اهمیت تغذیه در نوزادان

1

1402/11/22

14:08


آنچه که اهمیت تغذیه در نوزادان را به ما نشان می‌دهد؛ میزان رشد نوزاد از دوران جنینی تا سن ۲ سالگی است. این دوران تغذیه کودک از حساسیت زیادی برخوردار است. نوزاد هم برای رشد جسمانی و مغز خود به تغذیه ارگانیک و مفید نیاز دارد. در این مقاله درباره این‌که چه غذاهایی برای رشد …

 اهمیت تغذیه در نوزادان

آنچه که اهمیت تغذیه در نوزادان را به ما نشان می‌دهد؛ میزان رشد نوزاد از دوران جنینی تا سن ۲ سالگی است. این دوران تغذیه کودک از حساسیت زیادی برخوردار است. نوزاد هم برای رشد جسمانی و مغز خود به تغذیه ارگانیک و مفید نیاز دارد. در این مقاله درباره این‌که چه غذاهایی برای رشد استاندارد کودکان در سنین پایین بهتر است، با شما صحبت می‌کنیم. اگر نوزادی دارید که می‌خواهید بدانید با خوردن چه غذایی، سلامت جسمانی او تأمین می‌شود، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

میزان اهمیت تغذیه در زندگی نوزادان چقدر است؟

بیش‌تر رشد نوزادان از زمان حاملگی مادر تا دو سال اول زندگی است، یعنی بیش‌ترین رشد جسمی و ذهنی در این بازه زمانی رخ می‌دهد. پس برای کمک به فرآیند رشد کودک باید به سراغ مصرف مواد مغذی رفت. اهمیت خوراکی‌هایی که کودک در این سال‌ها، مصرف می‌کند، آن‌قدر زیاد است که حتی در بیماری‌هایی که ممکن است فرد در بزرگسالی به آن دچار شود هم تأثیرگذار است. از جمله مواد غذایی که مادران باردار و شیرده و کودکان در این دوره باید مصرف کنند، می‌توان به انواع ویتامین و مواد معدنی اشاره کرد.

 

تأثیر رژیم غذایی مناسب در رشد نوزادان

یکی از مواردی که اکثر والدین به آن توجه می‌کنند، برنامه غذایی فرزندانشان است. البته اشتباهی که برخی از والدین در این زمینه به آن دچار می‌شوند، این است که حس می‌کنند اگر بچه چاقی داشته‌باشند به معنی سالم‌بودن اوست. همین امر باعث می‌شود که والدین به فرزندان خود غذاهایی بدهند که تنها باعث بزرگ‌شدن حجم کودک شود و توجهی به استفاده درست و به‌اندازه انواع ویتامین و مواد معدنی مختلف، نکنند. استفاده از غذاهای حجیم و کم‌فایده تنها باعث اضافه‌وزن فرزندان می‌شود و در مواقعی سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. برای مثال بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، در سه ماه اول بارداری بیشترین رشد مغز نوزاد رخ می‌دهد که اگر در این دوره، مادران مواد مغذی کافی مصرف نکنند، احتمال بیش‌فعالی کودکان افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از دلایلی که متخصصان کودک و والدین به تغذیه نوزادان اهمیت زیادی می‌دهند، نقش مهمی است که تغذیه خوب در تقویت دستگاه ایمنی افراد در سنین بزرگسالی، ایفا می‌کند. برای بهبود سیستم ایمنی بهتر است افراد در سنین پایین آهن، ویتامین آ و روی مصرف کنند.

 اهمیت تغذیه در نوزادان

نقش و اهمیت شیر مادر به‌عنوان تغذیه خوب نوزادان

اگر نوزادان از بدو تولد تا ۲۳ ماهگی از شیر مادر به‌عنوان منبع اصلی تغذیه، استفاده کنند، با داشتن ضریب هوشی بالاتر می‌توانند در آینده از نظر تحصیلی و کاری دارای جایگاه بهتری باشند. طبق تحقیقاتی که انجمن‌های مختلف از جمله یونیسف در زمینه تغذیه کودکان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که شیردهی مادران باید یک ساعت بعد از تولد کودک آغاز شود. شش ماه اول بهترین تغذیه برای کودک، شیر مادر است و بعد از شش‌ماهگی، والدین می‌توانند از مکمل‌های غذایی برای تغذیه کودک خود، استفاده کنند. اگر خوردن شیر به صورت مستقیم از سینه مادر برای کودک دشوار باشد، می‌توان از شیشه شیر اونت استفاده کرد.

تغذیه کودک از شیر مادر در شش ماه اول زندگی نتایج مهمی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از بروز عفونت
  • تأمین ۵۰ درصد انرژی لازم کودک بین ۶ تا ۱۲ ماهگی
  • شیر مادر منبع یک‌سوم انرژی موردنیاز کودک بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی است.
  • مصرف شیر مادر می‌تواند از چاقی و اضافه‌وزن کودک جلوگیری کند.

علاوه بر این‌ها مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند، کمتر در معرض بیماری‌هایی چون سرطان تخمدان و سینه هستند.

 

دستورالعمل مصرف مکمل در تغذیه نوزادان

 

نوزادان از ۶ ماهگی به بعد نیاز به تغذیه بیشتری دارند که والدین باید با غذاهای کمکی و مکمل، این انرژی لازم را تأمین کنند. البته باید در مصرف این قبیل غذاها یک‌سری دستورالعمل و لوازم تغذیه نوزاد را فراهم و رعایت کرد. از جمله نکاتی که برای مصرف مکمل‌های غذایی در کودکان باید رعایت کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • در کنار استفاده از مکمل باید شیردهی هم وجود داشته باشد.
  • افزایش کم‌کم تعداد وعده‌های غذایی با تغییر سن
  • بنا به صلاحدید پزشک می‌توانید از مکمل‌های ویتامین – معدنی استفاده کنید.

 

تغذیه خوب می‌تواند به رشد کودکان در تمام طول عمر کمک زیادی کند. حالا که بااهمیت تغذیه در سنین نوزادی فرزند خود آشنا شدید، باید برای رعایت استانداردهای لازم در این زمینه با یک متخصص تغذیه یا متخصص کودک در ارتباط باشید. بااهمیت دادن به تغذیه کودکان خود می‌توانید به رشد جسمی و ذهنی او و تأثیرگذاری بر زندگی آینده او، نقش مهمی ایفا کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو