتر فلفل دلمه ای برای کودکان آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مزایای مصرف فلفل دلمه ای برای کودکان

فلفل دلمه ای یکی از سبزی های پر خاصیت می باشد که به صورت خام یا پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی می باشد که رنگ های زیبایی داشته و می توان اشتهای کودکان را تحریک کرد. استفاده از این سبزی در غذای کودکان کمک کرده به غذا خوردن رغبت پیدا کنند و سبب رشد بهتر و جلوگیری از بروز بیماری های مختلف در بدن می شود.

سن مناسب استفاده از فلفل دلمه ای برای کودک

از زمانی که متوجه شدید کودک به خوردن سبزیجات تمایل دارد می توانید فلفل دلمه ای را به رژیم غذایی اش اضافه کنید. برای کودکان کمتر از دو سال فلفل دلمه ای را بهتر است به صورت پخته شده یا پوره به غذا اضافه کنید. با توجه به نظر کارشناسان تغذیه وجود فلفل دلمه ای پخته یا پوره در رژیم غذایی کودک ۸ ماهه به بالا مشکلی ایجاد نمی کند و مفید است.

در سنین بالاتر می توان فلفل خام یا پخته شده را در وعده های غذایی مختلف مانند صبحانه و ناهار و حتی در کنار سایر میوه ها قرار دهید. پخت فلفل دلمه ای به همراه حبوبات مختلف نظیر عدس و لوبیا می تواند سبب جذب بیشتر آهن و تقویت استخوان های کودک گردد.

آهن و فولات موجود در فلفل دلمه ای برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن خیلی مفید است. در ضمن ویتامین آ و سی موجود در این سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می کند. همچنین مقادیر زیاد آهن و فولات آن برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و آنمی کودکان مفید است.

به این ترتیب می توانید فلفل دلمه ای پخته شده را از سن ۸ ماهگی در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

مزایای فلفل دلمه ای برای کودک

در این بخش با مزایای فلفل دلمه ای برای کودکان آشنا می شوید:

تقویت بینایی

امروزه بیشتر کودکان تایم زیادی از روز را به تماشای تلویزیون، بازی با گوشی و تبلت و … می گذرانند. از این رو چشم ها نیاز به تقویت دارد. با گنجاندن فلفل دلمه ای در رژیم غذایی کودکان می توان از بروز آسیب در سیستم بینایی کودکان جلوگیری کرد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین آ و آنتی اکسیدان های مکمل بوده و به تقویت بینایی کودکان کمک می کند.

همچنین از نور آبی ساطع شده از صفحه گوشی و تلویزیون هم محافظت می کند. این ترکیبات مانع از بروز مشکلات ضعف بینایی و بیماری های چشمی دیگر در بزرگسالی می گردد.

تقویت سیستم ایمنی

همانطور که اشاره شد فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان می باشد که همگی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شوند. ویتامین سی موجود در این سبزی دو برابر میوه پرتقال و دیگر مرکبات می باشد. از این رو استفاده از آن در فصل زمستان از بروز سرماخوردگی و بیماری های ویروسی کودک جلوگیری می کند.

پیشگیری از بروز کم خونی

فلفل دلمه ای منبع غنی از فولات و آهن می باشد از این رو وجود آن در رژیم غذایی کودک به تامین آهن مورد نیازش کمک کرده و در صورت کم خونی داشتن کودک موجب رفع آن می شود. قطره های آهن مخصوص کودکان اغلب موجب سیاه شدن دندان های آن ها می شود از این رو توسط فلفل دلمه ای می توان نیاز کودک به قطره آهن را کاهش داد و دندان هایش هم سالم باقی می ماند.

تقویت سیستم گوارشی

حضور آنتی اکسیدان ها در فلفل دلمه ای می تواند برای کودکان دارای اضافه وزن موثر باشد. به طور کلی این ماده غذایی کم کالری و سیر کننده بوده که سبب می شود کودک احساس گرسنگی کمتری داشته باشد. در نتیجه به کاهش وزنش کمک می کند. در ضمن فیبر بالای این سبزی خوشمزه سبب تحریک حرکات روده ای و دفع راحت تر برای کودک می شود. فیبر از بروز یبوست در کودک نیز جلوگیری می کند.

تقویت رشد کودک

یکی از ویتامین های مهم در فلفل دلمه ای ویتامین ای است که سبب بهبود گردش خون در پوست سر شده و مواد مغذی بیشتری به ریشه مو می رساند. این امر سبب شده مشکلاتی نظیر شوره سر یا پوسته در نوزاد برطرف شود. در ضمن ویتامین ای تاثیر بسیاری در رشد موی کودکان داشته و از زبری مو هم جلوگیری می کند.

پیشگیری از خشکی پوست

کودکان هنگام بازی مدت زیادی در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید و آلودگی ها نظیر گردو غبار قرار می گیرند. از این رو پوست آن ها بسیار آسیب می بیند. وجود ویتامین سی در فلفل دلمه ای سبب نرمی و لطافت پوست شده و از خشکی جلوگیری می کند. از این رو ویتامین ای موجود در این سبزی اثرات آفتاب سوختگی را رفع و به بهبود پوست کمک می کند.

تقویت استخوان ها

انواع ویتامین و مواد معدنی فلفل دلمه ای سبب افرایش استقامت بدنی کودک شده و استخوان ها و غضروف های بدن کودکان را محکم تر می نمایند. کلسیم موجود در این ماده غذایی نیز سبب تقویت استخوان ها و دندان های کودک می شود و کمک می کند دندان های کودکان در سنین بالاتر دیرتر خراب شوند.

در ضمن استحکام استخوان ها موجب رشد بهتر کودکان شده و از شکستن دست و پا هنگام بازی یا ورزش جلوگیری می شود.

بهبود زخم و عفونت

باید اشاره کرد ویتامین سی موجود در فلفل دلمه ای سبب بهبود زخم و عفونت ها شده و همچنین موجب می شود زخم ها در مدت کوتاه تری التیام یافته و جای زخم نیز باقی نماند.

چند نکته مهم

در راستای استفاده از فلفل دلمه ای برای کودک به نکات زیر نیز دقت کنید:

  • فلفل دلمه ای ترکیباتی ندارد که برای سلامت کودک مضر باشند. از این رو می توانید از آن در سنین زیر یک سال هم استفاده کنید. ولی نکته مهم این است که کودکان زیر یک سال و حتی کمتر از دو سال نمی توانند قطعات این ماده غذایی را خوب جویده و قورت دهند. از این رو ممکن است این قطعات در گلوی آن ها گیر کرده و موجب ایجاد خفگی شود. بنابراین در این سنین فلفل را به شکل پخته شده، پوره و له شده به کودک بدهید.

  • بعضی کودکان ممکن است نسبت به فلفل دلمه ای واکنش آلرژیک خفیفی نشان بدهند. برای اطمینان از آنکه کودک به این ماده غذایی حساسیت ندارد، بهتر است کمی از غذای دارای فلفل دلمه ای را به کودک داده و منتظر بمانید. اگر بعد از ۲۴ ساعت واکنش آلرژیکی نظیر قرمزی پوست، خارش، ریزش اشک از چشم، خشکی دهان و… مشاهده نشد، بعد از این ماده بسیار پرخاصیت و خوشمزه برای کودک استفاده کنید.
  • می توان گفت فلفل دلمه ای یک داروخانه سیار بوده که به آسانی در دسترس همه قرار دارد. رنگ های مختلف این سبزی خوش رنگ و خوش عطر حاوی ویتامین های مختلفی بوده که تکمیل کننده سبد غذایی مورد نیاز کودک شما هستند. این سبزی غنی از ویتامین های  آ، ب ۶، ای، کا و سی و مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد که به رشد کودک کمک کرده و از بروز بیماری های مختلف در او پیشگیری می کند. بنابراین با قرار دادن فلفل دلمه ای در رژیم غذایی کودکان، آن ها را در مقابل انواع بیماری ها محافظت کنید.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم مورد پسند واقع شده باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با بهترین سبزیجات برای کودکان و مصرف دانه چیا برای کودکان روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو